امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

چاپ افست و هرچه که باید در مورد آن بدانید


1401/07/27
کد خبر : 27937
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 14 نفر

هرچند استفاده از چاپ دیجیتال به شکل روز افزون رو به افزایش است، اما به نظر می‌رسد از این روش، برای انجام سفارشات چاپی نسبت به افست کمتر استفاده می‌شود.

اصول اولیه روش لیتوگرافی در سال 1798 در شهر باواریا در آلمان از سوی رِنِفِلدِر ابداع شد.

در ابتدای قرن بیستم، با فراگیر شدن اصول افست، استفاده از روش لیتوگرافی برای چاپ سفارشات در بخش بازرگانیو بازار چاپ آغاز شد.

از سال‌های 1960 بود که این روش، به تدریج به عنوان یک روش عمده و پیشرو در صنعت چاپ مطرح گردید.

روش لیتوگرافی(the lithography process) :

چاپ افست لیتوگرافی - الوپیکچر

لیتوگرافی (لیتو) یک روش همسطح و تخت است که در آن از پلیت صاف استفاده می‌شود.

در صورتی که در روش لترپرس، سطح چاپ شونده برجسته و در گراور گود است.

در روش لیتوگرافی، سطح چاپ شونده و یا  به عبارت دیگر، قسمت‌های تصویردار را با استفاده از فرایند شیمیایی به شکلی آماده می‌کنند که چربی (مرکب) را جذب و آب را دفع کند.

درحالی‌که، قسمت‌های بدون تصویر، به صورتی فراوری می‌شود که به‌عنوان زمینه‌ی کار، آب را جذب و مرکب را دفع می‌کند.

در حقیقت، آب و مرکب به صورت همزمان به تمام این سطح صاف تغذیه می‌شود (برای تبخیرشدن سریع از الکل نیز استفاده می‌کنند) .

در تماس کاغذ با سط پلیت، فقط قسمت‌های تصویردار، بر روی آن چاپ می‌شود.

در ابتدای کار، با روش لیتوگرافی، از سنگ‌های صاف برای چاپ استفاده می‌کردند و هنوز هم از این روش برای چاپ تعداد محدودی از کارهای نفیس هنری استفاده می‌شود

پیشرفت بعدی در لیتوگرافی ( چاپ افست ) معرفی پلیت‌های فلزی و صاف بود، این پلیت فلزی را می‌توان به شکل نیم‌دایره خم کرد و به دور سیلندر نصب کرد و به این ترتیب اصول چاپ افست توسعه یافت.

اصول چاپ لیتوگرافی افست

در جایی که واژه‌ی لیتوگرافی استفاده شود، منظور روش چاپ افست است. به این صورت که قسمت‌های مرکب خورده و تصویر دار، از پلیت فلزی بر روی واسطه‌ای به نام لاستیک، که بر روی سیلندری به همین نام قرار گرفته، افست می‌شود.

سپس تصویر، از طریق لاستیک بر روی کاغذ منتقل و چاپ می‌شود.

یکی از دلایلاستفاده از لاستیک، جلوگیری از تماس مستقیم کاغذ با سطح پلیت است، چون کاغذ از زبری خاصی برخوردار است که ممکن است در خلال چاپ باعث ایجاد خراش و یا خرابی در سطح تصویردار بر روی پلیت شود.

یکی دیگر از مزیت‌های روش چاپ افست در مقایسه با لیتوگرافی مستقیم، این است که کاغذ، آب کمتری را دریافت می‌کند.

با استفاده از لاستیک امکان چاپ بر روی سطوح مختلفی مثل فلز و انواع مقوا وجود خواهد داشت، چون لاستیک می‌تواند به عنوان یک واسطه‌ی خوب، با تمام ناهماهنگی‌های موجود در سطح مواد چاپ‌شونده سازگاری داشته باشد.

در چاپ بر روی ورق‌های فلزی، از مرکب‌های خاصی استفاده می‌شود، که پس از چاپ آن را حرارت می‌دهند تا مقاومت خوبی در برابر ساییدگی پیدا کند.

اگر اطلاعات بیشتر و تخصصی‌تری در مورد انواع چاپ و مواد مورد نیاز اون لازم داشتید میتونید به بخش مقالات مراجعه نمایید.

ماشین چاپ افست

ماشین چاپ افست - الوپیکچر

همانند ماشین‌های لترپرس، تمام ماشین‌های افست نیز باید عملیاتی، چون تغذیه‌ی کاغذ، تغذیه‌ی مرکب، چاپ و تحویل کاغذ چاپ شدهبر روی تخته را انجام دهند.

علاوه بر این، آب نیز (به همراه الکل) باید بوسیله‌ی نورد‌های آب به پلیت تغذیه شود.

تقریباً تمام ماشین‌های افست، تابع اصول کار با روش روتاری (چرخشی به صورت دایره) هستند، که سیلندر‌های ماشین در مقابل یکدیگر چرخش دارند.

قسمت چاپ از سه سیلندر تشکیل شده است:

  • سیلندر لاستیک که یک ورقه‌ی لاستیکی به دور آن پیچیده شده است
  • سیلندرپلیت (زینک) که ورقه‌ی فلزی به دور آن نصب می‌شود
  • سیلندر چاپ که نقش سیلندر فشار برای وارد کردن فشار به کاغذ و لاستیک جهت تکمیل شدن فرایند چاپ را دارد.

آماده‌سازی و نصب پلیت در ماشین افست، معمولاً در زمان اندکی انجام می‌شود و لاستیک نیز با انعطاف‌پذیری خود، تمام اختلافاتی را که ممکن است در سطح مواد چاپ شونده وجود داشته باشد، دفع می‌کند و خود را با کاغذ مصرفی هماهنگ می‌کند تا چاپ با کیفیت خوب انجام شود.

ماشین چاپ افست ورقی

چاپ افست ورقه‌ای

ماشین‌های چاپ افست ورقی در ابعاد متنوعی عرضه می‌شوند که با ماشین‌های کوچک با ابعاد کاغذ A4 شروع می‌شود و به ماشین‌های بسیار بزرگ با ابعاد کاغذ 40 x 60 اینچ که تقریبا دو برابر اندازه‌ی A0 اروپایی یا حتی بزرگتر هستند، ختم می‌شود.

ماشین‌های چاپ ورقی ممکن است فقط، یک رنگ را در یک طرف کاغذ چاپ کنند و یا ماشین‌های بزرگتر با تعداد برج چاپ بیشتر باشند که توانایی چاپ تا شش رنگ را هم‌زمان در پشت و روی کاغذ دارند، که به آن ماشین چاپ دورو می‌گویند.

معمولاً چاپخانه‌ای که در بخش تجاری فعالیت دارد، از ماشین‌های شش رنگ، برای چاپ چهار رنگ اصلی (سبز، قرمز، زرد، مشکی) استفاده می‌کند.

از دو برج بعدی برای چاپ رنگ پنجم سیستم رنگ پن‌تون و استفاده از انواع ورنی‌ها برای مقاوم کردن تصویر، در مقابل خراشیدگی و ساییدگی بهره می‌برند.

از برج ششم نیز برای چاپ هگزا کروم (چاپ رنگ ششم به عنوان (Hi-Fi) و یا چاپ دو رنگ مشکی، یکی برای تصویر و دیگری برای چاپ متن استفاده می‌کنند.

ماشین‌های چاپ شش رنگ معمولا به نحوی طراحی می‌شوند که امکان چاپ شش رنگ را در یک طرف کاغذ و یا چهار رنگ را در یک طرف و دو رنگ را در پشت آن امکان‌پذیر کنند.

سرعت ماشین‌های ورقی از 4000 برگ تا 15000 برگ در ساعت است.

شاید برای شما هم پیش امده باشه که فایلی رو به چاپ‌خونه تحویل میدید و ظرف مدت کمتر از 6 ساعت اون رو به شما در تیراژ بالا تحویل میده که این فایل‌ها ممکنه کارت ویزیت و یا حتی منو باشه در ضمن چاپ افست از کیفیت خوبی هم برخوردار هستند.

محدوده‌ی کار با ماشین‌های افست ورقی، بسیار وسیع و متنوع است، که تقریبا تمام موارد چاپی را شامل می‌شود.

کنترل‌های ماشین

ماشین‌های چاپ افست ورقی و روتاتیو مجهز به سیستم‌های پیشرفته‌ی الکترونیکی برای تنظیم و کنترل رنگ و ریجیستر شدن کاغذ (روی هم چاپ شدن رنگ‌ها) و کاهش زمان آماده‌سازی و همچنین، سیستم اتوماتیک برای نصب پلیت بر روی سیلندر هستند.

هرچند که وجود این سیستم‌ها، افزایش قیمت تمام شده را در بردارد، اما این هزینه‌ی اضافی به دلیل بهبود بخشیدن در عملکرد و کاهش زمان خواب ماشین، به زودی جبران خواهد شد.

چاپ افست خشک

روشی از چاپ افست است که نیازی به استفاده از محلول مرطوب کننده ندارد. قسمت‌های بدون چاپ، از جنس لاستیک سیلیکون هستند که بدون نیاز به مایع مرطوب کننده ، مرکب را دفع می‌کنند.

برتری این روش در زمان آماده سازی ماشین است که به دلیل عدم نیاز به دستیابی به بالانس بین آب و مرکب، فرم‌های کمتری باطله می‌شود.

بزرگ شدن نقاط چاپ شده نیز کمتر اتفاق می‌افتد و از لحاظ در نظر گرفتن محیط زیست نیز، روش مناسبی شناخته شده است، چون نیازی به مصرف مواد شیمیایی و افزودن به محلول مرطوب کننده ندارد.

هرچند در این روش به علت عدم وجود آب، درجه‌ی حرارت نورد‌های مرکب، باید کنترل شود تا بتواند مرکب را به اندازه‌ی کافی خنک کند، بنابراین در این روش از مرکب مخصوص باید استفاده شود.

ویژگی‌های چاپ افست

بر خلاف آنچه در روش لترپرس اتفاق می‌افتد، در روش افست تصویر با کمترین فشار ممکن بر روی کاغذ منتقل می‌شود.

لاستیک افست این امکان را می‌دهد که چاپ با کیفیت بهتری نسبت به دیگر روش‌ها انجام شود.

در گذشته چاپ نقاط مشکی با روش افست، به دلیل وجود آب، با گرایش به رنگ طوسی و خاکستری چاپ می‌شد، اما استفاده از مرکب‌های مدرن، امروزه این نقص را بر طرف کرده است.

خب بریم یه خلاصه از کل مبحثمون بگیم

مزایای لیتوگرافی افست:

  • امکان بازآفرینی دقیق جزئیات تصویر
  • ارزان بودن پلیت چاپ
  • آماده سازی سریع
  • امکان استفاده از انواع کاغذ به دلیل وجود لاستیک افست

کاستی‌های لیتوگرافی افست:

  • تغییرات رنگ به دلیل مشکلات ناشی از بالانس آب و مرکب
  • تغییر در ابعاد کاغذ، در نتیجه‌ی استفاده از آب
  • یکدست نبودن چاپ تنپلات
  • ثابت بودن طول چاپ در ماشین‌های افست رول و محدودیت در سایز چاپ

مرسی که با ما همراه بودی

الوپیکچر


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27937
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید