امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

وکیل خوب چه مشخصاتی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 26590
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 18 نفر

وکالت در اصل به معنای واگذار کردن و اعتماد کردن است که دارای مسئولیت بالایی نیز می‌باشد. در حال حاضر با توجه به مشکلات فراوانی که برای افراد جامعه وجود دارد برای رفع آنها معمولا از وکیل کمک می‌گیرند. همین امر موجب می‌شود تا به دنبال فردی حرفه ای و با مسئولیت باشند تا به آنچه که می‌خواهند؛ برسند. از این رو یک سری ویژگی ها و خصوصیات برای وکلا وجود دارد که با داشتن آنها از سایر همکاران خود متمایز شده و به عنوان یک وکیل خوب شناخته می‌شوند. آنچه که در این مقاله به صورت مفصل برای شما توضیح داده خواهد شد، درباره خصوصیات و ویژگی های یک وکیل خواهد بود..

معیار انتخاب وکیل خوب

وکالت جزو مشاغلی است که ظاهر پر آوازه و باطنی پر مسئوليت دارد، شاید بسیاری از افراد آرزو دارند، روزی خود را در جایگاه وکیل خوب ببینند، اما از دغدغه این شغل و حساسیت های آن اطلاعی ندارد.
آنچه که شخص را به عنوان وکیل خوب معرفی می کند، ویژگی های رفتاری و اخلاقی است که مورد تایید اجتماع و حوزه حقوقی باشد، و بتواند صلاحیت فرد را به اثبات برساند. تنها دریافت مدرک حقوق نمی تواند به افراد اجازه ورود به این شغل مقدس را بدهد، و لازم است که افراد قبل از انتخاب امر وکالت و پذیرش مسئولیت آن نکاتی را مورد توجه قرار دهند.



انتخاب وکیل خوب

سپردن امر وکالت به شخصی که به عنوان وکیل خوب معرفی می شود مسئله مهمی است، زیرا چالش های حقوقی که در زندگی هر شخص به وجود می آید، جزو نقاط عطف زندگی اوست، و می تواند بر ادامه مسیر او تاثیرگذار باشد. اگر وکیلی که صلاحیت کافی را ندارد، انتخاب کند، آن مسئله حقوقی رویداد مهمی خواهد شد برای تغییر مسیر زندگی اش، و برای همیشه ممکن است فرصت های مهمی را از دست بدهد، و یا جان و مال و آبروی او به خطر بیفتد.
پس مهمترین قدم در پیگیری مسائل حقوقی انتخاب وکیل مجرب است، و باید افراد با با دقت و وسواس زیاد، یافتن وکیل متخصص و آگاه را در اولویت خود قرار بدهند. امر وکالت به اندازه مورد تاکید و توجه قانونگذار قرار گرفته که در ماده 656 قانون مدنی به طور جداگانه به این مسئله پرداخته است، در این ماده آمده:
وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید.»
در این ماده اشاره شده است که افراد می توانند برای انجام برخی از امور وکیل تعیین کنند، و در ادامه اشاره می شود که محدوده آن مسائل مالی واداری است و وکیل نمی تواند خارج از حدود اختیارات اقدامی انجام دهد.
مقید یا مطلق بودن اختیارات وکیل از جمله مواردی است که به عهده موکل گذاشته شده است، و اگر موکل وکیل را دارای صلاحیت لازم بداند، اختیارات بیشتری را برای او در نظر خواهد گرفت.
اگرچه قانونگذار با قرار دادن قید امور مالی و اداری تلاش کرده حوزه اختیارات وکیل را تحت کنترل قرار دهد و آن را در درجه کمتری از سایر مسائل شخصی یک فرد قلمداد کند، اما باید توجه داشت که همین امور مالی و اداری اگر توسط وکیل نااهل انجام شود، میتواند همه ی بخش های زندگی یک شخص را تحت شعاع قرار داده و زندگی او را مختل نماید.

وکیل پایه یک دادگستری به چه کسی گفته می شود؟


برای شناخت بهترین وکیل پایه یک دادگستری افراد نیازمند شاخص ها و معیارهایی هستند، که به وسیله آن وکیل مورد نظر را شناسایی کنند. معیارهای علمی، قانونی و اخلاقی که لازمه کار حساسی همچون وکالت است. برخلاف تصوری که در جامعه وجود دارد، تنها گذراندن دوره تحصیلی نمی تواند مسیر را برای یک وکیل پایه یک دادگستری باز کند، بلکه مهمتر از تحصیل تجربه است. چه بسا افرادی که از نظر علمی درجات خوبی هم کسب کرده اند، اما شایستگی وکالت را به طور عملی نداشته و بدتر از آن صلاحیت اخلاقی که لازمه امر وکالت است از اساس در آنها وجود نداشته باشد. برای شناخت بهترین وکیل پایه یک دادگستری هر کدام از این ویژگی ها به طور جداگانه مورد بحث قرار می گیرد.
قرار گرفتن در سمت وکیل پایه یک دادگستری نیازمند طی مراحل مختلفی است. افرادی که توانایی تحصیل در رشته حقوق قضایی را داشته باشند، بعد از کسب موفقیت در آزمون وکالت، در دوره های تخصصی وکالت مورد تربیت و آموزش میدانی قرار می گیرند.


ویژگی های وکیل پایه یک دادگستری برای انجام امور وکالت چیست؟

قانون مدنی در ماده ۶۵۶ نیاز به سپردن امور حقوقی به کارشناس و داشتن وکیل برای انجام دادرسی را پیش بینی کرده است، و با توجه به رویه ای که در دادگاه ها در حال شکل گیری است، داشتن وکیل الزامی قلمداد می شود. دغدغه دستگاه قضایی برای ورود افراد متخصص به حوزه حقوقی کاملا درست و به جا می باشد، زیرا سپردن پرونده های قضایی به افرادی که کارشناس حقوقی هستند، از اتلاف وقت دادگاه و هدر رفتن هزینه و انرژی افراد در جامعه جلوگیری می کند



سیده فاطمه عالمشاه
وکیل پایه یک دادگستری
کارشناس ارشد حقوق خصوصی
متخصص در امور کیفری
قبول وکالت پرونده های کلاهبرداری، سرقت، آدم ربایی، جعل، استفاده از سند مجعول، خیانت در امانت، توهین، تهدید، افترا، نشراکاذیب،ترک انفاق کیفری و …..
مشاوره حقوقی طبق نظر شما حضوری یا تلفنی خواهد بود.
شماره تماس جهت ملاقات حضوری یا تلفنی
۰۹۱۹۷۸۰۰۹۷۱



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26590
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید