امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

عوارض پای پرانتزی را جدی بگیرید


1401/07/27
کد خبر : 26130
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 19 نفر

پای پرانتزی چیست؟

اگر در شرایط عادی ایستاده اید و قوزک پای خود را در کنار هم قرار داده اید و فاصله زیادی بین زانوهایتان ایجاد شده است در واقع باید به مشکل پای پرانتزی مشکوک شوید و نیاز است که به فکر درمان و پیشگیری باشید. کمانی شدن پا، یعنی شما پای پرانتزی دارید و به طور کلی بهتری روش برای حل این مشکل ورزش کردن است. دقت شود که بین ۵ الی ۷ درجه انحراف طبیعی است و اگر بیش از این مقدار بود به معنی ژنوواروم است. این مشکل به ساختار اسکلتی مربوط به پا و زانو وابسته است و هرچه سن بیشتر شود درمان سخت تر است.


عوارض پای پرانتزی

معمولاً کسانی که درگیر پای پرانتزی هستند در راه رفتن طبیعی دچار مشکل هستند و راه رفتن برای آنها به صورت غیر طبیعی صورت می گیرد. از سوی دیگر این امکان بسیار وجود دارد که در بخش زانوها آرتروز زودهنگام ایجاد شود. آسیب پذیری مفاصل بسیار زیاد می شود و سبب می شود که حساسیت نیز بیشتر شود. همینطور باعث می شود که قد کوتاه تر شود و ستون فقرات نیز سبب انحراف می شود. معمولاً کسانی که درگیر مشکل پای پرانتزی هستند درد احساس نمی کنند اما اگر پروسه درمان به خوبی طی نشود و سهل انگاری شود در طولانی مدت در بخش لگن و همینطور ران دچار مشکل می شوند و این موضوع در زندگی برایشان اختلال ایجاد می کند.



کلینیک زانو

نحوه تشخیص پای پرانتزی

برای تشخیص پای پرانتزی، پزشک به طور دقیق وضعیت پاهای بیمار را بررسی می کند و شرایط به این صورت است که بیمار کاملاً صاف و به صورت طاق باز میخوابد و فاصله ای بین زانوهای او ایجاد می شود مورد اندازه قرار می گیرد. پزشک ممکن است از شما بخواهد راه بروید و با بررسی کند که پاها در زمان راه رفتن به چه صورت قرار می گیرند. از سوی دیگر احتمال اینکه یک سری آزمایش ها برای شما نوشته شود زیاد است و باید تصاویر رادیوگرافی استفاده شود. در این تصاویر ناهنجاری های استخوانی در پا و زانو بررسی می شود.  علائمی که در مورد پای پرانتزی وجود دارد به این صورت که پاها به سمت داخل هستند و یا پا دچار انحراف است. همینطور شخص در راه رفتن هماهنگی لازم را ندارد و راه رفتن او غیر عادی به نظر می رسد.

روماتیسم مفصلی چیست؟

نام دیگر روماتیسم مفصلی، آرتریت روماتوئید است این بیماری نوعی بیماری مزمن و سیستمیک است و در بین زنان رخ می دهد و معمولاً محدوده سنی بین ۳۰ الی ۵۰ سال را در بر می گیرد. این بیماری در لیست موارد خود ایمنی محسوب می شود و سبب می شود که سیستم ایمنی بدن به سلول های سینوویوم مفاصل حمله ور شوند. سینوویوم در واقع یک لایه از جنس سلول بوده که سطح داخلی کپسول مفصلی را می پوشاند و وظیفه اصلی آن ترشح مایع مفصلی است. علت اصلی بیماری مشخص نشده است.
روماتیسم مفصلی به صورتی است که اغلب مفاصل کوچک بدن را درگیر می کند و این موضوع سبب می شود که فرد دیگر درد و تورم و التهاب شود. این بیماری در طولانی مدت سبب می شود که مفاصل تخریب شود و عوارض زیادی در بر دارد.
کسانی که درگیر روماتیسم مفصلی می شوند بیشتر دیگر پوکی استخوان و بیماری های گوارشی و حتی قلبی می شوند.

درمان روماتیسم مفصلی

درمان قطعی برای روماتیسم مفصلی وجود ندارد اما یک سری موارد هستند که به نوبه خود می تواند اثر گذار باشد و شرایط بیمار را تا حد زیادی بهبود دهد.
روش های درمانی به این صورت است که شما به عنوان یک بیما روماتیسم مفصلی باید از سطح فعالیت خود بکاهید. در واقع این کار سبب می شود که از خستگی زیاد و ضعف شدید جلوگیری شود و این موضوع اولین گام و آسان ترین روش کنترل درد روماتیسم مفصل محسوب می شود.
در گام بعدی باید دقت کنید که نیاز است به مفاصل استراحت داده شود تا از علائم بیماری کاسته شود و همینطور شرایط به صورتی باشد که از تخریب آن نیز جلوگیری شود. وضعیت جسمانی بیمار باید به طور مدام با پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. بریس های مخصوصی نیز وجود دارد که برای افرادی که درگیر ناهنجاری هستند گزینه مناسبی محسوب می شود.


 کلینیک زانو


تمرینات ورزشی و همینطور فیزیوتراپی از مواردی است که به کاهش مشکلات درد روماتیسم مفصل کمک می کند.
اولتراسوند یکی از روش های مناسب برای درمان نسبی روماتیسم مفصلی است در این روش از امواج صوتی استفاده می شود و ارسال به بافت های بدن صورت می گیرد تا گرما افزایش یابد و جریان خون در بافت های عمقی نیز رویت شود. اولتراسوند سبب می شود تا التهاب کمتر و خشکی نیز کاهش یابد.
برخی ورزش ها نیز وجود دارد که می تواند با طرح ریزی پزشک گزینه خوبی باشد اما دقت شود که هر ورزشی نباید به صورت خودسرانه اجرا شود.

خرید کفش طبی

برای خرید کفش طبی نیاز است که به کفش قوسی شکل کفش دقت شود. کف بیرونی کفش باید به اندازه گود باشد که وسط کفش به نسبت دو بخش ابتدا و انتها پایین تر باشد. در این حالت راه رفتن آسانتر می شود و گزینه بسیار مهم است.
سطح داخلی یکنواخت بسیار مهم است. وقتی به به تمام سطح داخلی کفش دست می کشید باید سطوح یکنواخت و قوس نرمی داشته باشد. این مدل از کفش ها به پوست فشار کمتری وارد می کنند.
در خرید کفش طبی باید دقت شود که کفش خاصیت نفس کش داشته باشد یعنی جنس رویه به صورتی باشد که تهویه داخل کفش برقرار شود. این تهویه برای عرق نکردن پا گزینه ضروری است و باید رعایت شود.

ویژگی های کفش طبی

یکی از ویژگی های مهم که برای کفش طبی در نظر گرفته می شود این است که باید از استحکام کافی برخوردار باشد به طوری که در طول استفاده هر روزه کمتر دچار آسیب شود. همینطور می بایست کفی که برای آن طراحی می شود تحمل وزن بدن را داشته باشد.
بخش کفی که برای کفش طبی در نظر گرفته می شود باید تناسب با قوس پا باشد. از سوی دیگر باید این دقت صورت بگیرد که به پاشنه پا فشار زیادی وارد نشود و فشار بدن در کل پا توزیع شود و این گزینه در انتخاب و خرید کفش طبی بسیار مهم است.
یکی از مهمترین ویژگی کفش طبی این است که باید سبک باشد و وزن کمی داشته باشد از سوی دیگر ضخیم بودن بسیار مهم است وقتی کفشی ضخیم است می تواند جاذب خوبی در ناحیه پاشنه باشد و دارای خاصیت الاستیکی باشد.
به طور کلی پوشیدن کفش طبی که دارای کفی از جنس مناسب هستند مثلاً کفی های چوبی اصلاً گزینه مناسبی نمی باشد. دقت کنید که در چنین کفش هایی نیاز است که کف پا مورد پوشش قرار بگیرد. به طور کلی خاصیت الاستیکی کفی ها بسیار مهم است.
کفش طبی می بایست کاملاً اندازه پا باشد، گشادتر بودن و تنگ تر بودن به یک اندازه مشکل ساز هستند. در صورتی که کفش بیش از اندازه تنگ باشد گا تحت فشار است و سبب می شود که گردش خون به درستی در بخش های مختلف پا صورت نگیرد و این موضوع سبب می شود که نقاط فشاری و زخم  بر روی پا ایجاد شود و پا درگیر مشکلات مربوط به قوزک شود.
از سوی دیگر گشاد بودن کفش طبی نیز سبب می شود که پا در داخل کفش حرکت کند و این موضوع نیز سبب می شود که پا دچار ساییدگی شود و به طور کلی در انتقال نیرو اختلال زیادی ایجاد شود.
خوشبختانه دستگاه های به روز و پیشرفته ای که در کلینیک زانو وجود دارد سبب می شود که بررسی از موقعیت پا دقیق تر صورت بگیرد به این ترتیب شخص می تواند بهترین کفش طبی و همینطور کفی های طبی را سفارش دهد. کفش هایی که در کلینیک زانو طراحی می شود مناسب برای شخص بوده و سفارشی سازی به طور دقیق ارزیابی می شود.


کلینیک زانو


 
در سایت کلینیک زانو می توانید سوالات خود را در راستای بیماری مفصلی و حرکتی بپرسید و از تیم های مشاوره ما راهنمایی بخواهید. خدمات ما در جهت کنترل دردهای مفصلی، ارائه تکنیک های کاهش التهاب، مشاوره های مربوط به روان درمانی و افسردگی حاصل از روماتیسم و ارائه برنامه ورزشی مطابق با مشکل بیمار است.همچنین برای درمان پای پرانتزی بهتر است که یک سری تکنیک های ورزشی دقیق را از سوی تیم حرفه ای کلینیک زانو دریافت کنید. بهتر است بدانید که این تکنیک ها توسط بهترین پزشکان در نظر گرفته شده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید .
نشانی: میدان ونک خیابان خدامی پلاک
۰۲۱-۸۸۸۷۹۹۵۳


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26130
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید