امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست؛ تلفیقی از تکنولوژی و طبیعت


1401/07/27
کد خبر : 26474
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر
موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست؛ تلفیقی از تکنولوژی و طبیعت

یکی از مصالح ساختمانی مدرن و دوستدار طبیعت در محوطه سازی، موزاییک پلیمری است. با توجه به جایگاهی که محوطه سازی در معماری مدرن داشت، و عدم تناسب موزاییک های بتنی معمولی با ترکیب و سبک دکوراسیون در معماری مدرن، و از سوی دیگر میل به حفظ ماهیت طبیعی پوشش های کف؛ تکنولوژی و مصالح طبیعی دست به دست هم دادند، تا محصولی کاملا مدرن و در عین حال طبیعی خلق شود، و جایگزین مناسبی برای موزاییک های بتنی قدیمی و سنگ طبیعی شود. این محصول تحولی چشمگیر در محوطه سازی پروژه های ساختمانی ایجاد کرد، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا درباره موزاییک پلیمری اطلاعات جالب و ارزشمندی در اختیار شما قرار دهید.

 

موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست چیست؟

موزاییک پلیمری یا سمنت پلاست یکی از جدیدترین کفپوش های مصنوعی است، که ساختار و ترکیبی کاملا طبیعی دارد. این محصول از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در محوطه سازی است، و طول عمر بالایی دارد. در ساختار موزاییک پلیمری از بتن، ماسه با دانه بندی مرغوب، سیمان، پودر سنگ، رنگ های افزودنی، آب و خرده سنگ استفاده شده است. با توجه به تنوع بسیار بالای انواع مدل های سمنت پلاست، می توان موزاییک پلیمری یکی از پر طرفدارترین کفپوش های محوطه سازی دانست.

موزاییک پلیمری در انواع واش بتن و کفپوش پرسی نیز به بازار عرضه شده اند، و به دلیل تفاوت ساختاری با موزاییک های بتنی معمولی، و وجود رزین مصنوعی در ترکیب آن، برای کف سازی پالایشگاه ها، کارخانجات تولید مواد شیمیایی، پارکینگ های عمومی و نیز پوشش کف منازل مسکونی، باغ و ویلاهای شخصی  مورد استفاده قرار می گیرد.

 

خصوصیات و کاربردهای موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری مقاومت بسیار خوبی در برابر اصطحکاک و سایش سطحی دارد، هرچند این خصوصیت همه موزاییک های بتنی است، اما در موزاییک پلیمری به شکل قوی تری دیده می شود. یکپارچگی بافت سطحی متریال، یکی دیگر از ویژگی های جالب این نوع موزاییک است. اهمیت یکپارچگی بافت سطحی زمانی مشخص می شود، که موزاییک در مناطق سردسیر و مرطوب استفاده شود؛ این ویژگی سبب می شود که تردد وسایل نقلیه (به ویژه وسایل نقلیه سنگین) روی کفپوش راحت تر شود و در صورت برف و یخبندان های سنگین، از لغزندگی و سُر خوردن خودرو جلوگیری می نماید.

موزاییک های پلیمری به ویژه واش بتن سطح تقریبا غیر قابل نفوذی دارند؛ طبق نتایج آزمایشگاهی چیزی حدود 6%. این ویژگی سطح موزاییک را نسبت به نفوذ هرگونه ماده مایعی، به ویژه مایعات شیمیایی مقاوم نموده، و آن را به گزینه ای مناسب برای پوشش کف کارخانه های تولید شیمیایی و مواد غذایی تبدیل می نماید. قیمت کفپوش موزاییک پلیمری بسیار مناسب، و غیر قابل مقایسه با سنگ طبیعی است. این کفپوش به طرز عجیبی نسبت به درجه حرارت های بالا، و تابش مستقیم نور خورشید یا حتی آتش سوزی مقاوم است. شستشوی آن به سادگی انجام می شود، و نیاز به هیچ گونه شوینده خاصی ندارد.

از انواع موزاییک پلیمری در صنایع مختلف به ویژه کف سازی پالایشگاه ها و نیروگاه های پتروشیمی، پوشش کف انبارهای مواد شیمیایی، کارخانه های تولید مواد غذایی، و نیز مصارف شخصی از جمله پوشش کف باغ و باغچه ها، ویلاهای شخصی، پارکینگ ها و کارواش ها استفاده می شود.

 

معرفی انواع موزاییک پلیمری

کفپوش های بتنی از نظر ترکیبات و فرمولاسیون ساخت به هم شبیه هستند، اما از نظر درصد این ترکیبات با هم فرق دارند، و در دو دسته "کفپوش پرسی" و "کفپوش واش بتن" به مشتریان معرفی می گردند؛ البته مجموعه های پیشرو و خلاقی همچون رابین کفپوش وجود دارند، که شروع به تولید طیف گسترده ای از کفپوش های موزاییک پلیمری کرده اند، و محصولاتی متنوع و منطبق با استانداردهای کلاس جهانی به بازار عرضه می کنند. در ادامه این کفپوش ها را به شما معرفی می کنیم، و مزایا و معایب هر یک را برای شما تشریح می کنیم:

 

  • کفپوش پرسی

کفپوش پرسی با نام عامیانه کفپوش پیاده رو است، که بر پایه بتن و از ترکیب ماسه، سیمان پرتلند، سنگ ‌دانه، پودر سنگ، آهک، سولفات کلسیم و آب ساخته می شود. این کفپوش به دلیل بافت منسجم و محکم و طول عمر بالا، روکش سیلیسی ضد یخ و سایر مزایای منحصر به فردش، به عنوان کفپوشی ایده آل برای معابرهای عمومی و پر تردد استفاده می شود. کفپوش پرسی در برابر سرمای خیلی شدید و یخبندان تا دمای 50 درجه زیر صفر، و حرارت های بسیار بالا تا دمای 200 درجه سانتی گراد کاملا مقاوم است، و دچار آسیب نمی شود. علت این موضوع، تراکم بالای بافت موزاییک و جذب آب بسیار محدود (طبق تحقیقات چیزی در حدود کمتر از 6 درصد) آن است.

کفپوش پرسی به کفپوش پیاده رو نیز معروف است، زیرا به دلیل درصد بالای بتن، و مقاومت سطحی بسیار بالا اغلب برای موزاییک کردن کف معابر عمومی، پیاده روها، محوطه ساختمان های مسکونی و اداری یا پارکینگ های عمومی استفاده می شود.

 

  • کفپوش واش بتن

واش بتن از ترکیب بتن، مواد روان کننده بتن، چسب‌ بتن، سنگ‌ های معدنی مختلف و رنگارنگ، ماسه، سیمان، خرده شیشه و سنگ کوراتز تشکیل می شود. واش بتن مانند سایر موزاییک های پلیمری، به دلیل وجود بتن و سیمان در ساختارش، در نوسانات درجه حرارت هوا و رطوبت دچار تغییر نمی شود، یعنی در سردترین و گرم ترین مناطق آب و هوایی بدون کمترین تغییرات ظاهری، ترک خوردگی یا خرد شدگی باقی می مانند، و دفورمه نمی شوند.

موزاییک واش بتن چون درصد بتن کمتری نسبت به کفپوش پرسی دارد، ممکن است در صورت استفاده مکرر و تردد بیش از حد خودرو بر روی آن، دچار استهلاک ناشی از اصطحکاک سطحی بالا یا فشار وزن خودرو شود، به همین دلیل برای محوطه هایی با کاربری کمتر گزینه مناسب تری است.

 

سخن آخر

در این مطلب با موزاییک پلیمری، واش بتن، کفپوش پلیمری، ویژگی ها و کاربرد هر یک آشنا شدیم؛ زمان مناسبی است که اگر قصد استفاده از این کفپوش را دارید، از محصولات رابین کفپوش دیدن نمایید. این شرکت با سال ها تجربه در صنعت تولید و پخش انواع کفپوش و موزاییک، یکی از مجهزترین تولیدکنندگان موزاییک پلیمری در کشور می باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26474
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید