امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

کاریزماتیک ترین افراد دنیا


1401/07/27
کد خبر : 26274
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 26 نفر

در نگاه اول، کاریزما یک انرژی یا نیروی مغناطیسی نامرئی به نظر می‌رسد. بعضی‌ها به اشتباه کاریزما را خصوصیتی ذاتی می‌دانند که از لحظه تولد در وجود بعضی از آدم‌ها نهفته است اما در دیگران هیچ اثری از آن نیست. اما کاریزما انرژی‌ ساختگی و موهبت جادویی مختص به انسان‌های برگزیده نیست، بلکه ترکیب جذابی از ویژگی‌های اکتسابی است. در حقیقت کاریزما مهارتی اجتماعی است که می‌شود آن را یاد گرفت.کاریزما «توانایی القای اشتیاق، علاقه، یا تاثیر بر دیگران با استفاده از جذابیت یا اثرگذاری شخصی» تعریف شده است. کلمه کاریزما ازکلمه یونانی کاریس به معنای جذابیت گرفته شده است و می‌توانیم بگوییم کاریزما مترادف جذابیت رفتاری است. شخصیت کاریزماتیک شخصیتی است که برای دیگران جذاب است و به عنوان الگو و فرد الهام بخش بر روی دیگران تاثیر می‌گذارد. افراد دارای کاریزما می‌توانند در بحث‌ها دیگران را راحت‌تر قانع کنند. واضح است که شخصیت‌های کاریزماتیک جزء موفق‌ ترین افراد درجهان هستند. این توانایی هم قابل توصیف است و هم می ‌‌شود آن را یاد گرفت. یکی از مهم‌ ترین ویژگی‌های این افراد این است که چنین افرادی در صورتی به این سطح از توانمندی می‌توانند برسند که بسیار روی خود کار کنند و اگر کسی وقت خود را بیشتر از این که روی خود بگذارد، به دیگران فکر کند، در مورد آنها صحبت کند، مطمئنا نمی‌تواند در چنین جایگاهی باشد.

 کاریزماتیک ترین افراد دنیا

ویژگی های افراد کاریزماتیک

1. اعتماد به نفس بالا در شخصیت کاریزماتیک

این افراد از درون به آنچه که هستند مطمئن هستند و از قدرت تاثیرگذاری‌شان بر دیگران آگاه هستند. در نتیجه در سخنرانی‌ها و جلسات مهم دست و پای خود را گم نمی‌کنند و با اعتماد به نفس در محفل عموم ظاهر می‌شوند.

2. برقراری تماس مستقیم چشمی در شخصیت کاریزماتیک

افراد دارای شخصیت کاریزماتیک می‌دانند برای تاثیرگذاری بیشتر باید به هنگام صحبت کردن با طرف مقابل یا گوش دادن به حرف ‌های او حتما به طور مستقیم به چشم ‌های فرد نگاه کنند تا تاثیر لازم را بتوانند بر او بگذارند. یک فرد دارای کاریزما هرگز در صحبت ارتباط چشمی را قطع نمی کند زیرا این کار به دیگران این پیام را می‌رساند که فرد روبرو دیگر نمی‌خواهد به من گوش دهد واین موضوع از تاثیرگذاری فرد می ‌کاهد.

3. با اشتیاق گوش دادن در شخصیت کاریزماتیک

افراد دارای کاریزما معمولا شنونده‌های خوبی هستند. این افراد با صبر و حوصله اجازه می‌دهند که طرف مقابل آن چیزی را که می‌خواهد با خیال راحت تعریف کند و در چهره ‌شان اشتیاق لازم برای شنیدن را نشان می‌دهند تا نشان دهند که تمام توجه ‌شان به فردی است که صحبت می‌کند.

4. به دیگران اعتماد به نفس می‌دهند و آنها را تحسین می‌کنند.

افراد کاریزماتیک وقتی می‌بینند فردی کارش را درست انجام می‌دهد یا ویژگی مثبتی دارد او را تحسین کرده و با افزایش اعتماد به نفس طرف مقابل در او تاثیر می‌گذارند. فرد دارای کاریزما وقتی می‌خواهد از کسی انتقاد کند اول به نحوه گفتار خود و سپس به آن چیزی که می‌خواهد بگوید فکر می‌کند و در نهایت، انتقاد خود را بر زبان می‌آورد که این موجب می‌شود فرد مورد انتقاد، راحت‌تر بپذیرد.
5.    لبخندشان کاملا واقعی و از اعماق وجود است.
شخصیت‌های کاریزماتیک از ته دل و با تمام وجود لبخند می‌زنند و به دلیل اینکه  لبخند آنها واقعی و بدون هیچ گونه تظاهری است کاملا به دل دیگران می‌نشیند و بر آن‌ها اثر می‌گذارد.
 

6. شمرده و واضح صحبت می‌کنند.

افراد کاریزماتیک قبل از حرف زدن به چیزهایی که می‌خواهند بگویند فکر می‌کنند و به افکار خود انسجام کافی می‌بخشند تا موقع حرف زدن دچار مکث ‌های نا به جا نشوند و چون از قبل روی حرف‌هایشان فکر کرده‌اند کاملا شمرده و واضح صحبت می‌کنند که این موضوع تاثیر بیشتری بر شنونده می‌گذارد.

7. نام‌های دیگران را به خوبی به یاد می‌آورند.

یکی از ویژگی‌های افراد کاریزماتیک این است که آنها نام دیگران را به خوبی به خاطر می‌سپارند و حتی در ملاقات دوم هم می‌توانند هنگام صحبت با فرد با نامش او را مخاطب قرار دهند که این مسئله تاثیرگذاری شخصیت کاریزماتیک را افزایش می‌دهد.

8. نا امید نمی‌شوند.

افرادکاریزماتیک در صورت شکست ناامید نمی‌شوند و به تلاش خود ادامه می‌دهند و آنقدر پیش می‌روند تا به هدف خود برسند. شخصیت‌های کاریزماتیک با عملشان می‌توانند تاثیرگذاری فوق العاده‌ای داشته باشند و تبدیل به افراد جذاب برای دیگران باشند.
9.    زبان بدن را به خوبی می‌شناسند.
افراد دارای کاریزما به خوبی می‌دانند که زبان بدن از کلام گویاتر است و اگر بخواهند روی طرف مقابل تاثیر خوبی بگذارند و شخصیت قوی داشته باشند باید از زبان بدنشان به درستی استفاده کنند.
10.    هر روز یک مطلب جدید یاد می‌گیرند.
افرادی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند هر روز در حال یادگیری یک چیز جدید هستند و دانش خود را در زمینه‌های مختلف افزایش می‌دهند. وقتی دانش آنها بالاتر می‌رود دایره لغاتشان هم افزایش می‌یابد و باعث می‌شود که هنگام صحبت توانایی سخنوری بیشتری داشته باشند و هم روان‌تر صحبت کنند و هم راجع به هر مسئله‌ای توانایی اظهار نظر داشته باشند که این موضوع باعث می‌شود گفتگو با آنها بسیار جذاب باشد.

 کاریزماتیک ترین افراد دنیا


نمونه هایی از شخصیت های کاریزماتیک

•  شهاب حسینی: به دلیل داشتن شخصیتی انتقاد پذیر و آگاه بودن به ویژگی های کاریزماتیک
•  مهران مدیری: مهران مدیری فردی است که با جذابیت کلام و رفتارش،کاریزماتیک زیادی دارد. همچنین انعطاف رفتاری اش باعث می شود حس خوبی به دیگران القا شود.
•  پرویز پرستویی: به دلیل داشتن روحیه احساسی و موقری که دارد و داشتن دغدغه هم وطنانش، دارای کاریزماتیک و جذابیت زیادی است.
•  مارتین لوترکینگ: ایشان از پیشگامان نهضت حقوق مدنی در آمریکا هستند. او با سخرانی های فوق العاده خود توانست توده مردم را با خود همراه کند و در نهایت توانست قانون حقوق شهروندی را تصویب سازد.او به هنگام سخنرانی بسیار پر شور بود و انگیزه فرد را بر می انگیخت و چون فردی تحصیل کرده بود، در انتخاب کلمات عالی عمل می کرد و مردم را بسیار تحت تاثیر قرار می داد.
•  نلسون ماندلا: ایشان به عنوان اولین رئیس جمهور آفریقا و رهبر سازمان فعال حقوق شهروندی آفریقا شناخته می شود. ماندلا درگیر اعتراضات گوناگون علیه تبعیض نژادی شد و به اتهام هایی چون اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شد اما در طول محاکمه خود با سخنان عالی و تاثیر گذارش توانست چهره خود را به جهانیان نشان دهد و تبدیل به یک رهبر کاریزماتیک شود.
•  فیدل کاسترو: او فردی سخنور بود که توانایی بالایی در جذب مردم داشت و با وعده‌هایی از قبیل بازگرداندن حکومت مشروطه توانست مردم را با خود همراه کند. کاسترو با قدرت زیاد از تهاجم فرهنگی ایالات متحده آمریکا جلوگیری کرد،نژادپرستی را کم رنگ کرد و آموزش رایگان را برای مردمش به ارمغان آورد. کاسترو به خاطر احساس غروری که به مردمش القا می‌کرد هنوز هم تاثیرات کاریزمای او در این کشور قابل مشاهده است.
•  وینستون چرچیل: چرچیل صدراعظم دولت بریتانیا بود. او مردی باهوش، مصمم و پر از اشتیاق بود. در زمان جنگ جهانی دوم به مقام نخست وزیری رسید و در زمان جنگ، سخنرانی‌های انگیزشی زیادی برای مردم کشورش کرد. او در میان مردم کشورش بسیار کاریزماتیک و محبوب به شمار میرفت.
•    ژاندراک: او یک شخصیت و رهبر کاریزماتیک تاریخ فرانسه است. ژاندارک فردی راسخ و مصمم بود که جانش را در راه عقیده‌اش فدا کرد. در آن دوران خفقان اجتماعی و سیاسی، شجاع و قوی در برابر شاه و کلیسای انگلستان ایستاد و این اعتماد به نفس و اراده از او یک شخصیت کاملا کاریزماتیک ساخت.
•    ناپلئون بناپارت: علت کاریزماتیک بودن ناپلئون این بود که در مورد رفتار انسان اطلاعات زیادی داشت. سربازانش را تشویق و تحسین می‌کرد و به آنها اعتماد به نفس می‌داد. همچنین در کنار سربازانش ظاهر می‌شد و هرکاری از دستش بر می‌آمد برای آنها انجام می‌داد و با ایجاد حس خوب باعث افزایش کاریزمای خود می‌شد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26274
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید