امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تفاوت‌های سرور و رایانه‌های شخصی


1401/07/27
کد خبر : 26683
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 18 نفر


فارق از اینکه مسیر رفت و برگشت این پیام‌ها در چه بستری است که عموماً کسانی که با شبکه‌های کامپیوتری سر و کار دارند می‌دانند که پشت پرده چه می‌گذرد، آن چیزی که واقعیت دارد وجود یک یا چندین کامپیوتر قدرتمند و سرویس دهنده به نام سرور است. در واقع به عنوان قلب و مغز این فرایند درخواست ارسال و دریافت پیام‌های شما در این بستر عمل می‌کنند. این مثال پیام رسان‌ها، گستردگی کار یک سرور را نسبت به رایانه شخصی که فقط توانایی دستور پذیری از شما را دارد، نشان می‌دهد. توجه فرمایید که در مدت یک دقیقه چندین هزار درخواست ارسال و دریافت پیام در این پیام رسان ها اتفاق می‌افتد.


 سرور و رایانه‌های شخصی


سرورها در حقیقت همگام با تکنولوژی پردازنده‌ها، هارد و رم‌های سیستم‌های کامپیوتر شخصی نیز پیشرفت کرده و نیازهای سنگین هر کسب و کاری را پردازش و تحویل می‌دهند. شما نمی‌توانید با کامپیوتر قدیمی پنتیوم خود بازی‌های سال 2021 را اجرا کنید. سرورهای قدیمی نیز توانایی پردازش اپلیکیشن‌های عمومی فعلی مانند واتس‌اپ را ندارند. مطمئن باشید شرکت گوگل نیز سرورها و ذخیره‌سازهای اطلاعات خود را به جدیدترین سخت‌افزار فیزیکی ارتقا داده و می‌دهد و سرورهای قدیمی خود را از دور خارج می‌کند.

تفاوت در چیست؟

همانطور که گفتیم سرورها ممکن است در یک دقیقه، هزاران درخواست کاربران را در اقصی نقاط دنیا پردازش کنند و این از عهده قویترین کامپیوتر شخصی که توانایی اجرای قویترین برنامه ها و بازیها را دارد، خارج است! تفاوت همین است. سرورها برای همین متفاوتند چرا که پردازش 24 ساعته و شبانه روزی درخواست‌ها را دارند.

چه چیزی باعث این تفاوت می‌شود؟

سرور هم مانند کامپیوترها دارای پردازنده، رم، هارد، کارت گرافیک و حتی سیستم عامل انتخابی هستند. اما چرا می‌گوییم CPU سرور یا رم سرور ؟ یا چرا می‌گوییم پاور سرور ؟. حتماً تفاوتی هست که رم کامپیوتر با رم سرور متفاوت است. بیایید کمی این تفاوت‌ها را بررسی کنیم:

پردازنده و رم سرور

CPU سرورهای رده متوسط و بالا، دارای هسته پردازشی بیشتر و قابلیت استفاده چند پردازنده در یک سرور را پشتیبانی می‌کنند. در کنار این ویژگی‌ها، رم سرور نیز معمولاً دارای تکنولوژی ECC هستند. این قابلیت در پردازنده سرور نیز باید تعبیه شده باشد تا سرور آنها را پشتیبانی کند.
ECC کوتاه شده کلمات Error Checking and Correction است که به معنی تصحیح و تشخیص خطا می باشد. این قابلیت در کامپیوترهای شخصی دیده نمی‌شود. ECC کمک می‌کند تا احتمال بروز خطا در پردازش‌ها به کمترین حد ممکن برسد.

هارد سرور چطور؟

وقتی می‌گوییم "هارد سرور" بدین معنی است که این مدل از سخت افزار ذخیره‌سازی، با انواع سرور سازگاری بیشتری داشته و این اشتباه را متصور نشوید که هاردهای معمولی روی سرورها قابل نصب نیستند. بله نصب می‌شوند اما توانایی هارد سرور را نخواهند داشت!. عموماً به هاردهای سرور ، هاردهای تجاری (Enterprise) نیز گفته می‌شود.
شما وقتی سیستم کامپیوتر خود را می‌خرید نهایتاً بطور استاندارد 1 تا 4 هارد HDD یا SSD روی آن دارید. اما سرورها می توانند تعداد بسیاری بیشتری هارد HDD یا SDD در دو سایز LFF یا SFF داشته باشند. امکانی که باعث ایجاد ذخیره‌سازی ترابایت‌ها اطلاعات شده که البته توسط قابلیت RAID نیز امنیت اطلاعات نیز تامین می‌شود.

حتی پاور سرور هم متفاوت است؟

پاور سرور باید قابلیتی داشته باشد که کمترین نرخ هدر رفتن انرژی را داشته باشد. این یعنی اگر 100 درصد انرژی وارد پاور شود، تا حد امکان از هدر رفتن آن در هنگام برق‌رسانی به کلیه سخت‌افزارها جلوگیری شود. در سرورهای نسل آخر برند HPE این بازدهی به 94% رسیده است و هدر رفت انرژی نهایتاً 6 درصد خواهد بود.


سرور و رایانه‌های شخصی

دیگر چه تفاوت‌هایی وجود دارد که ما نمی‌دانیم؟

در این بخش به سایر تفاوت‌های سخت افزاری سرور و رایانه‌های معمولی می‌پردازیم:

1- RAID کنترلر

این قطعه که به آن کارت رِید کنترلر هم می‌گویند، یکی از حیاطی‌ترین قطعات برای امر ذخیره‌سازی اطلاعات است. رید کنترلر توسط تنظیماتی که مدیر شبکه انجام می‌دهد، هاردهای موجود در سرور یا ذخیره‌سازها (Storages) را آرایه‌بندی می‌کند که با هم در ارتباط هستند.
در یک مثال ساده: دو عدد هارد را در نظر بگیرید که بطور مجازی به یک هارد تبدیل شده و اطلاعات بصورت کپی روی جفت آنها ذخیره می‌شوند. در این حالت اگر یکی از هاردها آسیب ببیند، دومی به کار خود ادامه می‌دهد.
البته رِیدبندی در رایانه‌های شخصینیز قابل اجراست اما عموماً ضعیفتر و بصورت نرم‌افزاری قابل اجرا است.

2- قابلیت پشتیبانی از چند پردازنده

این قابلیت تا زمانی که این متن نوشته می‌شود در رایانه‌های شخصی تولید شده توسط برندهای معتبر، دیده نشده است. مگر اینکه سرور را به عنوان رایانه شخصی استفاده کنیم!
برای مثال سرور مدل HP Proliant DL380 G10 می‌تواند پردازنده‌های مقیاس پذیر خانواده Xeon برند نام آشنای Intel را پشتیبانی کند. حساب کنید اگر از دو پردازنده 28 هسته ای زئون استفاده کنیم، می توانیم بطور همزمان از 56 هسته بهره ببریم که مقدار کمی نیست!

3- اصلی‌ترین تفاوت

شاید اصلی‌ترین تفاوت سرور و کامپیوترها این است که کامپیوترها پایداری و طول عمر قطعات کمتری نسبت به سرورها دارند. هارد، رم، پردازنده، پاور و حتی مادربرد سرورها برای کار پیوسته و سنگین طراحی شده‌اند.

نتیجه گیری

مطمئناً تفاوت‌های بسیار دیگری مابین رایانه‌های شخصی و سرورها وجود دارد که اگر بخواهیم جز به جز به آنها بپردازیم، از حوصله آن خارج می‌شود. سعی کردیم با تفاوت‌های اصلی آشنا شوید. ممکن است سخت افزار موجود در سرورها برای استفاده‌های شخصی مانند گیمینگ و رندرینگ ویدئو استفاده شود یا حتی لذت بردن از سخت‌افزار قدرتمند که خوراک گیک‌هاست!
اما در حالت کلی سرورها استفاده تجاری داشته و کسب و کارها به کامپیوتری مرکزی و سرویس دهنده نیاز دارند که پایدار، ارتقاپذیر، مطمئن و امن باشد. سرورها معمولاً در نیازهای سنگین پردازشی ، مجازی سازی ، حسابداری ، ذخیره سازی ، میزبانی وب و فایل ، پردازش‌های محافظت شده درون سازمانی ، اپلیکیشن‌های همگانی و بسیاری از کسب و کارهای دیگر استفاده می‌شوند.
از کجا سرور بخریم؟
اگر تصمیم به خرید سرور گرفته‌اید و نمی‌دانید به چه سخت‌افزار و مدلی از سرور نیاز دارید یا حتی سخت افزار (کانفیگ) مورد نظر را دارید اما قیمت و گارانتی معتبر مد نظر دارید، شرکت رسام سرور را معرفی می‌کنیم. این شرکت با هدف ارائه خدمات استاندارد شرکت HPE آماده ارائه مشاوره خرید سرور به خریداران است. ضمن اینکه کلیه قطعات مربوط به سرورهای برند HPE نیز بصورت اورجینال توسط این شرکت قابل ارائه می‌باشد. برای تماس با رسام سرور و مشاهده محصولات قابل ارائه آن به وبسایت rasamserver.com مراجعه فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26683
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید