امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ثمین طب مهر


1401/07/27
کد خبر : 26603
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 19 نفر

ماسک و سوند شاید در ابتدا بی ربط به نظر برسند اما هر دو جزو مهم ترین تجهیزات بیمارستانی به شمار می روند. این تجهیزات در گروه های مختلفی مانند وسایل معاینه، وسایل عمومی، زنان و زایمان، تجهیزات اتاق عمل و... در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرند. سوند یا سوند ادراری یکی از مهم ترین تجهیزات درمانی بیمارستانی به شمار می رود که به بیماران دچار مشکل دفع ادرار کمک می کند. ماسک های بیمارستانی نیز به چند بخش مثل ماسک اکسیژن، ماسک جراحی و... تقسیم می شوند و کاربرد های بسیار مهم و زیادی دارند. به دلیل حساسیت و کاربرد مهم این تجهیزات در روند درمان بیماران، از تمامی مراکز درمانی انتظار می رود تا نسبت به خرید آن ها از معتبر ترین تولیدکنندگان داخلی اقدام کنند. به همین منظور بررسی و شناخت کارکرد ماسک و سوند و همچنین شناسایی عرضه کننده معتبر تجهیزات بیمارستانی امری ضروری به نظر می رسد.

ماسک و معرفی مختصری از انواع آن

ماسک اکسیژن، وسیله‌ای پزشکی برای رساندن گاز اکسیژن تنفسی از طریق مخزن اکسیژن به شش‌های افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی و یا با گازگرفتگی دچار مسمومیت شده و یا به هر دلیلی با افت اکسیژن مواجهه شده باشند. ماسک های اکسیژن ازموادی از جنس سیلیکون، کائوچو و پلاستیک ساخته شده‌اند. ماسک ‌های اکسیژن دهان و بینی و یا کل صورت بیماران را می‌پوشانند. ماسک ‌های اکسیژن انواع و کاربردهای متفاوتی دارند که به شرح مختصری درباره آن‌ها می‌پردازیم.

الف: ماسک با جریان کم اکسیژن

•    کانولای بینی ( نازال کانولا): این ماسک متداول ترین و ارزان ترین وسیله اکسیژن‌رسانی برای بیماران هیپوکسی ( بیمارانی با نیاز به غلظت‌های کم تا متوسط اکسیژن ) می‌باشد.
سبک وارزان قیمت است و بیمار به راحتی می‌تواند نازال کانولا را تحمل کند و بدون قطع اکسیژن آزادانه کارهای خود را انجام بدهد. ( خوردن ،آشامیدن، صحبت‌کردن)

•    ماسک اکسیژن ساده:

1.    با استنشاق مجدد بخشی از هوای بازدمی (mask -Re.Rebreathing): این نوع ماسک‌‌ها کار اکسیژن‌رسانی را به میزان 6 تا 10 لیتر در دقیقه انجام می‌دهند. در این نوع ماسک کیسه ذخیره کننده بدون دریچه است و مقداربسیار کمی از هوای بازدمی که شامل دی‌اکسید‌کربن است به کیسه ذخیره‌کننده برمی‌گردد. به همین دلیل جریان اکسیژن حداقل باید 6 لیتر در دقیقه باشد.
2.    بدون استنشاق مجدد هوای بازدمی (mask -Non.Rebreathing): این نوع ماسک‌‌ها کار اکسیژن‌رسانی را به میزان 6 تا 15 لیتر در دقیقه انجام می‌دهند. در واقع این نوع ماسک‌ ها دارای کیسه ذخیره کننده با دریچه یک طرفه می باشند که به هوای بازدمی اجازه ورود به داخل کیسه ذخیره کننده آن را نمی‌دهند .

ب: ماسک با جریان اکسیژن زیاد

•    ونچوری  (venturi  Mask): ماسک ونچوری دقیق ترین روش تجویز اکسیژن با غلظت صحیح و کنترل شده برای بیماران است و درواقع این نوع ماسک ها  برای اکسیژن‌رسانی با جریان بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. ( اکسیژن‌رسانی با غلظت 24 تا 55 درصد با جریان 2تا 14 لیتر در دقیقه ) این ماسک ها به لوله بلندی به نام خرطومی اتصال دارند که در محل اتصال خرطومی به لوله اکسیژن قسمت رنگی ماسک های ونچوری قرار گرفته است. این نوع ماسک ها هوای اتاق را با جریان ثابتی از اکسیژن مخلوط کرده و برای تنفس به ریه بیمار می‌فرستد وهوای اضافه به همراه هوای بازدم که شامل دی‌ اکسید‌ کربن است از زیر ماسک ها  خارج می‌شود. ماسک ونچوری دارای آداپتورهای رنگی قابل تعویض است که میزان معینی از اکسیژن را با حجم ثابت از هوا مخلوط کرده و به ریه های بیمار می‌رساند. اساسی ترین موارد استفاده ازاین نوع ماسک ها  در بیماری های مزمن مانند انسداد ریه می باشد.
•    ماسک بگدار( رزرو بگدار): برای اکسیژن‌رسانی با ماسک اکسیژن ساده باید اکسیژن بین 5 تا 8 لیتر در دقیقه باشد و برای بیمارانی که با دهان نفس می کشند از نازال کانولا کاربردی‌تر است.  باید کاملا روی دهان و بینی بیمار قرار بگیرد تا اکسیژن از طرفین آن بیرون نرود و هوای بازدم بیمار از سوراخ های تعبیه شده روی آن خارج شود. در این نوع ماسک نباید اکسیژن از پنج لیتر در دقیقه کمتر باشد چون باعث بازگشت هوای بازدمی بیماران با مقدار زیادی دی‌اکسید‌کربن می‌شود.

ج: ماسک جراحی :

از نظر کلی ماسک‌‌ جراحی یک بار مصرف و سه لایه است ( ازجنس پارچه‌ های پروپیلن استریل شده ویژه به نام اسپان باند )  و دهان و بینی را می پوشاند. در وسط  آن ها ماده‌ای وجود دارد که نقش محافظتی در برابر ورود و خروج میکروب‌ ها (ملت بلون)، ذرات عفونی بیمارستان‌ ها مثل باکتری‌ ها و ویروس ها، آلودگی‌ ها و پاشیدن بزاق دهان و سایر مایعات ( خون – ترشحات ) در زمان جراحی از فردی به فرد ( پزشک – بیمار) دیگر را دارد.  ماسک های  سه لایه جراحی اگر کیفیت مرغوبی داشته باشند تا بیشتر از 95 درصد از ورود میکروب ها و ویروس ها جلوگیری می کنند. آن ها  به محض مرطوب و آلوده شدن با ترشحات باید دور انداخته شوند چون خاصیت محافظتی ماسک ازبین می‌رود.

سوند یک بار مصرف و سوند دائمی برای چه بیمارانی مناسب اند؟


• سوند یک بار مصرف یا نلاتون


از سوند یک بار مصرف یا نلاتون، در مواقعی که نیاز به تخلیه موقت ادرار از مثانه بیمار است استفاده می شود و این نوع سوند، برای تخلیه ادرار به درون مثانه فرستاده می‌شود و باعث می شود که ادرار بیمار به راحتی تخلیه شود. با توجه به اینکه، جنس این سوندها خیلی انعطاف‌پذیر و نرم است ، باید پس از تخلیه ادرار، از مثانه بیمار خارج شده و برای دفعات بعدی دوباره قرار داده شوند. همچنین از سوند یک بار مصرف برای زمانی که بیمار قادر به تخلیه آن‌ها نیست مثل تخلیه ترشحات بینی، دهان و ریه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
سوندهای یک بار مصرف طوری ساخته شده اند که  انتهای آنها به صورت مخروطی است که همین امر باعث جلوگیری از تروماتیزه شدن مجاری می ‌شود. همچنین یکی دیگر از قابلیت‌های این سوندها این است که  دارای سطح و نوک صافی هستند که از ایجاد التهاب جلوگیری می‌کند. این سوندها دارای قطرهای متنوعی بر اساس رنگ کانکتور هستند و برای زنان و مردان به ترتیب با طول سی و پنج و چهارده و نیم سانتی‌متر تولید می ‌شوند.

• سوند دائمی:

سوند فولی بر خلاف سوندهای دیگر، به راحتي و به سرعت در مثانه قرار می گیرد و در مدت زمان كوتاهی به خوبي و بدون هیچ مشكلی ادرار را از مثانه بیمار تخليه مي كنند. معمولا در مراحل اوليه آسيب نخاع، از این روش بسيار مناسب برای كنترل مثانه استفاده می کنند و این سوند از طريق پيشابراه داخل مثانه گذاشته مي شود. اين سوندها گزينه مناسبي براي استفاده طولاني مدت هستند. اگر این اطمینان حاصل می شد که در آینده مشكلاتي را ايجاد نمي کنند. با این حال بسياري از افراد به اين سوندها عادت كرده و با آنها راحت مي باشند اما در صورت لزوم، باید به استفاده از روش هاي ديگر مشكوك شوند و  در اين زمينه از پزشک سئوال كنند.

عرضه کننده و تولیدکننده ی معتبر تجهیزات بیمارستانی در ایران

شرکت ثمین طب مهر که یک شرکت نوپا در حوزه ی تجهیزات بیمارستانی به شمار می رود، در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد. در حال حاضر یکی از بهترین شرکت‌های تولید لوازم پزشکی در ایران محسوب می‌شود. هدف اصلی تاسی س این شرکت، تولید تجهیزات و لوازم یکبار مصرف پزشکی است تا در نهایت با کاهش واردات در این زمینه، به رشد اقتصادی کشور نیز کمک رسانی بشود. بدیهی است شرکت ثمین طب مهر از مدیران و متخصصان با تجربه استفاده می‌کند تا با به کارگیری به‌روزترین اطلاعات دنیا و خط تولید استاندارد، بهترین لوازم پزشکی مصرفی را در داخل ایران تولید کنند.
ثمین طب مهر موفق به کسب نشان استاندارد ملی ایران و استاندارد بین المللی مدیریت کیفیت ISO-9001 شده است؛ از این رو با خط تولید مجهز و عرضه محصولات متنوع، سهم خود را در بازار افزایش داده و همواره تلاش کرده است کیفیت محصولاتش را در برابر با نمونه‌های خارجی،  بی رقیب نشان دهد.
شرکت ثمین طب مهر تاکید زیادی بر افزایش تولیدات داخلی دارد و همین امر باعث شده که در لیست شرکت های کارآفرین پزشکی در ایران دیده شود. برای اطلاع بیشتر راجع به محصولات این شرکت نظیر انواع ماسک و سوند می توانید از طریق شماره های ارتباطی ۰۲۱-۸۸۸۲۷۵۹۸ و ۰۲۱-۸۸۸۲۶۲۶۴ اقدام نمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26603
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید