امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

خیانت در امانت و جرم انگاری آن


1401/07/27
کد خبر : 25817
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

طمع ورزی و نادیده گرفتن وجدان باعث می شود، برخی افراد دست به اقداماتی بزنند که نتیجه آن جرم انگاشتن آن از جانب قانون گذار و پیش آمدن جرم خیانت در امانت است. این جرم از مواردی است که می بایست نمود بیرونی پیدا کند، و نتیجه آن به طور آشکار دیده شود.
افراد با تکیه بر اعتمادی که در جامعه وجود دارد، اموال خود را به دیگری می سپارند، خیانت کردن در امانت، به غیر از وارد کردن ضرر و زیان به صاحب مال، موجب از بین رفتن اعتماد و حسن نیت در جامعه می شود، بنابراین نیاز است که قانونگذار به طور دقیق درباره این گونه رفتارها تصمیم گیری نماید، و مجازات متناسب با آن را در نظر بگیرد، تا از بروز آن جلوگیری به عمل آورد.


مجازات خیانت در امانت

قراردادن مجازات حبس به عنوان یکی از مجازات های اختصاصی رفتارهای خلاف قانون برای جرم خیانت در امانت یکی از تدابیر قانونی بوده است. حبسی که برای این جرم در نظر گرفته شده از ۶ ماه تا ۳ سال است. با توجه به شدت عمل فرد و میرانی خسارتی که در مال امانی به بار آمده میزان مجازات می تواند در بالاترین حد خود باشد

وکیل کیفری کیست؟

در ماده ۴۷ قانون آیین دادرسی پیش بینی شده است که افراد می توانند از زمانی که تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند، وکیل مد نظر خود را معرفی نمایند. متهم می تواند از زمانی که تحت نظر گرفته می شود تقاضا داشتن وکیل کند، و با همراهی وکیل خود در بازجویی ها و تحقیقات حضور داشته باشد.
وکیل مجرب و آگاه راهنمایی های لازم را جهت ارائه اطلاعات مورد نیاز بازپرس در اختیار موکل خود قرار می دهد، و مانع از آن می شود که بی اطلاعی و ناآگاهی موکل از مسائل حقوقی او را به دردسرهای بزرگ تر بکشاند، و موجب تضییع حقوق وی بشود.
وکیل بعد از اینکه با موکل تحت نظر ملاقات داشت، باید تمام آنچه که ملاحظه کرده، دیده و شنیده است را طی گزارش مفصل در پرونده درج نماید. این ملاقات می تواند یک ساعت به طول بیانجامد و آنچه که موکل به آن نیاز دارد وکیل به وی انتقال دهد. حضور وکیل کیفری باعث می شود، که رسیدگی قضایی نظم بهتری پیدا کند و از اتلاف وقت طرفین دعوا و اطاله دادرسی جلوگیری کند.
بهترین وکیل پایه یک دادگستری معمولا به پرونده های کیفری ورود می کند، چون اینگونه پرونده ها به مهارت های چند جانبه نیاز دارند. شخص را می طلبد که غیر از تحصیلات آکادمیک، دوره های عملی را به خوبی پشت سر گذاشته و از نظر شخصیتی ویژگی های منحصر به فردی داشته باشد.
علم و تخصص وکیل و اشراف وی بر مواد قانونی مختلف تاثیر زیادی بر تهیه لایحه مستدل و مستند خواهد داشت. قوانینی مانند قانون مجازات اسلامی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، قانون مبارزه با پولشویی، قانون تشدید مجازات‌ مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری و سایر قوانینی که با جرایم کیفری ارتباط مستقیمی دارند، باید به طور کامل مورد مطالعه وکیل قرار گرفته باشد.


وظایف وکیل کیفری

به طور معمول بعد ارتکاب جرم علیه اشخاص یا اموال آنها، باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری خود را تقدیم نمایند. با ورود شکواییه به دادسرا تحقیقات مقدماتی انجام می شود. جمع آوری مدارک، تهیه استشهاد محلی، گفتگو با شاهدان از جمله مواردی است که در این مرحله انجام می شود. با تایید شدن جرم اتفاق افتاده به وسیله مدارک به دست آمده قرار مجرمیت و کیفرخواست صادر می شود. و پس از آن پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال خواهد شد.
وکیل کیفری در تمام این مراحل حضور دارد، و با توجه به قانون آیین دادرسی کیفری از همان لحظه شروع تحقیقات، وکیل می تواند حضور داشته باشد و راهنمایی های لازم را به موکل خود ارائه نماید.
وکیل با شفاف سازی جرم اتفاق افتاده می تواند مسیر پیش روی موکل خود را روشن کند، و در برخی موارد با تفهیم اتهام به او را از تبعات سنگین کیفری آگاه سازد.

وکیل کیفری خوب

وکیل مجرب و متخصص در زمینه کیفری در تمام مراحل موکل خود را همراهی خواهد کرد. بعد از رسیدگی پرونده در دادگاه ممکن است رای بر علیه موکل صادر شود، اما این پایان راه نیست، و می توان از طریق تجدید نظرخواهی بار دیگر پرونده را به جریان انداخت و تمام تلاش خود را برای رسیدن به نتیجه دلخواه به کار گرفت.
بعد از مرحله تجدید نظر برای برخی از جرایم فرجام خواهی پیش بینی شده است. در این مرحله پرونده به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد، و دیوان با بازبینی پرونده نظر نهایی خود را صادر می کند، در صورتی که رای اولیه نقص شود، پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه صالح ارسال می گردد و اگر رای صادره مورد تایید دیوان قرار بگیرد، پرونده‌ مختومه خواهد شد. بنابراین رسیدگی به پرونده های کیفری مدت زمان زیادی را دربرمی گیرد و نیاز به صبر و حوصله افراد و سعه صدر و پایداری وکیل دارد.

وکیل پایه یک دادگستری به چه کسی گفته می شود؟

برای شناخت بهترین وکیل پایه یک دادگستری افراد نیازمند شاخص ها و معیارهایی هستند، که به وسیله آن وکیل مورد نظر را شناسایی کنند. معیارهای علمی، قانونی و اخلاقی که لازمه کار حساسی همچون وکالت است. برخلاف تصوری که در جامعه وجود دارد، تنها گذراندن دوره تحصیلی نمی تواند مسیر را برای یک وکیل پایه یک دادگستری باز کند، بلکه مهمتر از تحصیل تجربه است. چه بسا افرادی که از نظر علمی درجات خوبی هم کسب کرده اند، اما شایستگی وکالت را به طور عملی نداشته و بدتر از آن صلاحیت اخلاقی که لازمه امر وکالت است از اساس در آنها وجود نداشته باشد. برای شناخت بهترین وکیل پایه یک دادگستری هر کدام از این ویژگی ها به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.
قرار گرفتن در سمت وکیل پایه یک دادگستری نیازمند طی مراحل مختلفی است. افرادی که توانایی تحصیل در رشته حقوق قضایی را داشته باشند، بعد از کسب موفقیت در آزمون وکالت، در دوره های تخصصی وکالت مورد تربیت و آموزش میدانی قرار می گیرند.


ویژگی های وکیل پایه یک دادگستری برای انجام امور وکالت چیست؟

قانون مدنی در ماده ۶۵۶ نیاز به سپردن امور حقوقی به کارشناس و داشتن وکیل برای انجام دادرسی را پیش بینی کرده است، و با توجه به رویه ای که در دادگاه ها در حال شکل گیری است، داشتن وکیل الزامی قلمداد می شود. دغدغه دستگاه قضایی برای ورود افراد متخصص به حوزه حقوقی کاملا درست و به جا می باشد، زیرا سپردن پرونده های قضایی به افرادی که کارشناس حقوقی هستند، از اتلاف وقت دادگاه و هدر رفتن هزینه و انرژی افراد در جامعه جلوگیری می کند.


سیده فاطمه عالمشاه
وکیل پایه یک دادگستری
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
متخصص در امور کیفری
قبول وکالت پرونده های کلاهبرداری، سرقت، آدم ربایی، جعل، استفاده از سند مجعول، خیانت در امانت، توهین، تهدید، افترا، نشراکاذیب،ترک انفاق کیفری و …..
مشاوره حقوقی طبق نظر شما حضوری یا تلفنی خواهد بود.
شماره تماس جهت ملاقات حضوری یا تلفنی
۰۹۱۹۷۸۰۰۹۷۱


گالری تصاویر

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/25817
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید