امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مینی چیلر چیست؟ چه کاربردها و مزایایی دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28315
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 17 نفر

مینی چیلر چیست؟

تجهیزات متعددی در زمینه تهویه مطبوع وجود دارند که هر کدام بسته به موقعیت و ویژگی های محیطی می توانند به عنوان وسیله ایده آل استفاده شوند. مینی چیلر یکی از این تجهیزات است که برای انواع مصارف تأمین سرمایش در ساختمان ها کاربرد دارد. کار این دستگاه پایین آوردن دمای آب و سپس پمپاژ آن به منظور استفاده در دیگر تجهیزات تهویه مطبوع مانند انواع فن کویل می باشد.


 مینی چیلر چیست


گرچه مینی چیلرها به طور مخصوص برای سرد کردن آب و تأمین هوای سرد به کمک آن طراحی شده اند، اما این امکان وجود دارد که با نصب تجهیزات خاص، عملکرد آنها را به تأمین گرمایش در زمستان با گرم کردن آب تغییر داد. اما این امر در ایران، به عنوان کشوری که همواره به گاز طبیعی ارزان قیمت دسترسی داشته است، فاقد توجیه اقتصادی است. مینی چیلرها می توانند به کمک کمپرسورهای خود و با استفاده از برق آب را گرم کنند ولی این کار به شدت استهلاک آنها را بالا برده و موجب فرسودگی این دستگاه ها می گردد. بنابراین در نظر داشته باشید که این نوع محصول با هدف تأمین سرمایش تولید شده است و نباید چندان روی گرمایش تولیدی آن حساب کنید.
ظرفیت پایین، سهولت در جابجایی، مصرف پایین برق و تولید سرما تا دمای‌های پایین گاهاً تا زیر صفر استفاده از آن‌ها را در مصارف گوناگون به شدت گسترش داده است.

تفاوت مینی چیلر با چیلر چیست؟

شاید برای شما اینطور تلقی شود که مینی چیلر تنها یک چیلر در ابعاد کوچک است. گرچه از نظر کلیت و هدف عملکرد این حرف درست است، اما از نظر کاربری و ویژگی های داخلی تفاوت های فاحشی میان این دو محصول وجود دارد که بخش عمده آن به تجهیزات تشکیل دهنده چرخه کاری آنها برمیگردد. به طور کلی تفاوت های این دو دستگاه در چهار دسته طبقه بندی می شود:
• ظرفیت عملکرد: به طور عمومی پذیرفته شده است که مینی چیلرها حداکثر 10 تن تبرید ظرفیت عملیاتی داشته باشند، عددی که به عنوان حداقل ظرفیت چیلرها مشخص شده است. گرچه مینی چیلرهایی با ظرفیت بیشتر از 10 تن تبرید هم در دسترس هستند، اما این امر نادر است. در میان تولیدکنندگان، به عنوان یک قانون نانوشته این طور در نظر گرفته می شود که چیلرها برای ساختمان های بزرگ با متراژ بالا و مینی چیلرها برای ساحتمان های مسکونی، اداری و صنعتی با ابعاد کوچک استفاده شود.
• نوع کمپرسور: کمپرسورهای اسکرال، نوع اصلی مورد استفاده در مینی چیلرها هستند. این کمپرسورها که قادرند در تناژ پایین راندمان بسیار بالا و طول عمر قابل توجهی از خود نشان دهند، در چیلرهای بزرگتر جای خود را به کمپرسورهای پیستونی، اسکرو و سانتریفیوژ می دهند که برای گستره کاری و کاربری در ابعاد بزرگتر مناسب تر هستند. کمپرسورهای اسکرال بزرگ هم وجود دارند، اما مجدداً این امر نادر است و تلاش می شود از تجهیزات قویتر برای مصارف سنگین تر استفاده شود.
• نوع کندانسور: کندانسور یک مبدل حرارتی است که در چرخه عملکرد این تجهیزات بعد از کمپرسور قرار می گیرد. وظیفه این قطعه گرفتن حرارت از گاز مبرد و تبدیل آن به مایع است. در حالی که مینی چیلرها اکثراً از هوا برای کمپرسور استفاده می کنند و با عنوان هواخنک شناخته می شوند، چیلرها هم می توانند از هوا و هم از آب استفاده کنند. بهره گیری از آب گرچه ظرفیت کار را بالاتر می برد اما نیاز به برج خنک کننده به عنوان یک وسیله اضافی را به وجود می آورد.
• پمپ و منبع انبساط: در مینی چیلر پمپ آب و منبع انبساط درون قاب دستگاه چاسازی و نصب شده و به عنوان یک مجموعه کامل با دیگر قسمت ها در نظر گرفته می شوند. این موضوع در مورد چیلرها صادق نیست. آنها نیازمند اتصال پمپ و منبع انبساط بیرونی هستند و این موضوع منجر به اشغال فضای قابل توجهی می گردد. 
در نظر داشته باشید که خرید چند مینی چیلر برای یک ساختمان بزرگ، می تواند پرهزینه تر از راه اندازی یک چیلر مرکزی باشد. بنابراین پیش از اقدام برای تهیه این تجهیزات به محیط مد نظر و نیازهای آن توجه داشته باشید.

اجزای اصلی مینی چیلر چیست؟

اکثر تجهیزات موجود در بازار از این دسته، از نوع تراکمی هستند که مشخص کننده نحوه عملکرد آنها به منظور خنک کاری است. معدود دستگاه های نوع جذبی هم در بازار یافت می شوند، اما این محصولات در بازار به ندرت خریدار پیدا می کنند. نوع تراکمی بازدهی، عمر و قدرت بالاتری دارد و گرچه نوع جذبی در بعضی موقعیت های خاص خود را برتر نشان می دهد، به طور کلی در خصوص استفاده در فضاهای کوچک غلبه با دستگاه های تراکمی است.


 مینی چیلر چیست


مینی چیلرها دارای چهار قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط هستند که در ادامه به طور خلاصه ویژگی های هر کدام را بررسی می کنیم.
• کمپرسور: در ساختار این تجهیزات، کمپرسور تعیین کننده اصلی مصرف برق، ضریب عملکرد و میزان صدا و ارتعاش تولیدی است. اگر ظرفیت برودتی مورد نیاز پایین باشد، باید از برق تک فاز استفاده شود که در این مورد هم کمپرسور باید با نوع جریان هماهنگی داشته باشد. به طور عمومی کمپرسورهای اسکرال به عنوان گزینه بهینه در این دستگاه ها به شمار می روند و کم پیش می آید که انواع دیگر کمپرسور در این ظرفیت ها دیده شود.
• کندانسور: بسته به کاربری، می توان از کندانسورهای هواخنک یا آب خنک استفاده کرد، اما همان طور که پیش از این گفتیم انواع آب خنک نیازمند برج کننده هستند. پس اکثر تولیدکنندگان به منظور یکپارچه سازی و اشغال فضای کمتر، کندانسور هواخنک را در مینی چیلرهای خود نصب می کنند.
• اواپراتور: غالب اواپراتورهای مورد استفاده در این قبیل محصولات از نوع صفحه ای هستند که جای کمی اشغال کرده و راندمان بسیار بالایی ارائه می کنند. این امر به ظرفیت عملکردی هم مربوط است: اغلب ذکر می شود که اواپراتورهای صفحه ای نهایتاً 10 تن ظرفیت سرمایش دارند. اواپراتورهای پوسته و لوله هم قابلیت استفاده در مینی چیلر را دارند، اما این کار با توجه به ظرفیت های عملکردی آنها بیشتر باعث هدر رفت انرژی و استهلاک سیستم می گردد.    
• شیر انبساط: این مورد در میان انواع تجهیزات می تواند از نوع ترموستاتیک یا الکترونیکی باشد. انتخاب شیر انبساط بسته به ظرفیت و شرایط عملیاتی مینی چیلر است و هر دو نوع را می توان استفاده نمود.

مزایای استفاده از مینی چیلر

این دستگاه ها به خاطر طراحی مختصر و مفید و در نظر داشتن فضای اشغال شده در هنگام نصب، قابلیت استفاده در محیط هایی با فضای محدود را فراهم می کنند. همچنین، با این کار جا برای نصب تجهیزات دیگر هم باز می شود.
به جز فضا، مقدار مبرد استفاده شده در این دستگاه ها هم پایین است. این امر در کنار هزینه های استفاده از انواع مبردها توجیه اقتصادی مناسبی در اختیار شما قرار می دهد. علاوه بر هزینه پایین تر، استفاده از مبرد کمتر برای سازگاری با محیط زیست نیز مفید است و آلایندگی کمتری تولید می کند.


 مینی چیلر چیست


مینی چیلرهای هواخنک بدون نیاز به برج خنک کننده کار می کنند، مسافت لوله کشی آنها می تواند طویل باشد و سیستم تهویه و تبرید آنها از یکدیگر مستقل است. مجموع این ویژگی ها این محصول را برای استفاده در انواع ساختمان ها با ابعاد متوسط و کوچک مناسب می سازد.
 گفتنی است که با یکپارچه بودن پمپ و منبع انبساط، می توانید با خیال آسوده و بدون نیاز به نصب و اتصال به ادوات دیگر از مینی چیلرها به عنوان تجهیزات مستقل استفاده نمود.

جمع بندی

مینی چیلر دستگاهی است که برای تأمین هوای سرد در انواع ساختمان های با مساحت نسبتاً پایین به کار می رود. به لطف بهره گیری از سیستم های پیشرفته، امروزه اکثر مینی چیلرهای موجود در بازار از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قادرند نیازهای انواع فضاهای مسکونی، اداری و تجاری را در محدوده طراحی خود تأمین کنند. فضای اشغالی پایین، ظرفیت مناسب برای ساختمان های متوسط و کوچک شهری، عدم نیاز به نصب ادوات جانبی مانند برج های خنک کننده و یکپارچه بودن منبع انبساط و پمپ از مهمترین مزایای این نوع دستگاه به شمار می رود.
لازم به ذکر است که این نوع دستگاه بیشتر با هدف تأمین سرمایش تولید شده است و توانایی آن در فراهم کردن هوای گرم محدودیت های خاص خود را دارد. لذا پیشنهاد می کنیم در صورتی که قصد دارید یک دستگاه تهویه مطبوع هم برای فصول سرد و هم برای فصول گرم تهیه کنید، از خرید مینی چیلر صرف نظر نمایید.
منبع: خانه تاسیسات


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28315
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید