امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

6 نکته کلیدی در انتخاب کولرگازی مناسب


1401/07/27
کد خبر : 26934
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 19 نفر

کولرگازی امروزه یکی از دستگاههای بسیار پراستفاده در صنعت ساختمان سازی است و در نظر گرفتن همه عوامل جهت یک انتخاب مناسب، باید دغدغه اکثر سازندگان و استفاده کنندگان باشد. انتخاب کولر اسپلیت نامناسب باعث تحمیل هزینههای اولیه و ثانویه زیاد به مصرف کننده است.
 با کمک از مقالات آموزشی تهویه مطبوع شرکت هواسنج ، دراین مقاله به بررسی عوامل مهم در انتخاب کولرگازی مناسب پرداخته ایم.


 انتخاب کولرگازی مناسب

کولرگازی چیست؟

در ابتدا باید بدانیم کولرگازی یک دستگاه تهویه مطبوع است که وظیفه آن سرد کردن هوا در تابستان و گرم کردن هوا در زمستان است. البته در ایران استفاده از گرمایش کولرگازی به دلیل هزینههای برق مصرفی، خیلی مقرون به صرفه نیست. نوع متداول این دستگاهها کولرگازی دیواری است که با نام کولر اسپلیت دیواری نیز شناخته میشود. البته انواع دیگری همچون اسپلیت ایستاده، داکت اسپلیت و اسپلیت پنجره ای نیز جزو کولرهای گازی دسته بندی میشوند، اما در اصطلاح عموم کولرگازی به همان اسپلیتهای دیواری گفته میشود.
کولرگازی برخلاف چیلر مستقیما هوا را خنک یا گرم می کند و جزو سیستم های انبساط مستقیم به شمار می رود.
اسپلیت دیواری دارای دو یونیت است. یک یونیت در خارج از محیط و در معرض هوای بیرون قرار داده میشود. یونیت دیگر که همان پنل است روی دیوار نصب میگردد. رابطه بین این دو یونیت از طریق لولههای مسی رفت و برگشت است. درون این لوله ها مبرد در جریان است که اصطلاحا گاز کولر نیز خوانده میشود. به زبان ساده از طریق گاز کولر، گرما از محیط گرفته میشود و به محیط بیرون انتقال پیدا میکند.
عوامل مهم در انتخاب اسپلیت مناسب:

چه نوع کولرگازی بخریم؟

اسپلیت ها از نظر نوع کمپرسور به دو دسته ساده و اینورتر دسته بندی میشوند. کمپرسورهای ساده به صورت روشن/خاموش عمل میکنند و کمپرسورهای اینورتر به صورت کم و زیاد کردن دور موتور به فعالیت خود ادامه میدهند. کمپرسورهای اینورتر دارای مصرف انرژی کمتری هستند و البته قیمت بالاتری دارند. در واقع خرید کولرگازی اینورتر در ابتدا هزینه بیشتری به خریدار تحمیل میکند، اما هزینه های برق مصرفی که هزینه ثانویه محسوب میشوند، بسیار کمتر از نوع معمولی آن است.

کولر با چه ظرفیت بخریم؟

انتخاب کولرگازی مناسب

اسپلیت های دیواری معمولا از ظرفیت 9هزار تا 30هزار تولید میشوند. واحد این اعداد Btu/hr است. برای مثال کولر 18هزار به این معنی است که در یک ساعت 18هزار بی تی یو انرژی را از محیط گرفته یا به محیط میدهد. انتخاب ظرفیت مناسب برای یک محیط به عوامل زیادی بستگی دارد که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
الف- اقلیم جغرافیایی: قطعا کولرگازی که برای شهر اهواز انتخاب میگردد با کولرگازی که برای شهر تبریز انتخاب میشود، متفاوت است.
ب- کاربری محیط : انتخاب کولر برای یک مغازه تجاری بسیار متفاوت از انتخاب یک اسپلیت برای یک واحد مسکونی است.
ج- نقشه معماری و زاویه ساختمان : محیطهای با پنجرههای جنوبی و غربی بزرگ که نور آفتاب مستقیما به خانه راه پیدا میکند، همچنین ساختمانهای با ارتفاع بلند، تعداد درب و پنجره زیاد و عوامل اینچنینی باعث افزایش ظرفیت برودتی یک ساختمان میشوند که در محاسبات باید در نظر گرفته شوند.
توصیه این است که برای انتخاب ظرفیت مناسب از مهندسین مشاور در زمینه تهویه مطبوع کمک گرفته شود اما محاسبات سرانگشتی نیز برای این کار وجود دارد. برای مثال می توان به ازای هر مترمربع واحد مسکونی در تهران حدود btu/h400 در نظر گرفت. برای محاسبه دقیقتر میتوانید از جداول ارائه شده در مطلب "محاسبه ظرفیت کولرگازی" کمک بگیرید.
ذکر این نکته لازم است که انتخاب ظرفیت کوچک به تهویه نامناسب محیط و انتخاب ظرفیت بزرگ علاوه بر تحمیل هزینههای زیاد، باعث خاموش روشن شدن مداوم دستگاه و کاهش عمر دستگاه میگردد. از این رو باید در انتخاب ظرفیت مناسب نهایت دقت را به کار برد.

آیا سطح صدا مهم است؟

 بله، میزان نویز تولیدی یک کولر ارتباط مستقیمی با آسایش مصرف کنندگان در یک محیط دارد. بنابراین حتما قبل از خرید میزان صدای تولیدی را که با واحد دسی بل (dB) مشخص شده است، بررسی کنید و از خرید دستگاه با سطح صدای بالا بپرهیزید.

فاصله یونیت داخلی و خارجی چند متر است؟

اسپلیتهای تولیدی در برندها مختلف یک استاندارد را در کاتالوگ های خود برای فاصله عمودی و افقی دو یونیت عنوان کرده اند. باید به این نکته توجه داشت که فاصله زیاد یونیت داخلی و خارجی دستگاه نباید زیاد باشد چرا که به کاهش ظرفیت دستگاه منجر میشود. در صورتی که مجبور به این کار هستید، با نظر مهندسین مشاور، یک ظرفیت بالاتر برای دستگاه انتخاب کنید.

چند آمپر برق تامین کرده اید؟

کولرهای اسپلیت که اکثرا به صورت تکفاز کار میکنند، هر کدام دارای مصرف برقی متناسب با ظرفیت برودتی خود هستند. برای مثال یک کولر 24هزار به طور متوسط به حدود 10 تا 14 آمپر جریان برق نیاز دارد. این اعداد و مصارف از کاتالوگ شرکت سازنده قابل برداشت است. با در نظر گرفتن برق مصرفی این کولر و دیگر دستگاههای مصرفی از جمله یخچال ، مایکروویو و ماشین لباسشویی به یک جمعبندی به مجموع مصارف برق خود برسید. در غیر این صورت ممکن است در هنگام استارت کولرگازی، فیوز، اتصال برق را قطع کند.

اسپلیت با چه گاز یا مبردی بخریم؟

 امروزه اسپلیت های موجود در بازار با مبردهای معروف نظیر R22, R410a و R407C تولید میشوند. مبرد R22 تقریبا در دنیا و اروپا منسوخ شده و مبرد R410a مبرد جدیدتر و با خواص زیست محیطی بهتری است. پس سعی کنید اسپلیت با مبردهای جدید نظیر R410a را انتخاب کنید. برای درک بهتر تفاوت های این مبردها می توانید مقاله "مبرد چیست؟" را مطالعه بفرمایید.

جمع بندی :

انتخاب کولرگازی مناسب به دلیل اینکه رابطه مستقیمی با آسایش استفاده کنندگان دارد، همچنین به دلیل اینکه قیمت این دستگاه معمولا بالاست، نیاز به یک دانش حداقلی و آشنایی با این دستگاه پراستفاده دارد. در این مقاله 6 نکته مهم که باید در هنگام خرید کولرگازی مورد توجه باشند، را مطرح کردیم. در صورت علاقه می توانید مقاله "راهنمای خرید داکت اسپلیت" را مشاهده بفرمایید.  
در صورتی که نیاز به مشاوره رایگان جهت خرید سیستم های تهویه مطبوع دارید، همواره می توانید از کارشناسان شرکت هواسنج کمک بگیرید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26934
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید