امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

سیستم های پنوماتیک، تهیه و تامین پنوماتیک از فروشگاه کنترل پی اس آی


1401/07/27
کد خبر : 26353
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

از محصولات پنوماتیک در صنایع مختف و به منظور جابه جایی انرژی از طریق روش های متفاوت استفاده می شود. از جمله روش هایی که برای انتقال سیالات متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد می توان به سیالات تحت فشار، نیروی الکتریکی و مکانیکی اشاره کرد. سیستم های پنوماتیک به دلیل مزایای بسیاری که دارند از محبوبیت بالایی در نزد فعالان صنایع مختلف برخوردار هستند و افراد بسیاری از این سیستم ها برای فعالیت های صنعتی خود استفاده می کنند. لذا بر آنیم تا در ادامه این مطلب به ارائه اطلاعاتی در رابطه با سیستم های پنوماتیک بپردازیم.

مزایای استفاده از پنوماتیک

همانطور که قبلا نیز اشاره شد استفاده از سیستم های پنوماتیک دارای مزایای بسیاری بوده که در نتیجه آن افراد زیادی را ترغیب به استفاده از آن ها می کند. در ادامه به ارائه تعدادی از مهمترین مزایای استفاده از این سیستم ها پرداخته شده است:
    دستگاه هایی که با هوای فشرده کار میکنند می توانند بسیار کوچک ، سبک ، سریع و قدرتمند باشند.
    هوا در مقایسه با مایع هیدرولیک سبک و آزاد است.
    خیلی راحت می توانید هوای فشرده را ذخیره کنید.
    دستگاه های پنوماتیکی حتی در صورت سوراخ شدن شیلنگ هوا یا قطعات منفرد آنها ایمن هستند.
    سیستم های پنوماتیکی در مقایسه با سیستم های هیدرولیک بسیار تمیز می باشند.



 سیستم های پنوماتیک

شیر برقی چیست ؟

شیر برقی یک نوع سیم پیچ است که الکتریسیته را از خود عبور می دهد. روش کار این نوع شیر ها به این صورت است که پیچی را به عنوان بخش فرمان می شناسند و در این راستا این شیرها برای کنترل جریان برق استفاده می شوند و شدت جریان هوا را کنترل می کند.
نحوه بسته شدن شیر های پنوماتیک به صورت افقی بوده و به صورت دستی تنظیم می شوند، با استفاده از شیرهای برقی می توان امکان جریان ورودی به تجهیزات مختلف را فراهم آورد. شیرهای برقی را با نام سلونوئید ولو نیز می شناسند. کنترل سلونوئید ولو به شکل الکترومکانیکی فراهم می گردد.

انواع شیر برقی

شیر های برقی به طور کلی در دو دسته شیر های برقی دوراهه و شیرهای برقی سه راهه تقسیم می شوند. شیرهای دو راهه برقی با قطع و وصل جریان در ناحیه خروجی همراه است. این حالت مربوط به شیر باز کامل یا شیر بسته کامل است. در شیرهای برقی سه راهه دو مسیر خروجی و یک مسیر ورودی وجود دارد. از این رو جریان ورودی برای خروج به یکی از دو مسیر هدایت می گردد.

نحوه عملکرد شیر برقی

چنانچه سیال مورد استفاده برای شیرهای برقی آب باشد و شیر در وضعیت مسیر بسته یا سکون قرار داشته باشد، آنگاه در چنین حالتی جریان آب به داخل شیر وارد شده و از طریق سوراخ های موجود در دیافراگم فشار ثابت درون سلونوئید ولو را به وجود آورد.
 فشار ثابت با اشباع سازی نواحی بالا و پایین دیافراگم برای شیرهای برقی فراهم خواهد شد. در چنین حالتی دیگر از جا به جایی دیافراگم جلوگیری شده و در نتیجه شیر به حالت بسته باقی می ماند. زمانی که جریان الکتریکی بویین را تحت تاثیر قرار دهد، مغناطیس ایجاد شده باعث حرکت بویین به سمت بالا شده و در نتیجه شرایط برای باز شدن شیر کنترلی فراهم می گردد.
زمانی که شیر کنترلی باز شد، دیگر خبری از تعادل فشار در شیر نیست. با عدم تعادل فشار، دیافراگم به سمت بالا جا به جا شده و شیر باز خواهد شد. این موضوع عملکرد شیرهای برقی را به خوبی نشان می دهد. از قسمت کنترلی شیرهای برقی جریان بسیار کمی گذر می کند. در هر صورت تعادل فشار برهم خورده و شیر به حالت باز باقی می ماند.
هنگامی که بویین درون آن مجدداً به شکل غیر فعال در می آید، شیر کنترلی بسته شده و در نتیجه فشار در دیافراگم به تعادل می رسد. در نهایت نیز با برقراری تعادل در قسمت فوقانی و تحتانی دیافراگم، شرایط بسته شدن سلونوئید ولو مهیا می گردد.



 سیستم های پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک

همانطور که گفته شد شیر های برقی برای کنترل سیالات مورد استفاده قرار می گیرند، از جمله آن ها می توان به شیر برقی پنوماتیک اشاره کرد که به منظور کنترل جریان هوا فشرده مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر این شیر را با نام پنوماتیک یا بادی معرفی می کنند.
همچنین با توجه به این که این نوع شیر ها از تنوع بسیار بالایی برخوردار می باشند لذا نحوه تقسیم بندی آن ها بر اساس ساختار و نوع عملکرد شیرهای مورد نظر می باشد. لازم به ذکر است که شیرهای برقی پنوماتیک علاوه بر کنترل فشار هوا قادر به کنترل فشار سیالات مایع و کاز نیز می باشند.



 سیستم های پنوماتیک

کاربرد شیر برقی پنوماتیک

همانطور که قبلا نیز اشاره شد از شیر های برقی پنوماتیک برای قطع و وصل کردن و اعمال تغییرات بر روی جریان های گازی فشرده یا بادی استفاده می شود. علاوه بر این در شیرهای برقی پنوماتیک امکان تبدیل انرژی الکتریسیته به انرژی مکانیکی وجود دارد. این تاثیر با اعمال تغییرات بر روی مسیر هوای فشرده همراه خواهد بود.
قطع و وصل شدن جریان های گازی در شیرهای برقی پنوماتیک به واسطه جریان های الکتریکی انجام می گیرد. این شیرها به شکل دو یا سه راهه عرضه می گردند. جریان الکتریکی به سلونوئید وارد شده و باعث قطعی یا وصل شدن هوای فشرده می شود.
در نمونه شیرهای برقی دو راهه، عمل باز و بسته شدن به شکل کامل انجام می گیرد. هوای ورودی در شیرهای برقی سه راهه امکان عبور از 2 خروجی مختلف را دارد. شیر برقی پنوماتیک با قابلیت کاربردی زیادی معرفی می شود.
 در واقع از این شیرها برای تجهیزات مختلف استفاده می گردد. شیرهای برقی پنوماتیک برای صنعت داروسازی، صنعت کاشی، صنایع شیمیایی، راه اندازی خطوط تولید در کارخانه جات و شرکت های مختلف و … کاربردی شناخته می شوند.

قیمت شیر برقی پنوماتیک

قیمت شیر های برقی پنوماتیک بر اساس کیفیت، نوع و سایز قطعات، برند به کار رفته و همینطور روش انتقال برآورد می شود. قیمت این قطعه بر اساس نوع قطع و وصل نیز مشخص می شود و در نهایت جریان در یک ساختار روتین دنبال می شود.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26353
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید