امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

در مورد برق ساختمانی و برق صنعتی بیشتر بدانیم


1401/07/27
کد خبر : 28273
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 15 نفر

شاید اگر کارتان به یک برق کار افتاده باشد یا با افرادی که در این زمینه چه به صورت عملی و چه به صورت تئوری فعالیت می‌کنند، در تماس باشید، عبارت‌های برق ساختمانی و برق صنعتی را شنیده باشید. خود این عبارات به کلی گویای معنای واضحشان هستند و شاید زیاد نیاز به توضیح نباشد، اما اگر قصد ورود به حرفه برق کاری را دارید، بهتر است در مورد هر دو اطلاعات مختصری داشته باشید. لطفا تا انتهای این مطلب از آموزشگاه سروش جاوید با ما همراه باشید. نخست از برق کاری ساختمان شروع می‌کنیم:


 برق ساختمانی و برق صنعتی

برق ساختمانی

برای ورود به هر کاری بهتر است قبل از انجام، آموزش‌های لازم در راستای آن کار را دیده باشید. برای همین شرکت در دوره‌های آموزش برق ساختمان در مراکز فنی حرفه‌ای یکی از کارهایی است که باید انجام دهید. به طور کلی اگر بخواهیم به زبان ساده برق کاری ساختمان را به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که چند روش برای سیم کشی وجود دارد.
روش اول سیم کشی توکار است. در این روش سیم و کابل برق را از زیر سیمان و گچ رد می‌کنند تا روی دیوار قابل مشاهده نباشند و زیبایی ظاهری را از بین نبرد. روش دیگر روش سیم کشی روکار است که دقیقا برعکس مدل توکار بوده و در آن سیم و کابل‌ها روی ساختمان قرار می‌گیرند.
برخی اصول اولیه در سیم کشی وجود دارد که حتما باید آنها را رعایت کنید. یکی از این موارد اندازه کابل‌های مورد استفاده است. اگر در حین کار بتوانید سطح مقطع کابل‌ها را به خوبی رعایت کنید، کاری که انجام می‌دهید یک کار استاندارد خواهد بود. میزان سطح مقطع برای هر قسمت یک مقدار کاملا مشخص است. سطح برخی از موارد به شرح زیر است.
* سطح مقطع مرتبط به جریان اصلی باید 4 میلی متر مربع باشد.
* سطح مقطع سیستم‌های روشنایی باید 1.5 میلی متر مربع باشد.
* سطح مقطع سیم‌های مرتبط با پریزها باید 2.5 میلی متر مربع باشد.
* سطح مقطع سیم‌های مرتبط کولر گازی باید 4 میلی‌متر مربع باشد.
* سطح مقطع سیم‌های مرتبط کولر آبی باید 2.5 میلی متر مربع باشد.
مورد بعدی فیوز است. فیوز قطعه‌ای است که در مدارهای الکترونیکی کاربرد دارد و در واقع یک وسیله حفاظتی است که افزایش جریان الکتریکی را رصد می‌کند. در صورتی که جریان برق به بیش از حد مجاز برسد، فیوز جریان الکتریکی را قطع می‌کند. با این حساب نقش مهمی در سیم کشی ساختمان دارد. فیوزها هم بر اساس آمپراژی که دارند در جاهای مختلف استفاده می‌شوند. این موارد هم به شرح زیر است.
* ظرفیت فیوز اصلی باید ۲۰ آمپر  باشد.
* ظرفیت فیوز کنتور باید ۲۵ آمپر باشد.
* ظرفیت فیوز پریز باید ۱۶ آمپر باشد
* ظرفیت فیوز سیستم روشنایی باید ۱۰ آمپر باشد.
مورد مهم بعدی فاصله است. میزان فاصله در اصول سیم کشی و برق اهمیت بسیار زیادی دارد. فیوز باید در فاصله مشخصی از بخش‌های مختلف به کار رفته ساختمان قرار بگیرد تا در صورت بروز هرگونه اشکال، هیچ آسیبی به ساختمان نرسد. محل نصب فیوز باید از هر نظر ایمن باشد.
* فاصله فیوز از لوله‌های آب و گاز باید ۱ متر باشد.
* فاصله فیوز از چهار چوب در باید ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر باشد.
* فاصله فیوز از آویزها و لامپ‌ها باید ۳۰ الی ۵۰ سانتی متر باشد.
مواردی که ذکر شدند کلی گویی‌هایی درباره سیم کشی برق ساختمان بودند. قطعا دانستن این موارد لازم است، اما به هیچ وجه کافی نیست. شما باید اصول لوله‌گذاری، نقشه‌خوانی و بسیاری از موارد دیگر را بدانید. دانستن این موارد در گرو گذراندن دوره‌های تخصصی در یکی از آموزشگاه‌های فنی‌حرفه‌ای همانند مجتمع فنی سروش جاوید است. مجتمع سروش جاوید با بهره‌گیری از اساتید مجرب در این زمینه می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.


 برق ساختمانی و برق صنعتی

برق صنعتی

برق صنعتی عبارتی است که می‌تواند بسیاری از فعالیت برقی در صنعت و همچنین رشته‌های دانشگاهی را در دل خود جای دهد. البته شاید این جمله یک جمله کامل نباشد، چراکه در برخی موارد مانند برق ساختمان، آسانسورها و حتی اتوماسیون را می‌بینیم که در آن‌ها برق صنعتی و در واقع تجهیزات برق صنعتی بکار گرفته شده است.
مباحث برق صنعتی نسبت به برق ساختمانی بسیار زیاد هستند به طوری که ما در دوره‌های آموزش برق صنعتی با سرفصل‌های گسترده‌ای مواجه هستیم. سرفصل‌های کلی که اگر موشکافانه آنها را دنبال کنیم به یک سری عناوین ریز خواهیم رسید.
اگر بخواهیم سرفصل‌های کلی را بیان کنیم می‌توان به شش مورد زیر اشاره کرد.
* حفاظت اشخاص
* حافظت تجهیزات و شبکه
* تجهیزات مدار فرمان و قدرت
* ماشین‌های الکتریکی
* طراحی و شبیه‌سازی مدارفرمان
* رله‌های برنامه‌پذیر


 برق ساختمانی و برق صنعتی

اهمیت دوره‌های آموزشی

واقعیت این است که اگر برق‌کاران مختلف را در کنار هم جمع کنیم و بخواهیم آماری از آن‌ها بگیریم، تعداد کسانی که برق ساختمانی را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند بسیار بیشتر از افرادی است که بدون گذراندن دوره خاصی در زمینه برق صنعتی مشغول هستند.
همان‌طور که اشاره شد، موارد تئوری که باید در زمینه برق صنعتی آموخت زیاد است. پس اگر قصد ورود به بازار در این زمینه را دارید، حتما باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنید. در مورد دوره‌های برق ساختمانی هم توصیه ما این است که حتما این کلاس‌ها را جدی بگیرید. در این کلاس‌ها به جز اینکه به صورت مستقیم و تحت نظر یک فرد ماهر کار و تجربه کسب می‌کنید، حتما از تجربیات اساتید هم استفاده خواهید کرد و با مبانی مهم تئوری هم آشنا خواهید شد. مباحثی که قطعا دانستن آنها در کار بسیار به شما کمک خواهد کرد.

آشنایی با مجتمع فنی سروش جاوید

مجتمع فنی سروش جاوید یک آموزشگاه فنی‌حرفه‌ای در شهر تهران است که دوره‌های مختلف فنی از جمله دوره‌های برق ساختمانی و برق صنعتی را برگزار می‌کند، آن هم زیر نظر بهترین اساتید. اگر علاقمند به ورود به بازار کار در زمینه برق هستید، در قدم اول توصیه ما به شما این است که با این موسسه از طریق وبسایتشان به آدرس اینترنتی soroushejavid.com در ارتباط باشید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28273
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید