امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

معرفی انواع لوله فولادی


1401/07/27
کد خبر : 26555
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

در این مقاله که توسط کارشناسان شرکت بازرگانی آرادآهن گردآوری شده، شما با انواع لوله‌ فولادی و روش‌های ساخت و کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد و اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب خواهید نمود؛ چنانچه قصد خرید این محصول را دارید می‌توانید با مطالعه این مقاله، انتخاب دقیق‌ و مطمئن‌تری داشته باشید.

کاربرد و ویژگی های لوله های فولادی

 لوله فولادی، استوانه‌‌‌ طویل و توخالی است که دو طرف آن باز می‌باشد. برای ساخت انواع مختلف لوله فلزی با توجه به نوع کاربرد آن از ترکیبات مختلفی استفاده می‌شود و روش ساخت و تولید انواع مختلف آن‌ نیز باهم متفاوت است؛ بنابراین تنوع زیادی از این محصول در بازار آهن آلات وجود دارد. لوله‌های فولادی بسیار محکم و مقاوم بوده که همین ویژگی باعث شده از آن‌ها در سطح روی زمین و نیز سطح زیر زمین برای  انتقال سیالات، گاز، آب و فاضلاب و حتی برای محافظت از سیم‌های برق استفاده شود. از این لوله‌ها همچنین در کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، سیستم‌های تاسیساتی، در صنعت ساختمان‌سازی و ساخت داربست فلزی، صنعت لوازم خانگی، کشاورزی و آبیاری، خودروسازی، هوافضا، کشتی‌سازی، ساخت مبلمان و ... استفاده می‌شود.


 لوله های فولادی

ابعاد لوله فولادی

•    طول L (Length)
•    ضخامت دیواره T (Thickness)
•    قطر اسمی لوله NPS (Nominal Pipe Size)
•    قطر داخلی لوله ID (Inside Diameter)
•    قطر خارجی لوله OD (Outside Diameter)
•    رده تعیین ضخامت Sch (Schedule)

انواع لوله فولادی و روش تهیه آن

انواع لوله فولادی به دو روش درزدار یا جوشی ( Welded ) و بدون درز یا مانیسمان ( Seamless ) تولید می‌شوند؛ در روش درزدار یا جوشی ورق‌های فولادی را به صورت استوانه خم می‌کنند و سپس درز آن را به صورت خط مستقیم یا اسپیرال جوش می‌دهند. در روش بدون درز یا مانیسمان ، سمبه‌ای را درون شمش فولادی  به روش کشش و نورد داخل می‌کنند و آن را  به لوله فولادی بدون درز تبدیل می‌کنند. لوله‌های فولادی بدون درز نسبت به نوع درزدار گرانتر بوده و استحکام و کیفیت آن نیز بالاتر است. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین و پرکاربردترین نوع لوله فولادی موجود در بازار آهن خواهیم پرداخت.

• لوله گالوانیزه

برای ساخت لوله گالوانیزه یا لوله آهنی سفید، ورق‌های فولادی را برای جلوگیری از پوسیدگی و خوردگی، با فلز روی آب‌کاری می‌کنند، سپس این ورق‌ها را به صورت استوانه خم می‌کنند و درز آن را جوش می‌دهند. این لوله‌ها به دلیل داشتن روکش روی، بادوام‌تر و گرانتر است. به دلیل مقاومت بالای این لوله در برابر رطوبت، برای انتقال آب، فاضلاب و ... گزینه مناسبی است.

• لوله سیاه

این لوله بدون روکش بوده و به دلیل این که در طول فرایند تولید لوله، رنگ سطح روی آن در اثر اکسید شدن تیره می‌شود به این نام معروف شده‌است و در بازار آهن با نام لوله سنگین نیز شناخته می‌شود. این  محصول در برابر حرارت بسیار مقاوم می‌باشد و برای انتقال گاز و در صنعت پتروشیمی کاربرد زیادی دارند. لوله سیاه از ورق نورد گرم و بر اساس استاندارد ملی و بین المللی (DIN 2440)  تولید می‌شود، پس از تولید از لحاظ عدم نشتی و سالم بودن تست می‌شود و سپس در بازار عرضه می‌شود؛ محصولاتی که در فرایند تست، رد می‌شوند برای رفع عیب به انبار بازگردانده می‌شوند.

• لوله تست آب

از این لوله برای انتقال آب یا سیالات دیگر با PH خنثی و آب‌رسانی برای مصارف صنعتی و خانگی استفاده می‌کنند بنابراین قبل از مصرف برروی آن‌ها تست هیدرواستاتیک انجام می‌دهند. جنس این محصول باید به گونه‌ای باشد که در برابر خوردگی و پوسیدگی مقاوم باشد. این لوله‌ همچنین در برابر فشار و دمای بالا مقاومت خوبی دارد. این محصول در بازار آهن با نام های لوله فولادی تست آب، لوله فولادی درزدار تست آب و لوله درز مستقیم تست آب نیز شناخته می‌شود.

• لوله گاز (API)

از لوله گاز برای گازرسانی و انتقال گاز برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده می‌شود. بنابراین باید جنس و کیفیت این نوع لوله به گونه‌ای باشد که تضمین کننده ایمنی در انتقال گاز باشد، در غیراینصورت خسارات جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. از معروف‌ترین کارخانه‌های تولید لوله گاز در کشور می‌توان به شرکت لوله و پروفیل سپنتا، لوله سازی دقیق کاوه ایرانیان، شرکت نورد و لوله پروفیل سپاهان و ... اشاره کرد.

• لوله جدار چاه

لوله جدار چاه  کاربردهای زیادی دارد و در دو نوع شیاردار و بدون شیار تولید می‌شود و در وزن و ضخامت‌های مختلفی در بازار آهن موجود است. از این نوع لوله بیشتر برای جلوگیری از ریزش چاه‌های عمیق درخاک و جلوگیری از ورود سیالات دیگر به درون چاه و ... استفاده می‌کنند. استفاده از این لوله‌ها در چاه باعث می‌شود که عمر مفید چاه افزایش یابد و هزینه لای‌روبی و تغییر محل چاه نیز بسیارکمتر شود.

• لوله اسپیرال (مارپیچ)

لوله فولادی را در ضخامت‌های مختلف، به صورت مارپیچ حالت داده و درز آن را  با روش جوشکاری زیر پودری(SAW) و به صورت کاملا اتوماتیک جوش می‌دهند؛ به محصول تولید شده لوله اسپیرال(spiral)  می‌گویند. در حین فرایند تولید لوله اسپیرال می‌توان قطر لوله را به اندازه دلخواه تغییر داد؛ بنابراین می‌توان لوله اسپرال را در قطرهای مختلف و با هزینه بسیار کم تولید کرد.

• لوله داربستی

لوله داربستی یکی از پرکاربردترین نوع لوله در صنعت ساختمان‌سازی است. از سازه لوله داربستی برای دسترسی افراد به ارتفاعات و نقاط دور از دسترس سازه، ایجاد تکیه‌گاه برای سازه، به عنوان نگهدارنده اجسام و ... استفاده می‌شود. از لوله‌های داربستی برای انتقال سیالات، آب، گاز و ... استفاده نمی‌شود بنابراین فرایند تولید این نوع لوله سریع و آسان است و نیاز به تست ندارد. سازه داربست‌ از تعداد زیادی لوله فولادی در سایزهای مختلف به همراه اتصالاتی به نام بست ساخته می‌شود. رایج ترین و پرکاربردترین لوله داربستی موجود در بازار آهن با سایز 11.2 اینچ است که به نمره 5  یا لوله 5  نیز معروف است.


لوله های فولادی   


شرکت‌های زیادی تامین کننده انواع لوله در ایران هستند که این محصولات را در انواع، سایز، ضخامت، جنس و .... به مشتریان خود عرضه می‌کنند؛ یکی از برترین این شرکت‌ها، شرکت بازرگانی آراد آهن اسپادانا است که با بهره‌گیری از تجارب ارزشمند خود در سال‌های متمادی توانسته جایگاه ارزنده‌ای را در عرضه لوله فولادی با بهترین قیمت در بین شرکت‌های فعال در بازار آهن به دست آورد. این شرکت همچنین با ارائه خدمات شایسته، اطلاع رسانی دقیق و شفاف، قیمت به‌روز و مناسب و تضمین کیفیت تمامی محصولات،  موفق به کسب بالاترین میزان رضایت مشتری در بازار آهن شده‌است. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت لوله های فولادی در بازار روز آهن آلات به سایت آراد آهن و یا کانال تلگرام آراد آهن و پیج اینستاگرام آراد آهن مراجعه نمایید؛ همچنین می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید لوله های فولادی با کارشناسان فروش آرادآهن با شماره 34055-031 تماس حاصل فرمایید.


لوله فولادی درزدار و روش های ساخت آن

در روش درزدار یا جوش، ابتدا  ورق‌های فولادی را توسط غلتک به شکل استوانه خم می‌کنند و سپس به صورت درز مستقیم یا اسپیرال، درز لوله را جوش می‌دهند. در لوله درز جوش یا welded ، خط جوشکاری روی سطح لوله مشخص است به همین علت به این نام معروف می‌باشد. در لوله‌های درز مستقیم، خط جوش به صورت مستقیم و در راستای طول لوله می‌باشد؛ لوله درز مستقیم، با سایز 20-1/2 و ضخامت 7-2 میلی‌متر در بازارآهن موجود است. در لوله‌های اسپیرال، ابتدا لوله‌ها را با قطر دلخواه به حالت مارپیچ شکل داده و سپس درز آن را جوش می‌دهند بنابراین در این لوله‌ها، خط جوش به صورت مارپیچ یا حلزونی است. لوله درز مستقیم و نوع اسپیرال (spiral) در خواص مکانیکی و ابعاد متفاوت هستند. برای تولید لوله‌ها با روش اسپیرال برخلاف لوله درز مستقیم، محدودیت ابعاد وجود ندارد، بنابراین می‌توان با روش اسپیرال، لوله‌هایی تا قطر داخلی حدود 120 اینچ نیز تولید کرد. در هنگام خرید لوله های فولادی به این نکته توجه داشته باشید که قیمت لوله‌ فولادی درزدار موجود در بازار آهن آلات بر اساس نوع و ضخامت ورق اولیه، روش و کیفیت جوشکاری، استاندارد تولید لوله، برند و کارخانه تولیدکننده  متفاوت است.


 لوله های فولادی

تولید لوله فولادی با مقاومت الکتریکی (ERW)

تولید لوله‌های فولادی با مقاومت الکتریکی ERW که به نام جوشکاری با تماس نیز شناخته می‌شود. در این روش با ایجاد مقاومت الکتریکی، ورق فولادی را در منطقه جوش گرم می‌کنند، این گرما به حدی است که با نزدیک کردن دو لبه ورق  به یکدیگر و ایجاد فشار بر روی لوله، دو طرف درز به یکدیگر متصل می‌شود و سپس پلیسه ناشی از اضافات جوش، از محل درز حذف می‌شود. خط جوش در این روش به صورت مستقیم و در امتداد طول لوله می‌باشد. لوله فولادی ERW  با توجه به نوع کاربرد، در قطر، ضخامت، طول و کیفیت‌های مختلفی تولید و روانه بازار می‌شود. از این نوع لوله می‌توان برای ساخت نرده، داربست، خودروسازی، ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی، سایبان، سوله، نیمکت‌ها و ... استفاده کرد.


 
لوله های فولادی

تولید لوله های فولادی با جوشکاری زیر پودری (SAW)

در این روش انتهای سیم جوش را در داخل پودری از مواد معدنی خاصی قرار می‌دهند، این پودر ناحیه‌ای که باید جوش بخورد را می‌پوشاند، سپس قوس در امتداد خط اتصال حرکت می‌کند و درز جوش میخورد. پس از انجام جوشکاری پودر اضافی به قیف نگهدارنده، برگردانده می‌شود. این روش یکی از روش‌های جوشکاری برای تولید لوله‌های اسپیرال  و لوله‌هایی با خط جوش مستقیم است؛ جوشکاری نوع اول را SSAW و جوشکاری نوع دوم را LSAW می‌گویند. در فرایند جوشکاری LSAW، لبه‌های ورق فولادی توسط ماشین ذوب، ذوب می‌شود، سپس لبه‌ها توسط فرایند جوشکاری زیرپودری به یکدیگر جوش می‌خورند. قطر لوله‌های تولید شده به روش LSAW نسبت به قطر لوله‎‌‌های تولید شده به روش  ERW بیشتر است و معمولا با این روش می‌توان لوله‌هایی با قطر 406 تا 1500میلی‌متر تولید کرد. در فرایند جوشکاری SSAW ، ورق فولادی را به صورت مارپیچ شکل می‌دهند بنابراین خط جوش لوله مانند منحنی مارپیچ است، سپس با روش جوشکاری زیرپودری درز لوله را بهم جوش می‌دهند. لوله‌های فولادی با جوشکاری زیرپودری در مواردی مانند انتقال مایعات، آب، نفت، گاز، در پتروشیمی، پایه اسکله و پل، ستون ساختمان، کشتی سازی، نرده، مبل، تونل، معدن و ... کاربرد دارند.

لوله های فولادی بدون درز

لوله‌ فولادی بدون درز یا لوله مانیسمان یکی از پرکاربردترین نوع لوله در بازار آهن ایران است که از لحاظ جنس و روش تولید با سایر لوله های فولادی متفاوت است. همانطور که در بالا اشاره شد در روش بدون درز یا مانیسمان، سمبه‌ای را درون شمش فولادی  به روش کشش و نورد داخل می‌کنند و آن را  به لوله فولادی بدون درز تبدیل می‌کنند. در فرایند تولید این محصول از هیچ روش جوشکاری استفاده نمی‌شود و در سطح این لوله هیچ درزی وجود ندارد و به همین علت این لوله استحکام و استقامت بالایی دارد و می‌تواند فشارهای بالا را تحمل کند و جریان‌های سریع را از خود عبور دهد. این محصول در صنعت کاربرد بسیار زیادی دارد و در مواردی مانند صنعت پتروشیمی، لوله تفنگ و تانک، لوله های انتقال نفت و گاز، خودروسازی، کمپرسورها، مخازن سوخت CNG و ... استفاده می‌شود.

استانداردهای رایج برای لوله های فولادی

هر کشوری برای تولید لوله، استانداردهای خاصی دارد. این استانداردها سایز، وزن، موارد استفاده، جنس محصول و... را نشان می‌دهد. در ایران استانداردهای تولید لوله فولادی شامل  ISIRI، IGS  و IPS  و در آمریکا این استانداردها شامل API و ASTM است. در کشورهای آلمان، بریتانیا و ژاپن نیز استانداردهای DSI، BIN  و JIS  برای تولید لوله درنظر گرفته شده است. شرکت بازرگانی آراد آهن به عنوان یکی از برترین شرکت‌های فعال تامین کننده انواع لوله فولادی در اصفهان، محصولات مورد نیاز مشتریان را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت ارائه می‌دهد. این شرکت با داشتن متخصصین و کارشناسان باتجربه، به صورت لحظه‌ای و آنلاین قیمت محصولات خود را از برترین تولیدکنندگان فولاد کشور استعلام و برای دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر شما، اطلاعات محصول را بر اساس نام محصول و کارخانه ‌تولیدکننده، دسته‌بندی و در سایت آراد آهن قرار می‌دهد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص محصول مورد نظر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان ما با شماره 34055-031 تماس بگیرید و یا در شبکه‌های مجازی به نشانی کانال تلگرام آرادآهن یا پیج اینستاگرام آرادآهن ما را همراهی نمایید.

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید