امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

موسسه حقوقی منادیان عدل گستر بازیار


1401/07/27
کد خبر : 26552
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

اما از انجا که بسیاری از افراد علاقه و یا وقت کافی برای یادگیری این مسائل ندارند در نتیجه این مکان را دارند تا با بهره گیری از مشاوره حقوقی افراد و موسسات فعال در این زمینه به مشکلات خود رسیدگی کنند. در ادامه به ارائه تعریف تعدادی از موارد حقوقی پرداخته شده است.

طلاق توافقی چیست؟

یکی از دعاوی که در سال های اخیر افزایش زیادی داشته است دعاوی مربوط به طلاق توافقی می باشد که زوجین بدواً در خصوص طلاق بر سر مسائلی مانند مهریه، نفقه، اجرت االمثل، حضانت فرزند توافق نموده و سپس با طی مراحل قانونی مربوط به طلاق توافقی درخواست خود را ثبت نموده و طی بازه ای که مشخص شده است نسبت به طلاق اقدام می نمایند.
به طور خلاصه طلاق توافقی به طلاقی گفته می شود که زوجین به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند هر توافقی که آنها بزعم از ملاقات فرزند ودیگر موارد داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود.
به عنوان مثال زوجین توافق می کنند زوجه مهریه را در قبال طلاق ببخشد یا کل آن رادریافت کند و یا با شرایط توافق شده مهریه پرداخت شود و یا حتی قسمتی مهریه را ببخشد و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در رای دادگاه منعکس خواهد شد و قابلیت اجرا دارد.

مدارک لازم طلاق توافقی چیست؟

سند ازدواج یکی از مهم ترین مدارکی است که باید همراه داشت ، اما اگر بنا به دلایلی اصل آن در دسترس نبود می توان از نسخه کپی که حتما اصل آن در دفترخانه ثبت شده باشد ، برای شماره داد‌خواست طلاق کارساز می باشد.
عقدنامه یا رونوشت، شناسنامه و کارت ملی زوجین است. اگر کارت ملی را در دسترس نداشته باشید ولی شماره ملی را بدانید برای دادخواست طلاق توافقی کفایت می کند.
در صورت در دسترس نبودن عقدنامه می بایستی به دفترخانه ای که ازدواج کرده اید مراجعه کرده و رونوشت اخذ نمایید.
مراحل طلاق توافقی در صورت اختیار وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد نمی باشد
تا قبل از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالتنامه یا دادخواست را امضاء کرده باشند، در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود.
اما پس از صدور رای طلاق تفاهمی بر طبق مواد ۳۵ و ۳۶ قانون حمایت خانواده اگر زوج (مرد) پشیمان شود و به دفترخانه برای ثبت طلاق نیاید امکان ثبت طلاق وجود نخواهد داشت مگر این که زن از مرد در ضمن رای دادگاه یا به صورت وکالت در طلاق حق طلاق وکالت در مراجعه به دفترخانه برای ثبت طلاق داشته باشد.
اما اگر زوجه (زن) بعد از صدور رای طلاق توافقی (گواهی عدم امکان سازش) پشیمان شود زوج می تواند بدون حضور او به یکی از دفاتر ثبت طلاق مراجعه کند و طلاق را ثبت نماید البته باید دانست که در صورتی که طلاق خلعی باشد زوجه می تواند در ایام عده (سه ظهر) از زمان ثبت طلاق به آنچه بذل کرده از مهریه یا غیر آن، مراجعه کند.
توجه داشته باشید که در عمل اگر زوجه یا وکیل او در دفترخانه طلاق برای ثبت حاضر نشوند محضر طلاق از شعبه ای که رای را صادر کرده در این خصوص استعلام میکند و عمده محاکم خانواده اجازه ثبت طلاق بدون رضایت زوجه را نمی دهند



موارد مهم دیگری که به توافقات زوجین در خصوص حضانت فرزندان است. دانستن چند نکته ضروری است. اول اینکه فرزندان دختر بالای سن ۹ سال و پسر از ۱۵ سال تمام، از سن حضانت (نگهداری) خارج هستند.
بنابراین دادگاه تکلیفی در خصوص آنها ندارد تا حضانت را در رای مشخص کند. دوم عده ای از خانم ها به غلط عنوان می کنند که مهریه در ازای حضانت فرزندان می بخشم این موضوع وجاهت قانونی ندارد و این دو ارتباطی به هم ندارند.
سوم میزان ملاقات طرف مقابل و اینکه پرداخت نفقه به عهده چه کسی است و میزان آن در ماه چقدر است با زوجین است که در مورد آن توافق کنند.
بنابراین وقتی زن و شوهر متقاضی طلاق به دفتر وکالت مراجعه می کنند از شرایط طلاق توافقی ، داشتن توافق بر سر همه مسائل مذکور است چهارم ممکن است بعداً بین زوجین به دلایلی اختلاف بر سر حضانت به وجود آید ملاک برای دادگاه مصلحت فعلی طفل است نه توافق قبلی زوجین.

چند نکته در مورد طلاق توافقی:

تقریبا یک ماه بعد از جلسات غربالگری، جلسات مشاوره شما آغاز می شود که به طور میانگین چهار تا شش جلسه مشاوره قبل از طلاق اجباری است.
این جلسات به صورت یک جلسه در هفته برگزار می شود و حضور هر دو نفر اجباری است.
در این جلسه مشاور با شنیدن حرف های زوجین سعی در منصرف کردن آن ها از طلاق می کند.
۴۵ روز بعد از آخرین جلسه مشاوره، اداره بهزیستی به شما برگه عدم امکان سازش می دهد و که با همراه داشتن این برگه به همراه سند ازدواج، کارت ملی و شناسنامه باید درخواست رسیدگی به دادگاه بدهید.
نحوه اقدام برای طلاق توافقی به این صورت است که بعد از این که زوجین موفق به دریافت برگه عدم امکان سازش شدند، باید منتظر تعیین زمان رسیدگی و تشکیل جلسه دادگاه بشوند که تقریبا یک ماه به طول خواهد کشید.
بعد از تشکیل جلسات و موافقت قاضی حکم عدم سازش به شما تحویل داده می شود و جهت اجرای حکم باید به دفاتر ثبت طلاق مراجعه نمایید تا صیغه طلاق برای شما جاری شود .



مهریه چیست؟

در قانون، زن بعد از جاری شدن عقد مستحق دریافت مبلغی است که باید توسط مرد پرداخته شود و به عنوان نشانه صداقت و محبت مرد از آن یاد شده است مهریه نام دارد. در سند ازدواج به دو صورت میتواند ثبت شود.
به صورت عندالمطالبه و عندالاستطاعه و زن میتواند هر زمان که اراده کند مهریه خود را از مرد طلب کند. برای پرداخت عندالاستطاعه باید زن ثابت کند که مرد میتواند آن را به طور کامل پرداخت کند، در صورتی که زوج برای پرداخت عندالمطالبه دچار مشکل باشد دادگاه میتواند آن را قسط بندی کند.
مهریه در اسلام
در اسلام از مهر با عنوان صداق یاد میشود و نوعی هدیه بدون عوض است که مرد از روی صداقت و عشق به زن پرداخت میکند یا موظف به پرداخت آن است. در فقه و حقوق اسلامی سه نوع دارد:
مهر المسمی: در این نوع مهریه زن و مرد قبل از جاری شدن عقد مبلغی را به صورت توافقی به عنوان مهر مشخص میکنند و آن را در سند ازدواج ثبت میکنند. چندین شرط برای تعیین چنین مهریه ای باید وجود داشته باشد:
• این نوع مهر باید دارای منفعت عقلایی و مشروع باشد،
• به خوبی تعیین و مشخص باشد،
• به خوبی تصریح شده باشد و از قبل معین شده باشد،
• زوج توان تسلیم مهر را داشته باشد،
• مشخص و معلوم باشد و همچنین ارزش مالی و اقتصادی داشته باشد.
• قابل نقل و انتقال باشد.


 


قوانین مربوط به مهریه

طبق قانون جدید مهر با هر مبلغی که باشد مرد تنها موظف به پرداخت ۱۱۰ سکه از آن ها و یا معادل آن است و در صورتی که مرد ثابت کند توان پرداخت بیش از این مقدار را ندارد مطابق با مقررات جدید اعمال شده ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی نمی توان حکم بازداشت برای مرد درخواست کرد، البته در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد بیش از ۱۱۰ سکه نیز قابل وصول است.
در این نوع مهریه بین زوجین مهلت پرداخت مهریه تعیین میشود و در این مورد زن دارای حق حبس نمی باشد. حق حبس زن که برای حمایت زنان تصویب شده است حقی است که به زن اجازه میدهد تا زمانی که مهر او پرداخت نشده باشد از انجام وظایف زناشویی سر باز زند.
برای مطالبه ابتدا لازم است تا در صورت رسمی بودن سند از طریق اداره اجرای ثبت و یا دادگاه خانواده نسبت به درخواست مهریه اقدام کرد. شایان ذکر است زن برای درخواست مهریه کمتر از ۲۰ میلیون تومان می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند.

مهریه از ارث مادر شوهر

زن میتواند یکی از خانواده اعضای همسر را به عنوان ضامن تعهداتی مثل مهر قرار دهد، این ضمانت باید به صورت رسمی ثبت شود، هر کدام از اعضای خانواده زوج از جمله مادر شوهر میتوانند ضامن پرداخت مهریه شوند و در صورتی که ایشان فوت کند میتوان مهریه را از سهم الارث او برداشت



نفقه چیست؟

نفقه نیازها و هزینه های مربوط به زن می باشد که بر عهده مرد است مثل ، البسه ، غذا ، اثاث منزل ، مسکن ، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و همچنین در صورت نیاز به خدمتکار به خاطر عادت و یا نقص عضو یا بیماری که مالکیت آن به زن می رسد و شوهر مکلف به فراهم کردن آنها بر اساس وضعیت خانوادگی و اجتماعی همسر خود می باشد ؛
البته این نکته شایان ذکر است ، با توجه به اینکه ، نیازهایی مانند مسکن ، که جزئی از نفقه زن به حساب می آید و زن حق انتخاب و زندگی در آن را دارد ، جزئی از اموال او نیست و حتماً نباید به نام زن باشد و و زن فقط حق انتخاب و بهره‌برداری از آن را دارد.

نفقه به چه کسانی تعلق می گیرد و از چه زمانی به زن تعلق میگیرد؟

پرداخت این امر زمانی بر عهده شوهر است که ، زن در ازدواج دائم با او باشد ، پس در نتیجه ، مورد یاد شده به زنی تعلق می‌گیرد که در زوجیت دائم مرد قرار داشته باشد ، اما زمانی پرداخت آن به عهده شوهر نیست که در نکاح منقطع باشند ، مگر اینکه در زمان عقد شرطی گذاشته شده باشد.
مطالبه آن از سوی زن هنگامی امکان پذیر است که ، زن از شوهر خود تمکین کرده باشد ، یعنی نیازهای شوهر را برآورده کند و خواسته‌های مشروع وی را اجابت کرده باشد ؛
این تمکین دو نوع است ، تمکین خاص که داشتن روابط زناشویی بین زن و شوهر است و تمکین عام که همان فرمانبرداری زن در امور کلی زندگی است که مهمترین آن ، اقامت در خانه شوهر است و زن برای دریافت مطالبه خود باید حتما در خانه شوهر زندگی کند ، مگر اینکه در هنگام عقد ، شرطی به جز این گذاشته شده باشد.




نفقه اولاد به عهده کیست؟

برای اولاد در درجه اول به عهده پدر است ، اما در صورتی که پدر توانایی انفاق را نداشته باشد و یا فوت کند ، نفقه به عهده جد پدری خواهد بود ، در مرحله سوم ، در صورتی که ، پدر و اجداد پدری نباشند و یا باشند و قدرت مالی برای انفاق نداشته باشند ، نفقه به عهده مادر است ؛
در مرحله آخر ، اگر مادر هم فوت کند و یا زنده باشد و توانایی دادن آن را نداشته باشد ، پرداخت این امر طبق قانون مدنی ، به عهده جد ، جد مادری و جده پدری است که از لحاظ انفاق در یک ردیف هستند ، و به این صورت است که ، اگر فقط یکی از آنها زنده باشد و یا توانایی انفاق را داشته باشد، همه نفقه به عهده او خواهد بود ، اما اگر همه آنها و یا دو نفر از آنها زنده باشند و توانایی پرداخت نفقه را داشته باشند ، نفقه را باید به نسبت مساوی تأدیه کنند.

نفقه در طلاق خلع

طلاق خلع در صورتی اتفاق می افتد که ، زن به خاطر کراهتی که از شوهر خود دارد و ادامه زندگی با او را برای خود دشوار می بیند ، در ازای مالی که به او می‌دهد ، اعم از اینکه آن مال ، به مقدار مهرش باشد ، یا معادل آن و یا بیشتر و کمتر از مهرش باشد ، از شوهرش طلاق بگیرد
قبول پرداخت این مال از طرف زن به شوهرش ، در مقابل انجام طلاق است تا او را از زوجیت رها کند ، به طوری که ، مرد در زمان عده حق رجوع نداشته باشد.
در کل معنی طلاق این است که ، بعد از اجرای صیغه طلاق ، عقد نکاح دائم منحل شود و از آن به بعد رابطه زوجیت بین زن و شوهر منقطع گردد .

نفقه تحصیل زن

در خصوص نفقه تحصیل زن دو عقیده وجود دارد که ، بعضی نفقه را ، با توجه به عرف آن ، فقط شامل نیازهاى ضرورى می دانند که تحصیل جزو آن نمی‌باشد و بعضی براساس عرف تأمین هر گونه لوازم اولیه و آسایش زن جزو نفقه می باشد ، در نتیجه یکی از نیازهاى اولیه زندگى ، تأمین مخارج تحصیل است و در جزو نفقه محسوب می گردد که این مورد دوم ، در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنى آمده است .



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26552
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید