امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

راهنمای نحوه نگارش رزومه مهندس صنایع غذایی جهت افزایش شانس استخدام


1401/07/27
کد خبر : 27861
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 22 نفر

 اما آیا به‌خوبی توانسته‌اید ویژگی‌ها و مهارت‌های خود را به کارفرمایان معرفی کنید؟ در حقیقت یکی از مهمترین مراحل در فرآیند کاریابی، معرفی درست توانایی‌ها و توانمندی های کارجویان است. درنتیجه نگارش صحیح و حرفه ای رزومه،‌ یکی از مهمترین اقداماتی است که باید موردتوجه کارجویان قرار گیرد.

رزومه چیست؟ انواع رزومه کدام است؟

در حقیقت واژه‌ی «رزومه» برگرفته از کلمه‌ی فرانسوی «résumé» به‌معنای خلاصه است. اما رزومه را می‌توان یک نوشته‌ی رسمی دانست که به خلاصه‌ای از فعالیت‌های حرفه ای اشخاص اشاره می‌کند. این فعالیت‌ها می‌تواند شامل سوابق کاری مرتبط، مهارت‌ های شما، تحصیلات و دستاوردهای ارزشمند شما باشد.
یک رزومه‌ خوب می‌تواند توانمندی های شما را به نمایش گذاشته و کارفرمایان را برای استخدام شما ترغیب نماید. البته رزومه به دو صورت رزومه‌کاری و رزومه تحصیلی است؛ رزومه‌های تحصیلی عموما برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما منظور از رزومه در این مقاله، همان رزومه‌کاری است.
اگر تمایل دارید در یکی از موقعیت‌های شغلی مهندس صنایع غذایی استخدام شوید، باید حداقل دارای یک رزومه‌کاری مناسب باشید. یک نمونه رزومه کاری عموما شامل اطلاعات تماس، مقدمه، سوابق تحصیلی، سوابق کاری و مهارت‌‌های مرتبط است. همچنین شما می‌توانید باتوجه به شرکت موردنظر و فرصت استخدامی، رزومه را به شکل رزومه انگلیسی یا فارسی بنویسید.

چرا نگارش رزومه‌ی حرفه ای برای مهندسان صنایع غذایی مهم است؟

اگرچه فرصت‌های استخدامی فراوانی برای مهندسان و کارشناسان صنایع غذایی در ایران وجود دارد، اما تعداد زیادی از کارجویان نیز در این حوزه به‌دنبال کار می‌گردند. یکی از اهداف این گروه از متقاضیان کار، استخدام در سازمان‌های دولتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. اگر شما نیز به‌دنبال کار در سازمان‌های دولتی هستید، می‌توانید جهت استخدام مهندس صنایع غذایی در ادارات دولتی این آدرس را امتحان کنید.
همچنین استخدام در شرکت‌ های معتبر و فعال در حوزه‌ صنایع غذایی نیز، موردتوجه کارجویان رشته‌ صنایع غذایی است. باتوجه به این موضوع که برای هر فرصت استخدامی تعداد زیادی رزومه‌ به‌دست کارفرمایان می‌رسد، طبیعتا هر اندازه بتوانید رزومه‌ خود را بهتر و حرفه ای‌تر بنویسید، شانس استخدام شما نیز به همان اندازه افزایش خواهد یافت.

نکات موردتوجه در یک نمونه رزومه کاری حرفه ای

یک رزومه‌ خوب باید به گونه‌ای نوشته شود که کارفرما بتواند در کمترین زمان ممکن، مهمترین اطلاعات درباره ویژگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت های شما را دریافت کند. جالب است بدانید که مدت زمانی که اغلب کارفرمایان برای مطالعه یک رزومه اختصاص می‌دهند، تنها کمتر از یک دقیقه است!
باتوجه به این موضوع می‌توان گفت که نحوه نوشتن رزومه بسیار اهمیت دارد. بنابراین اصلا جای تعجب نیست اگر قبل از نگارش رزومه‌کاری خود، مطالب مختلفی نیز درباره آموزش رزومه‌ نویسی مطالعه کرده باشید.

قالب های رزومه

یکی از مواردی که شاید برخی از کارجویان توجه چندانی به آن نداشته باشند، قالب های رزومه است. نحوه نوشتن رزومه می‌تواند تأثیرگذاری آن را برای کارفرما بیشتر یا کمتر کند. برای اینکه بتوانید با اطمینان‌خاطر از قالب های رزومه استفاده کنید، بهترین کار استفاده از رزومه ‌ساز آنلاین در سایت‌های کاریابی است. سایت‌های کاریابی به دلیل اینکه به‌شکل تخصصی اقدام به ارائه خدمات کاریابی آنلاین می‌کنند، نیاز کارجویان را نیز به‌خوبی تشخیص داده و می‌توانند امکانات مناسبی را در اختیار متقاضیان کار قرار دهند.
معمولا رزومه ساز آنلاین معرفی‌شده در سایت‌های کاریابی به‌شکل حرفه ای طراحی شده و به ترتیب قرارگرفتن موضوعات در رزومه نیز، توجه کافی شده است. همچنین برخی از رزومه‌سازهای آنلاین، امکان تهیه رزومه انگلیسی را نیز برای کارجویان فراهم می‌کنند.

اطلاعات شخصی

بدون تردید همه ما می‌دانیم که باید اطلاعات شخصی خود را در رزومه‌کاری بیان کنیم. اطلاعات شخصی مانند نام و نام‌خانوادگی، شماره تلفن، نشانی منزل و آدرس ایمیل، از مواردی هستند که در یک رزومه‌کاری بیان می‌شوند.
اما آیا می‌دانستید که برخی از کارفرمایان یا کارشناسان منابع انسانی شرکت‌ها، نام کارجویان را در گوگل نیز جستجو می‌کنند؟! به‌همین دلیل و برای داشتن یک رزومه‌ی حرفه ای، توصیه می شود یک پروفایل لینکدین ساخته و لینک آن را نیز در رزومه‌کاری خود قرار دهید.
قراردادن لینک پروفایل لینکدین در رزومه‌کاری می‌تواند ضمن اعتباربخشی بیشتر به شما، شما را از سایر رقبای استخدامی‌تان نیز متمایز کند. چراکه احتمالا شما توجه بیشتری به مستندسازی سوابق کاری و گسترش روابط حرفه ای خود دارید.

بخش مقدمه

در حقیقت نوشتن خلاصه‌ای از ویژگی‌ها، مهارت‌ها و اهداف‌، می‌تواند یک دید کلی از شما در ذهن کارفرما ایجاد کند. این مقدمه معمولا حداکثر در 5 جمله نوشته می‌شود و با قرارگیری در قسمت بالای رزومه، مرتبط‌ترین سوابق کاری، دستاوردها و مهارت های شما را به کارفرمایان نشان می‌دهد. اما مهمترین قسمت از این بخش، اولین جمله آن است. در این بخش توصیه می شود موارد زیر را حتما بیان کنید:
-    بالاترین سمت شغلی یا مدرک تحصیلی
-    سابقه‌کاری مرتبط به عدد
-    مسئولیت‌ها یا دستاوردهای اصلی در طی دوران کاری

تحصیلات در رزومه

اگر به تازگی در رشته‌ی مهندسی صنایع غذایی فارغ‌التحصیل شده‌اید و سوابق کاری خوبی نیز ندارید، اصلا نگران این موضوع نباشید. چراکه بسیاری از شرکت های معتبر برای استخدام کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، به بخش تحصیلات در رزومه کارجویان توجه ویژه‌ای دارند.
معمولا شرکت های معتبر با بیان عبارت «فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر» در آگهی‌های استخدامی، از همان ابتدا گروه مخاطب خود را از بین کارجویان رشته‌ی مهندسی صنایع غذایی مشخص می‌کنند. بنابراین چنانچه معدل بالایی در یکی از مقاطع تحصیلی دارید یا در دانشگاه‌های معتبری تحصیل کرده‌اید، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری برای کاریابی اقدام کنید.

سوابق کاری

برای بسیاری از کارفرمایان مهمترین بخش ذکرشده در یک رزومه، بخش مرتبط با سوابق کاری کارجویان است. چراکه یکی از مهمترین ملاک‌ها برای استخدام مهندسان صنایع غذایی در برخی از موقعیت‌های شغلی، سوابق کاری فرد است. البته این بدان معنا نیست که تمام کارفرمایان به‌دنبال کارجویانی با سوابق کاری بسیار زیاد هستند.
بلکه در برخی از مواقع داشتن 2 یا 3 سال سابقه‌کاری نیز، می‌تواند برای استخدام کارجویان کافی باشد. حتی در برخی از فرصت‌های استخدامی، به استخدام کارآموز مهندس صنایع غذایی نیز اشاره می‌شود. به‌علاوه حتی اگر سابقه کاری هم ندارید، بیان این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده صداقت شما باشد. همچنین در صورت تماس کارفرما و یا مسئول بخش منابع انسانی شرکت، می‌توانید با اعتماد‌به‌نفس بیشتری نیز برای مصاحبه‌شغلی آماده شوید.

مهارت های فنی

یکی دیگر از مهمترین بخش‌های موردتوجه در رزومه مهندس صنایع غذایی، بخش مرتبط با مهارت‌ و توانمندی های کارجویان است. یکی از مهمترین انواع مهارت‌ها، مهارت‌ های فنی و تخصصی است. به‌عنوان مثال چنانچه شما به کار با مجموعه نرم‌افزارهای مایکروسافت آفیس آشنایی دارید، حتما باید اسم نرم‌افزار و میزان آشنایی به آن را نیز بیان کنید.
به‌عنوان یک مهندس صنایع غذایی، بهتر است آشنایی لازم را با نرم‌افزارهایی که در ادامه آورده شده است داشته باشید:
-    برنامه ورد (Microsoft Word)
-    برنامه اکسل (Excel)
-    پاورپوینت (Microsoft PowerPoint)
-    مایکروسافت اوت‌لوک (Microsoft Outlook)
-    اکسس (Microsoft Access)
-    مایکروسافت وان‌نوت (OneNote)
-    مایکروسافت پروجکت (Microsoft Project)

مهارت های نرم

از جمله مهارت‌هایی که کارجویان حتما باید در هنگام رزومه‌نویسی به آن توجه داشته باشند، مهارت‌ های نرم است. زمانیکه متقاضیان کار برای یک فرصت استخدامی دارای توانمندی های مشابه در مهارت های فنی و تخصصی باشند، معمولا کارفرمایان برای انتخاب بهترین گزینه به مهارت های نرم کارجویان توجه می‌کنند.
جالب است بدانید در گزارش روندهای استعداد جهانی لینکدین (LinkedIn’s Global Talent Trends report)، 92 درصد از متخصصان استعدادیابی بیان کرده‌اند که مهارت های نرم به اندازه مهارت‌های سخت و یا حتی بیشتر از آن‌ها، برای استخدام کارجویان مهم هستند. همچنین 89 درصد از این افراد اظهار داشته‌اند که هنگامی که استخدام‌های جدید موفقیت‌آمیز نیستند، علت را باید در فقدان برخی از مهارت ‌های نرم در کارجویان دانست.
در حقیقت مهارت‌ های نرم مجموعه‌ای از مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها، ویژگی‌های شغلی، هوش اجتماعی و ضرایب هوش هیجانی هستند.
در ادامه مهمترین مهارت‌های نرمی که یک متخصص و مهندس صنایع غذایی باید در هنگام رزومه‌نویسی به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشد، آورده شده است:
-    توانایی برقراری روابط به صورت شفاهی و نوشتاری
-    اخلاق کاری
-    توانایی کار گروهی
-    مهارت‌های تحلیلی
-    دقت بالا و توجه به جزئیات
-    توانایی کار به‌شکل مستقل
-    اعتماد به نفس
-    قدرت تصمیم‌گیری
-    توانایی حل مسأله
ازآنجایی که همواره بهتر است مهارت‌ های شما متناسب با نیازمندی‌های کارفرمایان باشند، توصیه می شود حتما به موارد مطرح‌شده در آگهی‌های استخدام مهندس صنایع غذایی توجه کنید. به‌عنوان مثال با مطالعه شرح وظایف در آگهی‌های استخدامی، می‌توانید آن دسته از مهارت های خود که برای انجام وظایف موردنظر ضروری هستند را در رزومه خود بیان کنید. در این صورت ضمن شخصی‌سازی رزومه خود برای هر یک از فرصت‌های استخدامی، توانسته‌اید نظر مثبت کارفرما را به‌ مهارت‌های خود جلب کرده و شانس استخدامی خود را نیز افزایش دهید.

دوره های آموزشی و گواهینامه‌ها

یکی دیگر از بخش‌هایی که معمولا در یک رزومه‌نویسی حرفه ای موردتوجه قرار می‌گیرد، بخش‌ مرتبط با دوره های آموزشی و گواهینامه‌ها است. توجه به این بخش می‌تواند در تقویت رزومه‌ آن گروه از کارجویانی که سوابق کاری کمتری دارند، بسیار موثر باشد.
یکی از مهمترین دوره های آموزشی که مهندسان صنایع غذایی می‌توانند در هنگام رزومه‌نویسی به آن توجه کنند، دوره های مرتبط با کارآموزی است. گذراندن دوره های کارآموزی در شرکت‌ های معتبر نه‌تنها می‌تواند منجر به افزایش مهارت های نرم و آشنایی با محیط کاری شود، بلکه احتمال استخدام در شرکت های معتبر را نیز افزایش می‌دهد.
همچنین شرکت در کلاس‌های آموزشی مرتبط با حوزه‌ی صنایع غذایی نیز، می‌تواند در افزایش شانس استخدام شما اثرگذار باشد.

نکاتی برای نگارش یک رزومه حرفه ای

ازآنجا که رزومه نقش بسیار مهمی در موفقیت استخدامی شما دارد، بهتر است همواره به‌دنبال ارتقای کیفیت رزومه خود باشید. در حقیقت شما می‌توانید با رعایت مواردی که در ادامه آورده شده است، یک رزومه‌ی ایده‌آل برای خود تهیه کنید.

رعایت اصل صداقت

ممکن است با نگاهی به یک آگهی استخدامی و مشاهده حقوق و مزایای پیشنهادی از طرف کارفرما، تصمیم بگیرید توانمندی‌ های خود را متفاوت از آن چیزی که در واقعیت است بیان کنید. اما توجه داشته باشید که رعایت صداقت در هنگام رزومه‌نویسی، می‌تواند در موفقیت شغلی شما اثرگذار باشد.
در صورتی که بتوانید مراحل استخدام را پشت سر بگذارید و در شرکت موردنظر خود استخدام شوید، قطعا توانمندی‌ها و مهارت های شما به همان شکلی که هستند بروز خواهند کرد. بنابراین چنانچه خود و توانمندیهای‌تان را به‌درستی معرفی کرده باشید، می‌توانید با خیال آسوده‌تری به کار در شغل خود بپردازید.

ساده‌نویسی

فراموش نکنید که رزومه شما باید تا جایی که امکان دارد به‌شکل خلاصه و ساده نوشته شود. از نوشتن کلمات بسیار تخصصی و ناآشنا، که کاربرد کمتری در زبان رایج نوشتاری دارند، پرهیز کنید. در برخی از مواقع رزومه‌ شما به‌وسیله‌ یکی از کارشناسان منابع انسانی شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این صورت ممکن است فردی که مسئول دریافت و بررسی رزومه‌ شما است، اطلاعات کمی درباره حوزه‌ کاری شما داشته باشد. بنابراین همواره به‌گونه‌ای رزومه خود را بنویسید که به‌راحتی قابل فهم باشد.

نوشتن خلاصه‌ای از دستاوردها

نوشتن خلاصه‌ای از مهمترین دستاوردهای کاری، می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر روند استخدامی شما داشته باشد. چنانچه سابقه‌کاری زیادی دارید، بهتر است خلاصه‌ای از اقدامات مهمی که در زمینه‌ کاری خود انجام داده‌اید را نیز بیان کنید. این موضوع که چطور توانسته‌اید با اقدامات و توانمندی های خود به پیشبرد اهداف شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک کنید، بخشی بسیار جذاب و البته ارزشمند در رزومه شما خواهد بود.
جمع‌بندی
اگرچه ممکن است برخی از مهندسان صنایع غذایی دارای مهارت‌ها و توانمندی‌های فوق‌العاده‌ای برای استخدام در یک شرکت معتبر باشند، اما عدم معرفی درست این ویژگی‌ها به کارفرمایان می‌تواند یکی از دلایل طولانی‌شدن فرآیند کاریابی این گروه از کارجویان باشد. به‌همین دلیل نیز در این مقاله با بیان نکاتی درباره رزومه‌نویسی حرفه ای، راهنمای نحوه نگارش رزومه مهندس صنایع غذایی جهت افزایش شانس استخدام را ارائه کردیم. همواره به خاطر داشته باشید که لزوما داشتن استعدادها و توانمندی های ویژه، ملاک اصلی برای استخدام در یک فرصت استخدامی ایده‌آل نیست. بلکه می‌توانید با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود و حتی تجربه‌کاری کم، یکی از بهترین فرصت‌های استخدامی صنایع غذایی را از آن خود کنید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27861
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید