امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

نساجی و تولید پارچه با دستگاه های 2021


1401/07/27
کد خبر : 27265
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 20 نفر

پارچه های موجود در بازار تنوع بسیار بالایی داشته اما شیوه ی تولید آن ها با گذشته فرق بسیار بزرگی کرده و دستگاه های نوین، جایگزین شیوه های سنتی نساجی و چاپ روی پارچه شده اند.
امروزه دستگاه های 2021 توانایی چاپ تا ۱۲ شابلون و حداکثر عرض ۲۲۵ بر روی انواع پارچه های تریکویی و تاری پودی با کلیه الیاف های طبیعی و مصنوعی را دارند که شامل عملیات چاپ: ری اکتیو، دیسپرس اکتیو، اسیدی، پیگمنت، برداشت خمی، برداشت پیگمنت، و چاپ سوخت می شود.
در ادامه با معرفی کامل صنعت نساجی، به فرآیند های نوین تولید پارچه و چاپ خواهیم پرداخت و یک مرکز معتبر این خدمات معرفی خواهیم کرد.

تجهیزات و ماشین آلات صنعت نساجی چیستند؟

1. دستگاه ماکودار

یکی از اولین دستگاه های مورد استفاده در صنعت نساجی دستگاه ماکودار است، دستگاه ماکودار از یک ماکو ساخته شده است، ماکوی این دستگاه یک قرقره دارد که توسط چندین تار تشکیل شده است و که این تارها آن را راه اندازی می کنند.
روش کار این دستگاه به این شکل است که ماکو تارهای موجود در خود را به صورت پنبه در می آورد و آن را در یک نرخ استاندارد از پیش تعیین شده به وجود می آورد. این دستگاه اگر چه در صنعت نساجی اهمیت زیادی دارد اما خالی از عیب نیست، این دستگاه سر و صدای زیادی دارد که آزاردهنده هستند و یا گاهی ممکن است عملکرد آن با اختلال مواجه شود. در برخی موارد نیز ممکن است دستگاه بر اثر کار زیاد نخ های تار بریده شوند.

2. ماشین آلات بدون ماکو

این دستگاه همانطور که از اسم آن نیز مشخص است قطعه ای به نام ماکو ندارند، این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از آن ها را معرفی خواهیم کرد.

تولید پارچه

• ماشین بافندگی و نساجی پروژکتایل

ماشین پروژکتایل به این صورت عمل می کند که رشته های تار را در قطعه ای به نام پروژکتایل را به کمک یک قلاب جمع می کند. بعد از تار کردن نخ ها، پود گذاری به کمک گلوله های با اندازه کوچک در جهت دیگر انجام میشود. پروژکتایل نخ پود را نگه میدارد و آن را به وسیله تار جابجا می کند و برگشت می دهد.

• ماشین بافندگی جت آب

در این نوع ماشین جابجایی نخ ها به وسیله واترجت انجام میشود که میتواند تار را از یک طرف به طرف دیگر ببرد. ویژگی این ماشین این است که صداهای آزار دهنده ندارد و همچنین کار تولید را با سرعت بیشتری انجام می دهد. همچنین نخ های استفاده شده در آن دچار بریدگی و فرسایش نمی شود.

3. ماشین بافندگی گرد

این نوع ماشین برای تولید پارچه های گرد مورد استفاده قرار می گیرد که در آن یک دستگاه ماکو تعبیه شده است که چرخش تار را بر عهده دارد. برای تهیه پارچه از نوع کیسه ای از این نوع ماشین استفاده میشود.


 تولید پارچه

مراحل تولید پارچه در کارخانه نساجی چگونه است؟

در مرحله اول مواد خام برای تولید پارچه تهیه می‌شود. پس از تهیه مواد خام اولیه نوبت به تراشیدن آنها می‌رسد. به عنوان مثال اگر از پشم به عنوان مواد اولیه استفاده می‌کنید، در مرحله دوم لازم است آنها را بتراشید. در مرحله بعدی نوبت به رتبه دهی می‌رسد. در واقع پس از آنکه پشم‌های مورد نظر شما تراشیده شدند، دسته بندی می‌شوند و در دسته‌های متفاوت قرار می‌گیرند. این رتبه دهی به کیفیت پشم  بستگی دارد. پس از این مراحل نوبت به شستن و شانه کردن پشم می‌رسد. به عبارت دیگر پشم تراشیده شده حاوی مواد و آلاینده‌های بسیاری است، که باید در اثر شستشو از بین برود. سپس این پشم‌ها در یکدیگر تنیده می‌شوند. به عبارت دیگر قبل از آنکه پشم را به نخ بافندگی تبدیل کنید تا از آن پارچه بسازید، بار دیگر آنها را شانه می‌کنند. تا رشته‌های آن دقیقاً به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گیرند. پس از آن پشم آماده بافت می‌شود و وارد چرخه  می‌شود. خوب است بدانید در این مرحله شعاع پشم کمتر شده و به ضخامت مطلوب می‌رسد. همچنین در اثر فشاری که به آن وارد می‌شود قابلیت خمیدگی پیدا می‌کند. پس از این مراحل که توسط انواع دستگاه نوار بافی نساجی انجام می‌شود؛ نوبت به رنگ کردن پارچه تولید شده و همچنین ایجاد طرح‌های مختلف بر روی آن است. تمامی این مراحل نیز توسط دستگاه‌های مخصوص صورت می‌گیرد و در انتها، پارچه‌های تولید شده توسط کارشناسان ماهر در این زمینه تست می‌شوند. تا در صورت هرگونه اشکال و یا پارگی رفع عیب شوند.

پارچه سازی مدرن چیست؟

پارچه سازی مدرن را میتوان به عنوان هنری زیبا و پر طرفدار معرفی کرد. افرادی که طراحی لباس انجام میدهند معمولا به دنبال این هستند که لباس متفاوتی را طراحی کنند، این لباس متفاوت تنها از نظر الگو و برش متفاوت نیست بلکه استفاده از پارچه های خاص است که آن لباس را منحصر به فرد می کند. در واقع اگر با هنر پارچه سازی پارچه های متفاوت و منحصر به فرد تولید کرد هرکسی توان دوخت مشابه آن را ندارد زیرا پارچه آن لباس متفاوت است.
پارچه سازی مدرن را میتوان به چند طریق انجام داد، 1. استفاده از هنر نقاشی و استفاده از رنگ ها 2. استفاده از متریال مختلف.

بافت تاری پودی چه ویژِگی هایی دارد؟

نحوه تولید این پارچه ها به گونه ایست که از نخ های بلند به نام تار در طول و پود در عرض استفاده شده و اغلب پارچه های موجود در بازار در این گروه قرار دارند. حریر، ترگالت، سیلیکات، تترون، ساتن، کرپ، یاخما ی ارگانزا از نوع تاری پودی می باشند.
پس از اتمام بافت، عملیات رنگرزی و چاپ به شیوه های مختلف ممکن است بر روی آنها صورت گیرد. به عنوان مثال، طرح های رنگی و پیچیده به کمک دستگاه های سابلیمیشن بر روی آنها ایجاد شده یا چاپ های حرارتی و دستی و دیجیتال صورت می گیرد. در نهایت نیز به منظور افزایش مقاومت و کیفیت، عملیاتی همچون اتو و بخار زدن، آهار زدن به کمک مواد شیمیایی و همچنین برش کاری و سوراخ کردن انجام می شود.


تولید پارچه

معرفی کامل فرآیند چاپ روی پارچه

پارچه ها امروزه به لطف پیشرفت صنعت و تکنولوژی، از حالت های ساده و بی روح خارج شده اند. گرچه در گذشته نیز پارچه های طرح دار استفاده می شدند اما فرآیند چاپ روی پارچه ی امروزی این امکان را فراهم کرده تا انواع طرح های دلخواه و متنوع روی پارچه ها نقش ببندند. این فرآیند عموما به صورت دیجیتال و با ماشین آلات مخصوص انجام می شود. انتخاپ شیوه ی چاپ با توجه به فراوانی جنس پارچه ها شاید مهم ترین نکته ای باشد که در کیفیت نهایی و ماندگاری محصول تاثیر دارد.

دستگاه چاپ روی پارچه

برای شروع فرآیند چاپ، پس از طراحی طرح مورد نظر، پارچه ها می بایست از دستگاه چاپ پارچه عبور کنند. این دستگاه شبیه یک پرینتر عمل می کند. ماده اولیه یا همان رنگ های مورد نظر وارد دستگاه شده و نقوش روی پارچه نقش می بندند.
پارچه های کتان، جین، توری، پشم، نایلون، ابریشم و… امکان وارد شدن به این فرآیند را دارند و می توان نتیجه گرفت این صنعت طیف گسترده ای از پارچه ها را پوشش می دهد.
در این دستگاه ها همچنین از جوهر های گوناگونی مانند جوهر ری اکتیو، جوهر دیسپرز، جوهر اسید، جوهر پیگمنت، جوهر سابلیمیشن و… برای چاپ پارچه بهره گیری می شود.
دستگاه های چاپ پارچه بر اساس نوع کاربرد در سایز ها و کاربری های گوناگونی تولید می شوند. برخی از کاربرد های این دستگاه ها عبارت اند از:
1. روی کاپشن
2. رو مبلی
3. کفش پارچه ای
4. روی پرده
5. روی پارچه کوسن
6. پادری
7. روسری
8. روی شال
9. روی کفش
10. روی مانتو
11. لباس کودکان
با توجه به نیاز بازار و میزان تولید، دستگاه چاپ تی شرت از اقبال بالایی در بازار برخوردار است. در روش های جدید این عمل به صورت پرس حرارتی و بدون استفاده از جوهر صورت می پذیرد.

مرکز معتبر خدمات نساجی و چاپ روی پارچه کجاست؟

سایت آرام تکمیل طیف فراز به نشانی اینترنتی WWW.ARAMTAKMIL.COM با هدف خدمت‌رسانی و تامین نیازهای صنعت نساجی تاسیس شده است.
شرکت آرام تکمیل طیف فراز با نام تجاری یونیتکس در سال ۱۳۹۱ (شرکت پارس تکمیل سپهر سابق)  به ثبت رسید و افتتاح شد و در مهر ۱۳۹۶ با تغییر نام و با مدیریت جدید و واردات ماشین آلات به روز دنیا فصل جدیدی از فعالیت خود را شروع کرد.

مجموعه آرام تکمیل در بهار سال ۱۴۰۰ با افتتاح فاز جدید، فعالیت خود را در عرصه چاپ پارچه با بهره مندی از جدیدترین ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن و کادری متعهد و متخصص آغاز کرد.
این شرکت با تمرکز بر تکنولوژی روز دنیا و تهیه بهترین و مرغوبترین مواد اولیه، هدف دارد تا شاخه‌ای جدید از صنعت چاپ و هنر ایجاد کند.
برای برقراری ارتباط با این مجموعه می توانید از راه های ارتباطی 02645333030 یا 09120596715 اقدام بفرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27265
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید