امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

عوارض ال کارنتین برای زنان و مردان چیست؟


1401/07/27
کد خبر : 28701
دسته بندی : سلامت
تعداد بازدید : 15 نفر
این مکمل همانند هر مکمل دیگری در صورت مصرف غلط با عوارضی همراه است. در این مقاله قصد داریم خطرات جانبی و عوارض ال کارنیتین برای زنان و مردان را معرفی کنیم تا با آگاهی بیشتر و بدون دردسر از فواید آن در بدن بهره مند شوید.

عوارض ال کارنیتین برای زنان و مردان

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین (L-Carnitine) ترکیبی است که در بدن از لیزین و متیونین تولید می شود و در غذاهای پروتئینی مانند گوشت و ماهی یافت می شود. ال کارنیتین بیشتر به دلیل نقش آن در تولید انرژی از چربی ها شناخته شده است. تقویت این مسیر ضروری است و به ویژه هنگام ورزش های سنگین اهمیت بیشتری می یابد.

بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان ال کارنتین را در قالب مکمل بدنسازی مصرف می کنند. بدن در حین انجام تمرینات بدنسازی انرژی موجود در بافت های چربی را مصرف می کند و حتی چربی های سرسخت را نیز می سوزاند. در ادامه این مقاله به بررسی فواید ال کارنیتین برای زنان و مردان می پردازیم.

فواید ال کارنیتین چیست؟

برای فواید ال کارنیتین آزمایش ها و مطالعات متعددی انجام شده است که در ادامه به برخی از این فواید پرداخته ایم.

  • جدیدترین تحقیقات نشان می دهند که ال-کارنیتین در بیماری های کبدی تاثیر فوق العاده ای دارد، این آمینو اسید سطح آمونیاک را کاهش می دهد و علائم آنسفالوپاتی کبدی و نشانگرهای مختلف عملکرد کبد را بهبود می بخشد.
  • مزیت بعدی ال کارنتین برای آقایان بهبود کیفیت اسپرم است که با مصرف مکمل ال کارنیتین در دوزهای بالا به بهبودی باروری مردان کمک می کند.
  • به نظر می رسد ال کارنیتین با کاهش برخی علائم به خانم های مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند، همچنین در یک مطالعه مصرف ال کارنیتین در موردهای آزمایش شده افزایش باروری زنان گزارش شده است.
  • مطالعات دیگری نیز اثر بخشی ال کارنیتین را در بهبود علائم افسردگی نشان می دهد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان مفید بودن آن مورد نیاز است.
  • این آمینو اسید خستگی را در افراد مسن با استقامت عضلانی کم کاهش می دهد.
  • اثرات ال کارنیتین در ورزشکاران در طول فعالیت بدنی به اثبات رسیده است، ال-کارنیتین آسیب عضلانی را در طول تمرینات مقاومتی محدود می کند.
  • وقتی صحبت از کاهش وزن می شود، برخی از مطالعات کاهش وزن و چربی سوزی را نشان داده اند که معمولاً تحت تاثیر افزایش فعالیت بدنی به دلیل افزایش سطح انرژی نسبت داده می شود.
  • ال کارنیتین اثرات مفید جزئی بر فشار خون، گلوکز خون، حساسیت به انسولین، چربی های خون، استرس اکسیداتیو و التهاب دارد. به طور کلی به نظر می رسد تا حدودی در سندرم متابولیک مفید است.

فواید ال کارنیتین چیست

عوارض قرص ال کارنیتین برای زنان و مردان

همانطور که بیان شد قرص ال کارنیتین نوعی مکمل بدنسازی است که در اکثر بزرگسالان بدون عوارض جانبی خاص است. با این حال معده درد، اسهال، استفراغ و تهوع عمده ترین شکایات بعد از مصرف دوز بالاتر ال کارنیتین گزارش شده است. عوارض جانبی شدیدتر و نادرتر مانند تشنج و ضعف عضلانی در افراد مبتلا به بیماری قلبی امکان دارد به وجود بیاید. مصرف روزانه تا 3 گرم ال کارنیتین بلامانع است البته حتما پیش از مصرف هر گونه قرص یا مکمل ال آرژنین با پزشک مشورت کنید. در ادامه با برخی از شایع ترین عوارض قرص ال کارنیتین در زنان و مردان آشنا می شویم.

1. افزایش ریسک ابتلا به آترواسکلروز

طبق جدیدترین مطالعات انجام شده سطوح بالای ال کارنیتین احتمال دارد در طولانی مدت ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، مانند تصلب شرایین را افزایش می دهد. این امر به علت افزایش سطح تری متیل آمین-اکسید (TMAO)در خون رخ می دهد.

2. بوی ناخوشایند بدن

مصرف بیش از 3 گرم ال-کارنیتین در روز در برخی افراد موجب می شود از بدن فرد بوی نامطبوعی مانند بوی ماهی ساطع شود. این بو تاثیری در عملکرد بدن ندارد فقط آزاردهنده است.

3. ال کارنیتین و کاهش وزن

ایده استفاده از ال کارنیتین برای کاهش وزن بسیار ساده به نظر می رسد. هر چند که ال کارنیتین مسئول تبدیل اسیدهای چرب به انرژی است، اما این ماده واقعاً بخش کوچکی از فرآیند متابولیک است. مکمل ال-کارنیتین اثر متوسطی بر کاهش وزن بدن و توده چربی دارد.

4. ال کارنیتین و ریزش مو

مشاهدات علمی نشان می دهد ال کارنیتین نه تنها موجب ریزش مو نمی شود بلکه در صورت مصرف صحیح از ریزش مو نیز جلوگیری می کند. ال کارنیتین فولیکول موی انسان را تحریک می کند و به تراکم و رشد موها را افزایش می دهد.

5. تداخل دارویی و ال کارنیتین

همچنین ال کارنیتین ممکن است با برخی از آنتی بیوتیک ها یا داروهای ضد تشنج تداخل داشته باشد. هر کسی که قصد مصرف ال کارنیتین را دارد باید با پزشک خود مشورت کند تا درباره داروهایی که مصرف می کند و تداخلات دارویی احتمالی صحبت کند.

6.عوارض ال کارنیتین بر کبد

«والپروئیک اسید» نوعی داروی ضد تشنج است که می تواند سطح کارنیتین بدن را کاهش دهد و به طور بالقوه منجر به سطوح بالای آمونیاک و آسیب مغزی یا کبدی شود. طبق برخی از آزمایشات بالینی، مکمل ال-کارنیتین در چنین افرادی ممکن است از سطوح بالای آمونیاک (هیپرآمونمی) و شدت آسیب کبدی و مغزی جلوگیری یا کاهش دهد.

ال کارنتین 1000 کارن

سخن پایانی

افرادی که از کمبود ال کارنیتین (L-Carnitine) رنج می برند ممکن است نیاز داشته باشند که این ترکیب را از طریق رژیم غذایی خود یا انواع مکمل ها دریافت کنند. یکی از ال کارنیتین هایی که از سمت پزشکان تجویز می شود و مورد محبوبیت ورزشکاران قرار گرفته است ال کارنیتین 1000 کارن است.

این مکمل با بازدهی و جوابدهی بالایی که به نسبت قیمت آن داشته بسیار محبوب شده است. همانطور که از نام این مکمل بر می آید دوز ال کارنیتین موجود در هر قرص آن برابر 1000 میلی گرم است. هم آقایان و هم خانمها می توانید از این قرص روزانه 1 الی 2 عدد مصرف نمایند.

البته توصیه می شود قبل از مصرف قرص ال کارنیتین با پزشک مشورت کنید تا از عوارض ال کارنتین برای زنان و مردان محفوظ بمانید. زنان باردار باید از مصرف ال کارنیتین اجتناب کنند. در کل مزایای ال کارنیتین بیشتر از عوارض آن است. به شرطی که دوز و نحوه مصرف آن با نظر پزشک داروساز تعیین شود.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28701
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید