امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

شرایط ایجاد سازمان یادگیرنده


1401/07/27
کد خبر : 28564
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 12 نفر

گاهی اوقات به عبارتهایی در مدیریت بر میخوریم که بارها و بارها به گوشمان خورده اما هیچگاه نه تنها به ارکان اصلی آن دقت نکرده ایم بلکه فوت و فن های اجرای آن را نیز یاد نگرفته ایم. قطعا نام سازمان یادگیرنده آن قدر جذاب هست که کاربران اینترنتی آن را هزاران بار جستجو کرده اند اما چه کسی میتواند سازمان خودش را به یک سازمان یادگیرنده تبدیل کند، چه کسی توانسته تاکنون ارکان آن را به درستی اجرا نماید و به هدف مطلوب خود برسد؟
اینکه چرا امروزه سازمانهای یادگیرنده اهمیت دارند دلیل اصلی توجه ما در این نوشته به آنهاست.نه تنها ما بلکه پیشرو بودن چنین سازمانهایی نظر همگان را به خود جلب کرده است.
اگر شما هم به مسائل مدیریتی و استراتژی های راهبردی آن علاقه مندید ما امروز میخواهیم در خصوص شرایط ایجاد سازمان یادگیرنده صحبت کنیم پس تا انتها با مرکز فرآوری اطلاعات پارس نماد داده ها همراه باشید:


 سازمان یادگیرنده

سازمان یادگیرنده چیست و چه کسی نظریه پرداز این تئوری بوده است؟

سازمان یادگیرنده (به انگلیسی : learning organization) ، به سازمانی گفته میشود که در آن به واسطه یادگیری مداوم کل اعضا، سازمان همیشه پویا نگه داشته میشود. به این معنا که بستر یادگیری در شرکت برای همه کارکنان به طور پیوسته خلق و نگهداری شده است.
هدف از ایجاد چنین بستری، رقابتی نگه داشتن ایده ها و جا نماندن از دنیای رقابت بین شرکتهاست. در مدیریت سیستماتیک یادگیری به صورت جمعی در سازمان یادگیرنده رخ میدهد و گردآوری اطلاعات به نحو مطلوب صورت میگیرد. این پروسه به شکلی برنامه ریزی میشود که تنها یک نفر از سازمان یادگیرنده و بقیه تغذیه کننده از وی نباشند.
در واقع هر تغییری در چنین شرکتی با بهبود شکل میپذیرد.
نظریه پرداز اصلی سازمان یادگیرنده آقای پیتر سنگه است. تئوریِ وی بر پایه تلفیق و به کار گیریِ درست افراد، سیستم های سازمان و همچنین ارزش میان آنان توسط مدیران، در نظر گرفته شده است. در چشم محققان سه عنصر اصلی معنا، مدیریت و سنجش برای راه اندازی چنین شرکتی لازم میباشد.

ارکان سازمان یادگیرنده چه چیزهایی هستند؟

راه اندازی و نگهداریِ پنج رکن بنیادی برای مدیرانی که میخواهند چنین شرکتی داشته باشند، اهمیت زیادی دارد.

1) الگوهای ذهنی:

هنگام جذب و استخدام نیرو الگوهای ذهنی افراد به دقت بررسی میشود که کاملا در راستای الگوی ذهنی سایر افراد سازمان باشد. الگوهای ذهنی به نوعی نشان دهنده درون هر یک از اعضای سازمان است پس باید واسطه ای برای یادگیری بیشتر باشد تا اهداف یک سازمان یادگیرنده را پوشش دهد.

2) مهارت های فردی:

تقویت مهارتهای فردی به کارکنان و شرکت کمک میکند بتوانند الگوی بهتری از اثربخشی و کارایی خود در سازمان را به نمایش گذارند. این مهارت ها نه تنها هنگام استخدام مد نظر قرار میگیرند بلکه امکان رشد و توسعه آنها نیز بررسی میشود تا فرد بتواند همگام با بقیه اعضا پیش برود.

3) یادگیری تیمی:

وجود سیستمهای سراسری در هر شرکت میتواند نقش مهمی در یادگیری جمعی داشته باشد. برگزاری جلسات و نشستهای مختلف در این زمینه کمک شایانی به یادگیری تیمی میکند. تفکر جمعی و توسعه برخی از مهارت ها مثل گفتگو از مزایای اصلی چنین دورهمی هایی هستند.

4) تفکر سیستمی

از مهمترین ارکان سازمان یادگیرنده ، داشتن تفکر سیستمی است. بسیاری از افراد در سازمانها هرچند که با سیستمهای مختلف کار میکنند اما تفکر سیستمی ندارند. همین موضوع میتواند تاثیرات منفی بر رویکرد کلی سازمان نسبت به ارتباط بین بخشهای مختلف و ... داشته باشد.

5) چشم انداز مشترک:

در ذهن هر شخص تفسیر خاصی از وقایع وجود دارد. اینکه گروه بزرگی در یک سازمان دورهم گرد آیند و تفسیر ذهنی یکسانی پیدا کنند به طوری که چشم انداز مشترکی برای سازمان متصور شوند، گامهای طولانی و پیچیده ای دارد. شاید ایجاد چشم انداز مشترک در نظر اول ساده به چشم بیاید اما هنگام اجرا صبوری زیادی میطلبد.


 سازمان یادگیرنده

کدام سازمانها در جهان توانسته اند خود را به سازمانهای یادگیرنده تبدیل کنند؟

نمونه ی شرکتهای یادگیرنده در جهان کم نیستند با این حال رسیدن به چنین هدفی مسیر دشواری دارد. همین که نمونه سازمانهای یادگیرنده را بیان کنیم متوجه اهمیت موضوع در پیشرفت و ارتقای سازمان میشوید.
Adobe: یکی از بزرگترین شرکت های آمریکایی که تولیدات نرم افزارهای کامپیوتری را انجام میدهد.
Google: که در دنیای امروز نیازی به معرفی این شرکت نیست.
Publix: یک شرکت آمریکایی خرده فروشی است که توانسته اصول سازمانهای یادگیرنده را در خود اجرا نماید و به نتیجه برسد.
WD-40: دبلیودی-۴۰ یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه صنایع الکترونیک آمریکایی است.

سازمان یادگیرنده و برنده شدن در مناقصات:

به طور اصولی کلیه سازمانهایی که میخواهند در هر مناقصه شرکت کنند، علاوه بر اینکه باید قیمت متناسبی ارائه نمایند، حتما مدارکی را ارائه میکنند که بوسیله آنها بعد اعتباری خود را بالا ببرند. مدارکی نظیر ایزوها و ... از این دست هستند.
اینکه سازمانی، سازمان یادگیرنده باشد میتواند تاثیر زیادی در انتخاب شدن توسط مناقصه گزار بگذارد چون نشان دهنده اثر بخشی و کار آمدی مدیریت یک شرکت است.
حرف آخر:
دانستنیها در خصوص سازمان یادگیرنده بسیار بیشتر از آن چیزی است که در این نوشتار آمده است. مقالات زیادی در این خصوص طی سالها توسط محققین به چاپ رسیده است که نشان دهنده اهمیت این موضوع بین مدیران میباشد.
شرکت پارس نماد داده ها که اولین مرجع تخصصی اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات در ایران است، سعی دارد با گسترش اطلاعاتی نظیر مقاله فوق، گامی مهم و بلند در راستای تحقق اهداف اقتصادی داشته باشد.
جهت برخورداری از اطلاعات دقیق و به روز اخبار مناقصات و مزایدات سراسر کشور میتوانید از سایت مناقصات ایران استفاده کنید و یا اپلیکیشن مناقصات کشور را روی دستگاه همراه خود نصب نموده و به صورت لحظه ای از اطلاعات آن بهره مند شوید.

سازمان یادگیرنده
 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28564
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید