امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

عمده‌ترین دلایل بی‌قراری نوزادان


1401/07/27
کد خبر : 27563
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 22 نفر

اغلب باید به نوزاد فرصت بدهیم تا با محیط جدید خو بگیرند و به آن عادت کنند. اما بدخلقی‌های نوزادان در بسیاری از موارد قابل تشخیص و رفع هستند. در ادامه برخی از عمده‌ترین دلایل بی‌قراری نوزادان را با هم مرور می‌کنیم:
 

1. نفخ

شیر اصلی‌ترین وعده‌ی غذایی نوزادان است و به همین دلیل هم نفخ یکی از مشکلات اصلی آن‌ها است. حتماً باید بعد از هر بار شیردهی، بادگلوی نوزاد را بگیریم، وگرنه گاز درون روده‌ی او جمع شده و باعث نفخ و دلدرد می‌شود. در این شرایط برای رفع نفخ نوزاد می‌توانید این روش‌ها را امتحان کنید:
•    نوزاد را روی پا یا شانه‌ی خود قرار دهید.
•    پاهای خود را دراز کنید و شکم نوزاد را روی پاهای خود بگذارید و به آرامی پشت قفسه‌ی سینه‌ی او را بمالید.
•    نوزاد را به پشت بخوابانید و پاهایش را به حالت دوچرخه حرکت بدهید.
•    با تجویز پزشک، از قطره‌های ضد نفخ استفاده کنید.

2. کولیک

گاهی علت گریه‌های مداوم نوزاد، کولیک است که مشکل بسیار رایجی در میان نوزادان است. نوزادان مبتلا به کولیک، چند روز در هفته، به مدت سه ساعت یا بیشتر از روز را به طور مداوم گریه می‌کنند. اگر نوزاد شما، مبتلا به کولیک است، او را در آغوش بگیرید و به بدن خود بچسبانید، سپس او را به آرامی به سمت جلو و عقب تکان دهید. این مشکل اغلب پس از حدود سه ماه رفع می‌شود. در غیر این صورت، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

3. خصوصیات ذاتی کودک

برخی از نوزادان به طور ذاتی بی‌قرار و نا آرام هستند. اگر فرزند شما در این گروه قرار دارد، یک نفس عمیق بکشید و خونسردی خود را حفظ کنید! در این زمینه کار زیادی از دست شما ساخته نیست و تنها بهتر است صبوری پیشه کنید، آرامش داشته باشید، و نوزاد را همواره در شرایط آرام قرار دهید. از کوره در نروید و به خود این اطمینان را بدهید که همیشه می‌توانید از پس بدخلقی‌های نوزاد بر بیایید. امید خود را از دست ندهید و مطمئن باشید که این شرایط نیز گذرا هستند. نوزاد شما خیلی زود بزرگ می‌شود و روحیه شما نیز بهتر خواهد شد.

4. گرسنگی

گاهی اوقات خالی بودن شکم نوزاد، او را به گریه می‌اندازد. این اتفاق اغلب هنگامی می‌افتد که برای مدت طولانی بیرون از خانه بوده‌اید و نوزاد خسته و گرسنه است. بنابراین اگر نوزاد از شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه می‌کند، وقتی بیرون از خانه هستید، وعده‌های شیر او را فراموش نکنید. اگر نمی‌دانید چه فواصل زمانی را باید برای شیر دادن به نوزاد رعایت کنید، از برنامه‌های غذایی یا اپلیکیشن‌های آنلاین کمک بگیرید و فواصل شیردهی را زمان‌بندی نمایید.

5. خیس بودن پوشک

هر زمان که گریه‌ی نوزاد قطع نمی‌شود، وضعیت پوشک او را بررسی کنید. ترکیب ادرار و باکتری‌های موجود در مدفوع، می‌تواند باعث خارش نوزاد و در نتیجه نا آرامی او گردد. به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که پوشک نوزاد هر دو یا سه ساعت یکبار تعویض شود، حتی اگر تمیز باشد. بهتر است در طول روز، به جای پوشک، از کهنه‌های نخی استفاده کنید، که هم تعویض آن آسان‌تر است، هم به راحتی شسته می‌شود و هم می‌تواند مجددا مورد استفاده قرار بگیرد.

نکاتی برای آرام کردن نوزادان بی‌قرار

1. قنداق سبک

نوزاد را با یک پارچه‌ی نخی سبک، به آرامی بپیچید و قنداق کنید، به طوری که او احساس کند درون فضای امن رحم قرار گرفته است. دستان نوزاد را داخل قنداق قرار دهید تا حرکات او را محدود نمایید و اجازه دهید لحظاتی را به همان شکل در گرمای پتو یا آغوش شما آرام بگیرد. این روش برای آرام کردن بی‌قراری نوزاد معجزه می‌کند. اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که قنداق را به شیوه‌ی صحیح بپیچید تا مبادا ناخواسته به دلبندتان آسیبی برسانید.
گاهی اوقات، نوزاد در میان بازوان قدرت‌مند پدر راحت‌تر آرام می‌گیرد، زیرا دستان قوی پدر می‌تواند او را محکم‌تر پیچیده و با صلابت بیشتری تکان دهد. بنابراین، گاهی به خودتان استراحت دهید و اجازه دهید نوزاد در آغوش پدرش آرام شود.

2. اصوات و صداها

وقتی فرزند دلبندتان درون رحم شما زندگی می‌کرد، به طور مداوم به صدای قلب شما گوش می‌داد. بسیاری از نوزادان، در سکوت به راحتی به خواب می‌روند. اما در مقابل، برخی از نوزادان حتی هنگام خواب نیز علاقه‌ی خاصی به صداها از خود نشان می‌دهند. اگر نوزاد شما در این دسته قرار دارد، روش‌های زیر را امتحان کنید:
•    هنگام خواب نوزاد، ملودی‌ها و لالایی‌های آرام را با صدای ملایم برای او پخش کنید.
•    برخی از نوزادان به صداهایی مثل صدای باد پنکه یا سشوار علاقه نشان داده و با شنیدن آن‌ها آرام می‌شوند.
•    صداهای موسوم به اصوات سفید، مانند صدای امواج دریا یا صدای باران ملایم نیز برای برخی نوزادان آرامش‌بخش است.

3. پیاده روی با نوزاد

اگر نوزاد شما بی‌قرار است و هر لحظه امکان دارد به گریه بیافتد، او را در آغوش بگیرید و راه ببرید، این کار می‌تواند حواس او را پرت کرده و نا آرامی او را کاهش دهد. بسیاری از نوزادان به پیاده‌روی در آغوش شما علاقه نشان می‌دهند زیرا‌ از این طریق می‌توانند به تماشای محیط اطراف بپردازند و حتی در این حین به خواب بروند!
می‌توان برای راه بردن نوزاد از کالسکه نیز استفاده کرد، اما قرار دادن او داخل آغوشی، به دلیل گرمایی که از بدن شما می‌گیرد، باعث می‌شود آرامش بیشتری را احساس کند. بهترین محیط برای پیاده روی با نوزاد، پارک است. از راه رفتن با نوزاد در خیابان‌های پر تردد و زیر آفتاب سوزان اجتناب نمایید. هنگام بیرون رفتن با نوزاد مطمئن شوید که همه وسایل مورد نیاز را به همراه دارید، از جمله تلفن همراهی که شارژ آن کامل است.

4. ماساژ

ماساژ، یک روش عالی برای آرام کردن نوزاد است. ماساژ باعث شل شدن عضلات و افزایش گردش خون در بدن می‌شود. نوزادان از ماساژ لذت می‌برند، زیرا به آن‌ها کمک می‌کند که راحت و عمیق به خواب بروند. پیش از اینکه نوزاد را به اتاق خواب ببرید، تلفن همراه خود را در حالت سکوت قرار داده و فضا را کاملا آرام و ساکت نمایید.
در صورت امکان، ماساژ را جزو برنامه‌های ثابت نوزاد قرار دهید، زیرا اثرات مثبت و مزایای این روش برای سلامتی او ماندگار و طولانی مدت است. می‌توانید خودتان نوزاد را ماساژ بدهید یا از افراد خبره یا حتی یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید.

5. بررسی عوامل محیطی

بسیاری از اوقات، بی‌قراری نوزاد ممکن است ریشه در محیط اطراف یا بدن خود او داشته باشد. لباس‌های او را بررسی کنید، اگر بیش از حد تنگ و چسبان باشند ممکن است باعث ناراحتی او شوند. اطمینان حاصل کنید که لباس‌های او کاملا راحت و مناسب دمای محیط هستند. برای مثال اگر در نواحی گرمسیری زندگی می‌کنید، لباس‌های نخی می‌توانند بهترین انتخاب باشند.
بدیهی است که بی‌قراری مداوم نوزاد می‌تواند موجب نا امیدی شود. اما به یاد داشته باشید که پدر و مادر بودن هرگز آسان نیست! پرورش یک انسان، مسئولیت بزرگی است. بنابراین صبور باشید. همچنین برای کاهش استرس و اضطراب خود، بهتر است با بزرگتر‌ها و مادرهای دیگر در میان دوستان و خانواده صحبت کنید و از آن‌ها مشورت بگیرید. هم‌چنین امیدوار هستیم که روش‌های عنوان شده در این مقاله بتوانند در رفع مشکلات مربوط به مراقبت و آرام نمودن بی‌قراری‌های نوزاد، به شما کمک کنند. در صورتی که به رغم رعایت تمام این موارد، همچنان مشکل بی‌قراری نوزاد حل نشده است، بهتر است با پزشک متخصص مشورت نمایید.
منبع: خبرگزاری 55آنلاین


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27563
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید