امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

فلافل چیست؟ (مواد لازم تهیه فلافل + تاریخچه آن)


1401/07/27
کد خبر : 27527
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 24 نفر

این خوراکی خیابانی نه تنها در کشورهای عربی و خاورمیانه بلکه در بسیاری از کشورهای غربی همانند آمریکا و انگلستان یک ساندویچ محبوب و مشهور است.
اغلب ما به هنگام یاد کردن از فلافل به یاد جنوب کشور و به خصوص شهر اهواز می‌افتیم. در این شهر خیابانی وجود دارد که می‌توانید در آنجا، بهترین و خوشمزه‌ترین فلافل را با انواع مخلفات مثل سالاد کلم، سالاد شیرازی، ترشی بندری، سبزیجات خرد شده و حتی بادمجان سرخ شده در یک نان باگت داشته باشید.
فلافل جنوبی در گذشته بسیار تند بود طوری که برخی از فلافل فروشی‌ها بیشتر به خاطر تندی بیش از اندازه ساندویچ‌شان مشهور بودند اما امروزه به دلیل استقبال گسترده مردم سایر استانها، این خوراکی با طعمی عادی و بدون تندی ناراحت کننده سرو می‌شود و آن فلافل‌های آتشین به خاطرات دور پیوسته است.
فلافل منشا عربی دارد و ظاهرا اسم جمع کلمه فارسی فلفل است. در صرف و نحو عربی یکی از انواع جمع بر وزن فعالل است که برای کلمات چهار حرفی یا همان رباعی به کار می‌رود. همچنین کلمه فلافل از کلمه مصری pha la phel به معنای تعداد زیادی حبوبات و یا لوبیا منشا گرفته است.
فلافل در سراسر دنیا با صدای فتحه (falafel) در حرف اول به کار می‌رود، در حالی که برخی نیز آن را به صورت felafel تلفظ می‌کنند. پژوهشگران غذایی این خوراکی را برخاسته از مصر و یا هند می‌دانند. بهر حال از هر کجا که آمده باشد، این خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی یکی از انتخابهای دست اول غذاهای خیابانی است.
راستی یک نکته مهم هم لازم به یادآوری است؛ فلافل یک ساندویچ کاملا گیاهی است و کسانی که گیاهخوار هستند به هنگام رفتن به فست فودی‌ها یک انتخاب خوب خواهند داشت.
________________________________________

مواد تشکیل دهنده فلافل

فلافل به طور طبیعی یک خوراکی بدون گلوتن است که تنها با چند ماده در دسترس درست می شود:
•    نخود: فقط از نخود خشک و خیسانده استفاده کنید نه نخود پخته. نخود پخته خیلی نرم و مرطوب است و فلافل به خوبی شکل نخواهد گرفت. فقط در مورد فلافل لبنانی، می‌توان نخود را نیمه پز کرد.
•    پیاز: می‌توانید هم از پیاز قرمز و هم زرد استفاده کنید. پیاز زرد نرمتر است و طعم خوبی هم دارد. استفاده از پیاز سفید هم موردی ندارد.
•    رنده پوست لیمو: این ماده معمول نیست اما طعم لیمویی درخشانی را به فست فود گیاهی شما اضافه می‌کند.
•    جعفری و گشنیز: این دو سبزی معطر، انبوهی از طعم را وارد فلافل شما می‌کند، علاوه بر اینکه ظاهری سبز و زیبا به آن می‌دهد. یادتان باشد ساقه‌ها را جدا کرده و در فلافل استفاده نکنید.
•    سیر و موسیر: این دو با هم طعمی عالی ایجاد می‌کنند اما معمولا موسیر تازه در دسترس نیست و سیر به تنهایی کار خودش را انجام می‌دهد. یادتان باشد که قرار نیست فلافل مزه سیر بدهد بلکه سیر به آن طعم می‌بخشد. توصیه می‌کنم فکر استفاده از پودر سیر به جای سیر تازه را از سرتان بیرون کنید.
•    فلفل سبز تند: یک فلفل سبز تند کوچک، کار بزرگی انجام می‌دهد و طعم تندی را حتی بدون نیاز به پودر فلفل وارد می‌کند. شما می‌توانید آن را کم یا زیاد کنید اما حذف کردنش هرگز. اگر تابحال امتحان نکرده‌اید، این بار سعی کنید.
•    زیره، تخم گشنیز و فلفل قرمز: این مخلوط ادویه گرم و معطر، هم آن را خوشبو می‌کند و هم طعمی فوق العاده می‌بخشد. شخصا زیره را زیاد استفاده می‌کنم اما این موضوع سلیقه‌ای است. من در برخی منابع، هل هم دیده‌ام که اصلا با ذائقه من جور نیست ولی در برخی از خوراکی‌های عربی در جنوب به میزان زیاد استفاده می‌شود، به طوری که غذا طعم واضح هل می‌دهد.
•    بیکینگ پودر: این ماده به میزان کمی استفاده می‌شود اما همان مقدار کم، تاثیر به سزایی در پف کردن و پوکی فلافل شما دارد. برخی جوش شیرین را توصیه می‌کنند اما به شخصه آن را انتخاب نادرستی می‌دانم.
•    آرد: از این ماده پودری در حد دو تا سه قاشق استفاده می‌شود که برای چسبندگی اجزا فلافل به همدیگر، به کار می‌آید. اگر مشکل سلیاک یا حساسیت به گلوتن دارید، می‌توانید آرد نخودچی را جایگزین کنید.
•    روغن سرخ کردنی یا زیتون: برای درست کردن فلافل به شیوه سرخ کردن در ماهیتابه بهتر است از روغن‌هایی که نقطه داغی بالایی دارند و در حرارت‌های بالا نمی‌سوزند، استفاده کنید. برای تهیه فلافل رژیمی در فر، بهتر است از روغن زیتون فوق بکر استفاده کنید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27527
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید