امروز دوشنبه 12 شهریور 1403

Monday 02 September 2024

بافت، رنگرزی و تکمیل و چاپ روی پارچه


1401/07/27
کد خبر : 26300
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

از ابتدای این مسیر که بافندگان با استفاده از پشم حیوانات به ریسندگی می پرداختند تا به امروز که نخ های پلی استر و... در بازار موجودند، صنعت نساجی پیشرفت کرده و صنایع دیگر مانند پزشکی را تحت تاثیر قرار داده است.

پارچه که محصول نهایی نساجی است به شیوه های گوناگونی شکل می گیرد و بر اساس نیاز و سلیقه ی مصرف کنندگان در بازار عرضه می شود.
از آن جا که هر فرد سلیقه ی منحصر به فرد خود را دارد، صنعت چاپ نیز وارد حوزه ی نساجی شده تا شکل گیری هر طرح و نقشی بر روی انواع پارچه امکان پذیر باشد.
با توجه به گستردگی صنعت نساجی و پارچه، بر آن شدیم تا بررسی اجمالی در این موضوع داشته باشیم.

پارچه ها چگونه در کارخانه نساجی تولید می شوند؟

 
در مرحله اول مواد خام برای تولید پارچه تهیه می‌شود. پس از تهیه مواد خام اولیه نوبت به تراشیدن آنها می‌رسد. به عنوان مثال اگر از پشم به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنید، در مرحله دوم لازم است آنها را بتراشید. در مرحله بعدی نوبت به رتبه دهی می‌رسد. در واقع پس از آنکه پشم‌های مورد نظر شما تراشیده شدند، دسته بندی می‌شوند و در دسته‌های متفاوت قرار می‌گیرند. این رتبه دهی به کیفیت پشم  بستگی دارد. پس از این مراحل نوبت به شستن و شانه کردن پشم می‌رسد. به عبارت دیگر پشم تراشیده شده حاوی مواد و آلاینده‌های بسیاری است، که باید در اثر شستشو از بین برود. سپس این پشم‌ها در یکدیگر تنیده می‌شوند. به عبارت دیگر قبل از آنکه پشم را به نخ بافندگی تبدیل کنید تا از آن پارچه بسازید، بار دیگر آنها را شانه می‌کنند. تا رشته‌های آن دقیقاً به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گیرند. پس از آن پشم آماده بافت می‌شود و وارد چرخه می‌شود. خوب است بدانید در این مرحله شعاع پشم کمتر شده و به ضخامت مطلوب می‌رسد. همچنین در اثر فشاری که به آن وارد می‌شود قابلیت خمیدگی پیدا می‌کند. پس از این مراحل که توسط انواع دستگاه نوار بافی نساجی انجام می‌شود؛ نوبت به رنگ کردن پارچه تولید شده و همچنین ایجاد طرح‌های مختلف بر روی آن است. تمامی این مراحل نیز توسط دستگاه‌های مخصوص صورت می‌گیرد و در انتها، پارچه‌های تولید شده توسط کارشناسان ماهر در این زمینه تست می‌شوند. تا در صورت هرگونه اشکال و یا پارگی رفع عیب شوند.


انواع پارچه های موجود در بازار از چه موادی تشکیل شده اند؟


نوع الیاف به کار رفته و همچنین شیوه بافت پارچه ها با هم تفاوت زیادی دارند و با قدم گذاشتن به فروشگاه ها و مغازه ها پی به تنوع بالا در آنها خواهید برد. در یک دسته بندی کلی بر اساس نوع الیاف می توان آنها را به صورت زیر تقسیم بندی نمود:

•    پارچه با الیاف طبیعی

همان طور که از نام این گروه مشخص است، الیاف به کار رفته در آنها کاملا طبیعی بوده و از گیاهان مختلفی از قبیل پنبه و کتان تولید می شوند. از مهم ترین ویژگی های این پارچه ها می توان به عدم ایجاد حساسیت های پوستی و همچنین خنک بودن آنها به دلیل تبادل مناسب هوا در آنها اشاره نمود. از پرکاربردترین و شناخته شده ترین نمونه هایی که با الیاف طبیعی تولید می شوند می توان به چیت، متقال، چلوار، کرباس، کتان، مخمل، نخی، کریشه، ململ و دبیت می توان اشاره نمود. این گروه از پارچه ها دارای تنوع رنگی بالایی بوده و با توجه به نحوه بافت، نوع رنگرزی و فرآیندهای تکمیلی صورت گرفته بر روی آنها دارای کیفیت های متفاوتی هستند.

•    پارچه با الیاف مصنوعی

پارچه هایی که از الیاف پلاستیکی و دارای مواد مصنوعی تولید می شوند دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و ظاهر آنها نیز نسبت به سایر الیاف دیرتر تغییر پیدا می کند. ریون، داکرون، آکلیریک، و پنبه نسوز از جمله زیر مجموعه های این گروه هستند که تنوع رنگ نیز در آنها زیاد است. نکته بسیار مهم اینکه این پارچه ها ممکن است باعث ایجاد حساسیت های پوستی شوند و تبادل هوا نیز در آنها سخت تر از الیاف گیاهی می باشد.

•    پارچه با الیاف حیوانی

استفاده از الیاف حیوانی مانند پشم گوسفندان در صنعت نساجی بسیار رایج بوده و اغلب پارچه هایی که دارای تار و پود پشم می باشند، دارای سطح پرزدار بوده و گرم می باشند. پارچه های پشمی، ماهوت، برک های تولید شده از کرک بز، ابریشم، کرپدوشن تولید شده از ابریشم خام از جمله زیر مجموعه های این گروه بوده و کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال، استفاده از برک و پشمی برای دوخت کت و شلوار و پالتو مناسب می باشند و فرم و ایستادگی بسیار خوبی دارند.


چاپ روی پارچه چه شیوه هایی دارد؟

پارچه ها امروزه به لطف پیشرفت صنعت و تکنولوژی، از حالت های ساده و بی روح خارج شده اند. گرچه در گذشته نیز پارچه های طرح دار استفاده می شدند اما فرآیند چاپ روی پارچه ی امروزی این امکان را فراهم کرده تا انواع طرح های دلخواه و متنوع روی پارچه ها نقش ببندند. این فرآیند عموما به صورت دیجیتال و با ماشین آلات مخصوص انجام می شود. انتخاپ شیوه ی چاپ با توجه به فراوانی جنس پارچه ها شاید مهم ترین نکته ای باشد که در کیفیت نهایی و ماندگاری محصول تاثیر دارد.
برای شروع فرآیند چاپ، پس از طراحی طرح مورد نظر، پارچه ها می بایست از دستگاه چاپ پارچه عبور کنند. این دستگاه شبیه یک پرینتر عمل می کند. ماده اولیه یا همان رنگ های مورد نظر وارد دستگاه شده و نقوش روی پارچه نقش می بندند.
علاوه بر چاپ های عمده ی صنعتی، از آن جا که این کار نوعی صنایع دستی محسوب می شود برخی تمایل دارند چاپ روی پارچه در منزل را امتحان کنند.
روش های متعددی برای این کار وجود دارد اما کیفیت و ماندگاری آن یکسان نبوده و ممکن است پارچه را نیز خراب کند.
وسایل ساده ای که برای این کار مورد نیاز است می تواند: اتو بعنوان حرارت دهنده، کاغذ مخصوص چاپ روی پارچه، پارچه یا تی شرت، چسب، قیچی و… می باشند.



شرکت آرام تکمیل طیف فراز با نام تجاری یونیتکس در سال ۱۳۹۱ (شرکت پارس تکمیل سپهر سابق) به ثبت رسید و افتتاح شد و در مهر ۱۳۹۶ با تغییر نام و با مدیریت جدید و واردات ماشین آلات به روز دنیا فصل جدیدی از فعالیت خود را شروع کرد.
فرآیندهایی از قبیل بافت، رنگرزی و تکمیل و چاپ طیف وسیعی از منسوجات اعم از تاری پودی و کشباف از فعالیت های این شرکت می باشد.
از طریق راه های ارتباطی:  02645333030-40 و 09396488870 می توانید در کوتاه ترین زمان با کارشناسان شرکت در ارتباط باشید.
شرکت آرام تکمیل طیف فراز همواره با بهره گیری از قویترین کادر فنی و مهندسی در درجه اول و ماشین آلات روز رنگرزی و تکمیل اروپایی در درجه دوم، همواره پیشرو در کیفیت و جلب رضایت مشتریان با تولیدات متنوع و ابداعات گوناگون می باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26300
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید