امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

آموزش جامع نگهداری از لاستیک خودرو


1401/07/27
کد خبر : 26679
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

در شرایط فعلی خرید 2 جفت لاستیک برای خودرو، حداقل چیزی بین 2 تا چند میلیون تومان روی دست شما هزینه می‌گذارد. حتی اگر از بحث هزینه‌ها هم بگذریم، خطراتی که لاستیک‌های فرسوده خودرو برای شما به بار می‌آورد، ممکن است جان و مال‌تان را با ریسک بزرگی روبرو کند. بنابراین از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، در این مقاله می‌خواهیم همه چیز را در مورد نگهداری از لاستیک خودرو به شما توضیح بدهیم.

آموزش نگهداری از لاستیک خودرو

آموزش نگهداری از تایر ماشین

نکاتی که در ادامه مقاله می‌خوانید، در واقع حاصل یک گفتگو با متخصصان مجموعه لاستیک مارکت در زمینه نگهداری از لاستیک است. اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در زمینه اصول خرید لاستیک، تشخیص، مقایسه انواع برندها و... دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به وبلاگ این سایت بزنید. لاستیک مارکت در حال حاضر به عنوان یک فروشگاه لاستیک معتبر و بزرگ در وب فارسی در حال فعالیت است.

1_ درپوش والو تایر

اگر همین حالا روی والو تایر خودروی‌تان هیچ سری و درپوشی قرار نداده‌اید، باید بگوییم که احتمال دارد هر لحظه تایرتان با مشکلی روبرو شود! چراکه این درپوش‌ها از ورود گرد و خاک، کثیفی و همینطور رطوبت به تایر جلوگیری کرده و البته از خود سری‌ والو هم محافظت می‌کند. بنابراین حتما روی آن درپوش قرار بدهید.

2_ فشار باد

موضوع بعدی، بحث فشار باد است. اگر از آن‌دسته عزیزانی هستید که موقع مراجعه به آپاراتی، خودتان شلنگ باد را برداشته و بدون حساب تایر را باد می‌کنید، احتمالا تا همین حالا هم به تایرها آسیب زده باشید.

در واقع فشار زیاد و همینطور فشار کم درون تایر باعث ایجاد مشکلاتی از جمله فرسایش آنها می‌شود. بنابراین حتما ماهانه 1 بار به آپاراتی مراجعه کرده و با ابزار فشارسنج مطمئن شوید فشار و باد تایرها مناسب است. البته این تست را زمانی انجام بدهید که تایرها دمای زیادی نداشته و سرد هستند. به جز این نکته، در فصول گرم هم بیشتر حواس‌تان به باد تایرها باشد.

3_ جلوگیری از ورود آب به تایرها از طریق پمپ باد

ببینید، به طور کلی ورود آب به تایر باعث ایجاد اختلاف دما و افزایش سرعت فرسایش آن می‌شود. بنابراین باید همیشه حواس‌تان باشد که آبی وارد تایرها نشود. اولین راهکار برای جلوگیری از ورود آب به تایر، همان استفاده از سری والو است.

اما علاوه بر این خیلی مواقع ممکن است آبی درون پمپ بادی که با آن لاستیک‌ها را باد می‌کنید بوده و این آب حین بادگیری، وارد تایر شود. بنابراین قبل از بادگیری، ابتدا پمپ باد را روی ناخن دست‌تان تست کرده و مطمئن شوید به هیچ عنوان همراه با باد، رطوبتی خارج نمی‌شود.

4_ خرید لاستیک با آج مناسب

یکی از نکات مهمی که حین صحبت با کارشناسان لاستیک مارکت مطرح شد، بحث تناسب آج لاستیک با شرایط خریدار است! یعنی چه؟ در واقع باید بدانید در کارخانه‌ها انواع مختلف آج لاستیک‌ها، با شرایط آب و هوایی مختلف ساخته می‌شوند.

مثلا آج مناسب آب و هوای برفی، مناسب جاده‌های خیس و... . در ادامه اگر لاستیکی که خریداری کرده‌اید آج مناسب شرایط آب و هوای شما را نداشته باشد، علاوه بر ایجاد خطراتی مثل لیز خوردن خودرو، سرعت فرسایش آنهم افزایش پیدا می‌کند.

5_ جای تایرها را عوض کنید!

یکی از تکنیک‌های بسیار مهم برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو، عوض کردن جای تایرها با هم  است! در واقع وقتی بعد از گذشت مدتی جای تایرها را با هم عوض کنید، عملا ساییدگی روی آج‌ها به‌شکلی یکنواخت انجام شده و از بهم ریختگی تنظیم لاستیک‌ها جلوگیری می‌کند. این موضوع عمر لاستیک خودرو را افزایش می‌دهد. بنابراین بعد از هر 10 تا 12 هزار کیلومتر رانندگی، جای لاستیک‌های خودرو را به طور ضربدری عوض کنید.

اما این تغییر دقیقا چه تاثیری روی تایرها دارد؟ در واقع آج تایرهای جلویی به دلیل تغییر جهت دائم حین رانندگی، از بیرون دچار ساییدگی می‌شود و آج تایرهای عقبی به دلیل تحمل نیروی رانش، از داخل. پس عملا شما با تغییر جای لاستیک‌ها باعث یکنواخت شدن ساییدگی این آج‌ها و افزایش عمرشان می‌شوید.

چطور عمر لاستیک اتومبیل را افزایش دهیم؟

6_ با تغییر دما، فشار باد تایر را تغییر بدهید

همانطور که بالاتر هم گفتیم، باد لاستیک را اصولا باید هر 1 ماه 1 بار تست کنید. اما در عین حال اگر در شهری زندگی می‌کنید که هوا در ماه به ناگهان کاهش یا افزایش پیدا می‌کند، بهتر است بعد از تغییرات دما، زود دست به کار شده و فشار درون تایر را به کمک دستگاه فشارسنج آپاراتی تنظیم کنید.

7_ پیچ‌ تایرها را بررسی کنید

بنابر مدل خودرو و تایر شما، ممکن است هر تایر با 4 یا 5 پیچ به خودرو متصل شود. یکی از نکات مهم در افزایش عمر تایرها،  بررسی مرتب همین پیچ‌هاست! اول از همه که در صورت هماهنگ بسته نشدن پیچ‌ها، ممکن است به رینگ و حتی خود خودرو ضربه بزنید. در عین اینکه این موضوع می‌تواند باعث ایجاد خطراتی مثل لق شدن تایر و باز شدن آن هم بشود.

علاوه بر این، باید حواس‌تان باشد که مبادا رِزوه پیچ‌های متصل به بدنه خودرو، دچار خوردگی و ساییدگی شود. در صورت آسیب خوردن به این پیچ‌ها علاوه بر هزینه بالای تعمیرات باز هم ممکن است با مشکلات بالا روبرو شوید.

8_ از تنظیم چرخ غافل نشوید

طبق آماری که از متخصصان لاستیک مارکت گرفتیم، متاسفانه در ایران اغلب راننده‌ها به تنظیم کردن چرخ یا همان تنظیم فرمان اهمیتی نمی‌دهند و این موضوع جدای از خطرات، باعث می‌شود تایرها عمر کم‌تری داشته باشند. با توجه به این، بعد از هر 50 هزار کیلومتر رانندگی حتما برای تنظیم چرخ به متخصصان مراجعه کنید. همینطور در صورتی که همین حالا هم با مشکلاتی مثل عملکرد بد فرمان، عدم فرمان‌پذیری، یک دست کشیدن خودرو و... روبرو شده‌اید، حتما اقدام به تنظیم کردن چرخ‌ها کنید.

9_ بررسی تایر خودرو قبل از پارک کردن

مخصوصا اگر قرار است خودروی‌تان را به مدت طولانی، مثلا چند روز در جایی پارک کنید، قبل از پارک آن باید 2 فعالیت مهم را مد نظر قرار بدهید:

  1. اول از همه اینکه مطمئن شوید هیچ سنگ‌ریزه یا جسمی در تایر فرو نرفته و ترجیحا حتی آن را با کف تمیز کنید،
  2. دوم هم اینکه مطمئن شوید زیر تایر خودرو، هیچ جسم سفت و سختی وجود ندارد که طی این مدت باعث آسیب زدن به لاستیک‌ها شود.

10_ از تابش نور مستقیم خورشید به لاستیک جلوگیری کنید

همانطور که خودتان می‌دانید، نور خورشید به دلیل اشعه‌های قوی به اغلب اجسام آسیب زده و عمرشان را کوتاه می‌کند. خب لاستیک‌ها هم از این قائده مستثنی نبوده و نور خورشید آسیب زیادی به آنها وارد می‌کند. اما ما برای افزایش طول عمر لاستیک خودرو چه کاری می‌توانیم انجام بدهیم؟

خب راهکار اول این است که تا جای ممکن حین پارک کردن خودرو، آن را در سایه گذاشته یا با کشیدن پوش رویش، هم از آسیب دیدن رنگ خودرو و هم تایرها جلوگیری کنیم. اما علاوه بر این، می‌توانیم واکس‌های محافظ UV تهیه کرده و آنها را به تایر بزنیم. این واکس‌ها تا حدودی تایرها را در مقابل اشعه خورشید محافظت می‌کنند.

نکته: اگر از تایرهای گران‌قیمتی مثل لاستیک بی اف گودریچ یا مدل‌های گرانقیمت لاستیک بارز استفاده می‌کنید، الزاما باید از این واکس‌ها استفاده کنید پس به هیچ عنوان این موضوع را پشت گوش نیندازید.

11_ از قرار دادن خودرو به مدت زیاد در یک حالت خودداری کنید

اگر قرار است خودرو را به مدت زیادی مثلا 1 یا چند ماه در محلی قرار بدهید، بهتر است یکی از این راهکارها استفاده کنید:

  • خودرو را روی جک قرار بدهید،
  • لاستیک‌ها را با 4 عدد لاستیک بی‌ارزش و قدیمی تعویض کنید،
  • از نگهدارنده قوس‌دار مخصوص تایر استفاده کنید،
  • چند روز یک بار کمی خودرو را حرکت بدهید.

در واقع باقی ماندن خودرو در یک جای ساکن، باعث می‌شود لاستیک‌ها آسیب داده و حتی از یک سمت به دلیل فشاره وارده، قوس پیدا کرده و عیب‌دار شوند.

12_ مراقب زمان تعویض لاستیک ها باشید

یکی از نکات مهمی که باید به عنوان صاحب خودرو به آن توجه کنید، زمان تعویض تایرهاست. در واقع اگر به درستی زمان تعویض تایرها را تشخیص ندهید، ممکن است با حادثه بسیار بدِ ترکیدن لاستیک حین رانندگی روبرو شوید. اما چطور می‌توانیم بفهمیم که چه زمانی باید تایر جدید بخریم؟

خب اصولا گفته می‌شود زمانی که آج تایر شما به 1.6 میلی‌متر ساییده و کاهش پیدا کند، باید آنها را تعویض کنید. برای بررسی دقیق می‌توانید یک سکه را درون آج تایر قرار بدهید و با ماژیک علامت بزنید تا ببینید که آیا آج‌ها تا عمق 1.6 میلی‌متر ساییده شده‌اند یا نه؟ علاوه بر بررسی آج، باید حواس‌تان به تاریخ تولید تایر هم باشد و مطمئن شوید که تایرها تاریخ تولیدشان به سال‌ها قبل برنمی‌گردد.

چطور عمق آج لاستیک را بررسی کنیم؟

کلام آخر؛ از کجا تایر بخریم؟

در آخر اگر قصد خرید تایر دارید اما نمی‌دانید از کجا محصول مورد نظر را بخرید، نظر ما فروشگاه لاستیک مارکت است! در واقع با توجه به تخصصی که کارشناسان این مجموعه دارند، می‌توانید مطمئن باشید که بنابر بودجه و نیاز شما، بهترین نوع و مدل لاستیک را به شما پیشنهاد می‌کنند. همینطور مقالات موجود در وبلاگ این سایت، راهنمای بسیار خوبی برای خرید لاستیک است.

لاستیک مارکت در حال حاضر نمایندگی معتبر فروش انواع برندهای تایر از جمله لاستیک یزدتایر، لاستیک بارز، لاستیک کویر تایر، لاستیک بی اف گودریچ، دنلوپ و... است.

خب به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله با هم یک راهنمای جامع نگهداری از تایر خودرو را مطالعه کردیم. در نهایت اگر سوال و نظری دارید در بخش نظرات منتظر شما هستیم.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26679
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید