امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای مشکلات تنفسی


1401/07/27
کد خبر : 26902
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 19 نفر

کووید 19 به راحتی ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و با درگیر کردن آن ها و ایجاد عفونت، باعث کاهش اکسیژن خون بیماران می شود. علاوه بر این، با نزدیک شدن به فصل سرما، امکان ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا به ویژه برای افراد مسن و اشخاصی که سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری های زمینه ای دارند وجود داشته که بسیار خطرناک است و بر روی سیستم تنفسی و سطح اکسیژن خون تاثیر می گذارد.
در حالت طبیعی اکسیژن خون در حدود 95 تا 97% است. اما در اثر عوامل و بیماری های نام برده ممکن است به 92% یا کمتر از آن برسد. به این حالت هیپوکسمی گفته می شود که علائمی مانند کبودی لب ها، تنگی نفس و درد قفسه سینه به همراه دارد که علامت های جدی و خطرناکی هستند و بیمار باید فورا تحت اکسیژن تراپی قرار گیرد. در زمینه تشخیص میزان اکسیژن خون و اکسیژن تراپی بیماران از تجهیزات پزشکی مختلفی استفاده می شود. این تجهیزات به دلیل حساس بودن و ارتباطی که با سلامتی بیماران دارند باید از بهترین مدل و برندها تهیه شوند و کارایی و ایمنی مناسبی داشته باشند. دو دستگاه پالس اکسیمتر و اکسیژن ساز به ترتیب برای سنجش سطح اکسیژن خون و اکسیژن رسانی به بیمار مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه هر کدام از این دستگاه ها را که از مهم ترین تجهیزات پزشکی تنفسی هستند مورد بررسی قرار می دهیم.


 اکسیژن ساز

دستگاه پالس اکسیمتر:

پالس اکسیمتر که برای سنجش درصد اکسیژن خون مورد استفاده قرار می گیرد یک وسیله کوچک و سبک است که دارای صفحه نمایش LED بوده و به صورت گیره بر روی نوک انگشت یا نوک بینی و یا لاله گوش قرار می گیرد. این دستگاه مناسب استفاده در منزل و مراکز درمانی است و عمل سنجش را تنها در چند ثانیه با دقت بالا انجام می دهد. علاوه بر این، اندازه گیری این دستگاه کاملا غیر تهاجمی است و هیچ گونه درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی کند. مزیت این دستگاه امکان اندازه گیری ضربان قلب علاوه بر اکسیژن خون است. در گذشته، اکسیژن خون از طریق آزمایش خون اندازه گیری می شد و زمان طولانی صرف آن می گردید. اما دستگاه پالس اکسیمتر این عمل را آسان نموده و به راحتی قابل استفاده می باشد. هم چنین با باتری کار می کند و قابل حمل است. عملکرد پالس اکسیمتر به این صورت است که با استفاده از مادون قرمز و عبور آن از بافت مورد نظر، میزان هموگلوبین خون که همراه با اکسیژن است را اندازه گرفته و به این ترتیب اکسیژن خون را اندازه گیری می نماید.


 اکسیژن ساز


عوامل مختلفی بر روی نتایج حاصل از این اندازه گیری تاثیر دارند و باید حتما به آن ها توجه شود مانند اختلالات عروقی، وجود لاک روی ناخن، فشار خون بالا یا پایین، محک قرار دادن پروب روی انگشت و کم خونی شدید. هم چنین این وسیله باید مرتب پس از هر بار استفاده تمیز شده و از عملکرد آن اطمینان حاصل گردد. انواع مختلفی از این دستگاه در بازار موجود هستند و در سه مدل اصلی پالس اکسیمتر انگشتی، هند هِلد(Handheld) و رومیزی عرضه می شوند. دستگاه انگشتی ساده ترین و سبک ترین مدل است که مناسب استفاده در منزل و محیط های درمانی می باشد.

دستگاه اکسیژن ساز:

در صورتی که اکسیژن خون بیمار کاهش چشمگیری پیدا کرده و به مرز خطر رسیده باشد لازم است بیمار به منظور دریافت اکسیژن کافی از تجهیزات پزشکی مانند کپسول اکسیژن یا اکسیژن ساز استفاده کند. کپسول اکسیژن اگرچه وسیله ای مناسب برای اکسیژن تراپی است، اما به دلیل حجم محدودی که دارد باید مرتب شارژ شده و با اکسیژن پر شود. بنابراین به خصوص برای بیمارانی که باید به صورت مداوم و ساعات طولانی اکسیژن درمانی شوند فایده چندانی ندارد. دستگاه اکسیژن ساز که می تواند ثابت یا پرتابل باشد و ظرفیت های گوناگون داشته باشد به صورت نامحدود اکسیژن مورد نیاز بیماران را تامین می کند و می تواند جایگزین مناسبی برای کپسول اکسیژن باشد. میزان اکسیژن مورد نیاز بیمار بر اساس وضعیت بدنی و نوع بیماری توسط پزشک متخصص تجویز می شود. دستگاه اکسیژن ساز با کشیدن هوای محیط به درون خود و جدا کردن اکسیژن آن، اکسیژن با غلظت و خلوص بالا تولید می کند. این اکسیژن خالص علاوه بر کمک به بهبود بیماری و بالا بردن اکسیژن خون باعث بهبود گردش خون، مبارزه با بیماری های تنفسی از جمله آسم، خون رسانی بهتر به بافت ها، کاهش استرس و جلوگیری از بیماری های قلبی می شود. 


اکسیژن ساز


دستگاه اکسیژن ساز دارای تعدادی فیلتر در قسمت ورودی است که آلودگی و گرد و غبار را از هوا جدا می کنند. این فیلترها باید مرتب شسته شده یا پس از مدت زمان مشخصی تعویض گردند. در غیر این صورت نمی توانند آلودگی و گرد و غبار را به خوبی جدا کنند و بیمار می تواند به عفونت های تنفسی مبتلا شود. این دستگاه باید بتواند اکسیژنی با خلوص 90 تا 95% تولید کند و آن را از طریق ماسک مخصوص یا نازال بینی به سیستم تنفسی بیمار انتقال دهد. لازم به ذکر است که قسمتی به نام مانومتر در دستگاه وجود دارد که اکسیژن را مرطوب کرده و سپس خارج می سازد. این رطوبت حس بهتری برای بیمار ایجاد می کند و از خشک شدن سیستم تنفسی نیز جلوگیری می نماید. اکسیژن سازها در مدل های مختلف 3، 5، 7، 8 و 10 لیتری تولید می شوند که این مقدار حجم و جریان اکسیژن خروجی را نشان می دهد. بسته به نیاز بیمار، حجم اکسیژن ساز لازم توسط پزشک متخصص تجویز می شود. معمولا اکسیژن سازهای 5 لیتری متداول ترین هستند.
اکسیژن ساز باید در دمای 40- 10 درجه محیط و رطوبت 85- 30 درصد کار کند تا بهترین عملکرد را داشته باشد و آسیب نبیند. علاوه بر این، کم بودن صدای آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ممکن است دستگاه به صورت 24 ساعته و در زمان استراحت بیمار و اطرافیان وی استفاده شود. به همین دلیل نباید صدای زیادی داشته باشد و مزاحمت ایجاد کند. اگر دستگاه به صورت طولانی مدت استفاده می شود، بهتر است پس از هر 6 ساعت مدتی خاموش شود تا طول عمر دستگاه کاهش پیدا نکند. در زمان خاموش بودن دستگاه می توان از کپسول اکسیژن برای اکسیژن تراپی استفاده کرد. از آن جایی که این دستگاه باید ایمنی لازم را داشته باشد و خطری برای بیمار ایجاد نکند، مجهز به سیستم های هشدار مختلف است که در صورت وجود هر مشکلی از جمله قطع شدن جریان اکسیژن یا خرابی دستگاه آلارم مربوطه را فعال می سازند. این سیستم ها باید به طور مرتب چک شوند و از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود.


 اکسیژن ساز


خرید تجهیزات پزشکی تنفسی از جمله پالس اکسیمتر و اکسیژن ساز باید با دقت بالا انجام گرفته و نکات لازم مورد بررسی قرار گیرند. به منظور تهیه این دستگاه ها باید به نمایندگان مجاز فروش و شرکت های دارای دانش مهندسی پزشکی مراجعه کرد تا بهترین برند و بهترین مدل را در اختیار بیمار قرار دهند. تنها در این صورت است که از کیفیت و قیمت کالا اطمینان حاصل می شود و خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر به بیمار عرضه می گردد. شرکت تجهیز سلامت نیکان با تکیه بر دانش تیم پزشکان و مهندسین تجهیزات پزشکی، بهترین و مفیدترین مشاوره، اطلاعات و خدمات برای تجهیزات پزشکی را در اختیار بیماران قرار می دهند.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26902
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید