امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

مدیریت منابع انسانی یا HRM چیست؟ | تعریف منابع انسانی و تاریخچه آن


1401/07/27
کد خبر : 28147
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر
زندگی بشر از زمان خلقت او به صورت گروهی تعریف شده است. این مسئله کاملا روشن است که همواره هر کجای این کره خاکی پیشرفتی حاصل شده و یا فرآیند خاصی شکل گرفته ، پای یک گروه از افراد در میان بوده است. در واقع این تلاش‌های جمعی است که اهداف یک گروه را به ثمر می‌نشاند. به همین خاطر با وجود تمام پیشرفت‌هایی که در حوزه علم و تکنولوژی صورت گرفته است، هنوز هم منابع انسانی اصلی‌ترین سرمایه سازمان‌ها شناخته می‌شوند. پیرو همین نیاز است که استخدام و تربیت نیروی کار یا همان منابع انسانی در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف برای رسیدن به اهداف و مقاصد آن‌ها به یک امر معمول تبدیل شده است. آیا تاکنون چیزی راجع به مدیریت منابع انسانی hrm شنیده‌اید؟ مدیریت منابع انسانی HRM یکی از وجوه مهم در مدیریت هر سازمانی است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

مدیریت منابع انسانیHRM

هر سازمان از مجموعه فعالیت‌های مختلفی تشکیل شده که مانند قطعات پازل مکمل یکدیگر هستند. هر یک از این تکه‌های پازل در واقع شغلی هستند که نیروهای انسانی در آن حوزه فعالیت می‌کنند. قطعا هر چه نیروی‌های انسانی به عنوان منابع در سطح بالایی از مزیت‌های رقابتی باشند، اقتدار و رشد یک مجموعه را تضمین کرده و اهداف سازمانی بهتر و سریع‌تر حاصل می‌شود.‌ بنابراین طبیعی است که مدیران منابع انسانی در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به دنبال استخدام و پرورش نیروی کاری باشند که هم سطح با مجموعه باشند. در این راستا نیز برای جذب منابع انسانی از استراتژی‌های خاصی استفاده می‌کنند.‌ حال در تعریف مدیریت منابع انسانی می‌توان چنین گفت: هر سازمان از پنج رکن اصلی شامل: بخش تکنولوژی و ارتباطات، تولید و ساخت، فروش و بازاریابی، مالی و حسابداری و منابع انسانی تشکیل شده که همگی به مدیریت اصولی نیاز دارند.

کارکنان و کارمندان به عنوان نیرو و منابع انسانی چرخ‌های گردان هر سازمانی هستند که کل ارکان آن را به حرکت در می‌آورند. در دنیای پیشرفته امروز منابع انسانی منبع کلیدی و عنصر حیاتی در سازمان‌ها به حساب می‌آیند. اهمیت منابع انسانی ارزشمند زمانی آشکار می‌شود که جایگزین آن را پیدا نمی‌کنید. حتی پیشرفته‌ترین تجهیزات نیز در صورت خرابی قابلیت تعمیر یا تعویض دارند اما جایگزینی منابع انسانی کاربلد کار ساده‌ای نیست. حال مدیریت منابع انسانی HRM به نوعی علم و استراتژی تعریف می‌شود که مدیران بر اساس آن به جذب کارمند، آموزش آن‌ها و روابط بین اعضای سازمان می‌پردازند. مدیران منابع انسانی می‌توانند با شناخت کامل کارکنان خود و تربیت و پرورش آن‌ها در راستای تحقق اهداف خود گام‌های مثبتی بردارند. نتیجه تمام این فعالیت‌ها رشد و توسعه عمومی در بخش‌های مختلف کشور است.

تاریخچه  مدیریت منابع انسانی HRM

طبیعتا مدیریت منابع انسانی به عنوان یک علم به صورت ناگهانی شکل نگرفته و مانند هر علم دیگری از گذشته تا امروز یک سیر تکاملی را پشت گذاشته تا جایی که می‌توان در دنیای امروز از آن به بهترین شکل بهره‌برداری کرد. آنچه در علم مدیریت منابع انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد، رفع نیازهای کارمندان در کنار بهره‌وری از آن‌ها برای رسیدن به مقاصد سازمان است. در واقع هدفی که درگذشته سازمان‌ها توجهی به آن نداشتند؛ بهره‌وری از نیروی انسانی و در عین حال رسیدگی به نیاز آن‌ها یک استراتژی کاربردی است که مدیران منابع انسانی در پی گسترش تولیدات و خدمات در سازمان‌ها، آن را پیاده‌سازی کردند. این اتفاق بزرگ در اواخر قرن نوزدهم استارت خورد و پایه‌گذاری شد و سازمان‌ها بخش مجزایی را برای رسیدگی به امور کارکنان خود اختصاص دادند. پس از آن تا همین امروز منابع انسانی به جایگاه مهمی در سازمان‌ها رسیده‌اند.

علم مدیریت منابع انسانی HRM حاصل یک جنبش عمومی است و رویدادهای مهم بسیاری بر سرعت شکل‌گیری و خلق آن دامن زده‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل در این جنبش انقلاب صنعتی است. پس از انقلاب صنعتی در انگلستان کارخانجات بزرگی در آمریکا و اروپا تأسیس شدند  که برای تولیدات انبوه به تعداد زیادی نیروی کار ماهر احتیاج داشتند. پس از آن نیز در پی مشکلات عدیده‌ای که کارگران در گذشته با آن مواجه بودند، اعتراضات گسترده‌ای شکل گرفت که به دنبال آن دفاع از حق و حقوق کارگران جرقه‌ای برای خلق مدیریت منابع انسانی شد. پس از شکل‌گیری نهضت کارگری، نهضت مدیریت علمی در خلق این جنبش علمی تأثیر بسیاری داشته است. این نهضت توسط تیلور تشکیل شده است. تیلور عقیده داشت که علم ریشه تمام موفقیت‌ها در حوزه‌های تولیدی و خدماتی است. بنابراین انتخاب کارگران بر اساس سطح علمی آن‌ها یک اصل مهم شناخته می‌شود.

ورود علم در هر حوزه‌ه‌ای به برداشتن گام‌های بزرگ‌تر در آن حوزه کمک می‌کند. پس از شکل‌گیری نهضت مدیریت علمی، زمینه حضور روان‌شناسی در صنعت فراهم گردید. در روانشناسی صنعتی می‌توان به شناخت کامل مهارت‌های هر یک از کارکنان پرداخت. از آنجا که تنها برخی از کارها برای بعضی از کارمندان مناسب است، انتخاب درست کارمندان برای حوزه‌های کاری مرتبط با آن‌ها به پیشرفت سریع‌تر سازمان کمک می‌کند. فرآیندهایی که ذکر کردیم در کنار هم زمینه شکل‌گیری مدیریت منابع انسانی HRM را فراهم ساخته‌اند. این روزها مدیریت منابع انسانی به درجه‌ای از اهمیت رسیده است که پیشرفت اهداف سازمان‌ها بدون به کارگیری مدیران منابع انسانی غیرقابل پیش بینی است.

نقش مدیریت منابع انسانی HRM در کسب و کارهای امروزی

این روزها مدیران منابع انسانی به جذب و نگهداری منابع انسانی، ایجاد انگیزه رشد در آنها، ارائه آموزش‌های لازم، تحلیل و طراحی شغل، کارمندیابی، ایمنی و بهداشت، برنامه ریزی منابع انسانی و ارزیابی مشاغل و غیره به انجام نقش‌های جدید می‌پردازنند. امروزه مدیران منابع انسانی وظیفه دارند از کارمندان در بخش‌های مختلف حمایت کنند  و با آموزش اصولی آن‌ها سرمایه‌های انسانی را توسعه دهند. اوج فعالیت مدیران منابع انسانی  در ارزیابی عملکرد کارکنان با کارایی آنها می‌باشد.

سایت توانا

سایت توانا یک سیستم آموزشی معتبر است که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده است. تیم متخصص و حرفه‌ای توانا با ارائه مقالات آموزشی مختلف در حوزه‌های متعدد توسعه فردی، مدیریت منابع انسانی و مدیریت کسب و کار و غیره مشغول خدمات رسانی به شما عزیزان هستند. شما می‌توانید برای استفاده از مقالات و آموزش‌های راهبردی سایت توانا در حوزه مدیریت منابع انسانی HRM از طریق لینک زیر وارد سایت توانا شوید.

https://tavanaedu.com


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28147
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید