امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

ترک متادون


1401/07/27
کد خبر : 27190
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 20 نفر

متادون یک داروی شیمیایی است که برای کاهش درد تجویز می شود. تجویز این دارو توسط پزشکان رایج است و با توجه به دز مصرفی که پزشک توصیه می کند، هیچ اعتیادی در بدن ایجاد نمی شود؛ اما به هر حال اگر دز مصرفی متادون افزایش پیدا کند، فرد به شدت به متادون معتاد خواهد شد و باید با یک روش اصولی اقدام به ترک متادون کند. روش های مختلفی برای ترک متادون وجود دارد که در ادامه قصد داریم شما را با آن ها آشنا کنیم.

تجربه ترک متادون:

بسیاری از افرادی که اقدام به ترک متادون کرده اند، در ابتدا بر این باور نبوده اند که متادون یک داروی اعتیاد آور است. بعضی از افراد هم برای کاهش دردهای در حین ترک اعتیاد خود اقدام به مصرف متادون کرده اند؛ غافل از اینکه خود متادون هم دارویی است که مانند مواد مخدر در بدن ما انسان ها اعتیاد شدیدی ایجاد می کند.
خوشبختانه، افرادی که تجربه ترک متادون دارند، از ترک کردن این دارو راضی  هستند؛ چرا که عوارض شدیدی که مصرف خود متادون ایجاد می کند، کمتر از عوارضی است که ممکن است بعد از ترکِ مِتادون پیش بیاید.

روش های ترک متادون:

روش های مختلفی برای ترک کردن متادون وجود دارد که بعضی از آن ها اصولی و بعضی از آن ها غیر اصولی  هستند. در ادامه شما را با دو روش اصلی ترکِ مِتادون آشنا می کنیم.
• ترک متادون در خانه: یکی از روش هایی که می توان با کمک آن متادون را ترک کرد، قطع مصرف متادون است. بعضی از افراد سعی دارند که مصرف متادون را در خانه های خودشان محدود کنند تا کم کم به ترک متادون برسند؛ اما متاسفانه با توجه به عوارضی که ترک غیر اصولی متادون ایجاد می کند، همواره توصیه می شود که افراد در خانه و بدون نظر پزشک اقدام به ترک کردن متادون نکنند. بنابراین، ترک متادون در خانه جزء روش های غیر اصولی به شمار می رود.
• ترکِ مِتادون در کمپ های ترک اعتیاد: دومین و شاید بهترین روشی که برای ترک متادون وجود دارد این است که افراد به یکی از کمپ های ترک اعتیاد مراجعه کنند و مراحل ترک متادون خود را زیر نظر پزشک و روانپزشک انجام دهند. در کلینیک های ترک اعتیاد دو روش برای ترک اصولی متادون وجود دارد. اولین روش برای افرادی است که دز مصرفی کمتری از متادون داشته اند. در این افراد می توان با روش سم زدایی فوق سریع و در یک مدت زمان کوتاهی به فرد مصرف کننده کمک کرد تا متادون را ترک کند.
روش دیگری که در کلینیک های ترک اعتیاد مورد استفاده قرار می گیرد، سم زدایی تدریجی است. این روش برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که سن بالایی دارند و از طرفی دز مصرفی آن ها زیاد بوده است.


ترک اعتیاد

ترک الکل

برخلاف بعضی از باورهای رایج در بین مردم، مصرف الکل یکی از روش های مصرف دخانیات است که قطعا در بدن فرد مصرف کننده اعتیاد ایجاد می کند. با توجه به اعتیاد ایجاد شده ناشی از مصرف الکل و در عین حال عوارض مختلف الکل، افرادی که قصد ترک الکل را دارند، می بایست که حتما زیر نظر پزشکان اقدام به ترک الکل کنند.

روش ترک الکل در منزل:

بسیاری از افراد بعد از مصرف دخانیات تصور می کنند که فقط دخانیات و مواد مخدر است که باعث وابستگی می شود؛ اما این در حالی است که الکل یکی از بدترین دخانیات یا همان مواد مخدری است که باعث ایجاد اعتیاد می شود. افرادی که به صورت مداوم و یا حتی چند بار الکل مصرف می کنند، متوجه می شوند که به الکل معتاد شده اند. با توجه به اینکه مصرف الکل اعتیاد آور است لازم است که برای تَرک اَلکل از روش ها و متدهای مختلفی استفاده شود که یکی از این روش ها، روش ترک الکل در منزل است. با توجه به اینکه الکل در بدن انسان ها اعتیاد ایجاد می کند، می توان با مدت زمان کوتاهی مصرف نکردن الکل در خانه اقدام به ترک اعتیاد کنیم؛ اما این زمانی اتفاق می افتد که بدانیم ترک الکل در منزل به این آسانی ها هم نیست؛ چرا که به طور کلی اعتیاد الکل به دو صورت زیر در افراد بروز می کند.
• اعتیاد کوتاه مدت: این نوع اعتیاد ناشی از مصرف کوتاه مدت الکل می باشد. در واقع، افراد پس از مصرف الکل و حتی مدت زمانی پس از آن تمایل دارند که مقدار بیشتری از الکل را مصرف کنند که حالت سرخوشی خود را حفظ کنند. این نوع اعتیاد، به اعتیاد کوتاه مدت الکل معروف است.
• اعتیاد بلند مدت: یکی دیگر از انواع اعتیادهایی که توسط الکل برای افراد پیش می آید، اعتیاد بلند مدت است. متاسفانه، افراد حتی پس از چند بار مصرف الکل به الکل اعتیاد بلند مدت پیدا می کنند. اعتیاد بلند مدت تمایل شدید افراد برای مصرف کردن الکل در دراز مدت است. در واقع، اگر افراد الکل مصرف نکنند با مشکلات مختلفی مانند از دست دادن کنترل رفتار، احساس تهوع، درد در بدن و … مواجه می شوند و همین مشکلات باعث می شود که افراد مصرف کننده مجددا برای مصرف الکل اقدام کنند.

روش های مختلف ترک الکل:

به طور کلی روش های مختلفی برای تَرک اَلکل وجود دارد. می توان مدت زمان کوتاهی را بدون مصرف الکل در خانه سپری کرد تا اعتیاد الکل از بین رود. از طرفی می توان به یک کمپ ترک اعتیاد مراجعه کرد و روش اصولی را برای ترک الکل انجام داد.

عوارض ترک الکل:

مصرف الکل یکی از مضرترین دخانیاتی است که در حال حاضر در دسترس نوجوانان و جوانان کشور است. متاسفانه، به دلیل حالت سرخوشی که بعد از مصرف الکل پیش می آید، جوانان بسیار علاقه مند هستند که الکل مصرف کنند و از استرس های روزمره خود رها شوند. غافل از اینکه پس از مصرف الکل، استرس در بدن فرد مصرف کننده افزایش پیدا می کند. پس از مصرف الکل فرد مصرف کننده در مدت زمان کوتاهی احساس سرخوشی و رهایی می کند. احساس خوب و خوشایند پس از مصرف الکل شاید فقط 1 دقیقه و یا حتی کمتر به طول انجامد و فرد مصرف کننده الکل پس از مدت زمانی کوتاهی دچار عوارض مختلفی می شود که به آن عوارض کوتاه مدت گفته می شود. نداشتن قدرت صحبت کردن با دیگران، عدم تعادل، کند شدن و کاهش قدرت واکنش به محرک های بیرونی، صحبت کردن زیاد بدون دلیل و … از جمله عوارضی است که برای مصرف کوتاه مدت به وجود می آید. بنابراین، مصرف الکل فقط مدت زمان کوتاهی را برای افراد سرخوشی و رهایی ایجاد می کند و پس از گذشت این مدت زمان افراد با عوارضی همچون موارد ذکر شده مواجه می شوند. پس از قطع مصرف الکل هم فرد مصرف کننده ممکن است با عوارضی همچون درد در بدن، احساس میل زیاد به مصرف الکل و … مواجه شود که با داشتن یک برنامه مناسب می توان فرد مصرف کننده را از این بحران و عوارض تَرک اَلکل رها کرد.


ترک اعتیاد

دکترمحمدمهدی کریمی پزشک:

دکترمحمد مهدی کریمی پزشک عمومی وعضو انجمن درمانگران اعتیاد درسال۱۳۸۳با تاسیس مرکز تخصصی بستری درمان اعتیاد پردیس درتهران دیریت وفعالیت مستمر وشبانه روزی را آغاز نمود وتا کنون بیش از۱۷ هزار بیمار را در این مرکز بستری پتحت درمان قرار داده است

مرکز بستری درمان اعتیاد پردیس:

مرکز بستری ، درمان و ترک اعتیاد پردیس ( تلفن: 55704427 021 – 55140531 021 ) با صحیح ترین روش های علمی و مشاوره های تخصصی با متخصصین مشاوره و روانشناسی (شبانه روزی) – کادر با سابقه و متخصص جهت درمان و ترک اعتیاد و سرویس دهی به بیماران (بصورت شبانه روزی) دارای اتاق های خصوصی با امتیاز 30 تخت بستری درمان اعتیاد با سم زادئی (3 الی 4 روز بستری) بدون درد و بیقراری می باشد.

ترک اعتیاد


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27190
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید