امروز چهارشنبه 14 شهریور 1403

Wednesday 04 September 2024

راهنمای آموزش تربیت سگ


1401/07/27
کد خبر : 27540
دسته بندی : اجتماعی
تعداد بازدید : 16 نفر

آموزش تربیت سگ جزو مهم‌ترین کارهایی است که قبل از قبول سرپرستی یک سگ باید آن را دنبال کنید. سگ‌های نژادهای مختلف رفتارهای متفاوتی از خود نشان می‌‌دهند. همین سبب می‌شود تا انسان‌های مختلف نژادهای متفاوت از سگ‌ها را دوست داشته باشند. اگر عاشق نگهداری از سگ‌ها هستید، باید از همین الان به فکر تربیت آن باشید.
سگ‌ها موجوداتی هستند که با تربیت درست و نگهداری خوب می‌توانند سالیان زیادی به عنوان بهترین دوست شما کنارتان زندگی کنند. اما چیزی از آموزش تربیت سگ می‌دانید؟ اگر نمی‌دانید این محتوا مخصوص شما است. پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

آموزش تربیت سگ

 تربیت سگ را از کی شروع کنیم؟

به گفته مهرزاد کوهزاد مربی و رفتار شناس سگ در آکادمی آتاپت: اولین سوالی که در مورد تربیت و آموزش سگ پیش می‌آید این است که تربیت سگ را باید از کی شروع کنیم؟ به طور کلی نوع زمان برای تربیت سگ داریم. یکی سن و سال سگ و دگیری زمان ورود سگ به محیط جدید. در ادامه در مورد هر دو و زمان تربیت بیشتر صحبت خواهیم کرد.

تربیت سگ از زمان توله بودن شروع می‌شود

زمانی که سگ یک توله 2 الی 5 ماهه است، بهترین زمان برای تربیت است. در این سن توله در بیشترین حالت تربیت پذیری قرار داشته و می‌توانید آموزش‌های خود را شروع کنید.
شاید از روی دلسوزی نگران این باشید که سگ شما الان کوچک بوده و چیزی یاد نمی‌گیرد. برخلاف تصور شما، سگ‌ها در این بازه زمانی آماده یادگرفتن چیزهای جدید و تجربیات جدید هستند.
بنابراین با آموزش‌های مرتب و روزانه نه تنها یک سگ تربیت شده دارید، بلکه سگی با اعتماد به نفس و سالم هم در خانه خواهید داشت.
اما اگر می‌گوییم سگ باید از سنین پایین تربیت شود، به این معنا نیست که یک سگ یکساله را نمی‌توانید تربیت کنید. بلکه بهترین زمان برای تربیت همان موقع است.
سگ‌ها را باید در محیط، با بازی و سرگرمی و اندکی با چاشنی تحکم تربیت کرد. در این صورت است که شما را به عنوان آلفای خود قبول کرده و دستورات شما را قبول می‌کنند.

از همان بدو ورود سگ به محیط‌تان آموزش را شروع کنید

مورد بعدی که در مورد تربیت سگ وجود دارد، اولین حضور سگ در محیط جدید است. از همان لحظه که درب خانه را برای سگ خود باز می‌کنید، باید تربیت را شروع کنید تا او با قانون‌های شما آشنا شود.
تربیت سگ تازه وارد دارای نکات ریزی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
سگ در اولین ورود خود ممکن است در یک جا قایم شده و گریه کند، زوزه بکشد و پارس کند. در این حالت شما نباید به سمت او بروید. اگر به سمت او بروید و او را نوازش کنید یا به او غذا دهید، او یاد می‌گیرد که با پارس کردن توجه شما را جلب می‌کند.
برای این که سگتان با این رفتار بد شرطی سازی نشود، او را به حال خود بگذارید و اجازه دهید پارس کند. تا زمانی که پارس می‌کند به او توجهی نشان ندهید. بعد از این که از پارس کردن دست کشید بعد از یک یا دو دقیقه با او صحبت کنید. به او اطمینان دهید که تنها نیست و می‌تواند به شما اعتماد کند.
به او مقداری غذا در ظرف مخصوص خود دهید و کمی آب هم برایش بگذارید. می‌توانید کمی او را نوازش کرده و حتی بغل کنید. مدام با او صحبت کنید. اگر پارس کردن را دوباره شروع کرد، پس دوباره او را به حال خود بگذارید. این کار را تا عادت کردن سگ به محیط انجام دهید.

شما مسئول غذا دادن به سگ هستید، پس رئیس شمایید

 آموزش تربیت سگ


حیوانات خانگی‌ هم مانند ما انسان‌ها دچار اضافه وزن می‌شوند. به همین دلیل باید ما به عنوان مربی سگ و صاحبشان از آن‌ها مراقبت می‌کنیم، مراقب تغذیه و سلامت آن‌ها باشیم. غذا دادن امری مهم است.
اولین کاری که برای تربیت سگ خود می‌توانید انجام دهید، انتخاب ظرف غذای مناسب است. غذا را در جایی بگذارید که بتواند آن را ببیند. زمانی که شما غذا را در داخل ظرف او می‌گذارید، ناخداگاه سگ شما می‌آموزد که غذا در دستان شما است. پس این شمایید که کنترل کننده غذا هستید.
پس همان میزانی که شما بخواهید غذا وجود خواهد داشت. این کار شاید کمی بی‌رحمانه به نظر برسد، اما در نهایت به نفع سگ شما تمام خواهد شد. او می‌آموزد که شما مسئول غذای او هستید و این یعنی شما رئیس هستید.
رئیس بودن شما به بهتر شدن روابط بین شما و سگتان کمک کرده و به نحوی حتی از پرخوری او و در نتیجه اضافه وزن جلوگیری می‌کنید.

ارتباط چشمی و عاطفی برقرار کنید

حتما در شبکه‌های اجتماعی تصاویر یا فیلم‌هایی از ارتباط عاطفی سگی با صاحبش را دیده‌اید. سگ‌ها دوست دارند یک نفر را دوست داشته و از او دوست داشتن دریافت کنند. به همین دلیل سعی می‌کنند با رفتار خود حالت صمیمی پیدا کنند.
این صمیمیت باید از طرف شما شروع شود تا سگ احساس اعتماد به نفس و عزت نفس کند. کار خود را با ارتباط‌های چشمی شروع کنید. سعی کنید ابتدا کم کم او را لمس کرده و با فرمان‌هایی مانند به من نگاه کن، ارتباط چشمی ایجاد کرده و کاری کنید که سگ با لحن شما بفهمد باید به شما نگاه کند.
این ارتباط چشمی یک نجات دهنده بزرگ در حین ترس‌ها و خشم‌ها و نگرانی‌های سگتان خواهد بود. پس سعی کنید با او ارتباط چشمی برقرار کنید.
علاوه بر این ارتباط‌های عاطفی که بین شما و سگ به وجود می‌آید، یک پل ارتباطی قوی بوده و اجرای فرمان‌های صوتی مانند بشین، بایست، برو، گاز نگیر، ندو و... را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.
علاوه بر این سگ‌ها از کسانی که دوست دارند، بهتر اطاعت می‌کنند. سگی که از شما اطاعت کند، یعنی شما را به عنوان آلفای خود قبول کرده و اجازه داده است تا اختیار تربیت و زندگی او را شما به دست بگیرید. این یعنی یک سگ تربیت شده و مودب که همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سگ‌ را به تخت‌تان راه ندهید

نکته تربیتی و آموزشی مهمی در مورد سگ وجود دارد و آن این است که سگ نباید روی تخت شما بیاید. در نگاه سگ، تخت خواب شبیه به تخت سلطنتی است. تنها صاحب یا پادشاه خانه می‌تواند آنجا باشد.
زمانی که سگ شما تلاش می‌کند تخت شما را تصاحب کند، باید فاتحه حرف شنوی‌اش را هم بخوانید. پس تا قبل از این که دیر شود جلوی این رفتار او را بگیرید. سگی که فکر می‌کند جای آلفا را گرفته رفتارهای خشنی از خود نشان داده و می‌تواند به راحتی به شما یا افراد اطراف شما آسیب برساند.
در آموزش تربیت سگ، این رفتارهای ساده هستند که یک سگ تربیت شده و مودب درست می‌کنند. آموزش‌هایی مانند نشستن و خوابیدن و شیرین کاری را در مراحل ثانویه تربیت خود قرار دهید.
رفتارهای ریز را درست کنید تا رفتارهای درشت به خودی خود اصلاح شوند. در این صورت است که سگ شما تربیت پذیری بهتری پیدا کرده و راحت‌تر از سگ‌های دیگر تربیت می‌شود.

او را برای کسب تجربه بیرون ببرید

زمانی که به بیرون از خانه می‌رویم، از مناظر لذت می‌بریم و عاشق دیدن چیزهای جدید هستیم. این برای سگ‌ها هم صدق می‌کند. اما با این تفاوت که آن‌ها تجربیات خود را از طریق بو کردن و دویدن کسب می‌‌کنند.
سگی که تربیت شده است، می‌تواند فاصله‌ای را از شما دور شده و به کشف دنیای اطرافش بپردازد. پس اجازه دهید سگتان درختان را بو کند، با سگ‌های دیگر آشنا شود و آزادانه بین درختان و چمن‌ها بدود. می‌توانید یک الی دو اسباب بازی محبوب‌اش را هم با خود به همراه ببرید تا از بازی با هم لذت ببرید.
همان طور که در بخش‌های بالایی بیان کردیم، سگ‌ها از کسانی که دوست دارند حرف شنوی بهتری دارند. با بازی ارتباط عاطفی خود را حفظ کنید.

از کجا بدانیم سگ برای تربیت خسته شده است؟

اغلب دیده شده که بیشتر در مورد زمان شروع تربیت سگ سخن گفته می‌شود. اما کمتر کسی به شما می‌گوید که کی دیگر سگ شما خسته شده و تحمل آموزش‌های بیشتری ندارد.
همان طور که در بخش‌های بالاتر بیان کردیم، مشخص است سگی که عاشق یادگیری است سریع با شما برای یادگیری بیشتر همکاری می‌کند. اما سگ‌هایی که خسته شده و دیگر توانایی خود را برای آموزش در یک روز از دست می‌دهند پرخاشگر شده و با پارس کردن و یا نشستن بدون حرکت اعتراض خود را نشان می‌دهند.
در چنین حالتی نباید اصلا سگ را وادار به کاری کنید که دوست ندارد. او هم خسته شده و نیازمند استراحت و کمی تفریح بدون یادگیری است. پس سگ خود را راحت گذاشته و کمی هم او را نوازش کنید و حتی به بیرون ببرید تا از فضای آموزشی و تربیتی خارج شود.
در این حالت رابطه بین شما و سگتان بهتر شده و روز بعد خواهید دید که سگ شما بیشتر از روز قبل به یادگیری علاقه نشان می‌دهد. زیرا مطمئن است که می‌تواند بعد از آموزش با شما همراه شده و روز خوبی را بگذراند.

نتیجه گیری در آموزش تربیت سگ

تربیت سگ‌ها کار سختی نیست اما نیازمند سعی و تلاش شما، صبر و علاقه خود سگ است. پس اگر هیچ تجربه‌ای از تربیت سگ ندارید، برای نگهداری سگ‌هایی را انتخاب کنید که اجتماعی بوده و به خوبی با دیگران هماهنگ می‌شوند. در این مطلب روش‌های ساده اما کاربردی در مورد آموزش تربیت سگ را با شما در میان گذاشتیم. پت شاپ آتاپت غذاهای باکیفیت و مناسب در اختیار سگ شما قرار می‌دهد تا بتوانید آن‌ها را درست تربیت کنید و سگی سالم داشته باشید. آتاپت همچنین بخشی را به صورت رایگان به آموزش تربیت سگ اختصاص داده است. می‌توانید آموزش‌های مربوط به تربیت سگ را در این بخش پیدا کرده و از داشتن یک سگ تربیت شده لذت ببرید.
منبع: آکادمی آتاپت
 



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/27540
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید