امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

بررسی مهم‌ترین اتفاقات صنعت حسابداری در سال 2020


1401/07/27
کد خبر : 25963
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

در این مطلب تهیه شهده توسط شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره ، قصد داریم نگاهی به اتفاقات صنعت حسابداری در سال 2020 داشته باشیم. صنعت حسابداری مدام در حال تغییر و تحول است و در مسیری رو به جلو حرکت می‌کند. افراد نیز از چنین پیشرفت‌هایی در بهبود کسب‌وکار و تجارت‌های خود بهره می‌برند.

در این میان مدیران صنعت حسابداری با پیش‌بینی‌های موفق اتفاقات این عرصه در سال جاری، به رشد و پیشرفت هرچه بیشتر آن کمک می‌کنند. این مدیران قادرند به کمک راهبردهای مفید و با دیدی بلندمدت به شرایط موجود، مناسب‌ترین بهره را کسب کنند.
اتفاقات صنعت حسابداری در سال 2020
سال 2020 با توجه به این‌که در واقع آغاز یک دهه جدید است، از جهاتی متفاوت است. در ادامه می‌توانید ده ابزار و یا ترندهایی از تکنولوژی را مشاهده کنید که منجر به رشد صنعت حسابداری در سال 2020 می‌شوند.

1-    رشد فضای ابری و حکومت قدرتمند آن بر جهان

هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، نرم‌افزارهای حسابداری نیز روز به روز در حال پیش‌رفت و توسعه هستند. مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف به دنبال آن هستند که تیم‌هایی بیابند که بتوانند به صورت غیرمتمرکز، غیرحضوری و در اسرع وقت از تکنولوژي‌های مذکور کمال استفاده را داشته باشند. در این میان تکنولوژی‌های مرتبط با فضای ابری از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و به عنوان یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حسابداری از آن یاد می‌شود.

•    طبق آماری که در دست است، از میان کسب‌وکارهای کوچک در سال 2020، 78 درصد آنان از تکنولوژی ابری بهره می‌برند.
•    سهم بین‌المللی بازار دنیا، در سال 2018 برای صنعت حسابداری ابری برابر با 2.62 میلیارد دلار بود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این رقم تا پایان سال 2023 افزایشی 63 درصدی را در پیش رو خواهد داشت. به این ترتیب ارزش آن برابر با 4.25 میلیارد دلار خواهد بود.
•    شرکت‌هایی که در زمینه حسابداری بین‌المللی فعالیت دارند و از حسابداری ابری استفاده می‌کنند در قیاس با سایر شرکت‌ها، 5 برابر بیشتر مشتری و ارباب رجوع دارند.

2-    غوغای هوش مصنوعی و تکنولوژی؛ از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حسابداری

مباحثی مانند هوش مصنوعی یا همان Artificial Intelligence، فرآیند اتوماسیون رباتیک (RPA) و هم‌چنین آموزش ماشینی از جمله مواردی هستند که در صدر اخبار و اتفاقات صنعت حسابداری در سال 2020 مشاهده می‌شوند. در سال حاضر این تکنولوژی‌ها پیشرفت بیشتری داشته‌اند و در مسیر تکامل گام‌های موفقیت‌آمیزی برداشته‌اند. کاربران اکنون ملموس‌تر و عینی‌تر از گذشته با این مفاهیم و ابزار و مسائل سروکار دارند.

به عنوان مثال به نمونه‌هایی که در ادامه می‌آید دقت کنید:
•    دریافت گزارش از حساب‌های دریافتنی و پرداختنی
•    ورود و خروج داده‌ها به صورت اتوماتیک
•    پردازش زبان طبیعی مانند:‌‌‌ «در ماه گذشته چه میزان برای خرید سهام هزینه شده است؟»
•    تشخیص و یافتن موارد کلاه‌برداری به کمک تحلیل تمام تراکنش‌ها
•    بررسی و تجزیه و تحلیل قراردادهای پیچیده
مواردی که مطالعه کردید امکاناتی نیستند که منتظر آن‌ها هستیم! بخش عمده‌ای از اتفاقات صنعت حسابداری هم‌اکنون نیز به همین برنامه‌ها اختصاص دارد. خدمات مالی را در سایت مشاهده کنید.

3-    نیاز به انسان با وجود ظهور نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته

درست است که می‌گوییم صنعت حسابداری پیشرفت‌هایی لحظه‌به‌لحظه به خود می‌بینید. اما با این‌همه هنوز هم مواردی هستند که برای انجام آن‌ها به نیروی انسانی نیازمندیم. حتی با وجود این‌همه اتفاقات صنعت حسابداری، هنوز هم نرم‌افزارهای حسابداری به تنهایی چندان کارآمد نیستند و نیازمند دخالت انسان هستند. بر این اساس شرکت‌ها باید بر مواردی تمرکز کنند که هنوز هم نمی‌توان آن‌ها را خودکارسازی کرد. مواردی از قبیل:
•    ارائه مشاوره‌های تخصصی و استراتژیک در زمینه‌های مالی
•    موارد مرتبط با انتظارات و خواسته‌های مشتری
•    تفسیر داده‌ها به صورت منطقی
•    مدیریت کسب‌وکار و مسائل مالی
•    توسعه و گسترش مهارت‌های ارتباطی
از میان متخصصان استعدادیابی و مدیران استخدام جهانی، 92 درصد بر این عقیده‌اند که یکی از ارکان و فاکتورهای مهم در استخدام افراد، برخورداری از مهارت‌های ارتباطی قوی است.

4-    2020 سال آغاز شکوفایی حسابداری

اتفاقات صنعت حسابداری در سال 2020 این سال را به سال شکوفایی و رشد حسابداری تبدیل کرده است. از طرفی رشد و توسعه فناوری، ورود اطلاعات و انجام امور بسیاری را در صنعت حسابداری ساده‌تر از پیش کرده است. اما در سمت دیگر شاهد پیچیده‌تر شدن قوانین مالیاتی سنگین هستیم. به همین دلیل است که نیاز به حسابداران بیش از پیش احساس می‌شود. برای این‌که چنین گفته‌ای را اثبات کنیم رتبه پیچیدگی سیستم مالیاتی چند کشور دارای اقتصاد بزرگ را با هم بررسی می‌کنیم:
-    نیوزیلند در رتبه 12
-    انگلستان در رتبه 43
-    ایالات متحده در رتبه 53
-    کانادا در رتبه 57
-    استرالیا در رتبه 62
شاید بتوان چنین مسئله‌ای را یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حسابداری دانست؛‌ یعنی این‌که هم‌چنان آینده‌ای درخشان در انتظار علم حسابداری است.

5-    دورکاری هم‌چنان در حال افزایش

دورکاری و برون‌سپاری از جمله شیوه‌هایی است که اکنون موجب دگرگونی ساختارهای اداری مدرن شده است. در راهکارهای پیشین تمام اعضای یک پروژه باید در ساعات مشخص و اداری به همراه یک مجوز رسمی در دفتر مرکزی که در یک مکان مشخص است در کنار هم حاضر باشند. اما این مسائل در روش‌های جدید صنعت حسابداری دچار تغییر شده است.

در حقیقت از جمله اتفاقات صنعت حسابداری می‌توان به این مورد اشاره کرد که اکنون کمتر از قبل بر روی حضور فیزیکی کارمندان تمرکز وجود دارد. در عوض افراد را با قیمت و دستمزد مناسب در جایگاه مرتبط و مناسب قرار می‌دهند و به این شیوه بازدهی افراد و در نتیجه کسب‌وکار بیش از پیش خواهد بود.

6-    کیفیت بالاتر از کمیت

پیش‌تر به این موضوع اشاره کردیم که نرم‌افزارهای حسابداری روزبه‌روز در حال افزایش هستند و این مورد همواره از اتفاقات صنعت حسابداری به شمار می‌رود. شرکت‌های فراوانی از چنین امکاناتی بهره می‌برند و استقبال از این نرم‌افزارها فراوان است. اما چنین امری همیشگی نیست. اکنون شرکت‌های حسابداری به دنبال نرم‌افزارهایی هستند که به رغم حجم کم از قدرت بالایی برخوردارند. در واقع شرکت‌ها به نرم‌افزارهایی نیاز دارند که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد:
-    دارای امکانات بیشتر
-    آموزش بهتر و با زبانی ساده‌تر و قابل‌فهم‌تر
-    هماهنگی با سایر نرم‌افزارهای حسابداری سازمان امور مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی

7-    توجه به پیشرفت حرفه‌ای هم‌چنان در راس امور

اتفاقات صنعت حسابداری زمانی رخ می‌دهند که پیشرفت‌ حرفه‌ای در این زمینه داشته باشیم. در مدل‌های قدیمی‌تر برای پیشرفت اعضا و کارکنان اقدام به بررسی کلاس‌های آموزشی می‌کردند. واقعیت این است که این کلاس‌ها چندان کارآمد نبودند و بازدهی زیادی نداشتند. کنفرانس‌های بزرگ و پرجمعیت در ساعت‌های طولانی آ‌ن‌چنان خسته‌کننده بودند که خروجی چندان مفیدی نداشتند.
آموزش‌های تخصصی معمولا در حوزه مباحثی فنی مانند آموزش‌های مرتبط با امور مالیاتی بود. اما اکنون یکی از اتفاقات صنعت حسابداری تغییراتی است که در روش‌های جدید آموزشی صورت گرفته است. در روش‌های مدرن دیگر شاهد آن کلاس‌های پرجمعیت و شلوغ نیستیم. بلکه روند آموزش به گونه‌ای است که آموزش‌ها مستمر هستند ولی در زمان‌های کوتاه‌تری برگزار می‌شوند. اگر بخواهیم روش‌های جدید و قدیمی را با هم قیاس کنیم، می‌توانیم به مسائلی که در ادامه مشخص کرده‌ایم اشاره کنیم.
روش جدید    روش قدیمی
یادگیری مستمر در زمان‌های کوتاه‌تر    کلاس‌های طولانی و یادگیری کمتر
تمرکز بر مهارت‌ها و فنون ارتباطی    تمرکز بر تخصصی بودن مطالب
نشست‌هایی کم‌جمعیت    برگزاری کلاس‌هایی با جمعیت‌های زیاد
تغییر مسیرهای یادگیری با توجه به افراد مختلف    یادگیری به شیوه‌ ثابت و یکسان
یادگیری به منظور دستیابی به اهداف کسب ‌و کار    یادگیری با انگیزه شخصی
استفاده از تجربیات رهبران داخلی    دعوت کردن از افراد و کارشناسان خارج از شرکت
بهره بردن از افرادی با اطلاعات و دانش بالا    استفاده از مدرسانی با تحصیلات بالا

8-    امنیت و کنترل داده‌ها

شرکت‌های حسابداری برای انجام امور خود به اطلاعات حساسی در خصوص مسائل مالی دسترسی دارند. در سال‌های اخیر امنیت داده‌ها اهمیت بیشتری یافته است. از همین رو ترفندها و روش‌هایی ابداع شده است که بر اساس آن‌ها می‌توان داده‌ها را نگهداری کرد. از جمله این ترفندها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
-    ذخیره کردن اطلاعات در فضای ابری و هم‌چنین به کارگیری قفل‌های امنیتی دقیق و پیشرفته
-    کوچک کردن هسته مرکزی شرکت‌ها به کمک بهره‌گیری از تیم‌های دورکار
-    رعایت جوانب احتیاط در خصوص عدم اشتراک‌گذاری داده‌ها

یکی از مهم‌ترین اتفاقات صنعت حسابداری به همین حوزه برمی‌گردد. اکنون به منظور حفظ اطلاعات از نرم‌افزارهای امنیتی و مدیریت رمز عبور استفاده می‌شود. هم‌چنین کنترل و دسترسی داده‌ها برای جلوگیری از حملات سایبری مدام در حال بررسی و نظارت هستند. در عصر حاضر بهبود صنعت حسابداری به کمک نرم‌افزارهای امنیتی فراوانی انجام می‌شود.
اطلاعات بیشتر در مورد استخدام حسابدار در تهران را در سایت محاسبان تلاشکر خبره ببینید.

9-    سلامت روان در محیط کار

به جرات می‌توان گفت که کارمندان، از اساسی‌ترین ارکان صنعت حسابداری جدید به شمار می‌روند. یکی از اتفاقات صنعت حسابداری در همین خصوص است. یعنی کمک به افزایش بهره‌وری کارمندان مجموعه. به همین منظور، تمرکز بر روی این مسئله قرار دارد که تک‌تک‌ اعضای گروه به منظور پیشرفت در مسیر شغلی، باید به بهبود مهارت‌های ارتباطی خویش بپردازند. طبق گزارش مرکز جهانی بهداشت روان، سلامت روان کارمندان در 72 درصد از شرکت‌ها بزرگ‌ترین چالش این مجموعه‌ها به شمار می‌رود. در این خصوص چنین راهکارهایی می‌تواند به سلامت روان کمک شایانی کند:
-    پرهیز از روابط سلسه‌مراتبی رئیس و مرئوسی و در نتیجه کاهش استرس
-    در نظر گرفتن مرخصی کافی برای کارمندان به منظور رسیدگی به امور و مسائل شخصی
-    آموزش در خصوص سلامت روان
-    اصلاح ساختارهای اداری بدون نیاز به حضور طولانی کارمندان در مجموعه
-    ایجاد محیطی پر از انرژی و با اتمسفری مثبت
-    پرهیز از هرگونه خشونت، آشوب و سروصدا

10-    کارمند+ فرآیند شغلی+ تکنولوژی حسابداری

یکی از پرسش‌های بنیادینی که از دیرباز تا کنون همیشه برای حسابداران وجود داشته است این است: «چگونه می‌توان زندگی را آسان‌تر کرد؟» بخش اعظم پیشرفت و اتفاقات صنعت حسابداری به همین خاطر رقم خورده است. در سالیان اخیر، شاهد ظهور مدل‌های تجاری جدید بودیم. در این مدل‌ها تمرکز بر ایجاد حس خوب برای مشتریان و کاربران است. اما توصیه می‌کنیم برای موفقیت خود در سال‌های آینده بر این ترکیب معجزه‌کننده تکیه کنید: کارمند+ فرآیند+ فناوری
•    کارمند: تمرکز کارمند باهوش بر استراتژی، فروش زیاد، خدمات و پشتیبانی بهتر و مشتری‌مداری است.
•    فرآیند: منظور ما فرآیندهای استانداردشده‌ای است که می‌تواند در رسیدن به بهترین نتایج آن‌ هم در کوتاه‌ترین زمان ممکن موثر باشد.
•    فناوری: این فاکتور در صورتی اثرگذار است که منجر به بهبود کسب‌‌وکار شود؛‌ نه این‌که تنها به منظور خودنمایی از آن استفاده شود.
 



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25963
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید