امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چگونه از سوختن تلویزیون جلوگیری کنیم؟


1401/07/27
کد خبر : 28343
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر

در دنیای امروز حداقل یک تلویزیون در هر شرکت یا خانه‌ای پیدا می‌شود. تلویزیون بیشتر در خانه برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم و ... و در شرکت‌ها برای نمایش اسلایدها، گزارش‌ها و پرزنت مشتری کاربرد دارد. اما هنگامی که از آن به‌درستی استفاده نشود، ممکن است با ظاهر شدن خرابی‌هایی مثل سوختن تلویزیون، خراب شدن پنل، خط و خش در تصویر و ... مجبور باشید تلویزیون‌تان را تعمیر کنید یا دستگاه جدید بخرید. اما با توجه به قیمت بالای این دستگاه، تعمیر یا خرید وسیله جدید برای همه امکان پذیر نیست. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله دلایل سوختن تلویزیون و راه‌های جلوگیری از آن را توضیح دهیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

دلایل اصلی سوختن تلویزیون چیست؟

ابتدا بهتر است با اصلاح سوختن تلویزیون آشنا شویم، سپس دلایل بروز این مشکل را بررسی کنیم. معمولا زمانی که بک لایت‌های تلویزیون تغییر رنگ می‌دهند،گفته می‌شود تلویزیون، سوخته است. این مشکل اغلب به دلایل زیر اتفاق می‌افتد:
•    وارد شدن ضربه به تلویزیون
•    استفاده طولانی مدت از دستگاه (عمر زیاد تلویزیون)
•    نگه داشتن طولانی مدت یک تصویر ثابت روی تلویزیون
•    سوختگی پیکسل‌ها
•    نفوذ مایعات به دستگاه
•    وارد شدن فشار زیاد و شکستن پنل دستگاه  
هنگامی که یکی از موارد اعلام شده در بالا اتفاق بیافتد، ممکن است طی چند ساعت یا چند روز تلویزیون بسوزد. در ادامه تک تک موارد را به طور جداگانه بررسی می‌کنیم و می‌گوییم چگونه از وسایل برقی محافظت کنیم؟

از وارد شدن ضربه به تلویزیون جلوگیری کنید

یکی از خط قرمزهایی که هیچگاه نباید برای تلویزیون به وجود آید، ضربه خوردن به تلویزیون است. اغلب اوقات وارد شدن ضربه به تلویزیون در زمان جابه‌جایی دستگاه یا در اثر بازی کودکان و اصابت وسیله به پنل اتفاق می‌افتد. برای مراقبت از دستگاه در این موارد می‌توانید راهکارهای زیر را انجام دهید:
•    برای جابه‌جایی تلویزیون از یک نفر دیگر کمک بگیرید.
•    اگر قصد اثاث کشی را دارید، حتما از جعبه خود دستگاه استفاده کنید.
•    در صورت امکان تلویزیون را با ماشین شخصی خود جابه‌جا کنید.
•    محیط خاصی را برای بازی کودکان در نظر بگیرید تا در حین بازی، وسایل به سمت تلویزیون پرتاب نشود.

زمانی که تلویزیون نگاه نمی‌کنید، دستگاه را خاموش کنید

بسیاری از افراد عادت دارند قبل خواب، تلویزیون تماشا کنند یا در زمان آشپزی تلویزیون را روشن گذاشته و صدای آن را گوش دهند. اما این کار باعث بالا رفتن استهلاک و کم شدن عمر مفید دستگاه می‌شود. این کار در گذر زمان، باعث می‌شود پیکسل‌های دستگاه بسوزند یا کم نور شوند. هنگامی که این اتفاق بیافتد تصاویر کدرتر می‌شوند یا قسمتی از صفحه لکه‌های رنگی دیده می‌افتد و تصاویر به طور کامل نمایش داده نمی‌شود.
در صورتی‌که می‌خواهید از دستگاه خود چندسال بیشتر استفاده کنید، بهتر است مدت زمان تماشای تلویزیون را به چند ساعت در روز محدود کنید.

تلویزیون را روی یک تصویر ثابت نگه ندارید

اگر فقط یک کانال تلویزیون را تماشا می‌کنید یا برای بازی کردن و تماشای اسلایدهای پاورپوینت از تلویزیون استفاده می‌کنید؛ باید بدانید که یک تصویر را چند ساعت ثابت روی دستگاه نگه ندارید؛ زیرا با این‌کار باید چند ساعت پیکس‌ها روشن باشد و فشار زیادی به دستگاه وارد می‌شود. بنابراین پس از عوض شدن تصویر، هاله‌های تصویر قبل روی صفحه باقی می‌ماند. چنانچه این اتفاق مداوم تکرار شود، سوختن تلویزیون به سرعت اتفاق می‌افتد.


 تلویزیون را اصولی تمیز کنید

تلویزیون را اصولی تمیز کنید

یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توانید برای جلوگیری از سوختن تلویزیون انجام دهید، تمیز کردن اصولی تلویزیون است. اگر در انجام این کار بی‌دقتی شود، مایعات به داخل تلویزیون نفوذ کرده و قطعات آن با مشکل مواجه می‌شود. برای تمیز کردن اصولی تلویزیون بهتر است به نکات زیر دقت داشته باشید:
•    در زمان تمیزکاری تلویزیون، دوشاخه را از برق بکشید تا خطر برق گرفتگی وجود نداشته باشد.
•    برای پاک کردن قاب و پنل تلویزیون از دستمال میکروفایبر و محلول‌های مخصوص استفاده کنید.
•    به هیچ وجه از مایع شیشه شور برای تمیز کردن تلویزیون استفاده نکنید. زیرا در این محلول‌ها درصدی آمونیاک، استون، الکل و ... وجود دارد. این مواد هرچند ناچیز می‌توانند از شیشه تلویزیون عبور کرده و به قطعات تلویزیون آسیب برسانند.
•    اگر جسم خارجی به شیشه تلویزیون شما چسبیده، ابتدا آن را به آرامی با دستمال بردارید، سپس جای آن را تمیز کنید.
•    به هیچ عنوان در زمان تمیز کردن شیشه تلویزیون، به آن فشار وارد نکنید.
•    به هیچ وجه با دستمال‌های خشک و کاغذی، تلویزیون را تمیز نکنید. زیرا این کار باعث آسیب دیدن و خط افتادن روی صفحه دستگاه می‌شود.
در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی که باعث سوختن تلویزیون شما می‌شود را به زبان ساده بیان کنیم. اما همیشه گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است، پس قبل از اینکه تلویزیون‌تان بسوزد باید به فکر آن باشید. در ادامه یکسری روش‌ها برای جلوگیری از سوختن تلویزیون را آموزش می‌دهیم.

کنتراست تصاویر را تنظیم کنید

اگر کنتراست تصاویر برای شما اهمیت زیادی ندارد، بهتر است از زمان راه اندازی تلویزیون، کنتراست آن را روی حداکثر خود قرار ندهید.

نور صفحه را کاهش دهید

خوشبختانه در تلویزیون‌های جدید، امکان تنظیم نور صفحه تلویزیون وجود دارد؛ با این امکان ‌می‌توانید نور صفحه را با توجه به نور محیط و تصویری که مشاهده می‌کنید، تغییر دهید. طبیعیست که تماشای تصاویر با نور زیاد جذاب‎تر است. اما باید بدانید که در این حالت، فشار زیادی به پیکسل‌ها وارد می‌شود. ولی با کاهش نور صفحه می‌توانید علاوه بر حفظ سلامت تلویزیون، مصرف برق را مدیریت کنید.


 نور صفحه را کاهش دهید

از تایمر تلویزیون استفاده کنید

تایمر یکی از قابلیت‌هایی است که تولیدکنندگان تلویزیون روی آن بسیار مانور می‌دهند. به کمک تایمر می‌توانید زمان روشن شدن یا خاموش شدن خودکار تلویزیون را تنظیم کنید. اگر شما هم جزء افرادی هستید که به تماشای فوتبال و سریال‌های شبانه عادت دارید و در حین تماشای برنامه، خواب‎‌تان می‌برد، پیشنهاد می‌کنیم از این قابلیت استفاده کنید؛ زیرا به کمک این قابلیت می‌توانید زمان حدودی پایان برنامه را تخمین بزنید و ساعت خاموش شدن تلویزیون را با آن تنظیم کنید. در این‌صورت حتی اگر در حین تماشای برنامه، خواب‌تان ببرد راس زمان مقرر دستگاه خاموش می‎شود.
البته این قابلیت برای مدیریت مدت زمان تماشای تلویزیون افراد علی الخصوص کودکان کاربرد زیادی دارد. می‌توانید مدت زمان تماشای تلویزیون کودکان خود را کنترل کنید تا راس ساعت مقرر تلویزیون خاموش شود.

خرید محافظ را برای تلویزیون جدی بگیرید

یکی از نکات مهمی‌که می‌تواند از خرابی و سوختن تلویزیون جلوگیری کند، خرید محافظ مخصوص برای تلویزیونتان است. بهتر است با توجه به تعداد و نوع دوشاخه دستگاه، یک محافظ استاندارد بخرید. زیرا ممکن است در اثر نوسان برق در تابستان یا رعد و برق‌ درفصل زمستان، برق ورودی به دستگاه نوسان داشته باشد و به دستگاه آسیب برسد.
با رعایت نکات بالا می‌توانید از سوختن تلویزیون جلوگیری کنید. اما اگر تلویزیون شما سوخته باشد باید با یک تعمیرکار تماس بگیرید حل مشکل را به یک فرد ماهر بسپارید. اغلب در صورتی که مشکل از بک لایت باشد، قابل حل است ولی اگر پنل دستگاه آسیب ببیند یا شکسته شود، بهتر است به فکر خرید دستگاه جدید باشید. زیرا هزینه تعمیرات آن بسیار بالا است و به‌صرفه نیست.




لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28343
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید