امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

بهترین عرق های گیاهی برای سلامتی + روش مصرف


1401/07/27
کد خبر : 26584
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 13 نفر
بهترین عرق های گیاهی برای دستگاه گوارش و معده

معده درد و مشکلات گوارشی برای همه‌ی ما پیش آمده است. هر بار هم به سراغ کپسول هایی می‌روید تا شاید در بهبود حالتان کمک کنند. این بار برای درمان قطعی و از بین بردن همیشگی درد این عرقیجات را به صورت دوره‌ای مصرف کنید و شاهد نتیجه خوبشان باشید.

 

عرق اترج

این نوشیدنی طبعی گرم دارد. همچنین سرشار از کلسیم است. مصرف آن به صورت نصف فنجان قبل از غذا موجب آرامش و درمان اسهال خواهد شد.

 

عرق اسطوخودوس

اسطوخودوس آرام بخش طبیعی با طبعی گرم است. دمنوش و عرق آن موجب درمان سردرد، سرگیجه، لرزش بدن (به علت مشکل اعصاب)، فراموشی و بیماری های کلیوی و کبدی می‌گردد. کافیست روزی سه مرتبه در هر وعده نصف فنجان میل کنید.

بهرترین عرق های گیاهی برای بدن

 

اگیر ترکی

اگیر ترکی که با نام اکسیر خوش بو هم شناخته می‌شودف طبعی گرم دارد. بنابراین برای تسکین درد های معده، کوچک شدن طحال و قطره قطره آمدن ادرار تجویز می‌شود. همچنین موجب لطافت پوست و بوی خوش دهان هم می‌گردد.

این عرق گیاهی را پس از غذا نصف فنجان روزی یک بار میل کنید.

 

عرق بادرنجبویه

واقعا در بین عرق های گیاهی این گیاه با طبع گرم بیشتر از همه به کار می‌آید. تقویت اعصاب و حافظه، بهبود بیماری های قلبی، برطرف کردن احساس بی‌حوصلگی، درمان سر درد عصبی و تنگی نفس را در کنار درمان استفراغ های دوران بارداری از فواید معروف آن است.

برای مصرف پس از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

 

عرق برگ زیتون

شاید نام این عرق را نشنیده باشید! ولی اگر دچار نارسایی کلیوی هستید حتما این عرق را پس از صرف غذا یک فنجان بنوشید. به علاوه موجب کاهش فشار خون و سردرد هم می‌شود.

 

عرق ریحان

طبیعت گیاه ریحان معتدل و کمی گرم و خشک است. برای تقویت معده، نفخ دستگاه گوارش، تقویت دستگاه هاضمه و جای گزیدگی حشرات آن را توصیه کردند.

 

عرق بومادران

عرق گیاهی بومادران با طبعی گرم برای درمان ورم معده، ورم روده و بواسیر در طب سنتی توصیه شده است. البته در بانوان هم موجب تسکین درد های پریودی و همچنین درمان گرفتگی عضلات اطراف قلب هم خواهد شد.

برای مصرف پس از غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

 

 

عرق بید

عرق بید طبعی سرد دارد ولی برای تقویت معده توصیه می‌شود. مصرف نصف فنجان شربت بید پیش از غذا می‌تواند موثر باشد.

برای تهیه شربت بید یک لیتر عرق بید، نیم لیتر عرق شاتره، نیم لیتر عرق کاسنی و ۲ لیوان سکنجبین را با هم مخلوط کنید.

 

بهترین عرق های گیاهی برای پوست و مو

شاید تا به حال به عرق های گیاهی تا این اندازه اهمیت نداده باشید. ولی بسیاری از این عرقیجات از ریزش مو جلوگیری می‎‌کنند و احساس طراوت را به پوست باز می‌گردانند.

 

عرق تره

این نوشیدنی با طبع گرمی که دارد، رنگ چهره را باز می کند و سبب زیبایی و لطافت پوست خواهد شد. کافیست پس از صرف غذا یک فنجان از آن را بنوشید.

به علاوه برای مادرانی که به تازگی سقط جنین کردند هم نوشیدن این عرق (با مشورت پزشک طب سنتی) توصیه می‌شود.

 

عرق سیر

طبع این نوشیدنی گرم است. با مصرف عرق سیر پس از صرف غذا یک فنجان می‌توانید از سفید شدن مو جلوگیری کنید. همچنین باعث شادابی پوست هم می‌شود. در حالیکه خواص سیر را هم داراست، بوی بد آن را ندارد.

 

عرق شلتوک

نوشیدن آن پیاز موی سر را تقویت می‌کند و مانع ریزش مو و سفید شدن مو خواهد شد. همچنین نوشیدن یک لیوان از آن پیش از غذا موجب افزایش اشتها می‌گردد.

 

عرق کاسنی

عرق کاسنی منبعی از ویتامین C، فسفر و کلسیم است. با طبع سردش می‌تواند بر طبع گرم بدن شما غلبه کند و جوش های ناشی از طبع گرم درمان خواهد شد. به علاوه اگر به دلیل مشکلات کبد و صفرا جوش می‌زنید با تعدیل غلظت خون آن ها هم درمان خواهند شد.

اگر صورت شما جوش هایی دارد که به علت اختلال هورمونی است، این نوشیدنی با بهبود عملکرد کبد و تنظیم هورمون ها می‌تواند جوش ها را از بین ببرد. همچنین این عرق خاصیت آنتی باکتریالی دارد و می‌تواند در درمان نوعد دیگری از جوش ها هم موثر باشد.

عرق کاسنی را می‌توان به تنهایی مصرف کرد و یا روزانه صورت خود را با آن بشویید. بهتر است برای درخشان شدن پوست با نسبت 2 به 1 با عرق شاطره ترکیب کنید و روزانه 2 تا 3  لیوان از آن را میل کنید.

 

عرق برگ مورد

با طبع سردش برای تقویت موی سر، ریزش مو به ویژه کسانی که مو های چربی دارند، خارش و سوزش پوست و جوش صورت را درمان می‌کند. به علاوه برای بهبودی تنگی نفس، سرفه، خون ریزی های داخلی و آفت دهان هم موثر است.

کافیست پیش از صرف غذا یک فنجان از آن را بنوشید. برای درمان ریزش مو و جوش صورت ان را بر رو مو یا پوست بریزید و چند دقیقه ماساژ دهید.

ی‌باشد.

عرق های گیاهی برای اعصاب

 

عرق بومادران

عرق بومادران به جز خواصی که در بالا به آن ها اشاره کردیم، برای بیماری های قلبی و عروقی هم مفید است. با طبع گرمش در درمان ضعف و خستگی اعصاب، کاهش فشار خون و تصفیه خون موثر است.

بهترین عرق های گیاهی برای اعصاب

شاید شما هم از خوردن دارو های خواب آور و مسکن خسته شدید. از این که همیشه برای تجربه یک خواب آرام مجبورید دارو هایی را بخورید که معده شما را آزار می‌دهد، ناراحتید. این بار این عرق های گیاهی را در طی روز بنوشید تا اثر آن ها را بر خوابتان ببینید.

 

عرق بابونه

طبع گرم این عرق گیاهی سبب آرامش اعصاب معده و روده شده و در نهایت سبب آرامش اعصاب و رفع تنش های عصبی در شما می‌شود. از دیگر خواص آن می‌توان به تقویت کنندگی حافظه، تقویت اعصاب، بهبود خواب، آرام بخش، ضد تشنج، کاهش اضطراب و استرس و درمان سرگیجه اشاره کرد.

 

عرق سنب الطیب

این عرق گیاهی درمان محرک های عصبی و آرام بخش اعصاب است. کافیست یک لیوان شربت سنبل الطیب را روزی یک بار میل کنید.

عرق بهار نارنج

عرقبهار نارنج فقط یک شربت خنک تابستانه برای رفع گرما زدگی نیست! ویژگی های طبی آن بی‌شمار است. به طور مثال برای مشکلات زیر مصرف یک فنجان از آن و یا یک لیوان شربتش در رو مفید است:

  • تقویت قلب
  • تقویت اعصاب
  • ضد تشنج
  • آرام بخش
  • ضد هیستری
  • رفع افسردگی
  • درمان بی‌خوابی و اختلالات عصبی
  • رفع سکسکه

 

عرق دارچین

طبع این عرق گیاهی گرم است. برای درمان استرس، ترس و وسواس در طب سنتی به بیماران تجویز می‌شود. پس از هر وعده غذایی نصف فنجان از آن را بنوشید تا تاثیرش را شاهد باشید.

توجه کنید! اگر بیماری فشار خون دارید این نوشیدنی را ننوشید.

عرق گل گاو زبان

مگر می‌شود از عرق های گیاهی برای آرمش اعصاب گفت ولی اسم گل گاو زبان را نیاورد! این عرق طبعی گرمی دارد و آرام ‌بخش است. گیاه گل گاوزبان و عرق آن دارای منیزیم و آنتی اکسیدان‌ها بوده، از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. برخی دیگر خواص دارویی آن عبارتند از:

  • درمان بیماری ‌های عصبی
  • درمان افسردگی و ناراحتی‌های ناشی از دوره ‌های قاعدگی و یائسگی
  • نشاط آور بوده
  • تقویت کننده سیستم ایمنی
  • درمان خلط
  • تصفیه کننده خون
  • تقویت کننده قلب، کبد و کلیه
  • رنگ چهره را باز و پوست صورت را شاداب می‌کند.

البته به یاد داشته باشید با خرید دمنوش گل گاو زبان هم میتوانید از تمامی خواص یاد شده بهره ببرید.

بهترین عرق های گیاهی برای دهان و دندان

بله؛ اشتباه نگفتم. عرق های گیاهی برای در مان بیماری های لثه و دهان هم کاربردی هستند.

 

عرق میخک

عرق میخک طبعی گرم دارد. مصرف یک فنجان از آن پس از صرف غذا، سبب درمان دندان درد، تقویت لثه و سرفه های خلط آور می‌شود. به علاوه دارویی ضد اضطراب، تقویت کننده معده و کبد، ضد استفراغ و رفع تنگی نفس هم هست.

 

عرق هل

طبع عرق هل گرم است و برای رفع درد های معده و به خصوص برای رفع بوی بد دهان آن را تجویز می‌کنند. می‌توانید مقداری از این عرق را در چای خود بریزید و خوب هم بزنید.

 

عرق پونه

گیاه پونه به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی باکتریالی، دارویی فوق العاده برای رفع عفونت های دهان و دندان، گلو درد های چرکی و دگر مشکلات دهانی است. در حقیقت عرق پونه با طبع گرم که دارد یک آنتی بیوتیک طبیعی است.

مصرف روزانه ی عرق و همچنین دمنوش این گیاه می‌تواند شما رو از شر بوی بد دهان خلاص کند.

توجه کنید! خانم های باردار این هرق را نباید بنوشند.

 

فواید-عرق-پونه

 

 

توجه کنید اگر بیماری خاصی دارید پیش از مصرف عرق و دارو های گیاهی با پزشک مشورت کنید..

شما عزیزان میتوانید این عرقیات را از عطاری آنلاین نادعلی با خیال آسوده و تضمین کیفیت محصول خریداری نمائید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26584
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید