امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تحقیقات بازار چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 27140
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 21 نفر

تحقیقات بازار اساس و مبنای هر شرکت موفقی است. تحقیقات با اهداف متفاوتی از شناسایی بازار جدید گرفته تا راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید انجام می‌شوند. شرکت تحقیقات بازار با بهره‌گیری از کارشناسان و پرسشگران مجرب با هدف دریافت این اطلاعات، خدمات تحقیقات بازار ارائه می‌دهند.
تحقیقات بازار به کارآفرینان کمک می‌کند تا تصمیمات آگاهانه بگیرند. بدون حدس و گمان بتوانند از نوآوری خود استفاده نمایند، منابع را به ایده‌ها و پروژه‌های جدید تبدیل نمایند. بیزینس‌ها در مراحل مختلف رشد خود، از تحقیقات بازار استفاده می‌کنند. کسب‌وکارها می‌توانند از تحقیقات بازار در موارد زیر استفاده نمایند، که عبارتند از:
•    امکان‌سنجی راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید: در تحقیقات بازار مشخص می‌شود که تقاضای زیاد یا کم برای محصول یا خدمات جدید وجود دارد.
•    شناسایی و استفاده از پتانسیل‌های موجود در بازارها
•    دنبال نمودن روندهای بازاریابی: استفاده از این روندها و توسعه استراتژی‌ها برای تثبیت و تداوم در شرایط مختلف بازار
•    آزمایش و بررسی تقاضاها برای محصولات و ویژگی‌های جدید
•    جایگاه محصول: یک محصول کی، کجا و چگونه وارد بازار می‌شود؟
•    خلق نوآوری در بیزینس: می‌توانید مشکلات مربوط به جنبه‌های مختلف بیزنس را زودتر از موعد شناسایی کنید. این مورد بعدا از صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری می‌کند.
•    عامل موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی: کسب‌وکارها با سنجش احساسات مشتری و درک زمینه‌های فکری مشتریان نسبت به برند، بهتر می‌توانند استراتژی‌های برندینگ و بازاریابی خود را شکل دهند.

تحقیقات بازار چگونه انجام می‌شود؟

تحقیقات بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند: تحقیقات اولیه و تحقیقات ثانویه
تحقیقات اولیه: در این پروسه تمام اطلاعات از منابع اصلی جمع‌آوری می‌شوند. یا شما خودتان به دنبال گردآوری اطلاعات می‌روید یا فردی را برای این کار استخدام می‌کنید. به طور کلی می‌توان گفت که کنترل فرآیند تماما دست شما است.
تحقیقات ثانویه: اطلاعات و داده‌هایی که توسط دیگران جمع‌آوری شده و به صورت آنلاین و آفلاین در دسترس عموم قرار می‌گیرد. این داده‌ها می‌توانند روزنامه‌ها، گزارش‌ها، مجلات و غیره باشند که به صورت آنلاین و رایگان در دسترس عموم قرار می‌گیرد. نقطه منفی این ماجرا دسترسی راحت به اطلاعات و نبودن کنترل بر روش‌های جمع‌‌آوری است.
دسته‌بندی دیگری که برای این اطلاعات و تحقیقات در نظر می‌گیرند، کیفی یا کمی بودن آنهاست.
اطلاعات کیفی: این اطلاعات به شما کمک می‌کنند تا درک بهتری از احساسات مردم در موضوعات خاص داشته باشید. از آنها می‌توانید در خصوص چرایی و چگونگی تصمیماتشان سوال کنید. بهترین منابع برای جمع‌‌آوری اطلاعات کیفی شامل مصاحبه‌های عمیق، گروه‌های متمرکز و مشاهدات مستقیم هستند.
اطلاعات کمی: داده‌های آماری و ساختاریافته هستند. سوالات بسته، پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌ها در این دسته قرار می‌گیرند.

منابع تحقیقات بازار اولیه

تحقیقات اولیه اغلب گران‌تر و زمان‌بر هستند. اما این تحقیقات بهترین روش برای کسب اطلاعات موردنیاز کسب‌وکار شما هستند. محبوب‌ترین ابزارهای تحقیقات اولیه عبارتند از:
نظرسنجی از مشتریان: نظرسنجی‌هایی که از طریق تلفن، به صورت حضوری و نرم‌افزارهای آنلاین همچون SurveyMonkey انجام می‌شوند. لیستی از سوالات هستند که برای دریافت احساسات مشتریان و نگرش آنها در خصوص محصول یا خدماتتان ارائه می‌شوند.
مصاحبه‌های عمیق: به صورت‌های تلفنی یا به صورت چهره به چهره انجام می‌شوند. در این مدل از مصاحبه‌ها فرصت زیادتری را جهت کاوش در موضوع موردنظر دارید. همچنین برای دریافت پاسخ‌های مدنظر با مصاحبه کننده پیگیری‌های لازم را انجام دهید.
گروه‌های متمرکز: این جلسات به صورت گروه‌های 6 الی 8 نفره به صورت سازماندهی شده برگزار می‌شوند. افراد براساس ویژگی‌های مشخصی گزینش می‌شوند که عبارتند از: سن، موقعیت شغلی، عادت‌های خرید و غیره. این افراد درباره موضوعات از پیش تعریف شده صحبت می‌کنند که توسط یک لیدر این مباحث هدایت می‌شوند. این روش گران‌قیمت اما موثر برای دریافت بازخورد در راستای ارتقاء محصولات، ویژگی‌ها و محصولات جدید است.
 مشاهدات: این روش شامل مشاهده یا ضبط یک ویدیو برای بازبینی تعامل مصرف‌کنندگان با یک محصول یا خدمت در محیط طبیعی اجرا می‌گردد.  اگرچه این روش زمان‌بر است، اما دارای مزیت ارائه مستندات فارق از تعصب نیز است. زیرا مصرف‌کنندگان تحت هیچ فشاری نیستند و رفتار طبیعی خواهند داشت.

منابع تحقیقات بازار ثانویه

تحقیقات ثانویه را اغلب به عنوان تحقیقات روی میز می‌نامند. برای جمع‌آوری بینشی از روندهای بازار این تحقیقات بسیار مناسب هستند. این تحقیقات به پیش‌بینی و تحلیل وضعیت فعلی نسبت به رقباء کمک می‌کنند. محبوب‌ترین منابع تحقیقات ثانویه عبارتند از:
•    مطالعات و گزارشات دولتی
•    ژورنال‌ها، مجلات و روزنامه‌های تجاری یا مخصوص صنعت
•    تلویزیون و رادیو
•    مقالات آکادمیک و منابع آموزشی
•    مقالات پیشین و مقالات مروری
•    مقالات آنلاین و مطالعات موردی



چگونه تحقیقات بازار به کسب‌وکارها کمک می‌کنند؟

تحقیقات بازار اطلاعاتی همچون علاقه‌مندی مشتریان، مواردی که دوست ندارند و تقاضای آنها به کسب و کارها ارائه می‌دهند. انواع تحقیقات بازار که به صورت‌های کمی و کیفی انجام می‌شوند، نقش بزرگی را در توانمندسازی تصمیم‌گیری کسب‌وکارها ایفا کرده است.
بازاریابان نقش مهمی را در جمع‌آوری و تفسیر داده‌های مورد استفاده در تحقیقات بازار دارند. در بیشتر سازمان‌ها بخش بازاریابی (در ارتباط با بخش فروش) بر مبنای نیاز مشتری عمل می‌کنند. شرکت‌ها با هر اندازه‌ای یک محقق آموزش دیده برای انجام تحقیقات بازار نیاز دارند.
تحقیقات بازار در حوزه‌های مختلفی به کسب‌وکارها کمک می‌کنند که عبارتند از:
1- تقویت برندینگ
•    با ایجاد آگاهی از برند « آیا مشتریان آشنا با نام برند شما هستید یا نه؟»
•    مقایسه با رقباء « دید مشتریان نسبت به برند شما در مقابل رقیبتان چگونه است؟»
•    بررسی پرسونا مشتریان « مشتریان شما دارای چه ویژگی‌های شخصیتی یا رفتاری مرتبط با برندتان دارند؟»
2- درک بهتر مشتریان
 گاهی از اوقات کارآفرینان نیازمند اطلاعات بیشتر در خصوص اندازه بازار،  مشتریان هدف و راه‌های دسترسی به مشتریان هستند. اطلاعاتی همچون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، تعداد فرزندان، محل زندگی، تحصیلات، میزان علاقه‌مندی به شبکه‌های اجتماعی و ... را شامل می‌شوند.
3- اندازه‌گیری میزان موفقیت بازاریابی
بسیاری از کارآفرینان به دنبال راه‌های بهتر برای تبلیغ شرکت و فروش بیشتر هستند. تحقیقات بازار می‌تواند به ارائه اطلاعات در مورد اثربخشی تلاش‌های بازاریابی به شرکت‌ها کمک کند. اطلاعاتی را برای دریافت بازخورد مشتریان در خصوص دید آنها و همچنین احساسشان نسبت به بازاریابی شرکت دریافت می‌نمایند. دریافت این اطلاعات به بهینه نمودن بودجه تبلیغاتی شرکت کمک می‌کند.
4- شناسایی فرصت‌های جدید
تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های جدید بازار را شناسایی نمایند. می‌تواند شامل شناسایی مناطق جغرافیایی برای گسترش محصول یا آزمایش آمادگی بازار جهت ارائه محصول یا خدمت جدید باشد. فرصت‌هایی نظیر اندازه بازار، دموگرافیک، آمار سهم بازار، پویایی صنعت، رقباء اصلی و داده‌های عمومی مانند تعداد شرکت‌ها و توزیع جغرافیایی آنها.
5- درک بهتر از ویژگی‌های محصولات
 اگر محصول جدیدی ارائه کرده‌اید یا در حال بهبود آن هستید باید درک مناسبی از ویژگی‌ها و بسته‌بندی آن بدست آورید. تحقیقات بینش‌هایی را ارائه می‌کند تا بتوانید محصولاتتان را اصلاح و بهینه نمایید.

منابع:
https://www.oberlo.com/ecommerce-wiki/market-research
https://www.bdc.ca/en/articles-tools/blog/5-ways-improve-business-market-research



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27140
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید