امروز شنبه 27 مرداد 1403

Saturday 17 August 2024

مواد شیمیایی دقیقا چیست؟


1403/05/27
کد خبر : 2408938
دسته بندی : رپورتاژ
تعداد بازدید : 25 نفر

در دهه‌های اخیر، مواد شیمیایی به عنوان پایه‌ای اساسی در توسعه صنعت، پزشکی، فناوری و زندگی روزمره نقش مهمی ایفا کرده‌اند. پیشرفت‌های فراوانی که در علم شیمی و زمینه تولید و فروش مواد شیمیایی صورت گرفته، مسیری را برای کاربردهای فراوان این مواد در زندگی باز کرده‌اند؛ از مواد پایه‌ای مانند آب و نفت گرفته تا ترکیبات پیچیده مانند داروها و نانو مواد، این کاربردها به طور گسترده از محصولات روزمره تا فناوری‌های نوین پوشش می‌دهند. مواد شیمیایی، موادی هستند که در صورت عدم آگاهی از نحوه استفاده و یا بی‌توجهی به نکات ایمنی، می‌توانند خطرساز و مشکل آفرین باشند. در این مقاله ، قرار است به معرفی انواع این مواد، موارد ایمنی و نکات مهم هنگام خرید مواد شیمیایی بپردازیم. همچنین با شرکت شیمی بان آوش که یکی از شرکت‌های معتبر در زمینه فروش مواد شیمیایی است، آشنا خواهیم شد.

 

مواد شیمیایی دقیقا چیست؟

مواد شیمیایی، ترکیب‌ها و عناصر شیمیایی هستند که به طور خاص از اتم‌ها و مولکول‌ها تشکیل شده‌اند. اتم‌ها که واحدهای اصلی مواد شیمیایی هستند، به وسیله پیوندهای شیمیایی، مواد شیمیایی گوناگونی را به وجود می‌آورند. این مواد می‌توانند در اشکال مختلفی وجود داشته باشند؛ به صورت گاز، مایع و یا جامد. مطالعه این مواد پیش از خرید یا فروش مواد شیمیایی بسیار مهم است زیرا این مواد در تولید هزاران محصول مختلف در صنایع مختلف از جمله داروسازی، صنایع غذایی، تولید شوینده‌ها و بسیاری از دیگر زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت شیمی بان آوش که نمایندگی برند مرک آلمان است، از تامین کنندگان مواد آزمایشگاهی و شیمیایی برای مصارف دارویی و صنعتی می‌باشد.

طبقه بندی مواد شیمیایی

یکی دیگر از مواردی که باید قبل از تهیه و فروش مواد شیمیایی با آن آشنا باشید، طبقه بندی این مواد است؛ مواد شیمیایی می‌توانند به چندین دسته مختلف تقسیم بندی شوند. این طبقه‌بندی‌ها بر اساس ویژگی‌های شیمیایی، ساختار و کاربردهای مواد تعیین می‌شوند. دسته‌بندی‌های اصلی مواد شیمیایی عبارتند از:

مواد عنصری: این مواد فقط از یک عنصر شیمیایی تشکیل شده‌اند، مانند آهن (Fe) و طلا (AU).

مواد ترکیبی: این مواد از دو عنصر و یا بیشتر با ترکیب شیمیایی خاصی تشکیل شده‌اند. به عنوان مثال آب (H2O)، یک ترکیب شیمیایی است که از اتم‌های هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده است.

مواد آلی: این مواد شیمیایی شامل کربن (C) هستند و اغلب از منشا زیستی به دست می‌آیند. اما پس از بدست آوردن اوره در آزمایشگاه توسط دانشمندی به نام وهلر، تولید مواد شیمیایی آلی در آزمایشگاه‌ها شروع شد و صنعت فروش مواد شیمیایی رونق بیشتری گرفت. از این مواد آلی می‌توان به الکل‌ها، روغن‌ها، اترها، هیدروکربن‌ها، اسیدهای کربوکسیلیک، آلدهیدها، اسیدهای آلی، آمین‌ها، آمیدها، استیلن‌ها، آلدهیدها، کتون‌ها و الفین‌ها اشاره کرد.

مواد معدنی: این دسته از مواد شیمیایی، معمولا از عناصر و ترکیبات معدنی تشکیل شده‌اند و در سنگ‌ها، معادن و کانی‌ها یافت می‌شوند. بر خلاف مواد آلی، مواد معدنی ساخت بشر نیستند و به صورت طبیعی بدست می‌آیند.

برای خرید یا فروش مواد شیمیایی، می‌توانید با مراجعه به وبسایت شیمی بان آوش، مواد شیمیایی مورد نظر خود را سفارش دهید.

کاربرد مواد شیمیایی

مواد شیمیایی در زندگی روزمره و صنایع مختلف دارای کاربرد بسیار گسترده‌ای هستند. برخی از کاربردهای مهم مواد شیمیایی عبارتند از:

آزمایشگاه‌ها: مواد شیمیایی در آزمایشگاه‌ها برای تحقیقات علمی و توسعه فناوری‌های جدید بکار می‌روند. مواد شیمیایی که در آزمایشگاه استفاده می‌شوند، دارای درصد خلوص بالایی هستند؛ زیرا در غیر این صورت، ممکن است در آزمایش مشکلی ایجاد شود و یا نتیجه آزمایش از واقعیت دور باشد.

صنایع داروسازی: فروش مواد شیمیایی برای استفاده در تولید داروها، واکسن‌ها و محصولات پزشکی دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است. برای استفاده از این مواد که برای درمان بیماری‌ها، پیشگیری از عفونت‌ها و بهبود سلامتی استفاده می‌شوند، حساسیت زیادی لازم است؛ البته به دلیل مصرف خوراکی برخی داروها، باید از مواد شیمیایی قابل خوردن استفاده شود. انواع اسیدها و بازها، اترها، هالیدها، نمک‌های معدنی، حلال‌های آلی و... از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع داروسازی هستند.

صنایع غذایی: افزودنی‌ها، مواد نگهدارنده و رنگ‌های خوراکی از انواع پر فروش مواد شیمیایی هستند که در تولید و فراوری محصولات غذایی استفاده می‌شوند. مهم‌ترین نکته در صنایع غذایی، استفاده از مواد شیمیایی قابل خوردن است تا برای بدن مشکلی به وجود نیاید. از مواد شیمیایی پرکاربرد در صنایع غذایی می‌توان به نیترات‌ها که برای افزایش مدت زمان نگهداری استفاده می‌شوند اشاره کرد.

شرکت شیمی بان آوش، از تامین کنندگان معتبر مواد صنعتی و شیمیایی است که دارای سابقه درخشان همکاری با داروسازی‌های کل کشور می‌باشد. برای تهیه محصولات برند مرک، می‌توانید به وبسایت شیمی بان آوش که نمایندگی مرک آلمان مراجعه کنید.

نکات ایمنی قابل توجه در مورد مواد شیمیایی

استفاده از مواد شیمیایی نیاز به رعایت نکات ایمنی دقیق دارد تا از خطرات و حوادث جلوگیری شود. توجه داشته باشید که هنگام خرید مواد شیمیایی از شیمی بان آوش، سه برگه دریافت خواهید کرد؛ TDS که حاوی اطلاعات فیزیکی و شیمیایی و نحوه مصرف ماده است، MSDS که حاوی اطلاعات ایمنی است و COA که گواهی تجزیه مواد شیمیایی است. این برگه‌ها که جزء اطلاعات ضروری پیش از فروش مواد شیمیایی هستند را، باید قبل از اقدام به استفاده مطالعه کنید و دستورالعمل‌ها و هشدارهای ایمنی را جدی بگیرید.

از کجا مواد شیمیایی بخریم؟

خرید مواد شیمیایی و خرید محیط کشت به دقت و رعایت نکات ایمنی و قوانین خاصی نیاز دارد. به دلیل حساسیت مواد شیمیایی، برای جلوگیری از ایجاد حادثه، بهتر است آن‌ها را از تامین‌کنندگان معتبر و معروف تهیه کنید؛ شرکت شیمی بان آوش، به عنوان نمایندگی مرک آلمان، دارای 5 سال سابقه در زمینه واردات و فروش مواد شیمیایی است که با آزمایشگاه‌های پزشکی، مراکز دانشگاهی، موسسات تحقیقاتی و آزمایشگاهی و مراکز صنعتی مانند صنایع داروسازی، صنایع غذایی، آب و فاضلاب، صنایع نفت و پتروشیمی و... همکاری می‌کند.

شرکت شیمی بان، برای رسیدن به اهداف خود که فروش مواد شیمیایی اصلی، عرضه محصولات کمیاب، افزایش میزان صادرات و اشتغال‌زایی و ایجاد محتواهای آموزشی برای گسترش اطلاعات راجع به محصولات، خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

  • واردات محصولات آزمایشگاهی و دارویی اوریجینال از برند سیگما آلدریچ و مرک آلمان.
  • واردات محصولات رفرنس استاندارد از برند USP آمریکا
  • واردات محصولات مصرفی و شیشه آلات برندهای Iso lap، Simax وScott Duran
گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/2408938
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید