امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مراقبه یا مدیتیشن چه تاثیری در زندگی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 26539
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 20 نفر

تعریف از مراقبه یا مدیتیشن :

 مدیتیشن یا مراقبه یک نوع روش تمرکز روی مسائل مختلف می باشد که توسط آن می توانید روح و جسم خود را به آرامش برسانید. تمرکز ذهن روی مواردی از جمله نحوه نفس کشیدن ، تمرکز روی یک شی یا یک صدا می تواند فرد را از استرس و تنش روانی به دور نگه دارد. افرادی که از مراقبه یا مدیتیشن به صورت روزانه و دائمی بهره می‌ برند افراد شادمانی هستند و کمتر از سایرین به افسردگی مبتلا می‌ شوند. در قسمت های بعدی این مبحث می‌ خواهیم به این موضوع بپردازیم که مراقبه یا مدیتیشن چه تاثیری در زندگی افراد مخصوصا سالمندان دارد پس تا پایان بحث با ما  همراه باشید.

تاثیراتی که مراقبه یا مدیتیشن بر روی افراد مخصوصا سالمندان می گذارد:

مراقبه یا مدیتیشن یک علم بروز است که بسیار مفید و کارآمد برای سلامتی  سالمندان می باشد. افرادی که وظیفه ی مراقبت و نگهداری از افراد سالمند دارند بهتر است این مقاله را با دقت بخوانند و از این روش برای سالمندان خود استفاده نمایند.

۱)  تاثیرات فیزیولوژیکی :

 یکی از تاثیرات مهمی که مدیتیشن در زندگی افراد می گذارد این است که سوخت و ساز بدن را به آرامی انجام می‌ دهد و تنفس اکسیژن از طریق هوا کاهش پیدا می‌ کند و این مسئله به دلیل این است که افراد زمانی که در حالت مراقبه قرار می گیرند تپش قلب آن ها خیلی کم می شود و به همان اندازه اکسیژن کمتری مصرف می‌ کنند و حال اگر تنفس افراد از طریق مراقبه کاهش پیدا کند به مراتب میزان اسید لاکتیک درون بدن آن ها نیز کمتر می‌ شود .
 از دیگر تاثیرات فیزیولوژیکی مراقبه روی پوست افراد می باشد. مراقبه میزان مقاومت پوست را بالا می‌ برد که در حالت عادی مقاومت پوست روز به روز کاهش پیدا می‌ کند.

۲) واکنش ایجاد کردن روی هورمون ها  :

یکی دیگر از تاثیراتی که مراقبه روی زندگی افراد می گذارد واکنش روی هورمون های بدن است. با توجه به این که دنیای امروز بسیار پر تنش و استرس زا می باشد فرد با قرار گرفتن در موقعیت های پرتنش یک سری از هورمون های استرس در بدن آن ها ترشح پیدا می‌ کند.
 به طور مثال زمانی که فرد دچار استرس می شود هورمون مربوط به استرس کورتیزول افزایش پیدا می‌ کند و باعث بالا رفتن آدرنالین خون و ضربان قلب می گردد. اما اگر  در موقعیت مراقبه قرار بگیرید ترشح هورمون‌ های کورتیزول و آدرنالین به حداقل می‌رسد و استرس در وجود شما کمتر می‌ شود. مراقبه می تواند روی سایر  هورمون های بدن نیز تاثیر بگذارد این هورمون ها شامل موارد زیر باشد :
 

_ ترشح هورمون سراتونین و اکسی توسین :

این نوع هورمون در بدن هورمون های خوب و شادی آور می باشند که به هورمون عشق معروف هستند و ترشح آن حس همدلی و محبت را به وجود می آورد. زمانی که مراقبه انجام می دهید این هورمون ها ترشح پیدا می‌ کنند و خلق و خوی شما را متعادل  می‌ کند پس می‌ توان گفت مراقبه تاثیر مثبتی روی روابط در زندگی ایجاد می‌ کند

_ تاثیر مراقبت در  بالا بردن هورمون ملاتونین در بدن :

 مراقبه این  تاثیر گذاری مهم را در زندگی افراد ایجاد می‌ کند که میزان ترشحات هورمون ملاتونین که مربوط به خواب در بدن افراد می باشد را افزایش می دهد. مراقبه یا مدیتیشن می‌ تواند این هورمون ها  را در بدن تحت کنترل خود در بیاورد. اگر دقت داشته باشید زمانی که عصبانی هستید نمی توانید بخوابید این مسئله مربوط به این قضیه می‌ شود که استرس و عصبانیت میزان هورمون های ملاتونین را پایین می‌ آورد و مانع خوابیدن شما می‌ شود. اما انجام مراقبه و تحت کنترل درآوردن  این هورمون ها می توانید یک خواب خوب و راحتی را داشته باشید .

_ بالا رفتن میزان هورمون دوپامین در بدن :

از دیگر تاثیرات  مدیتیشن  در بدن بالا رفتن هورمون دوپامین  در بدن می باشد این هورمون که مربوط به عملکرد مغز می باشد می تواند روی حافظه، میزان توجه، قدرت و توانایی لازم برای حل مسائل را داشته باشد با  انجام مدیتیشن افزایش پیدا می‌ کند.

_ بالا رفتن هورمون آندروسترون :

هورمون آندروسترون که به هورمون جوانی معروف است زمانی که مراقبه و مدیتیشن برای افراد صورت می‌ گیرد التهابات را در بدن آن ها کاهش می دهد و از پیری وسلول‌ ها جلوگیری می نماید.
_ متعادل سازی میزان هورمون های جنسی :
مراقبه یا مدیتیشن این  تاثیررا در زندگی اشخاص ایجاد می‌ کند که اگر دچار تنش های روحی و روانی شود بدن آن ها احساس خطر می‌ کند و کورتیزون افزایش  پیدا می‌ کند. از این رو هورمون های جنسیتی دچار تحولاتی می‌ شود که با انجام مراقبه می‌ توان هورمون های جنسی  به حد تعادل خود  در  بدن  می رسند .
 

۳) مدیریت و کنترل کردن درد در بدن  :

زمانی شما احساس درد می کنید که آن را در ذهن خود درک کنید. اگر دقت کرده باشید زمانی که دچار استرس می شوید بدن شما درد را  بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌ کند و این یعنی استرس در ذهن شما ایجاد شده و درد آن در بدن شما تحمیل گردیده است  حال افرادی که مراقبه انجام می دهند ذهن و مغز آن ها کنترل و مدیریت بیشتری روی درد های جسمی آن ها ایجاد می کند.

۴) دور کردن عادتها بد در شما :

 از دیگر تاثیراتی که مراقبه در زندگی افراد دارد این است که به شما کمک می کند تا عادت های بد را از خود دور نگه دارید و وقتی مراقبه انجام می‌ شود اراده افراد بالاتر می‌ رود و فرد می‌ تواند روی احساسات خود مدیریت لازم را داشته باشد و همچنین نسبت به خود، آگاهی بیشتری پیدا کند و همه این موارد باعث می‌ شود فرد  تمامی عادت های بد خود را سریع‌ تر ترک نمایید.

۵)  تاثیر گذاری روی اختلالات روانی :

از دیگر تاثیرات اساسی و مهم مراقبه در زندگی افراد اثر گذاری روی اختلالات روانی می باشد. یک سری از اختلالات و مشکلات روان پریشی، استرس و افسردگی در افراد مدیتیشن کار کاهش پیدا می‌ کند و سلامت روانی در آن ها بالا تر از سایرین می باشد. همچنین اعتماد به نفس این افراد نسبت به سایرین بالا‌ تر می باشد و از انرژی بالاتری برخوردار هستند .

چگونگی  انجام مراقبه و مدیتیشن در منزل  :


یاد گیری اصولی مدیتیشن برای راحت تر انجام دادن آن بسیار مهم است که به طریق زیر انجام می  شود :
1-     یک محیط آرام که باعث حواس پرتی شما نشود آماده کنید.
2-    سر و صدا های ناشی از تلویزیون و تلفن و غیره را  برطرف نمایید و در صورت تمایل موسیقی بدون کلام پخش کنید.
3-    یک تایم  برای مراقبه خود  قرارهید به طور مثال مشخص کنید که مدت ۱۰ دقیقه یا بیشتر این جلسات را می‌ گذرانید.
4-    تمرکز روی بدن خود داشته باشید.
5-    روی یک صندلی و تشک قرار بگیرید و پا های خود را به صورت ضربدری روی هم قرار بدهید.
6-    روی نفس کشیدن های خود تمرکز لازم را داشته باشید و نفس عمیق بکشید و آن را به صورت آرام و ملایم خارج نمایید.
7-    روی تفکرات ذهنی خود تمرکز نماید. اگر ذهن شما دچار آشفتگی می باشد ابتدا چندین مرتبه با نفس های عمیق افکار خود را دچار  حواس پرتی نمایید .
8-    روی چیزی که حس می کنید تمرکز نماید و به طور طبیعی و نرمال نفس بکشید و احساسی را که در این موقعیت دارید را مشاهده کنید و آن را سعی کنید سرکوب نکنید زیرا قصد ما از انجام  مراقبه پاک سازی ذهن شما نیست و شما باید درباره این افکار تمرکز خود را با ملایمت به سمت نفس کشیدن خود سوق بدهید.
ممنون از شما عزیزان که تا پایان این مبحث ما را همراه کردید. این مقاله توسط کارشناسان بخش سلامت موسسه آتیه پرستاران سلامت تهیه و تنظیم شده است . خدمات این موسسه شامل اعزام پرستار سالمند به منزل همچنین اعزام پرستار کودک و بیمار نیز می باشد . برای آشنایی بیشتر با موسسه و استفاده از مقالات بیشتر در حوضه سلامت، لطفا روی لینک روبرو کلیک کنید. (https://parastaremanzel.com)


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26539
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید