امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

آشنایی با تجهیزات اتاق عمل


1401/07/27
کد خبر : 27366
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 20 نفر

این تجهیزات بسیار متنوع هستند و شامل دستگاه های الکتروکوتر، ماشین بیهوشی، مانیتور اتاق عمل، چراغ سیالیتیک و ... می شوند. در ادامه به بررسی سه دستگاه الکتروکوتر، ماشین بیهوشی و چراغ اتاق عمل می پردازیم که از مهم ترین و پرکاربردترین تجهیزات اتاق عمل می باشند.


 تجهیزات اتاق عمل

ماشین بیهوشی:

در عمل های جراحی مختلف با توجه به نوع جراحی و شرایط بیمار از بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی استفاده می شود. برای انجام بیهوشی عمومی معمولا از داروهای تزریقی استفاده می شود اما برای ماندن بیمار در این حالت و جلوگیری از درد کشیدن بیمار لازم است از انواع گازهای بیهوشی استفاده شود. مهم ترین این گازها نیتروس اکسید و ایزوفلوران هستند که توسط ماشین بیهوشی به سیستم تنفسی بیمار انتقال می یابند. گازهای بیهوشی در یک منبع اصلی در بیمارستان وجود دارند و از طریق لوله کشی های خاص به ماشین بیهوشی که در کنار تخت اتاق عمل قرار دارد منتقل می شوند. سپس با استفاده از لوله، با فشار و جریان خاص به ریه بیمار می رسند. در واقع این گازها در دمای اتاق به صورت مایع هستند و در دستگاه تبدیل به بخار قابل تنفس می شوند. ماشین بیهوشی دارای لوله شیشه ای عمودی است که درجه بندی شده و در داخل آن یک توپ سبک وجود دارد. با عبور گاز از این لوله توپ به سمت بالا حرکت کرده و با توجه به درجه بندی، فشار گاز را نشان می دهد.


تجهیزات اتاق عمل


ماشین بیهوشی علاوه بر گازهای بیهوشی اکسیژن مورد نیاز بیمار را نیز تامین می کند. زیرا در حین بیهوشی عضلات تنفسی کند شده و عملکرد تنفس با مشکل روبرو می شود. بنابراین لازم است ماشین بیهوشی مانند دستگاه ونتیلاتور نیز عمل کند و اکسیژن را به ریه بیمار رسانده و دی اکسید کربن را خارج کند. ماشین بیهوشی علاوه بر لوله شیشه ای عمودی از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1.    فلومتر که جریان نسبی گازها را اندازه گیری می کند
2.    محفظه تبخیر کننده که داروهای بیهوشی مایع را با نسبت معینی با هم ترکیب کرده و سپس تبخیر می کند
3.    خروجی گازهای بیهوشی که گاز را به بیمار می رساند
4.    لوله خرطومی چین دار
5.    جذب کننده دی اکسید کربن که سدالایم نام دارد و دانه های صورتی رنگ آن گاز دی اکسید کربن را از بازدم بیمار جذب می کنند
6.    سیستم هشدار دستگاه
7.    مانیتور نشان دهنده اطلاعات دستگاه و فشار خون و نبض بیمار
8.    دریچه ایمنی که نقطه مشترک منبع اکسیژن و منبع گاز بیهوشی است. در صورتی که فشار اکسیژن کاهش پیدا کند این دریچه تامین گاز بیهوشی را کاهش می دهد

دستگاه الکتروکوتر:

در بسیاری از عمل های جراحی مانند جراحی چشم و زیبایی استفاده از تیغ جراحی به بافت آسیب می زند و باعث خونریزی زیاد آن می گردد. در چنین جراحی هایی برای برش بافت و انعقاد، از دستگاه الکتروکوتر استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از جریان الکتریکی با فرکانس بیش از 350 هرتز بافت را برش داده و از آسیب و پارگی بیش از حد آن جلوگیری می کند. علاوه بر حالت Cut این دستگاه دارای حالت Coagulation نیز هست که موجب انعقاد بافت شده و از درد و عفونت جلوگیری می کند. استفاده از این دستگاه هزینه ها را کاهش داده و باعث سرعت بالا و افزایش کیفیت جراحی می شود. الکتروکوتر از قسمت های زیر تشکیل شده است:
1.    قلم تک قطبی: این قلم یک الکترود فعال است که یک دکمه برای حالت برش یا انعقاد دارد. این قلم باید پس از هر بار استفاده ضد عفونی شود. هم چنین باید سطح صاف داشته باشد و از موادی ساخته شده باشد که به بافت نچسبد.
2.    قلم دو قطبی: این قسمت برای انعقاد بافت استفاده می شود و به جز دو سر آن، بقیه قسمت ها از مواد عایق ساخته شده اند.
3.    صفحه بیمار: این صفحه در تماس با بیمار قرار می گیرد و زیر ران یا باسن بیمار قرار داده می شود. سپس با یک کابل 3 متری به دستگاه متصل می گردد. صفحه بیمار باید انعطاف پذیر باشد و از سیلیکون هادی ساخته شده باشد تا به راحتی در کنار بدن قرار گیرد.
4.    پدال پایی: این پدال الکترود و ژنراتور را فعال می کند. معمولا دو پدال وجود دارند که یکی برای انعقاد و دیگری برای برش استفاده می شود. این پدال ها ضد آب و ضد اشتعال هستند.


 تجهیزات اتاق عمل

چراغ جراحی:

چراغ جراحی که به آن چراغ سیالیتیک نیز گفته می شود در عمل های جراحی مختلف به منظور تامین نور مورد نیاز استفاده می شود. این چراغ معمولا دارای نور هالوژن یا LED است و باید مانند نور روز عمل کند. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به عدم ایجاد سایه و عدم افزایش دمای محیط اشاره کرد. به منظور جلوگیری از ایجاد سایه از صفحات انعکاس دهنده نور در این چراغ استفاده می شود. برای جلوگیری از گرما نیز از نور سرد استفاده می شود که محل عمل و اتاق جراحی را گرم نمی کنند. چراغ جراحی دارای دسته مخصوص است که نور را تنظیم کرده و در موقعیت دلخواه قرار می دهد. این دسته باید قابلیت ضد عفونی کردن داشته باشد. هم چنین نور دستگاه باید به گونه ای باشد که به خوبی بر روی بافت متمرکز شده و رنگ واقعی آن را نشان دهد. چراغ اتاق عمل دارای لامپ های ذخیر است که در صورت عدم کار کردن لامپ های اصلی، بدون وقفه نور مورد نیاز را تامین می کنند.
این چراغ، به دو صورت ثابت و پرتابل تولید می شود. در مدل ثابت که به دیوار یا سقف متصل می شود بازوهایی وجود دارند که موقعیت و ارتفاع چراغ توسط آن ها تنظیم می شود. چراغ های پرتابل بر روی یک پایه چرخ دار قرار دارند و با راحتی جابجا می شوند. در صورتی که نور چراغ ثابت برای عمل جراحی کافی نباشد می تواند از چراغ اتاق عمل پرتابل استفاده کرد. این وسیله باید به راحتی استریل شود و سطح مقاوم در برابر مواد ضد عفونی کننده داشته باشد.


 تجهیزات اتاق عمل


جمع بندی:
تجهیزات اتاق عمل بسیار حساس هستند و باید دقت بالایی داشته باشند. بنابراین لازم است از بهترین برند و با کیفیت ترین مدل ها تهیه شوند. علاوه بر این باید به صورت دوره ای چک شده و از صحت عملکرد آن ها اطمینان حاصل شود. فروشگاه اینترنتی تجهیزات پزشکی درمان شو دارای تیم تخصصی در زمینه فروش انواع تجهیزات پزشکی از جمله تجهیزات اتاق عمل است و با داشتن دانش لازم در این زمینه، مشتریان را در خرید بهترین دستگاه یاری می نماید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27366
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید