امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

راه های جلوگیری از استرس


1401/07/27
کد خبر : 26132
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 17 نفر

شاید برای شما هم عجیب باشد که استرس یک کشف جدید در روانشناسی است. سالها بشر با استرس و اضطراب دست به گریبان بود و مورد تمسخر دیگران قرار می گرفت ولی کلمه ای برای بیان آن نداشت و به دنبال درمان آن نبود، تا این که در دهه 1950 شخصی به نام هانس سلی استرس را تعریف و علائم آن را بیان کرد. امروزه خیلی ها برای امتحان، صحبت کردن در جمع یا انجام هر کاری با استرس روبرو می شوند. در این مقاله راه های جلوگیری از استرس را بیان می کنیم.

راه های جلوگیری از استرس درونی

بهتر است بدانیم که استرس یک پاسخ طبیعی بدن برای سازگاری با محیط است. زمانی اجداد ما در جنگل و بیابان با خطرات زیادی روبرو می شدند و بدن به سرعت هورمونهایی ترشح می کرد که باعث افزایش استرس می شد و به شخص کمک می کرد بتواند در آن موقعیت  از خود دفاع کند. اما امروزه در بسیاری از مواقع ما واقعا با خطری از بیرون مواجه نیستیم ولی به شدت دچار استرس می شویم. نکته جالب این است که امروزه مغز ما گاهی دچار خطا می شود. یعنی ما فقط با فکر کردن به خطری که واقعا وجود ندارد در حالت استرس قرار می گیرد. یعنی مغز فرمان ترشح هورمون های استرس را می دهد.

فرض کنید شما در یک کوچه خلوت در نیمه های شب به سمت منزلتان می روید، هر گونه صدا یا حرکتی باعث ایجاد استرس در شما می شود. در این جا استرس نقش طبیعی خود را ایفا می کند و به شما کمک می کند که حواستان به اطراف باشد و از خطر رها شوید.

از طرفی تصور کنید فردا قرار است با رئیستان درباره افزایش حقوق صحبت کنید. در این جا خطری شما را تهدید نمی کند ولی در ذهنتان خطرات خیالی درست می کنید که باعث افزایش استرس می شود. در واقع می گوییم استرس به خاطر خطراتی است که مغز ما به اشتباه فکر می کند زندگی ما در حال خطر است.

استرس در مورد امتحان، ورود به یک جمع، کارها و... همه از نوع استرس های خیالی هستند.

چند تمرین بسیار کاربردی برای کاهش استرس(کلیک کنید) : کاهش استرس

11 روش مدیریت استرس

11 روش برای مدیریت استرس

1- گاهی به موسیقی های آرامش بخش گوش دهید

موسیقی های خشن و ناامید کننده می توانند باعث استرس بیشتر شما شوند، ولی توجه به موسیقی های آرام بخش و انگیزه دهنده کمک زیادی به مدیریت استرس می کند.

2- با دوست خوبی گپ بزنید

وقتی استرس شما را در بر گرفته است می توانید با دوستان خوبتان گفتگو کنید. ارتباطات اجتماعی خوب کمک زیادی به حال خوب دارد.

3-  نفس عمیق بکشید

کیفیت تنفس چیزهای زیادی درباره ما می گوید. اگر اضطراب داشته باشید نفستان سطحی است. پس یک راه ساده برای رهایی از استرس و اضطراب تنفس عمیق است. این امر سیستم اعصاب را آرام می کند.

برای این کار هنگام دم آگاهی خود را سمت نفس بیاورید و هوایی که وارد بدنتان می شود را دنبال کنید. هنگام بازدم هم همین کار را انجام دهید. این تمرین را چندین بار انجام دهید.

4- بر عزت نفس خود کار کنید

عزت نفس یک حس عمیق درباره ارزشمندی درونی، دوست داشتن خود و احترام به ارزشها و شخصیت خود است. وقتی عزت نفس ما بالا می رود، در مقابل قضاوتها و نگاه های دیگران کمتر اذیت می شویم. به جای این که ذهن را به سمت قضاوت و ترسها ببریم، عشق را به خودمان افزایش دهیم.

راه های افزایش عزت نفس (کلیک کنید): عزت نفس

5- با آرامش آب بخورید

وقتی آب یا هر نوع نوشیدنی دیگری می خورید به دمای لیوان، رنگ نوشیدنی، دما و مزه آن توجه کنید ولی هیچ قضاوتی نکنید.

6- تمرین سپاس گزاری انجام دهید

لحظه ای توقف کنید و سه چیزی که همین الان بابت آن سپاس گزار هستید را بنویسید

7-  افکار خود را مشاهده کنید

مهمترین عامل استرس افکاری است که در ذهن ما رفت و آمد می کنند. جالب است بدانیم که این حضور افکار نیست که باعث استرس می شود، بلکه درگیر شدن با افکار است که مایه ناراحتی ما می شوند.

برای دقایقی بنشینید و افکار و احساسات خود را مشاهده کنید. بگویید من چه فکری یا احساسی دارم؟ به جای این که بگویید چرا این گونه فکر می کنم؟

8- با افکار دوست شوید

افکار مزاحم خود را خیلی جدی نگیرید، آن ها می آیند و می روند. خود را درگیر آن ها نکنید، به خود بگویید این یک فکر مهمان است و می رود، ماندگار نیست.یکی از مشکلاتی که خیلی از افراد دارند این است که افکار خود را ماندنی می دانند. هر وقت فکری شما را اذیت می کند با یک مهمان مواجه هستید که دیر یا زود می رود.

البته این نکته را در نظر داشته باشید بعضی مواقع شما سالها با بعضی افکار همراه بودید و شاید به راحتی شما را رها نکنند.

گاهی الگوهای فکری نامناسبی داریم که بهتر است آن ها را بشناسیم:

  • تعمیم سازی: اگر یک اتفاق یک زمان برایمان افتاد، فکر می کنیم همیشه این تکرار می شود.
  • شخصی سازی: اگر کسی حرفی زد یا کاری کرد آن را به خود نسبت می دهیم.
  • فیلترسازی: هر چه فکر سراغ ما می آید را رها می کنیم و فقط آن هایی که علیه مان است را انتخاب می کنیم.
  • منفی سازی: جنبه های منفی کار را می بینیم
  • همه یا هیچ: اگر کاری یا کسی تماما مطابق میل ما نبود آن را کنار می زنیم.

تمرینات ذهن آگاهی

9- روزانه تمرینات ذهن آگاهی انجام دهید

ذهن آگاهی یعنی آموزش ذهن برای این که در لحظه حال باشد، کمتر قضاوت کند، تحت تاثیر شرایط بیرونی نباشد و آن چه وجود دارد را بپذیرد.

برای آموزش کامل تمرینات ذهن آگاهی روی لینک رو به رو کلیک کنید: ذهن آگاهی

ذهن‌ آگاهی یک نوع بصیرت ولی بدون قضاوت و با مهربانی است. ما را به لحظه حال می‌آورد و تصورات ما را از آینده و گذشته رها می‌کند. تصور و تخیلات ما یکی از قوی‌ترین نیروهایی است که ما داریم ولی در ذهن آگاهی به جای این که اجازه دهیم ذهنمان با این تصورات هر جایی برود می‌توانیم صرفا بر چیزهایی که برایمان مفید هستند تمرکز کنیم.

10- ذهن خود را آموزش بدهید

ذهن ما یاد گرفته است که خطرات را بزرگ نشان دهد و شرایط معمول را استرس زا جلوه دهد. به ذهنمان موارد زیر را متذکر شویم:

الف- قرار نیست همه موارد زندگی مطابق میل ما باشد. زندگی دارای چالشهای مختلف است و نیاز است با آغوش باز به سمت چالشها برویم.

ب- اگر مساله ای برای ما ایجاد شود بدانیم که هیچ مشکلی دائمی نیست.

ج- بدانیم هر مساله ای برای ما ایجاد می شود در همین لحظه در سراسر جهان میلیون ها نفر دیگر هم با چنین مسائلی روبرو هستند.

د- به جای تمرکز بر مشکلی که ممکن است باعث استرس ما بشود به راه حل آن فکر کنیم.

ه- اگر کاری نمی توانیم انجام دهیم یا اگر شرایط در کنترل ما نیست بپذیریم.

11- شلوغی های اطراف و برنامه ها را مدیریت کنیم

گاهی کارهای ناتمام زیادی داریم یا چندین کار را با هم شروع می کنیم و در مقابل کارها احساس ناتوانی می کنیم. بهتر است کارهای اضافی و حواشی را کنار بزنیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26132
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید