امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

0 تا 100 نکات لازم در پرورش مرغ تخم گذار


1401/07/27
کد خبر : 26730
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

شیوه های نگهداری گله یا دسته

  1. این شیوه بیشتر در مرغداری های کوچکتر مرسوم است.در این روش که بیشتر در محیط های معمولی و با امکانات کمتر انجام میشود، ابتدا مرغ را قبل از شروع تخم گذاری روی زمین پرورش می دهند. بعد در نزدیک زمان تخم گذاری مرغ ها را به قفس نگهداری منتقل میکنند.
  2. برای مرغداری هایی که تعداد بیشتری مرغ دارند و در واقع یک بخش صنعتی هستند، از این شیوه استفاده میشود. خود این شیوه گاهی مرغداری صنعتی خوانده میشود.

مرغداری صنعتی

در این شیوه گلۀ مرغ از اولین روزها تا آخرین روزها یعنی به طور کامل در قفس نگهداری میشوند. شیوه دوم به نسبت شیوه اول مزایای زیادی دارد. به همین دلیل در خیلی از جاهای دنیا روش اول را برای همیشه کنار گذاشته اند.

مکان مناسب نگهداری مرغ تخم گذار

برای اینکه مرغ های تخم گذار به خوبی پرورش پیدا کنند، انتخاب مکان مناسب نگهداری برای آنها بسیار ضروری است؛ این مکان باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  1. اصولا اینکه مرغ کارایی و توان لازم برای تخم گذاری را داشته باشد، خیلی نکته مهمی است. به همین دلیل نهایتا هر مرغ را برای تخم گذاری 2 سال نگهداری میکنند.
  2. نکته بعدی آب و هوا و شرایط مکانی ست که مرغ در آن نگهداری می شود. باید این مکان کاملا بهداشتی و تمیز بوده و آب و هوایی مطلوب داشته باشد. در هر فصل توجه به دمای هوا بسیار پر اهمیت است. سالن های نگهداری و به طور کلی محیط اطراف باید دارای تهویه مطبوع باشد. می توانید از انواع سیستم های تهویه مطبوع جهت محیط استفاده کنید. در ادامه بیشتر درباره انواع سالن توضیح می دهیم.

خوشبختانه امروزه روش استفاده از قفس در سالن (برای نگهداری مرغ) مرسوم شده است. در این روش مرغ ها در قفس هایی ساخته شده از توری های گالوانیزه و بهداشتی مانند توری مرغی ساخته میشوند. بنابراین از انجایی که این توری فلزی گالوانیزه به راحتی قابل شست و شو و نگهدری ست، محیط اطراف مرغ ها همیشه پاکیزه و مرتب است.

یک نمونه قفس توری مرغی

از طرفی استفاده از این توری باعث می شود بسیاری از هزینه ها کاهش پیدا کند؛ زیرا ارزان قیمت هستند. در بیشتر دنیا امروزه از این روش استفاده میشود. در سالن ها قفس ها را فرمت هایی مشخص و منظم چیده و مرغ ها را چه کوچک، چه بزرگ،چه گوشتی و چه تخم گذار در آن نگهداری میکنند

نکته ای درباره مکان انتخاب مرغداری

از آنجایی که معمولا مرغداری ها در مکان هایی خارج از شهر احداث میشوند، می توانید برای تهویه مطبوع هزینه کمتری کرده و با کاشت چند درخت به پاکسازی هوا در اطراف مرغداری کمک کنید. این درختان از جهت دیگری نیز مناسب هستند؛ زیرا به مرغ ها حس طبیعی بودن محیط را می دهند.

  1. محل احداث مرغداری نیز نباید خیلی دور از شهر باشد و باید اماکن ضروری به این محیط نزدیک و یا حداقل در دسترس باشند.
  2. از احداث محل نگهداری مرغ در اطراف کارخانه ها، محیط ها شلوغ و یا پر سر و صدا باید خودداری کرد.
  3. برای محیط نگهداری مرغ حتما باید امکانات اولیه آب و برق، گاز و.. فراهم باشد.
  4. رفت و آمد پرسنل نگهداری مرغ باید آسان و سریع باشد تا در زمان مناسب بتوانند خود را سریعا به آنها برسانند.
  5. مرغداری به هیچ عنوان نباید در زمین شیبدار یا عمیق و یا ارتفاع ساخته شود.
  6. برای احداث مرغداری مکان هایی با بادهای موسمی شدید توصیه نمی شوند.
  7. از احداث مرغداری در مکان هایی خودداری کنید که ممنوعیت سازمان حفاظت محیط زیست دارد.

چند نوع سالن نگهداری مرغ وجود دارد؟

در کشور ما سالن های نگهداری مرغ دو نوع هسنند: معمولی (باز و بسته) یا ویندولس. برای اطلاع دقیق تر می توانید با طراحان این حیطه مشورت کنید. طراحی و ییاده سازی این سالن ها به شرایط محیط ، میزان بودجه و سلیقه فرد بستگی دارد. بیشتر مرغداری ها در ایران به شکل سوله هستند. برای ساخت سوله مرغداری ابعاد استاندارد به این صورت است: عرض 12 تا 14 متر و طول 100 تا 120 متر.

زمانی که محیط اصلی طراحی و ساخته شد، سالن ها پیاده سازی می شوند. از سالن ها برای کاربری های مختلفی استفاده میشود. قبل از اینکه مرغ ها را به محیط وارد کنند، ابتدا کاملا محیط را تجهیز کرده و لوازم لازم را در محیط قرار می دهند.

در ساخت و نگهداری قفس مرغ چه نکاتی مهم است؟

  1. جنس توری قفس مرغ و سایر مصالح باید مستحکم باشد.
  2. باید بتوان به راحتی قابل ضدعفونی و شست و شو باشد.
  3. باید بتوان مرغ ها را به راحتی از آن خارج کرد.
  4. ابعاد آن باید به گونه ای باشد که مرغ ها به راحتی بتوانند داخل آن جا به جا شوند.
  5. سطح قفس باید طوری باشد که مدفوع آنها به راحتی تمیز شود.
  6. توری مرغی که به آن قفس را میسازند باید از مفتول های ضخیمی باشد که به راحتی شکسته نشوند.
  7. شیب مناسبی برای نگهداری تخم مرغ در قفس در نظر گرفته شود.
  8. درهای قفس باید به گونه ای باشد که به راحتی بتوان مرغ ها را جا به جا کرد و یا به آنها واکسن زد.

از چه زمانی میتوان به مرغ نوردهی کرد؟

زمان شروع نوردهی برای مرغ ها طبق استاندارد از 3 روزگی تا پایان 5 ماهگی می باشد. باید روزانه مرغ 8  ساعت باید در نور قرار بگیرد. و حدودا 16 ساعت باید در تاریکی باشد. این تاریکی باید مطلق باشد و در این زمان هیچ نوع نوری نباید به مرغ ها تابیده شود. در زمان نوردهی به این دقت کنید که تغییر نور ناگهانی نباشد تا به مرغ ها استرس وارد نشود.

یک نمونه سالن نوردهی مرغداری

در پایان 5 ماهگی نوردهی باید 13 ساعت باشد و هر هفته به این میزان 15 دقیقه افزوده میشود. نهایتا این نوردهی 14 ساعت خوهد شد. میزان روشنایی بعد از این مدت نباید کاهش پیدا کند. از این میزان نور بیشتر نیز برای مرغ ها مضر بوده و مشکلات دیگری را در پی خواهد داشت.

حرف آخر

برای اینکه مرغ های تخم گذار خوبی پرروش دهید، باید همه شرایط را به صورت استاندار و بهینه برای مرغ ها فراهم کنید؛ زیرا بازدهی و راندمان محصول شما به میزان رعایت این نکات بستگی دارد. در وهله بعدی باید نیروهای دلسوز و باتجربه را استخدام کنید. این نیروها به شما در پیشبرد بهتر اهداف تان کمک خواهند کرد. مکان مناسب، تغذیه مناسب، نور کافی و به موقع به کیفیت تخم مرغ شما کمک زیادی خواهد کرد. جهت تهیه تجهیزات نیز به اماکن معتبر مراجعه کرده تا نتیجه بهتری دریافت کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26730
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید