امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

کابل فیبر نوری را گران نخرید!


1401/07/27
کد خبر : 28363
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 16 نفر

حدود پانزده تا بیست سال قبل، صنعت کابل‌های فیبر نوری چندان پر جنب‌وجوش و غیرقابل پیش‌بینی نبود و تقاضا برای خرید این کابل‌ها بسیار اندک و ناچیز بود. کشورهای کمی در آن زمان به فیبر نوری فکر می‌کردند. در واقع، تعداد کمی از مردم می‌دانستند که فیبر نوری در آن زمان چه نقشی می‌تواند در ارتباطات داشته باشد. اما امروزه با گسترش وسیع اینترنت، فیبر نوری اکنون یک فناوری محبوب به شمار می‌آید به طوریکه به زودی مانند صنعت خودرو یا نساجی، جزو صنایع مهم کشورها خواهد شد. برای اینکه بدانید کابل فیبر نوری چیست و یا انواع آن مانند کابل فیبر نوری سینگل مد چه خصوصیاتی دارند و نیز برای آشنایی بیشتر با عوامل تاثیرگذار بر قیمت کابل فیبر نوری، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید. امیدواریم مطالب فوق به شما در شناسایی و خرید بهتر این کابل‌ها کمک کرده تا با اطلاعات وسیع‌تر  بتوانید کابل‌های فیبر نوری با کیفیت و ارزان قیمت را تهیه کنید. 

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری ، کابل‌‌های پیشرفته‌ای هستند  که کاربرد قابل توجهی از لحاظ پهنای باند و انتقال داده نسبت به کابل‌های نوع  فلزی سنتی  دارند. کابل‌های فیبر نوری برای انتقال اطلاعات از طریق پالس‌های نور استفاده می‌شود که از یک یا چند ( در واقع هر چیزی تا چند صد در برخی موارد) لوله شیشه‌ای یا پلاستیکی شفاف عبور می‌کنند. هر یک از این رشته‌ها کمی پهن‌تر از یک تار موی معمولی هستند و معمولاً با یک لایه روکش دیگر(همچنین شیشه‌ای یا پلاستیکی، اما با تراکم متفاوتی نسبت به رشته اصلی داخلی) احاطه می‌شوند. در اطراف این رشته‌ها، الیاف روکش دار پیچیده شده است. همچنین یک غلاف ساخته شده از چند لایه پوشش عایق در کابل‌های فیبر نوری وجود دارد که معمولاً شامل یک پوشش محافظ است و به‌عنوان یک لوله بافر شناخته می شود. به دنبال آن یک پوشش بیرونی نهایی برای محافظت از این کابلها، طراحی شده است. 

به بیان ساده‌تر می‌توان گفت برای ساخت کابل‌های فیبر نوری از پالس‌های نوری استفاده می‌شود. سیگنال‌های ارتباطی  توسط لیزرهایی کوچک  منتقل می‌شوند. این فیبرها دارای چندین لایه هستند که درونی‌ترین آن هسته نام دارد. هسته کابل‌های فیبر نوری، یک تار کاملاً بازتاب کننده از جنس شیشه خالص می‌باشد و مانع از هدررفت سیگنال‌ها  و همچنین باعث حرکت نور در طول کابل می‌گردد. مانند هر محصول یا قطعه دیگری، تعدادی از ویژگی‌ها و طبقه‌بندی‌های مهم در کابل کشی فیبر نوری وجود دارد که به طور مستقیم بر کارآیی و کاربرد آن از نظر پهنای باند، سرعت، قدرت سیگنال و موارد دیگر تأثیر می‌گذارد. امروزه این فن‌آوری در صنعت مخابرات ( شبکه‌های کامپیوتری، اینترنت، شبکه‌های تلفن شهری و بین شهری). صنعت پزشکی ( دستگاه سنجش زیست پزشکی، آندوسکوپ‌ها، سوزن‌های زیرپوستی، کاتترها و سایر دستگاه‌ها)، صنعت خودروسازی، صنعت تلویزیون سازی، روشنایی، سنسورها و حسگرها، امور نطامی و...  کارآیی بسیار بالایی دارد.  

انواع کابل فیبر نوری 

فیبرهای نوری به جای برق از نور استفاده می‌کنند. انواع مختلف کابل‌های فیبر نوری از نظر قوام و اندازه متفاوت هستند، اما اکثر آنها از موی انسان نازک‌ترند. در مورد کابل‌های چند حالته و تک حالته، شیشه‌ای که برای ساخت آن‌ها استفاده می‌شود بسیار خالص است، زیرا خواص انکساری باید استاندارد بالایی داشته باشد تا سیگنال داده را (در این مورد ساخته شده از نور) از طریق یک شبکه هدایت کند. . کابل‌های پلاستیکی از چنین مواد باکیفیتی ساخته نمی‌شوند، بنابراین خرید و ساخت آنها بسیار ارزان تر است. آنها همچنین از نظر قطر ضخیم‌تر هستند.  به طورکل انواع کابل‌های فیبر نوری از نظر حالت شامل کابل تک حالتی یا همان کابل فیبر نوری سینگل مد و کابل‌های چند حالتی multi-mode  هستند که در ادامه به معرفی بیشتر هر یک از این کابل‌ها خواهیم پرداخت  

 کابل فیبر نوری مالتی مود

از کابل‌های فیبر نوری مالتی مود، چندین سیگنال نور به شکل یکجا عبور می‌کنند در این حالت چندین حالت پاشندگی یا همان حالت انتشار را بوجود می‌آورند. حالت انتشار در واقع محدود کننده پهنای باند و مسافت انتقال در فیبر است. این نوع از کابل‌ها معمولا دارای قطر بیشتری هستند در نتیجه مسافت کوتاه‌تری را جهت انتقال، پشتیبانی می‌کنند. کابل‌های چند حالته به طور معمول از ال.ای.دی برای ایجاد پالس نور استفاده می‌کنند که این امر باعث شده است تا قیمت کابل فیبر نوری چند حالته کمتر از نوع کابل فیبر نوری سینگل مد باشد. 

کابل فیبر نوری سینگل مد 

کابل‌ فیبر نوری سینگل مد نوعی فیبر نوری هستند که جهت انتقال تنها یک حالت از نور، یعنی حالت عرضی طراحی شده‌اند. تاریخچه این کابل‌ها به سپتامبر 1970 بر می‌گردد در واقع این کابل‌ها متشکل از یک رشته شیشه‌ای با قطر حدود هشت تا ده میکرون می‌باشند که منتقل کننده یک پرتو تک موج هستند. فیبر تک حالته با مقدار قطع طول موج مشخص می‌شود که به قطر هسته، NA و طول موج عملکرد بستگی دارد. در طول موج قطع، حالت‌های مرتبه بالاتر نیز ممکن است منتشر شوند که ویژگی‌های فیبر را تغییر می‌دهد. از آنجایی که فیبر تک حالته فقط حالت اصلی را منتشر می کند، پراکندگی مودال (علت اصلی همپوشانی پالس) حذف می‌شود. بنابراین، پهنای باند با یک کابل فیبر نوری سینگل مد بسیار بیشتر از یک کابل فیبر نوری چند حالته است. این به سادگی به این معنی است که پالس‌ها می‌توانند در زمان بسیار نزدیک به هم بدون همپوشانی منتقل شوند. به دلیل این پهنای باند بالاتر، فیبرهای تک حالته در تمام سیستم‌های ارتباطی دوربرد مدرن استفاده می‌شود. قطر هسته معمولی بین 5 تا 10 میکرومتر است. تعداد واقعی حالت‌هایی که می‌توان از طریق فیبر منتشر کرد به قطر هسته، دیافراگم عددی و طول موج نور ارسالی بستگی دارد. این‌ها ممکن است در پارامتر فرکانس نرمال شده یا عدد V ترکیب شوند. 

‌بطور کل می‌توان گفت قطر این کابل‌ها در مقابل کابل‌های چند حالته بسیار کم است به همین دلیل از آن در مسافت‌های طولانی جهت کاهش افت سیگنال استفاده می‌گردد. در واقع تفاوت اصلی  تک حالته با کابل‌های فیبر نوری چند حالته در پهنای باند آنها است که  در این میان کابل‌های فیبر نوری سینگل مد دارای پهنای باند بیشتری هستند. منشا نور فیبرهای تک حالته غالباً لیزر است که موجب گران‌تر بودن آن نسبت به کابل‌های مالتی مد است. استاندارد سازی جهانی در زمینه کابل‌های فیبر نوری بر عهده سازمان کمیته فنی 86 کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (IEC TC86) است.

فیبرهای نوری تک حالته بر حسب استانداردهای IEC 60793-2-50 و استاندارد ITU-T  طبقه بندی می‌گردند. کابل‌های G657 و G652 جزو معتبرترین وا ستاندارترین فیبر‌های نوری تک حالته محسوب می‌شوند. از لحاظ اتصال نیز می‌توان گفت دو نوع روش اتصال به نام روش فیوژن و روش مکانیکی برای انواع فیبر نوری تک حالته وجود دارد، این اتصال‌ها معمولا به‌عنوان یک اتصال “دائمی” بین دو فیبر شناخته شده اند. 

سرعت انتقال کابل های فیبر نوری

نرخ انتقال داده فیبر نوری به طور کلی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آنها "حالت" کابل است. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم فیبرهای نوری را می‌توان در پیکربندی‌های تک حالته یا چند حالته مرتب کرد و اینها معمولاً سرعت‌های بالاتر یا پایین‌تری را در محدوده مجموعه ای از فواصل ارائه می دهند. صرف نظر از اینکه از کابل فیبر نوری سینگل مد استفاده کنیم یا از کابل‌های فیبر نوری مالتی مد؛ فیبر نوری هنوز هم اساساً سریع‌ترین حالت اتصال شبکه تجاری و انتقال داده‌های ارتباطی موجود امروزی را ارائه می‌دهد. تحقیقات برای توسعه انواع جدیدی از فیبر نوری که از محدودیت‌های مرسوم فعلی در پهنای باند و سرعت انتقال در فواصل فزاینده فراتر می‌رود، به طور مداوم در حال انجام است. در سال 2018، مؤسسه تحقیقاتی سیستم شبکه NICT و Fujikura Ltd به‌عنوان یک فیبر نوری 3 حالته، قادر به انتقال چندگانه با طول موج باند گسترده با قطر خارجی استاندارد (0.125 میلی‌متر) که می‌تواند با تجهیزات موجود کابل‌کشی شود، عمومی شدند.

 مقایسه کابل‌های فیبر نوری سینگل مد با کابل‌های فیبر نوری مالتی مد 

حال که با انواع فیبر نوری آشنا شدید آیا می‌دانید تفاوت‌های اساسی تک حالته بودن و یا چند حالته بودن کابل فیبر نوری چیست؟ انواع فیبرهای نوری تک حالته و چند حالته دو نوع مختلف از پیکربندی کابل هستند که سطوح عملکرد بالقوه متفاوتی را در فاصله ارائه می‌دهند. همان‌طور که از نام‌ها پیداست، کابل‌های فیبر نوری تک حالته حول یک رشته فیبر شیشه‌ای با قطر نسبتاً باریک ساخته می‌شوند، در حالی که کابل‌های چند حالته حول هسته‌های بزرگ‌تر هستند که بسیاری از حالت‌ها را به طور هم‌زمان هدایت می‌کنند.

فیبر تک حالته یا همان سینگل با عبور نور از امتداد آن، بازتاب داخلی بسیار کمتری دارد که به نوبه خود تضعیف را کاهش می‌دهد و امکان انتقال داده با سرعت بسیار بالاتر را در فواصل طولانی فراهم می‌کند. در مقابل، کابل کشی فیبر چند حالته به طور چشمگیری میزان انعکاس را افزایش می‌دهد که به نوبه خود باعث پراکندگی و نرخ تضعیف بالاتر می‌شود و در نتیجه تحویل پهنای باند را در فواصل کوتاه‌تر افزایش می‌دهد. بنابراین حالت تک معمولاً برای انتقال سیگنال در فواصل طولانی استفاده می‌شود، در حالی که برنامه‌هایی که نیاز به حجم بیشتری از داده‌ها برای ارسال در مدت زمان کوتاه‌تری دارند (مانند داده‌های ارتباطی در داخل یا بین ساختمان‌های نسبتاً محلی) تمایل دارند از کابل‌کشی فیبر نوری چند حالته استفاده کنند. 

انواع کابل فیبر نوری سینگل مد، دارای هسته نازکی هستند. آنها فقط برای یک حالت داده اجازه می‌دهند، بر خلاف حالت چندگانه، که می‌تواند از چندین حالت مختلف استفاده کند. کابل‌های تک حالته نرخ انتقال بالاتری را ارائه می‌دهند و می‌توانند سیگنال را 50 برابر دورتر از چند حالته حمل کنند، اما گران‌تر نیز هستند. هسته باریک‌تر در کابل‌های فیبر نوری تک حالته و استفاده از آن از یک موج نوری، کمترین تضعیف سیگنال و بالاترین سرعت را در بین انواع مختلف کابل فیبر نوری موجود فراهم می کند. بزرگترین معایب آن این است که به منبع نور با محدوده طیفی باریک نیاز دارد و فقط می‌تواند از یک حالت انتقال استفاده کند. 

کابل های فیبر نوری چند حالته هسته ضخیم تری نسبت به تک حالته دارند. آنها می‌توانند داده‌هایی را که با استفاده از منابع نوری متعدد کدگذاری شده‌اند را حمل کنند. این امر اجازه می‌دهد تا چندین سیگنال روی یک کابل ارسال شود. فیبرهای چند حالته پهنای باند بالایی را در سرعت‌های بالا در فواصل کوتاه تا متوسط ​​فراهم می‌کنند. نقطه ضعف کابل چند حالته این است که به دلیل جریان‌های داده های متعدد، سیگنال در فواصل طولانی تری پخش می‌شود و در نتیجه انتقال ناقص و نادقیق داده‌ها ایجاد می‌شود. 

عوامل تعیین کننده هزینه کابل‌های فیبر نوری 

با افزایش تقاضا، رقابت در بازار کابل‌های فیبر نوری نیز افزایش می‌یابد. در چند سال گذشته شرکت‌های بیشتری برای تولید کابل‌های فیبر نوری وارد این تجارت شده‌اند. معمولا شرکت‌های جدیدی که تلاش می‌کنند حضور خود را در تجارت جهانی نشان دهند، کمترین قیمت را برای محصولات فیبر نوری خود ارائه می‌دهند. برخی از عوامل تاثیر گذار در قیمت کابل فیبر نوری شامل موارد زیر است: 

  • قیمت مواد اولیه
  • نوع پلی آمید مورد استفاده در کابل‌های فیبر نوری ( پلی آمید-12 یا پلی آمید-6) 
  • کیفیت کابل فیبر نوری
  • نوع مد یا حالت کابل‌های فیبر نوری
  • شهرت شرکت تولیدکننده و کشور سازنده
  • میزان نرخ ارز در بازار جهانی و بازار ایران
  • وجود تحریم‌های اعمال شده در برخی از کشورها مثل ایران

کابل فیبر نوری ارزان را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه انواع  کابل فیبر نوری با قیمتی بسیار ارزان و مقرون به‌صرفه و نیز برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه کابل فیبر نوری چیست و چه کاربردهایی دارد می‌توانید به سایت شرکت ویرا شبکه کاسپین به آدرس اینترنتی https://viranet.ir/ مراجعه کنید و جهت دریافت قیمت کابل فیبر نوری از راهنمایی کارشناسان و مشاوران این شرکت نیز بهره ببرید. شما می‌توانید با ویرا شبکه کاسپین خریدی مطمئن، با کیفیت و ارزان را تجربه نمایید. این شرکت با هدف فعالیت در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و زیر شاخه‌های آن تاسیس شده و با دانش فنی و تخصص تیم عملیاتی خود توانسته پروژه‌های متعدد و متنوعی را با موفقیت در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و اتاق سرور به اتمام برساند. همچنین این شرکت نمایندگی مستقیم تجهیزات شبکه برندهای لگراند ، نگزنس ، لویتون و غیره  را نیز در لزومه کاری خود دارد. 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28363
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید