امروز جمعه 16 شهریور 1403

Friday 06 September 2024

راه های کم هزینه برای صرفه جویی در مصرف برق


1401/07/27
کد خبر : 28657
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر
در این مقاله، قصد داریم تا هموطنان گرامی را با برخی روش‌های کم هزینه در صرفه‌جویی در مصرف برق آشنا کنیم. وقتی می‌گوییم راه های کم هزینه برای صرفه جویی در مصرف برق، یعنی هر راهی که به صورت رایگان و یا با هزینه ناچیزی در راستای کاهش هزینه‌های مصرف برق خانه و محل کارمان می‌تواند مفید واقع شود. با ما همراه باشید.

اهمیت کاهش مصرف برق

همانطور که می‌دایند، یکی از مهم‌ترین منابع انرژی پرکاربرد در زندگی بشر، انرژی برق است. از روشن کردن محیط توسط لامپ‌ها گرفته تا تامین انرژی لازم برای روشن کردن کل شهر و تامین وسایل سرمایشی گرمایشی مختلف از برق استفاده مستقیم می‌شود.

اگر برق در دسترس نباشد، بسیاری از اتفاقات نا‌خوش‌آیند می‌افتد که تاثیر آن دامنگیر بشریت می‌شود. فرق کنید گوشی شما اینترنت نداشته باشد و یا سیستم‌های مختلف پر اهمیت خانه شما که با برق کار می‌کنند، به دلیل نبود برق در دسترس نباشند.

حتی اتوماسیون ادارات نیز انجام نشود و پلیس و ارگان‌های دولتی از نعمت ارتباطات محروم شوند. آن گاه ناامنی و در پی آن مشکلات جدی به سراغ ما می‌آید.



برای همین کنترل و فرهنگ‌سازی راه‌هایی برای تولید و جلوگیری از هدر رفت برق، اهمیت ویژه‌‌ای در سطح بین‌الملل دارند. با ما همراه باشید.

راه هایی برای کاهش مصرف برق

حال که با اهمیت برق و تاثیر آن بر صفر تا صد زندگی بشر آشنا شدیم، نوبت به بررسی راه‌هایی در جهت مقابله با اتلاف مصرف برق روبرو می‌شویم. چه راه‌هایی برای جلوگیری از اتلاف برق وجود دارند؟

الگو‌های خارجی

در بسیاری از کشور‌‌های دنیا، پس از جمع بندی هزینه‌های اجاره خانه و خورد و خوراک،‌ نوبت به هزینه‌های مصرف خانه مانند مواد شوینده، هزینه‌های تامین و نگهداری به همراه انرژی مصرفی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ما خوشبختانه در کشوری به دنیا آمده و زندگی می‌کنیم که، بزرگ‌ترین مابع انرژی کره زمین را به خود اختصاص داده است. این نابع شامل نفت و گاز، زغال و زغال سنگ و غیره می‌شوند.

اگر شما شهروند کشور‌های اروپایی بودید، پس از بررسی هزینه‌های ماهانه خانه، هزینه‌ای بابت عایق حرارتی و عایق سازی محیط خانه برای جلوگیری از عدم خروج انرژی از آن، باید می‌پرداختید.

جالب است بدانید که در کشور‌های مدرن و پیشرفته اروپایی، منابعی همچون نفت و گاز در دسترس نیست و این منابع عمدتا وارداتی کشور‌های خاورمیانه مانند ایران و عراق و همچنین کشور روسیه هستند.

پس از تامین انرژی، بهترین کار برای کاهش هزینه‌های مصرف برق، استفاده از عایق‌های حرارتی است که مانع از خروج انرژی محیط داخلی و ورود آن به محیط خارجی می‌شوند.

این عایق حرارتی به راحتی بر روی دیوار‌ها و گوش و درز‌‌های خانه قابل تنظیم است و طول عمر طولانی‌ای دارد. از مهم‌ترین مزیت‌های عایق‌های حرارتی می‌توان به هزینه بسیار ناچیز در برابر عایق سازی محیط خانه و محل کار اشاره کرد.

با یک بار عایق کردن محیط، جلوی هدر رفتن ناخواسته روزانه هزاران ژول انرژی را بگیرید و هزینه‌های مصارف انرژی را، واقعا به حداقل برسانید. همچنین برای مقاطع مختلف خانه که به هر دلیلی تغییر شکل دارند مانند درب خانه و پنجره‌ها، می‌توان از درب آکوستیک استفاده کرد.

درب آکوستیک، همان درب خانه است که توسط تیم متخصص عایق سازی می‌شود. بدین منظور در درون درب( میان دو لایه درب)، مقداری مواد شیمیایی قرار می‌دهند و گوش و درز‌های آن را عایق سازی کرده و سپس به سر جایش بر می‌گردانند.

بدین ترتیب درب عایق حرارت و خروج انرژی می‌شود.

هموطنان عزیز انواع عایق‌های صوتی و حرارتی، هم برای خانه و هم برای صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عایق‌ها عامل کاهش هزینه‌های بالایی در صنایع هستند که با بررسی کلی، می توان تفاوت اعداد و ارقام را مشاهده نمود.

به همین سبب اگر در مصارف خانگی نیز مورد استفاده قرار بگیرند، عامل موثری برای کاهش هزینه‌های انرژی محصوب می‌شوند.

کاهش مصرف برق با استفاده از لامپ های LED

یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری و حفظ منابع برق مصرفی خانه، جایگزین و استفاده از لامپ‌های LED به جای لامپ‌های CLF است که می‌تواند در دراز مدت بشدت موثر باشد. لامپ ال ای دی مصرف برق کمتری نسبت به لامپ CLF یا همان لامپ‌های رشته‌ای دارد.

از طرفی دیگر خطر انفجار و شکسته شدن لامپ‌های LED کمتر از لامپ‌های رشته‌ای است و طول عمر بیشتری دارند. به طور کلی سعی کنید از LED برای روشنایی و حتی تزئین نور محیط‌های مختلف خانه مانند اتاق خواب و ورودی‌ها استفاده کنید.

استفاده از سنسور‌های حساس به حرکت

استفاده از سنسور‌های حساس به حرکت در محیط‌های مختلف، می‌تواند به بهبود مصرف برق کمک کند. مثلا در راهرو‌ها، پاگرد‌ها و پارکینگ گزینه مناسبی هستند.

شاید هزینه نسبتا گرانی داشته باشند اما برای چندین سال عمر کرده و در طول این مدت، تاثیر بسزایی بر مصرف برق می‌گذارند.

کشیدن پریز وسایل

برخی از وسایل برقی موجود در خانه، ومپایر هستند. ومپایر یک کلمه انگلیسی است و در فارسی به معنای خوش‌آشام تعبیر می‌شود. چرا به برخی از وسایل برقی ومپایر می‌گویند؟ چون که در زمان خاموش بودن و عدم استفاده هم، در حال مصرف برق هستند.

از جمله ومپایر‌های موجود در خانه‌ها، تلوزیون، دستگاه پلی‌استیشن، ایکس باکس و لب تاب اشاره کرد. این اقلام در زمان خاموشی دکمه پاور نیز در حال مصرف برق هستند و برای جلوگیری از مصرف برق در زمان خاموشی، بایستی کابل برق از پریز مربوطه کشیده شود.

این کار می‌تواند با استفاده از دکمه خاموش و روشن محافظ‌های برق تقسیمی انجام شود.

دور متوسط و آهسته لوازم برقی

برخی از وسایل برقی پر مصرف مانند کولر و گرم‌کن‌ها، در زمان دور موتور متوسط و کم، مصرف برق پایین‌تری نسبت به دور موتور بالا دارند. این راندمان در کوتاه مدت تاثیر چندانی ندارد، اما در بازه‌های طولان مدت می‌تواند هزینه‌های سنگینی به بار بیاورد.

پیشنهاد می‌شود تا به صورت ترکیبی از دور کم و تند استفاده کنید و در صورت امکان، از پنجره و ورودی‌های مختلف برای خنک کردن محیط بیشتر استفاده شود.

خشک کردن لباس‌ها

برای آبکش کردن و خشک کردن لباس‌های شسته شده توسط دستگاه لباس‌شوی، پیشنهاد می‌شود لباس‌ها را پس از شسته شدن بر روی رخت آویز کنید. این کار رایگان بوده و از مصرف برق توسط خشک‌کن لباس‌شویی جلوگیری می‌کند.

استفاده از روشنایی طبیعی

یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف برق، استفاده از نور خورشید توسط پنجره است. به جای روشن کردن لامپ اضافه در روز، پرده را کنار زده و بگذارید نور خورشید وارد خانه شود. این کار را امتحان کنید!

یک موقع و در یک مکان غذا بخورید

یکی از روش های جلوگیری از مصرف بیشتر انرژی، جمع شدن اعضای خانواده در مواقع خوردن غذا است. چرا که از شستشو ظروف و روشن کردن گرم کن غذا و سایر وسایل برقی جلوگیری می‌شود.

بروز رسانی لوازم خانگی قدیمی

یکی دیگر از راه‌های مقابله با مصرف زیاد برق در خانه، بروز رسانی لوازم قدیمی برقی است. هر وسیله الکتریکی یک طول عمر مفید دارد. حتی در صورت سالم و سالم بودن وسیله، میزان مصرف برق آن حائز اهمیت است.

مثلا یخچال‌های قدیمی، در دنیای امروزه مصرف برق بالایی دارند و با دخل و خرج این روز‌ها جور در نمی‌آیند. بهترین کار خرید یخچال جدید با فناوری‌های بروز است.

در کنار آپشن‌ها و قابلیت‌های متنوع و جدید، مصرف برق بهینه برق نیز یکی از ویژگی‌های قابل توجه عامه مردم است. پیشنهاد می‌شود تا هرچند سال یکبار لوازم خانگی خود را بروز کنید. چرا که هم محیط خانه زیبا‌تر می‌شود و هم بروز بودن خالی از لطف نیست!

ساعات اوج مصرف را بشناسید!

آیا می‌دانید وسایل و الکترونیک تا زمانی که به برق وصل شوند، همچنان به مصرف برق خود ادامه می دهند؟ عادت به جدا کردن این موارد در هنگام استفاده از آنها باعث صرفه‌جویی در مصرف برق و انرژی زیادی در زمان می شود.

مثلا هنگامی که از آن استفاده نمی کنید، رایانه خود را خاموش کنید و آن را جدا کنید. تلویزیون ، رادیو و سیستم های صوتی خود را از برق جدا کنید. همچنین لوازم کوچکتر مانند سازندگان قهوه ، توستر ، سشوار و شارژر تلفن را فراموش نکنید.

پاداش صرفه جویی در مصرف انرژی ، پول و داشتن رضایت در نتیجه خودکفایی بیشتر است. به عنوان مثال:

  • لباس های خود را به جای خشک کردن در خشک کن ماشین لباسشویی در هوای آزاد خشک کنید.

  • هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی بگذارید به طور کامل پر شود سپس در آن را ببندید و آن را روشن کنید.

  • هر روز از جاروبرقی استفاده نکنید. بهتر است هفته ای یکبار خانه را جاروبرقی بکشید.

  • تمام آشپزی‌های خود در طول هفته را در یک روز انجام دهید. گرم کردن اجاق گاز نیاز به برق زیادی دارد. مگر اینکه اجاق گاز شما از گاز شهری تامین شود.

نکات نهایی برای به حداقل رساندن مصرف برق (حتما بخوانید)

در فهرست زیر، نکات حیاتی و مهم جمع‌بندی کاهش مصرف برق برای شما عزیزان لیست شده است:

1- جایگزینی لامپ های رشته ای با لامپ های کم مصرف

2- خاموش کردن چراغ های اضافی و روشنی های غیر ضروری

3- کاهش تعداد لامپ های غیر ضروری لوستر

4- کنار زدن پرده ها در طول روز به منظور استفاده از نور خورشید به جای لامپ

5- استفاده از چراغ مطالعه به جای استفاده از لامپ به هنگام مطالعه

6- در صورتیکه لوستر چند شاخه است، باید از کلیدهای جداگانه برای هر شاخه از لوستر استفاده شود.

7- استفاده از تایمرهای هوشمند روشنایی در محل های عبور و مرور عمومی همچون پارکینگ، راهرو و راه پله ها

8- لامپ ال ای دی را جایگزین لامپ رشته ای کنید زیرا لامپ های ال ای دی هم طول عمر بیشتری دارند و هم مصرف برق آنها بسیار پایین تر است.

9- نسبت به تمیز کردن لامپ ها و حباب چراغ ها که باعث می شود نور تابش آنها افزایش یابد، اقدام کنید. یک لایه گرد و غبار می تواند تا ۵۰ درصد میزان نور لامپ را کاهش دهد.

10- پس از ترک منزل، چراغ ها را خاموش کنید. این کار تاثیر زیادی در کاهش مصرف برق دارد.

11- لامپ های سوخته ای که در حال چشمک زدن هستند را تعویض کنید.

12- برای نصب لامپ ها از سرپیچ های سالم و مرغوب استفاده کنید.

13-. از تلویزیون و لوازم برقی به صورت گروهی استفاده کنید.

14-. از وسایل برقی که بالاترین برچسب مصرف انرژی را دارند، استفاده کنید.

15- کنترل و اطمینان از سالم بودن نوار دور درب یخچال و فریزر در کاهش مصرف برق تاثیر زیادی دارد.

16- دفعات و مدت باز و بسته کردن درب یخچال و فریزر را کاهش دهید.

17- استفاده نکردن از لوازم برقی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، اتو و … در زمان اوج مصرف برق

18-ذخیره نکردن مواد غذایی بیش از حد نیاز در یخچال و فریزر. قرار گرفتن مواد غذایی در کنار هم مانند یک عایق برای ذخیره انرژی عمل می کند.

19-برای خشک کردن لباس ها بهتر است از روش های سنتی مانند خشک کردن لباس ها در هوای آزاد استفاده کنید.

20- لغو گزینه استفاده از آب گرم برای شست و شوی ظروف از منوی شست و شوی ماشین ظرفشویی

21- برفک های یخچال را تا حد امکان از بین ببرید.

22- از گذاشتن غذای داغ در یخچال خودداری کنید.

23- بعد از استفاده از وسایل برقی، حتماً آنها را از برق بکشید.

24- برای شست و شوی لباس، برنامه ریزی کنید که لباس ها را به صورت یکجا بشویید و از روشن کردن مکرر لباسشویی برای لباس های کم خودداری کنید.

25- ساعات اوج مصرف را بشناسید.

عایق کاری محیط زندگی، امری واجب برای کاهش مصرف انرژی

هموطنان عزیز، جهت جلوگیری از مصرف برق و انرژی‌های دیگر مانند گاز شهری و LPG، محیط خانه خود را عایق سازی کنید. عایق‌های حرارتی علاوه بر جلوگیری از خروج انرژی از خانه، ظاهر زیبایی دارند و خانه شما را از نظر دکوراسیون، ارتقا می‌دهند.

جهت خرید انواع عایق حرارتی و خدمات نصب انواع عایق، به وب سایت آرام گستر پارس مراجعه فرمایید. آرام گستر پارس بزرگ‌ترین شرکت فعال در زمینه عایق‌های صوتی و حرارتی در کشور، آماده خدمات رسانی به شما هموطنان گرامی است.

منبع: https://aram-gostar.com/

شماره تماس: 09105424398

برچسب ها :
# برق

لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28657
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید