امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

5 اشتباه مهم که به تخریب روابط اجتماعی منجر می‌ شود


1401/07/27
کد خبر : 27671
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

البته روش‌های صحیح برای برقراری ارتباط مؤثر را می‌توانید در مطلب راهکارهای تقویت روابط اجتماعی مطالعه کنید، اما در این مقاله می خواهیم در مورد 5 اشتباه بزرگ و رایجی که اکثر افراد در روابطشان مرتکب می‌شوند صحبت کنیم. اشتباهاتی که گاهی به سادگی بهای سنگینی را متوجه ما می‌کنند.

1-    ایجاد سوء تفاهم در گفت و گو

حتما برای تک تک شما حداقل یک بار پیش آمده است که در حال مکالمه تلفنی و یا حضوری هستید و در مورد موضوعی خاص صحبت می کنید. ناگهان طرف مقابلتان در پاسخ به شما حرف ناخوشایندی را می‌زند و یا عکس‌العمل غیرمنتظره‌ای را نشان نمی‌دهد!

در این شرایط شما با خودتان فکر می کنید که طرف مقابل چه برداشتی از حرف شما داشته است که چنین پاسخی به شما داده است؟ احتمالا اولین حدستان این است که نتوانستید منظورتان را به خوبی بیان کنید و باعث ایجاد سوءتفاهم شده‌اید.

صحبت کردن و به کار بردن واژگان و جملات حرفه ای و درست، در واقع یک نوع هنر است. اینکه بتوانید به راحتی مفهوم اصلی‌تان را برسانید نیاز به تمرین بسیار دارد و البته آموزش دیدن!

در کتاب چگونه با هرکسی صحبت کنیم نوشته لیل لوندز (Leil Lowndes) راهکارها و تکنیک هایی مطرح شده است که با مطالعه و به کارگیری آن‌ها در زندگی شخصی و شغلی‌تان، می توانید ارتباطات موثر برقرار نمایید و از ایجاد هر گونه سوء تفاهم جلوگیری کنید.

 

2-    باج گیری عاطفی

گاهی اشخاص برای رسیدن به خواسته‌هایشان از روش‌های عجیب و مخربی استفاده می‌کنند. بعضی از آن‌ها انتظار دارند باب میلشان رفتار کنید و همین‌ که یک‌ بار بر خلاف خواسته آن‌ها کاری را انجام ‌می‌دهید، شما را دچار عذاب وجدان و احساس گناه می‌کنند. به طوری که واقعا باور می‌کنید آسیبی به آن‌ها زده‌اید! اگر این تجربه برایتان آشناست، یعنی شما نیز قربانی پدیده گس ‌لایتینگ یا همان سوءاستفاده عاطفی شده‌اید.

اکثر آدم‌ها در طول زندگی‌شان به این روش مورد سوءاستفاده دیگران قرار می‌گیرند؛ اما از آنجایی‌ که با این پدیده آشنا نیستند؛ همچنان وارد بازی دیگران می‌شوند تا آن‌ها را از خود راضی نگه‌ دارند. پیشنهاد می‌کنیم درباره ویژگی‌های افراد سوءاستفاده‌گر مطالعه کنید و روش‌های جلوگیری از باجگیری آن‌ها را بیاموزید. اینگونه روابط علاوه بر اینکه منفعتی برای شما ندارند، در درازمدت آسیب‌های روانی جدی نیز به شما وارد می‌کند.

باج گیری عاطفی

3-    زبان بدن متناقض

زبان بدن و یا ارتباطات غیرکلامی، از تاثیرگذارترین روش های ارتباطی می باشد. زبان بدن (Body Language) در واقع ابزاری است که با تسلط کافی بر آن، تبدیل به شخصی جذاب و ماهر در برقراری روابط اجتماعی می گردید. اهمیت داشتن دانش زبان بدن تا حدی است که اگر، فردی در تعاملاتش از زبان بدن استفاده نکند، ممکن است سوء تفاهمات زیادی ایجاد شود. زبان بدن راهی است تا طرف مقابل از نیت ذهنی شما مطلع گردد.

شاید تصور کنید فقط متخصصین زبان بدن می‌توانند آن‌را رمزگشایی کنند، اما اینطور نیست. ناخودآگاه همه ما بدون اینکه خودمان متوجه شویم، با ناخودآگاه دیگری در ارتباط است. زمانی که حرفی را می‌زنید که حقیقت ندارد، بدن شما نشانه‌های تناقض را بروز می‌دهد و طرف مقابل احساس ناخوشایندی را تجربه خواهد کرد. ممکن است دقیقا نداند علت چیست اما اعتماد کردن به شما برایش دشوار می‌شود.

4-    شنونده فعال نبودن

با اینکه یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی، این است که بتوانیم شنونده خوبی باشیم اما اکثر ما می خواهیم تنها خودمان حرف بزنیم و شنونده خوبی نیستیم. شنونده بودن تنها به معنی گوش دادن و استفاده از حس شنوایی نیست؛ شنیدن سخنان طرف مقابل آن هم بصورت موثر (نشان دادن عکس العمل های درست و مرتبط) نشانه میزان احترام و توجهی است که شما برای گوینده قائل هستید.

به غیر از این، وقتی خوب نمی‌شنوید، متوجه آن نکته‌ای که طرف مقابل تلاش می‌کند به شما بگوید، نمی‌شوید.

یکی از مهمترین مهارت های ارتباطی، این است که بتوانیم شنونده خوبی باشیم

5-    توجیه کردن اشتباهات

رابطه میدان جنگ و یا عرصه یک مسابقه نیست که در آن یک نفر بازنده و دیگری برنده باشد. هر انسانی می‌تواند دچار خطا و اشتباه شود. پذیرش آن و اقدام به جبران آسیب‌های احتمالی، نشانه عزت‌نفس سالم اوست.

برقراری یک ارتباط سالم با شخصی که به هیچ وجه اشتباهاتش را نمی‌پذیرد، تقریبا غیرممکن است. زمانی که با آغوش باز اشتباهاتمان را می‌پذیریم، علاوه بر این که انسان پخته‌تری به نظر می‌رسیم، به شخص مقابل این حس را انتقال می‌دهیم که می‌تواند به عنوان فردی مسئولیت‌پذیر به ما اعتماد کند.

سخن آخر

ارتباطات و تعاملات اجتماعی اصلی‌ترین بخش زندگی ما انسان‌ها را تشکیل می‌دهد. از این رو باید یادگیری مهارت‌های برقراری یک ارتباط موثر را، اولویت زندگی‌مان قرار دهیم. جامعه‌ای سالم و رو به پیشرفت است که در آن افراد بتوانند به خوبی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و از تنش‌های ناشی از عدم آگاهی جلوگیری شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27671
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید