امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

مروری سریع و دقیق بر فارکس - مزایا و معایب - راهنمای گام به گام


1401/07/27
کد خبر : 27101
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 26 نفر

بازار فارکس به نوعی تکامل یافته‌ی بورس است. اگر به گذشته نگاه کنیم، بازار بورس در اولین بار در شهری در هلند ایجاد شد. زمانی که کمپانی هند شرقی هلند کالاها را از خاور دور به اروپا آورده بود و تجارت میان این دو قاره را به واسطه‌ی ناوگان حمل و نقلش توسعه بخشیده بود، تصمیم گرفت تا از سرمایه‌ی همشهری‌های خود استفاده کرده و با فروش برگه‌های مشارکت در تجارت، آن‌ها را در این کار شریک کند. این اولین بازار رسمی بورس دنیا بود که در آن، سهام مشارکت در تجارت این کمپانی فروخته شد.

قرارداد فیوچر و بازار آتی چیست؟

در همان سال‌ها (اوایل قرن هفدهم میلادی)، کسانی بودند که باور داشتند تجارت کمپانی هند شرقی رونق یافته و سود بیشتری نسبت به قبل خواهد داشت و کسانی بودند که دقیقا بر خلاف این باور بودند. هر دوی آن‌ها، کسب و کار خود را داشته که نتیجه‌ی تجارت کمپانی هند شرقی هلند (سود بیشتر یا ضرر) مستقیما بر کار آن‌ها اثر می‌گذاشت. به همین دلیل نیز تصمیم گرفتند با نوعی قرارداد میان خود، ریسک‌های ناشی از اتفاقات آینده را کاهش دهند. این اولین بار بود که قرارداد آتی یا همان فیوچر (آینده) به صورت رسمی اجرا شد. این کار به هر دو طرف کمک می‌کرد که به نوعی، آینده‌ی کار خود را بیمه کنند. بدین روش، اگر کاهش سود کمپانی هند شرقی به ضرر یک نفر بود، با قرارداد فیوچر، آثار این اتفاق در آینده را کاهش می‌داد. در حقیقت باید فردی را پیدا می‌کرد که به دلیل کاهش سود کمپانی، کسب و کارش رونق می‌یافت. در حقیقت این دو نفر، با تقسیم کردن سود آتی خود (در اثر خروجی کار کمپانی هند شرقی)، ریسک ناشی از اتفاقات آینده را کم کرده و یک نفر از این دو نفر، سود خود را با فرد متضرر تقسیم کرده بود.

کاربرد قراردادهای CFD در فارکس

بازار فارکس مکانی فیزیکی نبوده، بلکه مجموعه‌ای از داده‌هاست. هر چیزی که قیمت جهانی داشته باشد و حجم انجام معاملات در آن مشخص باشد، می‌تواند به سادگی وارد لیست بازار فارکس شده و با استفاده از همین قراردادهای آتی که به آن CFD یا قرارداد مابه التفاوت گفته می‌شود، معامله شود. در بازار فارکس، هیچ کالایی به صورت فیزیکی معامله نشده و معامله گران، تمامی قراردادهای خود را به صورت CFD و در بازار فیوچر منعقد می‌کنند. با این روش، تنها جفت ارزها نبوده که در این بازار معامله می‌شوند، بلکه کالاهای اساسی همچون طلا و نقره، نفت و گاز، رمزارزها، سهام شرکت‌ها، شاخص بورس‌های بزرگ دنیا و ... اساسا قابل معامله هستند. این مدل قرارداد خرید و فروش، مزایای بسیاری را برای تریدرها به وجود آورد.

اول اینکه بازار در هر زمان باز بوده و تریدر می‌توان هر زمان که اراده کند، معامله‌ای انجام داده و اگر تحلیل‌هایش درست باشد، سود کسب کند. دوم اینکه فارکس، یک بازار دو طرفه است. اساسا در این بازار همه چیز به صورت جفتی معامله شده و به همین دلیل نیز هم می‌توان از افزایش نرخ برابری درآمد کسب کرد و هم می‌توان از کاهش آن. برای مثال، فرض کنید شما هم دلار و هم یورو در حساب خود دارید. اگر نرخ برابری دلار نسبت به یورو افزایش یابد، شما می‌توانید بخشی از یوروی خود را فروخته و دلار بخرید و با نگهداری آن، سود کسب کنید. در عین حال اگر نرخ برابری دلار نسبت به یورو کاهش یابد، می‌توانید برعکس این کار را انجام دهید. اگر جفت ارز دلار/یورو (دلار به یورو) را ثابت در نظر بگیریم، در حالت اول، خرید این جفت ارز همراه با سود بوده و در حالت دوم، فروش این جفت ارز (یا همان خرد جفت ارز یورو به دلار!).

تمامی کالاها در بازار فارکس به صورت جفتی بوده و همیشه امکان فروش آن‌ها وجود دارد. بنابراین، تنها بازار دنیا که دو طرفه بوده، نیاز به انبار کردن ندارد، تماما آنلاین بوده و با هر سرمایه‌ای می‌توان وارد آن شد، تنها بازار فارکس است. برای آشنایی بیشتر با فارکس این مقاله را مطالعه کنید تا تمامی مفاهیم مورد نیاز از صفر تا صد را یاد بگیرید.

آموزش بازار فارکس

بازاری به این وسعت و با این حجم از معامله، همانند اقیانوس زیبایی است که ممکن است در یک لحظه تبدیل به بدترین کابوس شما شود. همانطور که این بازار طرفداران بسیاری داشته و امکان کسب درآمد در آن وجود دارد، اما پیش از ورود به آن، نیازمند دانش هستند و ابزارهای مدرن و خوبی را باید به همراه خود داشته باشید تا در این اقیانوس غرق نشوید. از آنجاییکه میلیون‌ها نفرد در هر لحظه در حال تغییر قیمت‌ها و ارزش کالاهای مختلف هستند، شما نمی‌توانید خیلی ساده انگارانه هر چیزی را معامله کرده و منتظر سود بمانید. بلکه باید با فضای این بازار آشنا شوید. اولین قدم در این مسیر، شناخت تحلیل تکنیکال است. بازار فارکس بسیار گسترده بوده و اگر قصد دارید در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانید از دارایی‌های مختلف، درآمد کسب کنید، در قدم اول باید با تحلیل تکنیکال آشنا شوید.

در تحلیل تکنیکال تنها به روند تغییر قیمت و حجم معاملات تکیه کرده تا بتوان روند آتی قیمت‌ها را ارزیابی کرد. در نقطه‌ی مقابل، تحلیلی به نام تحلیل فاندامنتال وجود دارد که اگر قرار باشد با استفاده از آن در بازار معامله کنید، حتما باید ساعت‌ها و حتی هفته‌ها زمان خود را به مطالعه‌ی تک تک دارایی‌های ارائه شده در این بازار اختصاصی دهید تا بتوانید کالای مناسب، نقطه ورود مناسب و نقطه‌ی خروج مناسب را به خوبی شناسایی کنید. در نظر داشته باشید که بیش از 400 آیتم معاملاتی یا همان دارایی در این بازار عرضه شده که بررسی بنیادین تمامی این دارایی‌ها، دشوارتر از آنی است که ممکن است فکرش را بکنید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که حتی بزرگترین تیم‌های تحلیلی فارکس در دنیا، نمی‌توانند تمام دارایی‌ها را در هر لحظه تحت نظر داشته باشند و بهترین معاملات را انجام دهند. اما همه‌ی متخصصان و کاربلدهای این بازار، استراتژی معاملاتی مخصوص به خود را دارند. اگر شما هم قصد ورود به این بازار را دارید، ابتدا مطمئن شوید که با افزایش دانش و شناخت ابزارهای در دسترس، ریسک معاملات را به حداقل رسانده و بیشترین سود را از هر معامله خواهید کرد. برای این کار کافی است که دوره رایگان آموزش فارکس را پشت سر بگذارید و گام به گام با آموزش‌های آن جلو رفته و دانش خود را با استفاده از حساب دموی فارکس، محک بزنید.

آموزش فارکس

بروکر - واسط فارکس

همانطور که متوجه شدید، این بازار هیچ مکان فیزیکی‌ای نداشته و صرفا داده‌هایی هستند که بر اساس عرضه و تقاضا تغییر می‌کنند. برای دسترسی به این داده‌ها و یا در حقیقت ورود به بازار فارکس، نیاز است تا ابتدا یک واسط انتخاب کنید. واسط بازار فارکس یا همان بروکر، نهاد مالی بسیار قدرتمندی است که تقریبا یک پله از بانک‌های بزرگ دنیا پایین‌تر است (از لحاظ قدرت مالی) و می‌تواند دسترسی شما به فارکس را ایجاد کند. ثبت نام در بروکرها نه تنها رایگان بوده، بلکه بسیاری از آن‌ها در هنگام ثبت نام، مشوق‌هایی (بونوس‌هایی) را نیز برای کاربران در نظر گرفته‌اند. بعضی از بروکرها حتی مبلغی معادل 30 دلار را به عنوان بونوس خوش آمدگویی در اختیار تریدر قرار می‌دهند. اما هر بروکری که بیشترین بونوس و مشوق را ارائه دهد، لزوما بهترین بروکر نیست!

برای انتخاب بروکر اول از هر چیز، باید اعتبار آن را ارزیابی کرد. همانگونه که برای ورود به بورس ایران باید از خدمات کارگزاری‌ای استفاده کرد که مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده است، بروکرها نیز باید دارایی مجوز فعالیت‌های بین‌المللی باشند. این مجوزها که در اصطلاح با نام رگولاتوری شناخته می‌شوند، مهر تاییدی بر اعتبار کارگزاری فارکس هستند. بنابراین، قبل از هر چیزی مطمئن شوید که بروکری که قصد انتخاب آن را دارید، رگولاتوری‌های معتبری داشته و علاوه بر آن، رگولاتوری آفشور نیز داشته باشد. رگولاتوری دومی که مطرح شد (مثلا IFSC و FSA) برای فعالیت در کشورهایی همانند ایران عرضه می‌شوند (که در فهرست تحریم‌ها هستند).

نکته دومی که باید در هنگام انتخاب بروکر به آن دقت کنید، کیفیت تیم پشتیبانی است. از آنجاییکه سرمایه‌ی شما نزد بروکر بوده و شما باید با کمک آن‌ها معاملات خود را انجام دهید، طبیعی است که ممکن است هر از چندگاهی نیاز به همفکری با تیم پشتیبانی داشته باشید. بروکری که برای ایرانیان مناسب باشد، به تیم پشتیبانی انگلیسی زبان بسنده نکرده بلکه، تیم مجزای پارسی زبان را آماده کرده تا پاسخگوی نیازهای تریدرهای پارسی زبان باشد. تریدرهایی از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و نهایتا ایران، به زبان فارسی صحبت کرده و بنابراین، از بروکرهای معتبر انتظار می‌رود که تیم پارسی زبان را برای پشتیبانی، آماده کرده باشند. چندین پارامتر دیگر در انتخاب بروکر فارکس وجود دارد که می‌توانید به ترتیب اهمیت، آن‌ها را در این مقاله مطالعه کنید. در این مقاله، لیست بهترین بروکرهای فارکس برای ایرانیان (سال 2022) ارائه شده است.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27101
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید