امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

آیا شما هم زمان کم می آورید؟


1401/07/27
کد خبر : 26043
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 23 نفر


آیا شما هم فکر می کنید کارهای انجام نشده زیادی دارید؟
آیا فکر می کنید در طول روز زمان زیادی را از دست می دهید؟
اگر پاسخ شما به سوالات بالا بله است پس خواندن این مقاله از اوجب واجبات است برای شما.
یکی از مهمترین منابع محدود هر انسانی زمان و عمر اوست. اما نکته مهم این است که افراد موفق و افراد عادی همه 24 ساعت وقت دارند ولی چرا برخی بسیار موفق می شوند و برخی عادی باقی می مانند؟
فرق بین این دو در نوع استفاده آن ها از زمانشان است. افرادی که امروزه موفق تر و ثروتمندتر هستند بهتر از دیگران یادگرفته اند. افراد موفق می دانند که به ازای درآمد ماهیانه شان هر ثانیه چقدر برایشان ارزش دارد و هر ثانیه را باید چطور بگذرانند.
درنتیجه این افراد از لحظه لحظه زندگی برای  بهبود شرایط و درآمد خودشان استفاده می کنند.
این درصورتی است که برخی از افراد انتخاب می کنند که عادی بمانند. البته این به این معنی نیست که عادی بودن بد است. صحبت ما درباره این است که انسان ذاتا کمال طلب است و دائما تمایل به رشد دارد.
همین ذات کمال طلب ما را به سمت رشد پیدا کردن و بهتر شدن سوق می دهد و همه ما هم به اندازه خودمان از این نیرو برخورداریم اما کسانی که مهارت مدیریت زمان را یاد می گیرند در کمترین زمان به  رویا هایشان می رسند و کم کم فضای بیشتری برای رشد پیدا می کنند.
مهارت مدیریت زمان یکی از مهم ترین مهارت های دنیای مدرن است. از قرن 19 میلادی که دنیا رو به مدرن شدن پیش رفت و کارخانه ها و اداره ها تلاش کردند تا کارآمدی کارمندانشان را برای داشتن خروجی بیشتر افزایش بدهند در نتیجه مدیریت زمان به کمک کسب و کار ها آمد.
کم کم مدیریت زمان از کسب و کار ها به زندگی شخصی انسان ها راه پیدا کرد و مدیریت زمان به عنوان یک مهارت مهم فردی شناخته شد. انسان ها کم کم به این نتیجه رسیدند که باید برای کارو زندگی خود برنامه مناسبی داشته باشند زیرا سبک کار کردن و زندگی کردن در حال عوض شدن بود.
در قرن 21 مدیریت زمان به یکی از مهمترین مهارت های هر کسی تبدیل شده است. در واقع می توان یکی از فرق های بین آدم های موفق و افراد عادی را در توانایی آن ها در استفاده مناسب از زمان دانست.
نکته جالب این است که این مهارت به قدری اهمیت پیدا کرده که شما بدون داشتن مدیریت زمنا حتی دیگر نمی‌توانید زندگی عادی داشته باشید.
تصور کنید که فردی کارمند یک مجموعه است. این فرد پروژه های مهمی دارد که باید بصورت روزانه انجام بدهد و گزارش هر کدام را بصورت روزانه تحویل بدهد. همچنین این فرد همسر و 2 بچه دارد که بعد از کار باید برای آن ها وقت بگذارد.
حالا اگر این فرد به مدیریت زمان در محیط کارش توجه نکند مجبور است که کار های خودش را به خانه ببرد و در خانه هم کار کند. در نتیجه هم پروژه های عقب افتاده دارد و هم زمانی برای خانواده اش نگذاشته است.
اما حالا باید چکار کرد؟
بعد از درک اهمیت مدیریت زمان هر کسی می داند که باید در راستای یاد گرفتن این مهارت مهم قدم بردارد. برای ورود به عرصه مدیریت زمان این مراحل را باید طی کنید:
مرحله 1: هدفگذاری
همه ما به دلیلی در این دنیا هستیم. همه ما در دنیا رسالت یا ماموریتی داریم که باید آن را انجام بدهیم. پیدا کردن این رسالت بر اساس ارزش هایی که داریم و هویت فردی مان بسیار مهم است. بعد از اینکه ما رسالتمان را کشف کردیم می توانیم در زندگی مان هدفگذاری کنیم. هدفگذاری یعنی بتوانیم خواسته های خودمان را مشخص کنیم و آن هارا قابل انداز گیری و واقعی کنیم و مسیری برای رسیدن به آن ها مشخص کنیم.

مرحله 2: برنامه ریزی و اولویت بندی
برنامه ریزی یکی از ابزار های مدیریت زمان است. این ابزار به ما کمک می کند تا خودمان را در مسیر رسیدن به اهدافمان مدیریت کنیم. برنامه ریزی به ما کمک می کند تا خودمان را در مسیر رسیدن به اهدافمان نگه داریم و از مسیر خارج نشویم.
یک برنامه ریزی درست از فیلتر اولویت بندی رد شده است. اولویت بندی یعنی اینکه مشخص کنیم چه کاری بر کار دیگر ارجعیت دارد یا کدام کار از دیگری مهم تر است. قطعا همه ما در ذهنمان کار های بسیار زیادی برای انجام دادن داریم؛ اما آیا به همه آن ها خواهیم رسید؟ اما آیا توان و زمان رسیدن به همه آن هار را داریم یا خیر؟
اگر منطقی بخواهید فکر کنید متوجه خواهید شد که اینطور نیست. ما زمان و انرژی محدودی داریم در نتیجه باید کار هایی را انجام بدهیم که نتایج مهم تری را برای ما رقم بزنند. در نتیجه اولویت بندی درست در برنامه ریزی به ما کمک می کند تا شناخت بهتری از کار های مهم داشته باشیم.

مرحله 3: بازنگری و بهبود
این مرحله یکی از مهم ترین مراحل مدیریت زمان است. فرض کنید که شما در حال کار کردن هستید و هر هفته برای خودتان برنامه ریزی دارید. اما اگر برای بهبود این برنامه تلاشی نکنید یا برنامه روزانه خودتان را سبک سنگین نکنید عملا این برنامه جز تکرار روزمرگی نیست.
پس مرحله بازنگری در روند های ما باید باشد تا ما بتوانید کار هایی که می کنیم را بهبود ببخشیم. پیشنهاد ما این است که برنامه ریزی هایتان را به صورت هفتگی انجام دهید و آخر هر هفته یک بازنگری روی برنامه ریزی هایتان داشته باشید.

مرحله 4: افزایش انضباط شخصی
همه ما در طول زندگی انضباط نیازمندیم. انضباط شخصی یعنی من به اهداف، ارزش ها، تصمیمات و برنامه هایم پایبندم. یکی از مشکلات بزرگ ما این است که گاهی خودمان انتخاب هایی درزندگی انجام می دهیم، اما حاضر نیستیم پای انتخاب هایمان بایستیم. این ایستادن ها نیاز به انضباط دارد.
انضباط به ما کمک می کند که در مسیر رسیدن به اهدافمان ثابت قدم باشیم و تداوم داشته باشیم.

مرحله 5: عادت سازی
یکی از راحت ترین کار ها برای این که مسیر زندگی را برای خدمان هموار کنیم این است که برای خودمان عادت سازی کنیم. عادت ها رفتار های اتوماتیکی هستند که ما آن ها را با شروع یک محرک انجام می دهیم.
اگر تمایل دارید بیشتر در مورد مدیریت زمان بدانید و بیشتر در این باره اطلاعات داشته باشید و آموزش رایگان برنامه ریزی را دانلود کنید پیشنهاد می کنیم به سایت دانشگاه زمان سر بزنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26043
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید