امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

موتور سیکلت سه چرخ، چه مزایا و معایبی نسبت به سایر موتورها دارد؟


1401/07/27
کد خبر : 28036
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

امروزه موتورهای سه چرخ بسیار زیبایی، وارد بازار شده‌اند. برندهای مطرحی همچون هوندا، پولاریس، هارلی دیویدسون و … این نوع موتور سیکلت‌ها را تولید می‌کنند. در این مقاله از سری مقالات موتوری مجله بیمه دات کام، می‌خواهیم به معرفی موتورسیکلت سه چرخ بپردازیم. با ما همراه باشید.

موتور سیکلت سه چرخ

همان‌طور که هر گردی گردو نیست، هر سه چرخی هم  موتور سیکلت سه چرخ نیست. از قدیم، وسایل نقلیه سه چرخ مانند گاری وجود داشته‌اند که نیروی خود برای حرکت را از حیوان می‌گرفتند. با گذشت زمان و اختراع موتور، دیگر نیازی به حیوان برای حمل و نقل نبود. کافی بود یک موتور روی وسیله نقلیه گذاشته شود و به واسطه آن موتور، حرکت صورت بگیرد.


 موتور سیکلت سه چرخ
موتور سیکلت سه چرخ


برای این‌که یک سه چرخ موتوری، موتور سیکلت سه چرخ نامیده شود، باید کنترل و هندلینگ آن مانند موتور سیکلت باشد؛ یعنی حرکت بدن به سمت طرفین و انداختن وزن به طرفین روی کنترل آن موثر باشد.

دسته بندی موتورهای سه چرخ

با توجه به تعریف بالا، دو دسته کلی موتور سیلکت سه چرخ داریم:
•    دسته اول، موتور سیکلت‌هایی هستند که یک چرخ در جلو و دو چرخ در قسمت عقبی دارند. این دسته، خود دارای دو زیر دسته است: الف) آنهایی که چرخ جلو با یکی از چرخ‌های عقب در یک راستاست و اصطلاحاً به آن‌ها ساید کار می‌گویند. ب) آنهایی که هیچکدام از سه چرخ در یک راستا نیستند؛ چرخ جلو در امتداد خط وسط محور متصل‌کننده چرخ‌های عقب قرار دارد.
•    دسته دوم، موتور سیکلت‌هایی هستند که دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب دارند. به اصطلاح این موتور سیلکت‌ها، معکوس هستند. محبوبیت این موتور سیکلت‌ها در حال حاضر رو به افزایش است. عملکرد بهتر این موتور سیکلت‌ها، خصوصاً در هنگام ترمزگیری مشخص می‌شود.
موتورسیکلت‌های سه چرخ، بنا به برخی دلایل اقتصادی و قانونی ساخته می‌شوند و در کشورهای مختلف طرفدار دارند. این موتورها در انگلستان به خاطر مزیت مالیاتی، در ایالات متحده به خاطر پاس کردن قوانین و ضوابط امنیتی کم‌تر دارای محبوبیت هستند. این دسته‌بندی موتورسیلکت‌های سه چرخ بر اساس پیکربندیشان بود. مدلی دیگری هم برای دسته‌بندی این موتور سیلک‌‌ها هست که بر اساس کاربرد این وسایل است. این دسته‌بندی شامل موارد زیر می‌شوند:
•    اسکوترهای سه چرخ مانند پیاجو MP3
•    موتورسیکلت سه چرخ اسپرت مانند Can-Am Spyder Roadster
•    موتور سیکلت سه چرخ چند منظوره مانند Street Glide
•    موتور سیکلت‌های سه چرخ مسافرتی مانند Tri Glide Ultra Classic هارلی دیویدسون
•    موتورسیکلت‌های سه چرخ کار مانند Rickshaw
•    موتور سیکلت‌های سه چرخ همه جا رو مانند سه چرخه‌های ATV

مزایای موتور سه چرخ

امروزه که تنوع خودروها و موتور سیکلت‌ها روز به روز در حال بیشتر شدن است، موتور سیکلت‌های سه چرخ هم دوباره پر طرفدار می‌شوند. این موتور سیکلت‌ها به دلیل اینکه چرخ سومی دارند، تعادل بیشتری دارند و در هنگام توقف و یا حرکت آرام در ترافیک، از وزن موتورسوار و مسافر حمایت بیشتری می‌کنند. از طرفی برای حفظ تعادلشان مجبور نیستید، وزن بالای موتور را برای مهار کردن آن تحمل کنید. با توجه به مدل‌های مختلفی که شرکت‌های موتورسازی برای این موتور سیکلت‌های سه چرخ در نظر دارند و تولید می‌کنند، بازار فروش این موتور سیکلت‌های لوکس و جذاب در حال رونق گرفتن است.


 
 موتور سیکلت سه چرخ
نمونه‌ای از موتور سیکلت سه چرخ که دوچرخ آن در عقب است.


.
از بهترین موتورسیکلت‌های سه چرخ دنیا که از آن‌ها با عنوان ترایک هم نام برده می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    سه چرخه‌های هارلی مانند: Tri Glide Ultra و Freewheeler که هر دو، یک چرخ در جلو و دو چرخ در عقب دارند. با این تفاوت که Freewheeler کمی کوتاه‌تر از TGU و ارزان‌تر از آن است.
•    Can- Am Spyder F3-S Special Series که دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب هستند و بسیار لوکس و جذاب به نظر می‌آیند.
•    PolarisSlingshot 3 Wheel Motorcycle Car که در سه مدل: استاندارد Slingshot SL، Slingshot و Slingshot SL LE بالای خط موجود هستند.
•    Honda Neowing که دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب است. این موتور سیکلت بسیار لوکس و دیدنی است.

بیمه موتور سیکلت سه چرخ

همان‌طور که می‌دانید، تمامی وسیله‌های نقلیه، امکان تصادف و حادثه دارند. موتور سیکلت شما چه موتور تک سیلندر باشد چه چند سیلندر، چه دو چرخ باشد، چه سه چرخ، باید بیمه موتور داشته‌باشد. برای وسایل نقلیه‌تان حتماً بیمه‌های مربوطه را تهیه کنید تا در هنگام حادثه، از پرداخت هزینه و دغدغه‌های آن در امان باشید.
مبلغ حق بیمه موتور، بر حسب: سال تولید، مدل موتور، تعداد سیلندر و نوع بنزینی یا برقی متفاوت است. برای این‌که بدانید، هزینه بیمه موتور سیکلت سه چرخ شما چقدر است، می‌توانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید.
 Bimeh.com جامع‌ترین و معتبرترین سامانه خرید، مقایسه و استعلام هزینه بیمه است. با وارد شدن به این سامانه و انتخاب نوع بیمه و اطلاعات درخواستی، فهرستی از شرکت‌های بیمه مختلف با هزینه‌هایشان برای شما نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید این بیمه‌ها و کیفیت آن‌ها در ارائه خدمات را با هم مقایسه کرده و به صورت آنلاین و از طریق همین سایت اقدام به خرید بیمه موتور سیکلت نمایید.
به طور کلی می‌توان گفت موتور سیکلت سه چرخ، به خاطر حفظ تعادل راحت‌تر، طرفداران زیادی دارد. همچنین این موتورها دارای انواع مختلفی مانند: دو چرخ در جلو یا دو چرخ در عقب هستند. که در خصوص هر کدام از آنها به شما اطلاعاتی دادیم.
منبع: سایت بیمه (https://bimeh.com)



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28036
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید