امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

سه عنصر کلیدی در کلینیک‌ های دامپزشکی


1401/07/27
کد خبر : 27634
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 24 نفر

تخت معاینه، میز جراحی و چراغ اتاق عمل دامپزشکی سه عنصر کلیدی و پرکاربرد در کلینیک های دامپزشکی هستند که در همه شاخه های دامپزشکی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و کاربردهای متنوعی دارند.  

تخت معاینه دامپزشکی

تخت استاندارد معاینه دامپزشکی با توجه به پرکاربرد بودن آن، از تجهیزات اولیه و در عین حال مهم کلینیک‌ های دامپزشکی به شمار می‌ رود. از تخت‌ های دامپزشکی برای معاینات دوره‌ای حیوانات، اندازه گیری وزن، نمونه گیری از حیوان و یا برخی درمان های دارویی استفاده می شود. این تخت ‌ها انواع مختلفی دارند اما به طور کلی به سه دسته «تخت ثابت»، «تخت متحرک» و «تخت تاشو» تقسیم می شوند و دامپزشکان بر اساس نیاز خود یکی از ‌این سه نوع را انتخاب می کنند. یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب تخت معاینه دامپزشکی جنس تخت است زیرا اید مواد سازنده آن برای استریل و ضدعفونی کردن مناسب باشد. بر همین اساس یکی از بهترین موادی که می‌ تواند برای ساخت تخت‌ های دامپزشکی مورد استفاده قرار گیرد «فولاد ضد زنگ 304» است.


کلینیک‌ های دامپزشکی


یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم تخت معاینه دامپزشکی، مناسب بودن اندازه و نوع طراحی آن برای فضاهای محدود است تا در عین کارآیی، فضای زیادی را در کلینیک دامپزشکی اشغال نکند. از طرفی بهتر است که تخت دارای کشوهایی برای قرار دادن ابزار معاینه، پایه سرم، قلاب نگهدارنده حیوان و محلی برای تعبیه ترازوی دامپزشکی باشد تا دامپزشک معاینه را آسان تر انجام دهد. هم چنین در برخی مدل های تخت معاینه، در انتهای تخت، سینک شستشو قرار داده می شود و یک شیب ملایم 3% نیز داده می شود تا مایعات به راحتی خارج شوند. برخی از دامپزشکان ترجیح می‌ دهند ارتفاع تخت معاینه قابل تغییر باشد تا اگر حیوان بر روی آن ایستاد، مشکلی در روند معاینه ایجاد نشود. تنظیم ارتفاع تخت بسته به مدل آن می تواند به شکل دستی یا الکترونیکی انجام شود.

تخت استاندارد معاینه دامپزشکی با توجه به پرکاربرد بودن آن، از تجهیزات اولیه و در عین حال مهم کلینیک‌ های دامپزشکی به شمار می‌ رود. از تخت‌ های دامپزشکی برای معاینات دوره‌ای حیوانات، اندازه گیری وزن، نمونه گیری از حیوان و یا برخی درمان های دارویی استفاده می شود. این تخت ‌ها انواع مختلفی دارند اما به طور کلی به سه دسته «تخت ثابت»، «تخت متحرک» و «تخت تاشو» تقسیم می شوند و دامپزشکان بر اساس نیاز خود یکی از ‌این سه نوع را انتخاب می کنند. یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب تخت معاینه دامپزشکی جنس تخت است زیرا اید مواد سازنده آن برای استریل و ضدعفونی کردن مناسب باشد. بر همین اساس یکی از بهترین موادی که می‌ تواند برای ساخت تخت‌ های دامپزشکی مورد استفاده قرار گیرد «فولاد ضد زنگ 304» است. کلینیک‌ های دامپزشکی یکی دیگر از ویژگی‌ های مهم تخت معاینه دامپزشکی، مناسب بودن اندازه و نوع طراحی آن برای فضاهای محدود است تا در عین کارآیی، فضای زیادی را در کلینیک دامپزشکی اشغال نکند. از طرفی بهتر است که تخت دارای کشوهایی برای قرار دادن ابزار معاینه، پایه سرم، قلاب نگهدارنده حیوان و محلی برای تعبیه ترازوی دامپزشکی باشد تا دامپزشک معاینه را آسان تر انجام دهد. هم چنین در برخی مدل های تخت معاینه، در انتهای تخت، سینک شستشو قرار داده می شود و یک شیب ملایم 3% نیز داده می شود تا مایعات به راحتی خارج شوند. برخی از دامپزشکان ترجیح می‌ دهند ارتفاع تخت معاینه قابل تغییر باشد تا اگر حیوان بر روی آن ایستاد، مشکلی در روند معاینه ایجاد نشود. تنظیم ارتفاع تخت بسته به مدل آن می تواند به شکل دستی یا الکترونیکی انجام شود.


میز جراحی دامپزشکی


یکی دیگر از عناصر کلیدی در کلینیک های دامپزشکی میز جراحی دامپزشکی است که به واسطه حساسیت‌ های خاص در عمل‌ ها و نقشی که در عملکر دامپزشک ایفا می کند، یکی از تجهیزات بسیار مهم در این حوزه به شمار می رود. میز جراحی دامپزشکی بهتر است از جنس فولاد یا استیل ضد زنگ باشد که ضمن مقاومت و استحکام بالا، بتواند به راحتی استریل و ضدعفونی شود. موادی که برای ضد عفونی کردن تخت قبل و بعد از عمل جراحی استفاده می شوند شیمیایی هستند و ممکن است به بعضی سطوح آسیب وارد کنند. به همین دلیل میز جراحی پس از ضد عفونی شدن با این مواد نباید هیچ گونه آسیبی ببیند. هم چنین در کنار این ویژگی این کالا باید از موادی ساخته شده باشد که آلودگی و گرد و خاک را به خود جذب نکند.
در میزهای جراحی استاندارد دامپزشکی یک ریموت تعبیه شده است که جراح می تواند توسط آن ارتفاع و شیب میز را بر اساس نیاز خود تغییر دهد. در مواردی نیز از جک هیدرولیکی و اهرم های مختلف استفاده می شود که با استفاده از آن ها می توان زاویه و ارتفاع تخت را تنظیم کرد. دامپزشکان برای حیواناتی که جثه بزرگ و سنگین تری دارند میز را تا حدی پایین می آورند که حیوان به راحتی بر روی آن قرار گیرد و نیاز به بلند کردن آن نباشد. بر همین اساس تنظیم ساده ارتفاع و شیب میز از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرفی میز جراحی باید به گونه ای  ساخته شده باشد که کار کردن با آن بسیار آسان و به دور از هر گونه پیچیدگی باشد تا دامپزشک بتواند تمام تمرکز خود را معطوف عمل جراحی کرده و نگرانی برای تغییر شیب و ارتفاع آن نداشته باشد.


کلینیک‌ های دامپزشکی


یکی دیگر از مواردی که برای خرید میز جراحی استاندارد در نظر گرفته شود وجود ابزار نگهدارنده حیوان در میز جراحی است تا در صورت بازیابی هوشیاری حیوان و تکان های احتمالی، فرایند جراحی را دچار مخاطره نکند. علاوه بر این باید ریل هایی برای قرار دادن تجهیزات و لوازم جراحی نیز در اطراف میز وجود داشته باشد تا تجهیزات لازم به راحتی در دسترس جراح قرار گیرد. هم چنین بهتر است میز جراحی دارای محفظه هایی برای جمع آوری آلودگی باشد که به راحتی قابل جدا شدن، تخلیه و ضدعفونی شدن باشند.

چراغ اتاق عمل دامپزشکی


چراغ اتاق عمل دامپزشکی یکی دیگر از عناصر کلیدی کلینیک های تخصصی و حرفه ای دامپزشکی است. استاندارد نبودن چراغ سیالیتیک یا لامپ جراحی مناسب، می تواند دامپزشک را در تشخیص رنگ طبیعی ناحیه تحت جراحی دچار خطا کند. به همین دلیل چراغ های استاندارد اتاق عمل دامپزشکی، دارای نور سرد هستند و مانند نور طبیعی، رنگ ناحیه عمل را در بدن حیوان تغییر نمی دهند و با تعبیه فیلترهایی در مقابل لامپ، طیف گرما و نور مادون قرمز را جذب می‌ کنند. از طرفی چراغ اتاق عمل باید با سایر چراغ هایی که در قسمت های مختلف کلینیک دامپزشکی مورد استفاده قرار می گیرند تفاوت داشته باشد چرا که این لامپ ها باید به گونه ای باشند که در صورت استفاده طولانی مدت، هیچ گونه حرارت یا سایه ای ایجاد نکنند.


کلینیک‌ های دامپزشکی


نکته‌ مهم دیگری که در خصوص چراغ اتاق دامپزشکی باید به آن اشاره کرد این است این چراغ ها باید باتری های قابل شارژ داشته باشند که در صورت قطعی برق هم مورد استفاده قرار گیرند و روند جراحی را با اختلال رو به رو نکنند. هم چنین در ساختار چراغ اتاق عمل باید چند لامپ به صورت ذخیره وجود داشته باشد که در صورتی که لامپ های اصلی به درستی عمل نکردند، از لامپ های ذخیره استفاده شود. در چراغ های اتاق عمل دامپزشکی استاندارد این امکان طراحی شده که دامپزشک بتواند بر اساس نیاز خود، نور لامپ ها را کم و زیاد و تنظیم کند. هم چنین چراغ ها باید با استفاده از یک بازوی متحرک به سقف اتاق عمل متصل شوند و توسط این بازو، کنترل شده و در موقعیت مناسب نسبت به محل جراحی قرار گیرند. البته برخی مدل های چراغ اتاق عمل دامپزشکی به سقف متصل نیستند و بر روی یک پایه متحرک قرار دارند که این امکان را فراهم می کنند که دامپزشک چراغ را جابجا کرده و در صورت لزوم برای جراحی های کوچک در قسمت های مختلف کلینیک دامپزشکی نیز مورد استفاده قرار دهد.

بهترین و آسان ترین راه برای تامین تجهیزات دامپزشکی در ایران


با توجه به حساسیت بالای فرآیندهای درمان در دامپزشکی، برای تجهیز استاندارد و مدرن کلینیک های دامپزشکی بهتر است از نظرات کارشناسی مهندسین پزشکی کارآزموده بهره برد تا بهترین ابزار ممکن در بازار برای کلینک مورد نظر تامین شوند. گروه مهندسین «آزپت» که به طور تخصصی در زمینه تامین تجهیزات دامپزشکی فعالیت می کند، با شناخت علمی و به روزی که از تجهیزات دامپزشکی دنیا دارد، می تواند دامپزشکان را در تجهیز استاندارد مراکز درمانی دامپزشکی یاری کند تا آن ها به جای نگرانی در خصوص تامین تجهیزاتی با کیفیت بالا و قیمتی مناسب، تمام تمرکز خود را بر روی روند درمانی معطوف کنند. 


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27634
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید