امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

درباره اهمیت آموزش سیم پیچی و نقش آن در صنعت


1401/07/27
کد خبر : 27619
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

سیم پیچ های موتور به دلایل مختلفی مانند جریان بیش از حد یا گرم شدن بیش از حد مشکل دارند و نیاز به عیب یابی و پیچیدن دارند.

نقش مهم سیم پیچ ها در عملکرد صحیح موتور و همچنین تخصصی بودن سیم پیچی موتور باعث شده تا کار سیم پیچی کاری تخصصی و پردرآمد باشد.

همانگونه که میدانید آموزشگاه های زیادی با توجه پردرآمد بودن این شغل دوره های آموزش سیم پیچی را برگزار می نمایند. حال مهم این است که معتبرترین و بهترین اموزشگاه کدام است وبعبارت دیگر کدام از اینها آموزش صفر تا صد سیم پیچی بصورت کاملا کاربردی و عملی تدریس می کنند؟

منظور از سیم پیچ موتور الکتریکی چیست؟ امروزه با توجه به استفاده گسترده از موتورهای الکتریکی (برقی) در هر جایی که دسترسی به برق وجود داشته باشد، انواع مختلفی از موتورهای الکتریکی را می توان یافت. برای ساخت موتور الکتریکی، سیم پیچی یکی از مهمترین مراحل است.
سیستم های موتور الکتریکی بسیار ساده هستند، اما با راندمان بالا کار می کنند و هزینه نصب و ساخت آنها کاملا مقرون به صرفه است. موتورهای تکفاز و سه فاز که هر کدام برای شرایط کاری مختلف مناسب هستند با چند نکته اساسی قابل نصب بوده و پس از نصب می توان از آن ها برای کارهای مختلفی مانند انتقال نیرو، انتقال آب، تامین آب، انرژی ماشین آلات کارخانه ها و امثالهم استفاده کرد. 
همانگونه که مختصرا اشاره شد موضوع سیم پیچی موتورها و آرمیچرها در صنعت از جایگاه مهمی برخوردار است به دلیل همین مسئله و همچنین نقش آموزش سیم پیچی در آموزشکده های فنی و حرفه ای و رابطه مستقیم آن با اشتغال مورد تاکید قرار گرفته است.

آشنایی با مراحل فرم کلی سیم پیج :


مرحله اول: ابتدا وقتی موتور الکتریکی سوخته داریم، باید هسته الکتروموتور را از روتور و یاتاقان ها جدا کنیم.
مرحله دوم: باید از سالم بودن یاتاقان ها و یاتاقان های جلو و عقب الکتروموتور مطمئن شویم، زیرا یکی از علل سوختن الکتروموتور انبساط یاتاقان ها یا آسیب دیدن یاتاقان ها است.
مرحله سوم: باید از سالم بودن روتور الکتروموتور اطمینان حاصل کنیم و در صورت لنگش یا خوردگی یاتاقان ها مشکل را برطرف کنیم.
مرحله چهارم: اکنون زمان کار بر روی خود هسته سیم پیچ است. در مرحله اول باید نوع کلاهک موتور را مشخص کنیم. ما مشخص کرده ایم که آن را کنار می گذاریم. این کار معمولا توسط یک شیار مخصوص انجام می شود. پس از برداشتن سیم ها باید تا حد امکان هسته استاتور را تمیز کرده و مجرای ادرار را خارج کنیم.
مرحله پنجم: در این مرحله باید سیم پیچ هایی را که از موتور الکتریکی خارج کرده ایم بشماریم و بر اساس مرحله سیم پیچی کنار بگذاریم و در کتابی که می نویسیم به این مرحله نقشه برداری الکتروموتور گفته می شود.
مرحله ششم: در این مرحله باید دینام را عایق کاری کنیم و با توجه به قطر و طول شیار استاتور عایق مناسب را انتخاب کنیم.
مرحله هفتم: حال نوبت کلاف پیچی رسیده.با توجه به نقشه ای که نوشته ایم شروع به پیچیدن کلاف ها میکنیم این را در نظر داشته باشیم که پیچیدن کلاف باید بر اساس قالب گرفته شده از استاتور باشد.
مرحله هشتم:کلافهای پیچیده شده را جا گذاری میکنیم.
مرحله نهم:سرندی کلاف هارا انجام میدهیم و سپس نخ بندی میکنیم برای اطمینان از کار در پایان از سرهای کلاف خروجی اهم میگیریم تا درست سربندی کرده باشیم.
مرحله دهم:مرحله پایانی است و برای عایق بندی و سفت شدن سیم پیچ در جای خود سیم پیچ را شار لاک میزنیم

علت های خراب شدن سیم پیچ یا سوزاندن سیم پیچ


. دمای بیش از حد ماشین الکتریکی به عایق آسیب می رساند و سیم های مسی را ذوب می کند
. تماس مستقیم سیم با هسته موتور یا استاتوری که به عنوان اتصال بدنه در نظر گرفته می شود
. پیچ خوردن یا زخمی شدن در اثر ورود جسم خارجی
. قوس یا جرقه در داخل سیم پیچ
. خطا در کلاهک سیم پیچ و اتصالات
. وجود آلودگی در محل اتصال اتصالات موتور از نقطه ولتاژ ورودی
. اتصالات شل در قسمت ترمینال موتور یا اتصالات داخل تابلو برق و فرمان مربوطه
. نقص مکانیکی موتور الکتریکی
. سایش روتور به استاتور به دلیل آسیب به درپوش های بالا و پایین
. نوسان و جابجایی روتور در اثر خرابی یاتاقان ها و یاتاقان ها
. عدم مونتاژ صحیح موتور الکتریکی
. برخورد روتور با سیم پیچ به دلیل شیب روتور یا خوردگی یاتاقان های محفظه
. خرابی بادگیر و خرابی موتور
. عدم انجام سرویس به موقع موتورهای برق دائمی
. جسم خارجی وارد ترمینال موتور می شود
. نوسانات برق در شبکه و عدم وجود مدارهای محافظ برای دستگاه

سیم پیچی الکتروموتور تک فاز


الکتروموتور تک فاز در ولتاژها و فرکانسهای مختلف برای مناطق مختلف جهان ارائه می شوند. برای ایالات متحده آمریکا، موتورهای تک فاز معمولاً در 110/115 ولت یا 220/230 ولت ارائه می شوند که این استاندارد جهانی در ایران نیز رعایت می‌شود و این ولتاژها  به راحتی در دسترس هستند. 60 هرتز هم فرکانس منبع تغذیه معمولی در سراسر جهان است.
در حالی که فرمول سیم پیچی الکتروموتور باید برای تمام موتورهای متناوب خازن تقسیم دائمی تکفاز موجود در بازار یکسان باشد، رنگهای سیم سرب برای سازندگان مختلف متفاوت است.
برای یک موتور استاندارد 3 سیمه، رنگ سیم سرب به طور معمول سفید، قرمز و سیاه است. رنگ سیاه همیشه به حالت خنثی (N) متصل است. هر دو رنگ سفید و سیاه به 2 ترمینال خازن اختصاصی متصل می شوند. وقتی  (L) از طریق ترمینال خازن به سیاه یا قرمز متصل شود، موتور در جهت مورد نظر شروع به چرخش می کند. برای موتورهای نوع جعبه ترمینال، همین فرمول سیم پیچی الکتروموتور انجام می‌شود. با این حال، ترمینال ها دارای مارک Z2 ، U2 و U1 هستند. برای موتورهای تک فاز، خازن برای عملکرد راه اندازی آن بسیار مهم است. بدون گشتاور(دور) راه اندازی ارائه شده توسط خازن، مجبور می‌شوید با چرخش دستی شفت به روشن شدن موتور کمک کنید. این به گونه‌ای شبیه پروانه های قدیمی در هواپیمای قدیمی است، پس اگر خازن کار نکرد، نگران نشوید زیرا می‌توانید به صورت دستی موتور را راه بی‌اندازید.
توسط تعداد بالای ترمینال های خازن گیج نشوید. از نظر الکتریکی، این همان خازن های سنتی از نوع دو ترمینال است که فقط یک ترمینال را در هر طرف ارائه می دهد و تغییری در فرمول سیم پیچی الکتروموتور ایجاد نمی‌کند.

چنانچه به این مباحث علاقمندید و قصد دارید نسبت به فراگیری آموزش سیم پیچی اقدام نمائید پیشنهاد ما شرکت در دوره های آموزشگاه برق و الکترونیک است. وب سایت این آموزشگاه  https://amoozeshbarghelectronic.com می باشد.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27619
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید