امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

درمان انواع اختلالات روانی


1401/07/27
کد خبر : 26926
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 19 نفر
 اگر در خانواده یا نزدیكی شما فردی وجود دارد كه مبتلا به اختلال روانی است، مراجعه به چنین مراكز درمانی به شما توصیه می‎شود.

نحوه درمان انواع اختلالات روانی

اختلالات روانی دسته‌ای از بیماری‌های مرتبط با روح و روان هستند كه تحت تأثیر تفكر و رفتار، ناراحتی‌هایی برای بیمار ایجاد كرده یا موجب ناتوانی در عملكرد و فعالیت‌های عادی زندگی روزمره او می‌شوند. علت دقیق اختلالات روانی كاملاً مشخص نیست ولی اطلاعات علمی روز، چندین عامل از جمله وراثت، عوامل زیستی، عوامل روانی، عوامل اجتماعی و محیطی، تربیت، استرس‌هاس شغلی و زندگی و همچنین نوع تعامل فرد با دیگر افراد جامعه را در بروز آن دخیل می‌داند. در گذشته تفكر بر این بود كه دلیل بروز اختلالات روانی، رسوخ شیاطین و نیروهای متافیزیكی به بدن بیمار هستند؛ از اینرو با دادن رنج به بدن بیمار از جمله گرسنگی، شلاق، شكنجه، غسل با آب جوش و روش‌هایی از این دست، سعی در بیرون كردن این نیروهای اهریمنی از بدن بیمار داشتند.   اولین بار «زیگموند فروید» به بیمار روانی به چشم یك بیمار واقعی كه نیاز به روان‌درمانی به شیوه امروزی دارد، نگریست و پایه‌های روانكاوی را بر مبنای كمك به بیمار به شیوه‌های انسانی و علمی قرار داد. اختلالات روانی از جمله اختلالات خلقی، اختلالات اضطرابی، اختلالات شخصیت، اختلالات روان‌تنی و سایر اختلالات از این دست، بیماری‌های روانی هستند. در این مقاله به شرح مختصری از اختلالاتی نظیر اختلال دو قطبی، پانیك و اضطراب اجتماعی و راه‌های درمان اختلال دوقطبی، درمان اختلال پانیک، درمان اختلال اضطراب اجتماعی خواهیم پرداخت. اگر در خانواده یا نزدیكی شما فردی وجود دارد كه مبتلا به اختلال روانی است، مراجعه به مراكز درمانی كه از تیم حرفه‌ای پزشكان، روان‌پزشكان و روان‌شناسان برخوردار باشد، گامی مهم و مؤثر در درمان محسوب می‌شود. كلینیك روانپزشكی و روانشناسی ویان به مدیریت دكتر سامرند سلیمی به عنوان یكی از بهترین مراكز درمانی اختلالات روانی است كه می‌تواند به شما كمك كند بیمار خود را در مسیر بهبود قرار دهید.


درمان انواع اختلالات رواني
درمان اختلال دوقطبی، اختلال پانیك و سایر اختلالات با تیم حرفه‌ای ویان

درمان اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی با نام دیگر اختلال«افسردگی – شیدایی» نیز شناخته می‌شود. در این اختلال، بیمار دوره‌های متناوبی از نوسانات خلقی از افسردگی شدید تا سرخوشی و شیدایی را به مدت هفته‌ها تا ماه‌ها تجربه می‌كند. این حالات شامل خلق افسرده با احساس افسردگی شدید، خلق شیدا با احساس شادمانی، شعف بسیار و ناامیدی و خلق مختلط با افسردگی توأم با بی‌قراری و فعالیت‌های زیاد ناشی از شیدایی بروز می‌كنند. اختلال دوقطبی معمولاً در سنین نوجوانی و بعد از آن بروز می‌كند و به ندرت پس از 40 سالگی در فرد بروز می‌كند. زنان و مردان به یك نسبت به آن مبتلا می‌شوند. این اختلال می‌تواند زمینه ژنتیكی داشته‌باشد اما مشكلات فیزیكی و زیستی در مغز، بیماری یا استرس نیز می‌توانند عوامل بروز و ظهور آن در نظر گرفته شوند. درمان اختلال دوقطبی به دو روش دارودرمانی و روان‌درمانی امكان‌پذیر است.

درمان دارویی اختلال دوقطبی

دارویی كه بیش از 50 سال است برای درمان اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل لیتیوم(نوعی نمك معدنی) است كه مصرف و میزان مصرف آن حتماً باید زیر نظر و به توصیه روان‌پزشك انجام شود؛ زیرا مقدار كم آن بی‌اثر و مقدار زیاد آن موجب مسمومیت و حتی مرگ می‌شود. از اینرو به منظور بررسی مقدار مورد نیاز بدن با توجه به میزان آب مصرفی كه موجب كاهش یا افزایش غلظت لیتیوم نشود، پزشك به صورت روتین آزمایش خون را برای بیمار درخواست می‌كند.

درمان اختلال دوقطبی به وسیله روان‌درمانی

   در فاصله‌های بین دوره‌های شیدایی و افسردگی، روان‌شناس می‌تواند به وسیله مشاوره‌های روان‌درمانی كه 16 جلسه یك ساعته و به مدت 6 الی 9 ماه، مورد نیاز هستند، به بیمار كمك كند تا بهبود حاصل كند. این نوع درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:
•    تربیت روانی به منظور شناخت بیشتر اختلال دوقطبی
•    زیر نظرداشتن نوسانات خلقی بیمار به منظور درك زمان‌های تغییر
•    كمك به بیمار برای جلوگیری از ورود به حالت شیدایی یا افسردگی كامل
•    كمك به بیمار به منظور افزایش مهارت‌های انطباق و سازگاری
•    كمك‌گرفتن از روش‌های شناخت درمانی – رفتاری (CBT) برای رفع افسردگی

   شما می‌توانید برای كمك به درمان اختلال دوقطبی بیمار خود، به كلینیك روان‌پزشكی و روان‌شناسی ویان به مدیریت دكتر سامرند سلیمی مراجعه كنید تا كمك كنید بیمارتان به مدت و شدت كمتری در معرض نوسانات خلقی به شكل افسردگی و شیدایی قرار گیرد تا به بهبودی كامل برسد.
درمان انواع اختلالات رواني

درمان انواع اختلالات روانی در مركز روانپزشكی و روانشناسی ویان


درمان اختلال پانیك

اختلال پانیك یا هراس، گونه‌ای از اختلالات روانی است كه بیمار دچار حمله‌های ناگهانی و مكرر ترس و ناراحتی شدید می‌شود. این هراس زیاد با علائم جسمی از جمله درد در ناحیه قفسه سینه، تپش قلب، سرگیجه، دردهای شكمی و تنگی نفس همراه هستند. بر اساس آخرین یافته‌های راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی (DSM5)، گاهی‌اوقات حمله‌های پانیك می‌توانند منجر به از دست دادن كنترل یا مرگ شوند. علائم می‌توانند شبیه سكته قلبی یا دیگر بیماری‌های پزشكی خطرناك بروز كنند ولی با آزمایش‌های دقیق و معاینات اورژانسی می‌توان بررسی‌های دقیق‌تری انجام داد و اختلال پانیك را از سایر بیماری‌ها متمایز نمود. این اختلال حدوداً 2 الی 3 درصد نوجوانان و بزرگسالان آمریكایی را درگیر می‌كند و در زنان دو برابر بیش از مردان بروز می‌كند. این نكته را نیز باید یادآوری نمود كه هر حمله وحشتناكی، لزوماً حمله پانیك نیست. حمله پانیك به طور مشخص باید حداقل با 4 علامت از علائم زیر همراه باشد:
•    احساس تپش قلب
•    احساس ضربان كوبنده در قلب
•    احساس افزایش سرعت ضربان قلب
•    احساس رعشه و ارزش
•    احساس خفگی
•    احساس سرگیجه، سرخوشی، ضعف یا عدم تعادل
•    احساس جدایی از خود یا جدایی از واقعیت
•    احساس گزش و سوزن سوزن شدن
•    ترس از دست دادن كنترل
•    ترس از مرگ
•    ترس بروز یك عذاب قریب الوقوع
•    تعرق
•    تنگی نفس و خواب‌آلودگی
•    حالت تهوع و درد شكمی
•    لرز یا گرگرفتگی
   لازم به ذکر است که حمله پانیک باید به صورت یک ماه مداوم با احساس ترس، نداشتن کنترل و عدم توانایی برای تغییر رفتار به منظور جلوگیری از حمله همراه باشد تا به صورت حمله پانیک دیاگنوز شود و نکته مهم دیگر این است که برای دریافت تشخیص پانیک، حمله پانیک نباید ناشی از مصرف مواد، بیماری یا اختلال روانی دیگر باشد.

درمان دارویی اختلال پانیک

به منظور درمان اختلال پانیک به وسیله دارو درمانی، داروهای ضد افسردگی که طی چندین هفته مصرف می‌شوند، می‌توانند در کاهش بروز حمله‌های پانیک مؤثر واقع شوند.

درمان حمله‌های پانیک به وسیله روان‌درمانی

روش‌های درمان اختلال پانیک به وسیله روان‌درمانی شامل موارد زیر هستند:
•    استفاده از روش شناختی – رفتاری(CBT)
•    استفاده از روش‌های مدیریت استرس و ریلکسیشن
•    جایگزینی افکار مثبت به جای افکار اضطراب‌آور
•    حساسیت‌زدایی به شکل غرقه‌سازی
   چنانچه در اطراف شما شخصی وجود دارد که به حمله‌های پانیک دچار می‌شود، مراجعه به کلینیک روان‌پزشکی و روان‌شناسی ویان به مدیریت دکتر سامرند سلیمی می‌تواند گامی مؤثر در جهت کاهش بروز علائم حمله و بهبود روند درمان بیماری باشد.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی

   همه افراد کمابیش در برخی موقعیت‌ها، نظیر سخنرانی در یک جمع، حضور در مکان‌های ناشناخته، برخی موقعیت‌های شغلی یا تحصیلی و دیگر موارد از این دست به طور طبیعی دچار اضطراب می‌شوند. اختلال اضطراب اجتماعی به حالتی گفته می‌شود که این اضطراب، در شخص احساس پریشانی ایجاد کند، فعالیت‌های روزمره و روابط اجتماعی فرد را تحت تأثیر قرار دهد و به صورت مکرر رخ دهد.

درمان دارویی اختلال اضطراب اجتماعی

  داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین، داروهای مهارکننده بتا و بنزودیازپین‌ها، از جمله داروهایی هستند که برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که مدت مصرف و میزان آن، حتماً باید زیر نظر پزشک و به دستور او انجام شود.

درمان اختلال اضطراب اجتماعی به وسیله روان‌درمانی

  روش‌های روان‌درمانی برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی به شرح زیر هستند:

•    آموزش مهارت‌های اجتماعی
•    استفاده از روش شناختی – رفتاری(CBT)
•    استفاده از روش پذیرش و تعهد(ACT)
•    بازسازی شناختی
•    حساسیت‌زدایی به روش غرقه‌سازی
•    روانکاوی
•    درمان‌های تکمیلی مانند آروماتراپی، یوگا، ریلکسیشن
   به منظور درمان اختلال اضطراب اجتماعی بیماری که با مشکلات زیادی در زمینه اضطراب رو به رو است، کمک‌گرفتن از روان‌پزشکان و روان‌شناسان حرفه‌ای می‌تواند گامی مؤثر در جهت بهبود بیمار و بازگشت‌دادن او به فعالیت‌های اجتماعی عادی‌اش بدون بروز اضطراب و تشویش باشد. در این زمینه مراجعه به کلینیک روان‌پزشکی و روان‌شناسی ویان زیر نظر دکتر سامرند سلیمی به عنوان یک گروه حرفه ای و آموزش دیده و مجرب جهت درمان اختلال اضطراب اجتماعی، سایر اختلالات روانی و انواع مشاوره به شما توصیه می‌شود.

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26926
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید