امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مخزن پلی اتیلن بهترین مخزن برای ذخیره سازی مایعات


1401/07/27
کد خبر : 26479
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 18 نفر

مخازن و تجهیزات صنعتی بدون شک جزء جدایی ناپذیر خطوط تولید کارخانه جات هستند. مخازنی مانند پلی اتیلن، استیل، گالوانیزه، تحت فشار و... برای نگهداری آب یا سایر مایعات شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرند.
در این میان به دلیل سازگاری بالا با انواع مایعات، مخازن پلی اتیلن یکی از بهترین گزینه های موجود در این موضوع هستند.
این مخازن در کنار مزیت های زیاد خود، دارای برخی ضعف ها نیز می باشند. شناخت بیشتر این مزایا و معایب در انتخاب بهینه و اصولی آن ها کمک کننده هستند.
در تاسیسات تولیدی علاوه بر ذخیره سازی مایعات به خصوص آب، نیاز به تصفیه و پالایش آن ها نیز وجود دارد. سختی گیر مجموعه ای از تجهیزات است که در محیط های صنعتی و حتی خانگی به عمل تصفیه آب می پردازد.
مخزن پلی اتیلن

مخزن پلی اتیلن راهی بهینه و مطمئن برای ذخیره سازی مایعات

در صنایع ساختمان، کشاورزی و شیمیایی برای ذخیره سازی و حمل و نقل آب و دیگر مایعات، به مخازنی نیاز است که با آنها سازگاری داشته باشد. تنها ماده سازگار با آب و مایعات مختلف، پلی اتیلن است. مخزن پلی اتیلن بیشتر برای نگهداری و ذخیره سازی آب و سیالات سازگار با پلی اتیلن تولید می شوند. همچنین از مخزن پلی اتیلن برای ذخیره سازی و حمل و بسته بندی انواع آفت کش ها و بسیاری از مواد شیمیایی نیز استفاده می شود. مخزن پلی اتیلن که به آن مخزن پلیمری هم می گویند، به خاطر مزایای زیادی که دارد یکی از محبوب ترین تجهیزات صنعتی است که استفاده از آن در صنایع مختلف، بسیار عمومیت یافته است. مخزن پلی اتیلن در کنار مزایایی که دارد، دارای معایب و نقاط ضعفی نیز هست که با مطالعه در خصوص ساختار فیزیکی و شیمیایی اجزای تشکیل دهنده مخزن پلی اتیلن می توانیم از آنها آگاه شویم.
از جمله مزایای استفاده از مخازن پلی اتیلن ، می توان به موارد زیر اشاره کرد :
یکی از مهم ترین مزایای مخازن پلی اتیلن این است که خرید آن ها آسان صورت می گیرد و همیشه در دسترس هستند. قابلیت حمل و نقل آسان نیز در مورد مخزن پلی اتیلن قابل ذکر است زیرا این مخازن وزن نسبتا کمی دارند .با پیشرفت تکنولوژی این مخازن امروزه به صورت آنلاین و اینترنتی نیز به فروش می رسند؛ همچنین از لحاظ قیمت نسبت به مخازن دیگر که با جنس های مختلف تولید شده اند، صرفه بیشتری دارند.
مخازن پلی‌اتیلنی، قابلیت نگهداری دامنه وسیعی از مواد را دارند و می توان از این مخازن، با توجه به جنس و ترکیب ساختاری شان برای امور صنعتی و غیر صنعتی دیگر نیز استفاده کرد .
مخازن پلی‌اتیلن را با توجه به شکل پذیری پلی اتیلن، می توان با طراحی مناسب برای هر گونه فضایی، در شکل ها و مدل های مختلف تولید کرد.
همچنین از معایب این مخازن می توان به مطالب زیر اشاره کرد:
مخازن پلی اتیلن بسیار مقاوم هستند و نسبت به انواع دیگر مخازن، دارای طول عمر بیشتری می باشند اما این مخازن نیز مانند هر محصول دیگری پس از مدتی از بین می روند؛ مهمترین نقطه ضعف مخازن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی، آسیب پذیر بودن آنها در برابر ضربات شدید مکانیکی است که به یک نقطه از آن وارد می شود. مثلا اگر یک مخزن پلی اتیلن در محیط باز قرار داشته باشد و همچنین دارای لایه محافظ در برابر یووی نباشد و یا تراکم آنتی یووی در لایه بیرونی آن کم باشد، تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند در دوره زمانی چند ساله، ترکیبات پلی اتیلنی موجود در آن را از بین ببرد. در این صورت، این مخزن از یک ماده سخت و انعطاف پذیر به یک ماده سخت و شکننده تبدیل می شود که می تواند احتمال شکستگی آن را افزایش دهد.
مخازن پلی اتیلن به دلیل کاربردهای مختلفی که در صنایع دارند ، در شکل ها و ابعاد گوناگون تولید می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع مخازن پلی اتیلن می توان به : مخازن افقی، مخازن عمودی، مخازن آسانرو یا کتابی، مخازن مخروطی، مخازن مکعبی و مخازن قیفی اشاره کرد.

اغلب روش تولید مخازن پلی اتیلن روتیشنال مدلینگ است که از پلی اتیلن HDPE  برای شکل دهی مواد پلاستیکی به شکل تو خالی استفاده می شود. مهم ترین ویژگی این روش، ساخت مخازن به صورت کاملا یکپارچه است و از فرآیند قالب گیری دورانی به کمک یک قالب دو تکه استفاده می شود. برای تولید به روش روتیشنال مدلینگ که روش چرخشی هم می گویند از پلیمرهایی با وزن مولکولی بالاتر از ۶۰۰۰ استفاده می شود. اول پلیمر پودری را با مواد محافظ اشعه ماوراء بنفش (فیلتر یو وی) و رنگ مجاز ترکیب می کنند تا در درون قالب پخته شوند، از روش اکستروژن و دستگاه اکسترود نیز برای شکل دهی بهتر و همگن نمودن رنگ استفاده می شود.
مخلوط به دست آمده، در طی فرآیند با چرخش قالب در دو جهت ۳۶۰ درجه به صورت یکنواخت پخش می شود. سپس پس از کاهش درجه حرارت در اتاق خنک کننده ، مخزن از قالب جدا می شود. برای اینکه شکل تانکر آب، در زمان سرد شدن حفظ شود، دوران ادامه دارد. در مرحله بعد، شکل ظاهری مخزن را با برش قسمت های زائده تکمیل می کنند. ساختار این مواد اولیه در ماشین های قالب گیری دورانی بدون حرارت دهی به صورت تک لایه انجام می پذیرد.
در روش روتیشنال مدلینگ، تنظیم ضخامت یا درجه مقاوت به اشعه ماوراء بنفش با تغییر مقدار مواد اولیه امکان پذیر است. در پایان، مخزن تولید شده را به بخش کنترل کیفیت، جهت آزمایش های تست تحمل کشش، ضربات مکانیک، کنترل ضخامت و … می فرستند تا محصول نهایی مطابق استاندارد برای عرضه در بازار آماده شود.
مخزن پلی اتیلن

عملکرد و نحوه کار دستگاه سختی گیر

سختی گیر به تجهیزاتی از ادوات سیستم های تصفیه آب اطلاق می گردد که برای کاهش سختی آب و حذف املاح و رسوبات ناشی از کلسیم و منیزیم به کار گرفته می شود.
آب های مورد مصرف در صنایع، منابع کشاورزی و حتی آب های شهری دارای مقادیر قابل توجه املاح همچون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و … می باشند که این عوامل پارامتری بنام سختی آب را تشکیل می دهند. کاتیون های فوق اگرچه به خودی خود املاح مفیدی هستند و گاها برای بدن انسان ضروری اما تجمیع آنها در کنار هم سبب ایجاد بلاک های کربناتی که از آن به سختی کل آب یاد می شود می گردند و در اینجا سبب بروز خسارات ناخواسته به سیستم های تاسیساتی ما خواهند شد.
از این رو جهت حل و فصل این موضوع و حذف پارامتر های مذکور از آب تغذیه سیستم ها باید به انواع سختی گیر رجوع کنیم.
سختی آب به لحاظ تخصصی به سه دسته تقسیم بندی می شود.
•    سختی کربانتی یا سختی موقت
•    سختی بی کربناتی یا سختی دائم
•    سختی کل آب

دستگاه تصفیه آب سختی گیر رزینی بر مبنای سیستم تبادل یونی کار می کند. بدین معنی که این دستگاه دارای یک مخزن فلزی یا فایبرگلاس استوانه ای شکل می باشد که از انواع مخازن تحت فشار تلقی می شوند. زیرا اساس کار سیستم، وجود فشار در داخل مخزن مورد بحث می باشد.
اما مهترین فرآیند انجام شده در کل سیستم مربوط به رزین سختی گیر می باشد یعنی نقش اصلی در این سیستم تصفیه را رزین انجام می دهد.
رزین در این سیستم ها نقش همان ممبران در سیستم آب شیرین کن و الیاف در سیستم های جامبو را ایفا می کند. منتها این رزین ها در داخل دستگاه سختی گیر وظیفه شناسایی یون های کاتیون موجود در آب مثل کلسیم، منیزیم، پتاسیم و… و جابجایی این کاتیون ها با  سایر املاح موجود در آب  را دارند. برای شفاف تر شدن موضوع می توان گفت یون کلسیم موجود در آب با یون سدیم موجود در رزین تعویض می شود. یا مثلا سدیم را به پتاسیم تعویض می نماید.
بنابر این سیستم سختی گیرِ ما که بر مبنای تبادل یونی فعالیت می کند توانست یون های سنگین موجود در آب را با یون های سبک رزین مان تعوض کند و سبب گردد که آب خروجی دارای املاح سنگین مذکور نباشد و ما با ورود یک آب سخت به سیستم، یک خروجی آب نرم تحویل بگیریم و این یعنی فرآیند سختی گیر رزینی.
انواع سختی گیر را می توان بر اساس نحوه کار تقسیم بندی کرد:
1.    سختی گیر رزینی
2.     مغناطیسی
3.     الکتریکی
4.     الکترومغناطیسی

انواع سختی گیر بر حسب جنس بدنه مخزن به دو نوع فلزی و فایبرگلاس تقسیم می شود.
انواع سختی گیر بر حسب نوع شیرآلات نیز رزینی نیمه اتوماتیک یا تمام
اتوماتیک هستند.

برای تعیین قیمت سختی گیر، باید از مهمترین پارامتر که ظرفیت مورد نیاز است آگاهی داشت. زیرا این قیمت وابسته به ظرفیت دستگاه حذف سختی است. مواردی که در قیمت نهایی موثر هستند عبارتند از: جنس بدنه، فشار کاری، ضخامت بدنه، استیل یا گالوانیزه بودن بدنه فلزی، اتوماتیک یا غیر اتوماتیک بودن شیرها، تعداد دفعاتی که در روز سیستم بکواش می گردد و نوع رزین مورد استفاده درون سیستم تصفیه آب.
مخزن پلی اتیلن

برای خرید و بررسی انواع مخزن پلی اتیلن و سختی گیر به کجا مراجعه کنیم؟

همانطور که شما نیز متوجه شدید ساخت یک مخزن که در ظاهر یک فعالیت صنعتی ساده به نظر می رسد می تواند بسیار پیچیده و فنی باشد و انجام آن بصورت کاملا علمی و استاندارد انجام می گیرد. انجام ندادن و عدم انجام درست هر کدام از این بخش ها در ساخت مخزن می تواند خسارت های مالی و حتی جانی را به بار آورد و به نحوی موجب عدم رضایت خریداران گردد. گروه صنعتی سازه مخزن با تولید انواع مخازنِ صنعتی اعم از مخزن پلی اتیلن با استفاده از آخرین تکنولوژی روز کشور و کادری مجرب متشکل از مهندسین زبده آماده خدمت رسانی به صنعت گران عزیز کشورمان می باشد. جهت مشاوره و خرید انواع مخزن گالوانیزه استاندارد می توانید از طریق راه های ارتباطی 02188148309 و 09125463882 با کارشناسان گروه صنعتی سازه مخزن تماس حاصل نمایید.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26479
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید