امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

نکات مهم در تمیز کردن کولر گازی


1401/07/27
کد خبر : 28559
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 11 نفر

آیا شما هم برای خنک کردن هوای محل کار یا زندگی خود از کولر گازی استفاده می‌کنید؟ آیا زمانی که کولر گازی روشن است سوال می‌پرسید چگونه دمای محیط را پایین بیاوریم؟ آیا هرچقدر دستگاه روشن باشد، هوای اتاق خنک نمی‌شود؟ تاریخ آخرین باری که کولر گازی خود را تمیز کرده‌اید به یاد دارید؟ آیا با نکات تمیز کردن کولر گازی آشنا هستید؟ در ادامه همراه ما باشید تا به تمام سوالات شما درباره تمیز کردن کولر گازی پاسخ دهیم.
کولر گازی به طور عمومی دارای دو پنل است. یکی از پنل‌ها در بیرون از خانه و یکی داخل اتاق نصب می‌شود. اما تمیزکاری کولر تنها به یک پنل مربوط نمی‌شود و باید هر دو پنل را به خوبی تمیز کنید. بهتر است ابتدا به سراغ پنل بیرونی کولر گازی بروید.

تمیز کردن پنل بیرونی را جدی بگیرید!

به قسمتی از کولر گازی که خارج از محل نصب می‌شود، پنل بیرونی می‌گویند. در این قسمت قطعات مهمی چون کمپرسور، کندانسور، خازن، موتور فن و ... وجود دارند. در واقع این قطعات دستورات ارسال شده از سمت برد را اجرایی می‌کنند؛ در نتیجه مشکلی هرچند کوچک در این قسمت‌ها موجب پایین آمدن راندمان دستگاه می‌شود، پس تمیز کردن این قسمت بسیار مهم است.
برای تمیز کردن پنل بیرونی کولر گازی بهتر است ابتدا محافظ یا دربهای اطراف پنل را باز کنید تا به قطعات داخلی دسترسی داشته باشید؛ سپس با یک دمنده باد با فشار زیاد هوا به داخل آن بدمید یا از یک جاروبرقی برای پاک کردن گرد و غبار کمک بگیرید؛ سپس بدنه و قطعات قابل شستشوی آن را به کمک یک کارواش یا آب و مواد شوینده مناسب، شستشو دهید.
البته دقت داشته باشید که قبل از شستشوی این قسمت ابتدا برق کولرگازی را از طریق جعبه تقسیم قطع کنید تا حین کار خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند.



از تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی غافل نشوید!

بعد از تمیز کردن پنل خارجی، نوبت تمیز کردن پنل داخلی می‌شود. برای اینکار به جاروبرقی، دستمال تمیز، مایع تمیزکننده، آب، مسواک و ... نیاز دارید. برای تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی کافیست به نکات زیر دقت کرده و مراحل زیر را انجام دهید.

درب بالای پنل داخلی کولر گازی را تمیز کنید

برای تمیز کردن درب بالای پنل داخلی کولرگازی، باید اقدامات زیر را انجام دهید:
•    برق دستگاه را قطع کنید تا در زمان تمیزکاری دست شما را برق نگیرد.
•    سپس دستکش ایمنی دست کرده و درب بالای دستگاه را باز کنید.
•    برای باز کردن درب بالای کولر گازی، نیازی نیست ابزار و تجهیزات مخصوص داشته باشید.
•    می‌توانید با دست خالی هم درب را از جای خود بیرون آورید؛ فقط این کار را با دقت انجام دهید تا درب و لولاهای آن آسیب نبیند.
•    پس از خارج کردن درب از بدنه، آن را با یک دستمال میکروفایبر و مایع شیشه شور تمیز کنید.
•    سپس آن را در قسمتی بگذارید تا کاملا خشک شود.

فیلتر هوای داخل کولر گازی را تمیز کنید

بعد از خارج کردن درب دستگاه، می‌توانید به قطعات داخلی آن دسترسی پیدا کنید؛ حال باید فیلترها را تمیز کنید. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:
•    ابتدا فیلترها را به آرامی از محل خود بیرون آورید.
•    سپس به کمک سری‌های برس دار جاروبرقی، روی فیلتر را تمیز کنید تا تمام گرد و غبارها از بین برود.
•    حال باید فیلترها را با آب و مایع شوینده به آرامی شستشو دهید تا تمام کثیفی‌های آن از بین رود.
•    سپس آن را آبکشی کنید و در صورت امکان در محل باز قرار دهید تا با جریان هوا و نور آفتاب خشک شود.
•    اگر در قسمت فیلترهای کولر گازی، فیلتر تصفیه هوا وجود دارد، وضعیت آن را بررسی و در صورت کثیف بودن آن را تعویض کنید.
طول عمر استاندارد برای فیلترهای تصفیه هوا، حدود سه ماه است. در نتیجه اگر از کولرگازی فقط در تابستان استفاده می‌کنید باید آن را در سرویس سالیانه دستگاه انجام دهید؛ اما اگر کولرگازی شما دو حالته است و تقریبا هر 12 ماه سال از آن استفاده می‌کنید، باید هر فصل فیلتر تصفیه هوا را عوض کنید.
اگر این فیلتر به موقع عوض نشود، باعث انتشار گرد و غبار به داخل محیط شده و خود عامل بیماری تنفسی و عفونی در افراد می‌شود.



قطعات داخلی کولر گازی را تمیز کنید

پس از فیلترها باید قطعات داخلی کولر گازی را تمیز کنید. با توجه به اینکه برخی از این قطعات از دستگاه جدا نمی‌شوند؛ می‌توانید با سری‌های برس دار یا نوک باریک جاروبرقی، زاویه‌ها و روی قطعات را به راحتی از گرد و غبار پاک کنید. برای جاروبرقی کشیدن روی این قطعات بهتر است جاروبرقی را از سمت بالا به پایین بکشید.

یونیت فن و قطعات داخل آن را تمیز کنید

یونیت فن قطعه ایست که عامل هدایت هوای خنک به داخل محیط می‌شود. روی این قطعه نیز مانند سایر قطعات کولرگازی گرد و خاک و روغن جمع می‌شود؛ در نتیجه باید در فواصل زمانی منظم تمیز شود. برای تمیز کردن یونیت فن و قطعات داخلی آن، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:
•    با دست به راحتی دریچه را به سمت راست و چپ ببرید تا از جای خود بیرون آید.
•    سپس با دستمال مخصوص یا آب و مایع شوینده آن را تمیز کنید.
•    حال پره‌های داخل کولر را با جاروبرقی یا دستمال پاک کنید.
•    سپس همه قطعات را به محل اصلی خود برگردانید.
در این مطلب سعی کردیم تمام نکات مهم درباره تمیز کردن کولر گازی را به زبان ساده به شما آموزش دهیم. می‌توانید ترفندها و نظرات خود را برای تمیز کردن کولرگازی با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متدوال در مورد تمیز کردن کولر گازی

بهترین زمان تمیز کردن کولرگازی کی هست؟
با سلام، با توجه به میزان استفاده شما از کولر گازی بهترین زمان تمیز کردن دستگاه تعیین می‌شود. اما در اغلب اوقات بازه سه ماهه برای تمیز کردن کولرگازی مناسب است.
میشه برای تمیز کردن کولرگازی از وایتکس استفاده کرد؟
با سلام، مایع سفید کننده برای تمیز کردن قطعات قوی است. بهتر است از ترکیب مایع ظرفشویی و آب گرم برای تمیز کردن قطعات، استفاده کنید.
چرا باد فقط از پره های کناری خارج میشه و محیط رو خنک نمیکنه؟
با سلام، ممکن است یونیت فن دستگاه کثیف باشد، برای حل مشکل باید قطعات پنل داخلی کولر گازی را تمیز کنید.  
آیا باید شلنگ فاضلاب کولر گازی رو هم تمیز کنیم؟
با سلام، بله. اگر رسوب و املاح آب محل شما بالا باشد ممکن است رسوب داخل شلنگ بسته شود و اجازه تخلیه آب را ندهد. می توان شلنگ را داخل یک ظرف آب جوش یا سرکه سفید و آب قرار دهید تا رسوب آن از بین برود.
دو روزه آب از شلنگ کولر گازی خارج نمیشه و در عوض از موتور بیرون میاد، راهکارش چیه؟
با سلام، احتمالا شلنگ خروجی آب کولر گازی مسدود شده، باید شلنگ را تمیز یا با شلنگ جدید تعویض کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28559
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید