امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

خرید تاسیسات برقی از سایت چراغ قوه


1401/07/27
کد خبر : 25780
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

برای خرید سیم و کابل متناسب با نیازتان، لازم است تا حدودی با ویژگی های مختلف این محصول، برندهای متفاوت تولید کننده و تفاوت های بین آنها آشنایی داشته باشید.

سیم و انواع آن

برای انتقال جریان الکتریکی از محلی به محل دیگر از سیم ها که دارای موادی با رسانایی بالا و عایق الکتریکی برای محافظت هستند و معمولا در دو نوع مسی و آلمینیومی تولید می شوند استفاده می کنیم.
۱٫سیم مفتولی (سیم خشک): یک سیم مسی یک رشته ای با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت و ضخامت های مختلف که به جهت فرم دهی مناسب در تابلوهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد.
۲٫سیم افشان (سیم نرم): تعداد زیادی سیم نازک مسی با ولتاژ ۳۰۰/۵۰۰ ولت که به دلیل انعطاف بالا از سیم های نیمه افشان در سیم کشی ساختمان استفاده می گردد.
۳٫سیم نیمه افشان: ساختار آن همچون سیم های مفتولی با ولتاژ ۴۵۰/۷۵۰ ولت ولی با انعطاف بیشتر است.
۴٫سیم نایلونی: سیم های نازک دولایی سفید رنگ از جنس فلز مس که رسانایی الکتریکی بالایی دارند و برای برق کشی ساختمان های مسکونی،اداری و فعالیت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.
۵٫سیم ترانس (سیم لاکی): یک رشته سیم که به دلیل نازک بودن عایق آن در سیم پیچی های موتور و ترانسفورماتور استفاده می شوند.
۶٫سیم ارت: با انتقال جریان الکتریکی به زمین از اتصالی وسیله،برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری میکند.

کابل و انواع آن

به چندین رشته سیم با رسانایی بالا و عایق الکتریکی که درون یک ژاکت محافظتی از جنس مس یا پی وی سی قرار گرفته اند تا جریان الکتریکی را از محلی به محلی دیگر منتقل می کنند کابل گفته می شود. کابل ها براساس کاربرد، ولتاژ و رسانایی چند دسته می شوند:
۱٫براساس کاربرد :
-کابل مخابراتی در دو نوع مسی و نوری به صورت زمینی و هوایی در تاسیسات شهری و خانگی استفاده می شود.
-کابل کواکسیال متشکل از مرکز مغزی رسانا، عایق میانی، فویل آلومینیوم، شیلد (برای حذف نویز) و عایق خارجی به عنوان رابط دستگاه های صوتی و تصویری در ساختمان ها استفاده می شود که دارای نوع هاردلاین،تشعشی،RG-6،تریاکس،نیمه صلب و صلب است.
-کابل زمینی به طور ثابت جهت مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان در محیط های مرطوب و خشک به کار می رود.
-کابل زوج با یک جفت هادی و یک غلاف عایق شده برای AC,DC  فرکانس پایین استفاده می گردد.
-کابل نرم دارای کانکتور دردو طرفش است و معمولا برای تامین برق ماشین آلات و تجهیزات استفاده می شود.
-کابل چند هسته ای دارای چندین هادی با ژاکت های عایق بندی شده برای انتقال سیگنال های صوتی و تصویری استفاده می شوند.
-کابل نواری به صورت چند کابل انعطاف پذیر موازی یکدیگر برای پیوند لوازم جانبی با ولتاژ پایین به کار می رود.
۲٫براساس ولتاژ :
ولتاژ پایین برای کابل کشی ساختمان ها با حداکثر ۱۰۰۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد.
ولتاژ متوسط برای انتقال جریان الکتریکی در فاصله های کم با ۱ تا ۳۳ ولت مورد استفاده قرار می گیرد.
ولتاژ بالا برای انتقال جریان های الکتریکی با ۳۳ تا ۲۳۰ ولت مورد استفاده قرار می گیرد.
۳٫براساس رسانایی :
مفتولی:دارای چندین رشته سیم دایره ای یا مثلثی با انعطاف کم.
افشان: دارای چندین رشته سیم منعطف به شکل گرد و تخت از جنس فلز مس و عایق پی وی سی.
نیمه افشان: دارای چندین رشته سیم مفتولی به هم تنیده با انعطاف بیشتر نسبت به کابل های مفتولی.



فیوزمینیاتوری

فیوز مینیاتوری یکی از المان  های اصلی استفاده شده در سیستم سیم  کشی یک ساختمان محسوب می شود. این فیوز ها از ایجاد اتصالی در مدار جریان برق جلوگیری می‌کنند. بدین صورت که اگر جریان برق عبور داده شده بیشتر از جریان اسمی یک مدار فیوز مینیاتوری باشد، این وسیله جریان برق را قطع می کند. به همین دلیل می‌تواند امنیت وسایل الکتریکی را تامین کند و نقش مهمی در حفظ جان افراد داشته باشد.
کلید یا فیوز مینیاتوری Miniature Circuit Breaker با نام اختصاری MCB نیز شناخته می‌شود. این وسایل کلیدهای قطع جریان مینیاتوری هستند که می توانند از تجهیزات و وسایل خانگی و صنعتی در مقابل عبور جریان  های غیرمجاز برق محافظت کنند. زیرا این فیوز از حساسیت بالایی در برابر عبور جریان اضافه برق برخوردار است و خیلی سریع نسبت به تحمل جریان اولیه و اضافه بار واکنش نشان می دهد. در نتیجه با قطع مدار، جریان برق را قطع می‌کند.

به همین دلیل می‌توان این فیوز را یک وسیله حفاظتی دانست که برای تجهیزات و مدارات الکتریکی استفاده می شود تا در زمان جریان اضافه برق با قطع مدار از تجهیزات الکتریکی محافظت کند و از آسیب دیدن آن ها جلوگیری کند.
کلید یا فیوزهای مینیاتوری از حداکثر جریان برخوردار است و نمی‌توان جریان قطع برق آن را تنظیم کرد. از عناصر اصلی برای ساخت این فیوز نیز می توان به یک نوار فلزی اشاره کرد که درون یک محفظه غیر رسانا قرار داده می شود. زمانی که جریان برق بیش از حد مجاز از مدار فیوز مینیاتوری عبور داده شود، نوار فلزی ذوب می شود. در نتیجه جریان برق مدار الکتریکی قطع می شود.


انواع فیوز و کلید مینیاتوری


کلید مینیاتوری از نظر ولتاژ شبکه، نحوه کاربرد و محل استفاده، محکم شدن کلاهک فیوز با پایه، منحنی ذوب المان کلید مینیاتوری و سرعت عملکرد کلید مینیاتوری به انواع و گروه  های مختلفی تقسیم  بندی می شوند. با این حال از مهمترین، کاربردی ترین و شناخته شده  ترین شیوه  های تقسیم  بندی فیوز های مینیاتوری می  توان به تقسیم  بندی آن ها بر اساس کاربرد و سرعت عملکرد آن ها اشاره کرد.
فیوزهای مینیاتوری به واسطه میزان سرعت عملکرد خود به دو گروه کندکار و تندکار دسته  بندی می شود.
•    کلید مینیاتوری کندکار : این نوع فیوز در مقابل عبور جریان برق، بیشتر از حد تعیین شده واکنش خیلی ملایم  تری دارند و برق را کمی دیرتر قطع  می کنند. با این حال عکس‌العمل این فیوز در مقابل جریان اتصال کوتاه به صورت لحظه  ای انجام می شود.
•    کلید مینیاتوری تندکار : این نوع فیوز در مقایسه با فیوز کندکار واکنش سریع تری در برابر عبور جریان برق، بیش از حد تعیین شده از خود نشان می دهد و خیلی سریع تر برق را قطع می کنند. به همین دلیل از این نوع فیوز برای مصارف روشنایی استفاده   می شود.
علاوه بر این کلیدهای میناتوری، از لحاظ کاربرد به تیپ  های مختلفی تقسیم می شوند که در ادامه مطلب هر کدام از آن ها مورد بررسی قرار می گیرند.



کنتاکتور

کنتاکتورها دستگاهی میباشند که در مدار هایی با جریان الکتریکی بالا، برای کنترل کردن جریان، تغییر مسیر جریان و قطع یا وصل کردن یک جریان الکتریکی استفاده می شوند. معمولا از کنتاکتور  برای قدرت یا کنترل یک جریان الکتریکی که از بار های مخالف ساخته شده است، استفاده می شود. تجهیزاتی مانند بانک  های خازنی،مدار هایی که باعث روشنایی می شوند و گرم کن  های الکتریکی، به دلیل داشتن بار های ناهماهنگ یا مخالف از آن برای قطع و وصل کردن جریان الکتریکی استفاده می کنند.
نکته قابل توجه در ساختار کنتاکتور ها این است که اگرچه کنتاکتور ها یک نوع کلید هستند و برای تغییر مسیر یا قطع و وصل کردن از آن ها استفاده می شود اما آن ها بر خلاف کلید های دیگر با دست قابل کنترل نیستند و تنها با جریان برقی که از آن عبور می کند، کنترل می شوند.

روش نصب کنتاکتور

برای نصب ابتدا کنتاکتور مورد نظر را با توجه به پارامتر هایی مانند ولتاژ برای تحریک بوبین، جریان برای خروجی کنتاکتور، ولتاژ برای اتصال کنتاکتور خریداری کنید. در ادامه برای نصب دقیق کنتاکتور، ابتدا دفترچه راهنمای نصب کنتاکتور را بررسی کنید و مطابق با اطلاعاتی که در راهنما گفته شده است، ورودی ها را برای سیم کشی ولتاژ پیدا کنید. کنتاکتور خریداری شده را روی یک ریل نصب کنید و سیم  هایی که باعث انتقال قدرت و تحریک پذیری می شوند را به کنتاکتور متصل کنید.
با استفاده از سیم  لخت کن به اندازه ۲ سانتی متر از روکش سیم  ها را برای اتصال به کنتاکتور بردارید. در ادامه با استفاده از پیچ گوشتی یا چهار سو، ورودی  ها را باز کرده و سرسیم های بدون روکش را درون ترمینال قرار دهید و دوباره پیچ ها محکم کنید. بعد از انتخاب ورودی  ها و خروجی  ها برای اتصال بوبین و ایجاد میدان مغناطیسی، کنتاکتور را به برق متصل کنید. در پایان سیم  کشی های خروجی را مانند سیم  کشی های ورودی بعد از لخت کردن سیم به ترمینال متصل کنید.

سایت چراغ قوه بهترین گزینه برای خرید انواع مختلفی از محصولات میباشد چرا که شما میتوانید با مراجعه به سایت در قسمت محصولات در صفحه اصلی و انتخاب گزینه “لامپ چراغ و صنایع روشنایی” وسپس انتخاب محصول مورد نظر از محصولات مختلف که توسط فروشندگان مختلف در سایت بارگزاری شده اطلاعات کسب نمایید.


 

گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25780
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید