امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

رگلاتور گاز چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 26163
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

رگلاتور گاز با توجه به فشار ورودی و خروجی به دو دسته تک مرحله ای و دو مرحله ای تقسیم می شود.
 

رگلاتور تک مرحله ای

فشار سیلندر در این نوع رگلاتور، در یک مرحله به فشار مورد نیاز و یا فشار خروجی اش کاهش می یابد. ساختار و نوع عملکرد کاهش فشار در رگلاتورهای تک مرحله ای و دو مرحله ای کاملا مشابه یکدیگر است. بهتر است بگوییم که رگلاتور تک مرحله ای از یک صفحه دیاگرام برخوردار است که توسط کاهش فشار کپسول گاز، در فشار گاز خروجی آن از رگلاتور تغییراتی ایجاد می شود که در برخی کاربردهای آزمایشگاهی مناسب نیست زیرا آن ها به فشار خروجی ثابت و پایدار نیاز دارند.

رگلاتور دو مرحله ای

در این رگلاتور، فشار سیلندر گاز در دو مرحله به فشار مورد نیاز یا فشار خروجی کاهش می یابد. رگلاتور دو مرحله ای بر خلاف رگلاتور تک مرحله ای دارای دو صفحه دیاگرام است که با کاهش فشار سیلندر، فشار خروجی رگلاتور ثابت می ماند و هیچ گونه تغییری در آن ایجاد نمی شود. بنابراین می توان گفت که کاهش فشار گاز دو مرحله ای دلیل اصلی تثبیت فشار در خروجی محسوب می شود.

اجزای رگلاتور گاز

•  بدنه : جنس بدنه در طراحی رگلاتور از اهمیت بالایی برخوردار است. به عنوان مثال در صورت استفاده از گازهای آزمایشگاهی و خورنده، جنس بدنه رگلاتور باید از فلز غیر خورنده باشد و مقاومت بالایی در مقابل واکنش های شیمیایی احتمالی و انفجار داشته باشد. جنس بدنه رگلاتورهای معمولی و صنعتی از برنج ساخته شده است اما رگلاتورهای آزمایشگاهی انواع مختلفی دارند که می توانند از آلیاژهای گران قیمت و یا حتی برنج و استیل ضد زنگ ساخته شوند.
•  دستۀ کنترل : کاربر با این قسمت از رگلاتور ارتباط مستقیم دارد و اینکه به رگلاتور فرمان می دهد که چه فشاری در اختیارش قرار گیرد. در برخی مواقع رگلاتورها به دستگاه های فشار سنج مجهز می شوند و این مسئله می تواند کمک زیادی به تصمیم کاربر داشته باشد. بهتر است بدانید که تنظیم فشار خروجی در رگلاتورهای معمولی به صورت چشمی نیز انجام می شود.
•  فنر: جایگاه این فنر بین دیافراگم و دسته کنترل است. ضریب فشردگی فنر وظیفه اندازه گیری و مقایسه فشار ورودی و خروجی را دارد و در واقع می توان گفت باعث تنظیم دریچه ورود و خروج دیافراگم شیر رگلاتور می شود.
•  دیافراگم :  دیافراگم رگلاتور معمولا به صورت پوسته ای پلاستیکی و یا فلزی قابل انعطاف تشکیل می شود و یکی از وظیفه های آن این است که جریان گاز ورودی به رگلاتور را مسدود و فشار گاز خروجی از آن را تنظیم نماید.
•  ولو : با چرخاندن دسته کنترل رگلاتور، در واقع موقعیت ولو رگلاتور گاز و دیافراگم جابه جا می شود که نتیجه آن کم یا زیاد شدن فشار گاز خروجی از رگلاتور می شود. 
•  محل ورود گاز : محل ورود گاز رگلاتور، مستقیما به خط لوله یا مخزن گاز اتصال می یابد.
•  محل خروج گاز :  در سمت دیگر و به طور معمول روبروی محل ورود گاز نیز محل خروجی گاز قرار می گیرد. در واقع گازی که رگلاتور گاز وارد می شود پس از کاهش فشار از محل خروج خارج می شود. 
رگلاتورها بر اساس نوع استفاده، جنس بدنه و نوع گازشان به دو دسته صنعتی و آزمایشگاهی دسته بندی می شوند. در این مقاله توضیح مختصری برای انواع رگلاتور ها شرح می دهیم :

رگلاتور صنعتی

این نوع رگلاتور یکی از رگلاتورهای رایج محسوب می شود و در واقع اکثر رگلاتورهایی که مورد استفاده قرار می گیرند در همین دسته قرار می گیرند. جنس بدنه آن ها از آلیاژ برنج است و فشاری که یک رگلاتور باید متحمل و کنترل کند معمولا بین 200 تا 300 بار است که این فشار در خروجی رگلاتور به 14 بار باید کاهش یابد. رگلاتورهای صنعتی در مخازن گازی LPG ، CNG، نیتروژن، دی اکسید کربن و ... کاربرد فراوانی دارند. گازهای صنعتی درصد خلوص پایین تری دارند و هیچگونه حساسیت خاصی روی آن ها نیست.

رگلاتور آزمایشگاهی

اگر بخواهید از گازهایی استفاده کنید که درصد خلوص بالایی دارند بهتر است که از رگلاتورهایی استفاده کنید که از ویژگی های خاصی برخوردار باشند. بهتر است جنس بدنه رگلاتور از نوعی باشد که با گاز مورد نظر به هیچ واکنش شیمیایی وارد نشود. همچنین بدنه رگلاتور نباید به هیچ عنوان خوردگی داشته باشد. جنس دیافراگم از اهمیت بالایی برخوردار است و از آلیاژ استینلس استیل ساخته می شود.
شرکت ای شاپ صنعت در زمینه تامین تجهیزات ابزار دقیق، طراحی و مشاوره پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع کشور فعالیت گسترده دارد. برای خرید رگلاتور گاز و یا هر تجهیز دیگر می توانید از طریق کارشناسان مجرب با شماره تلفن های 88746663-021 و 88746664-021 تماس بگیرید و از مشاوره رایگان بهره مند شوید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26163
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید