امروز پنج‌شنبه 15 شهریور 1403

Thursday 05 September 2024

درباره برنج قهوه‌ای سبوس‌دار رژیمی چه می‌دانید؟


1401/07/27
کد خبر : 28565
دسته بندی : اقتصادی
تعداد بازدید : 13 نفر

برنج قهوه‌ای دارای ارزش غذایی بالایی است و تاثیرات فوق العاده‌ای در بهبود سلامت انسان دارد. همچنین مصرف آن از بروز بسیاری از بیماری‌ها همانند آلزایمر جلوگیری می‌کند. این برنج در کشورهای جنوب شرقی آسیا همانند فیلیپین، مالزی، سنگاپور، تایلند و ویتنام مصرف زیادی دارد و در دسته غلات کامل قرار می‌گیرد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این ماده غذایی بسیار مفید، با ما همراه باشید.

برنج قهوه‌ای چگونه تولید می‌شود؟

محصول برنج در شالیزار، پس از برداشت، به شالیکوبی منتقل می‌شود. شالی شامل دانه برنج، به همراه پوسته‌ای سلولوزی است که به آن پوسته، شلتوک می‌گویند. هنگامی که شلتوک از دانه برنج جدا می‌شود، برنج قهوه‌ای به دست می‌آید. در واقع این برنج، خالص‌ترین حالت برنج است. غلات خالص برای سلامتی بسیار مفید هستند.
برنج قهوه ای سبوس دار رژیمی در واقع همان برنج سفید، به همراه با لایه‌ای کرم رنگ، به نام «سبوس» است که معمولاً تراشیده می‌شود و جداگانه به صورت پودر سبوس به فروش می‌رسد.


 برنج قهوه‌ای سبوس‌دار

مواد مفید موجود در برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای دارای کربوهیدرات‌های پیچیده‌تری نسبت به دیگر غلات است. این ماده غذایی شامل املاح، ویتامین ها و ریز‌مغذی‌هایی همانند پروتئین، کلسیم، فیبر، منیزیم، آهن، فسفر، پتاسیم، منگنز و روی می‌باشد.
یکی دیگر از ویتامین‌های بسیار مفید در برنج قهوه‌ای، ویتامین ب ۳ (نیاسین) است. نیاسین از جمله موادی است که به تولید انرژی حاصل از غذاهای مصرفی همانند چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها کمک می‌کند.
آهن موجود در این برنج، بسیار برای مبتلایان به کم‌خونی مفید است؛ زیرا برای تشکیل گلبول‌های قرمز در خون، که نقش انتقال اکسیژن را بر عهده دارند، لازم و ضروری است. علاوه بر آن، آهن به تولید سلول‌های تازه و پیام‌رسان‌های عصبی یاری می‌رساند.
این ماده غذایی منبعی از روغن‌های طبیعی است و این روغن‌ها، به پایین نگه داشتن میزان کلسترول بد در بدن انسان کمک می‌کنند.
یکی از مواردی که احتمالاً تا به حال درباره این برنج نشنیده‌اید، دارا بودن مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. این ماده بیش‌تر در گیاهان سبز رنگ وجود دارد، اما برنج قهوه‌ای سبوس‌دار نیز، غنی از آنتی اکسیدان‌هایی است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن انسان ضروری هستند.

خواص و ویژگی‌های برنج قهوه‌ای

خواص سبوس برنج

برنج قهوه‌ای به دلیل دارا بودن سبوس، برای بهبود بیماری‌هایی همچون دیابت موثر است. در صورتی که فردی برنج سفید را با غلات کاملی مثل برنج قهوه‌ای جایگزین کند، می‌تواند احتمال مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را کم کند. همچنین سبوس موجود در این برنج، سطح انسولین ناشتا در فرد را کاهش می‌دهد.
دو ویژگی دیگر سبوس برنج، یکی رژیمی بودن آن و دیگری دارا بودن فیبر به مقدار زیاد است که باعث بهبود یبوست و در نتیجه بهبود حرکات روده خواهد شد.

کاهش وزن

در صورتی که به دنبال رژیم گرفتن برای لاغری هستید، گنجاندن برنج قهوه‌ای را در برنامه غذایی خود را فراموش نکنید. زیرا پس از مصرف مقداری از آن، به سرعت احساس سیری کرده و غذای کمتری مصرف خواهید کرد. همچنین این برنج، به دلیل دارا بودن فیبر، به بهبود و حفظ عملکرد سیستم گوارشی بدن کمک می‌کند. همچنین مصرف آن برای کسانی که از مشکلات روده رنج می‌برند، بسیار پیشنهاد می‌شود.
وجود ماده معدنی منگنز در مواد غذایی، یکی از مواردی است که به کاهش وزن کمک بسیاری می‌کند. این ماده با افزایش چربی‌سوزی، شما را چندین قدم به وزن ایده آل خود نزدیک خواهد کرد.

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ درباره تاثیر مصرف برنج قهوه‌ای بر سلامت قلب انجام شد. طبق این تحقیق، مصرف برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی هفتگی هر شخص، می‌تواند تا حد زیادی امراض مزمن مثل سرطان و یا بیماری‌های قلبی- عروقی را کنترل و پیشگیری کند.
همچنین این برنج به دلیل دارا بودن سلنیوم، توده چربی در رگ‌ها را از بین برده و خطر ابتلا به سکته قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

جلوگیری از آلزایمر

وجود ویتامین‌های گروه ب و آمینو بوتیریک اسید (اسید گاما)، به تقویت حافظه و همچنین به کاهش ابتلا به بیماری آلزایمر کمک شایانی می‌کند.

خواص دیگر

وجود ویتامین‌های C و E و آنتی اکسیدان‌ها در این برنج، می‌تواند بیماری‌هایی مانند تنگی نفس و آسم را بهبود بخشد.
ملاتونین موجود در برنج قهوه ای، به درمان بی خوابی به خصوص در افراد مسن بسیار کمک می‌کند.
استفاده از آب این برنج پس از جوشاندن، برای رشد مو و همچنین سلامت پوست می‌تواند بسیار موثر باشد.
همچنین وجود پروتئین بالا در این ماده، آن را تبدیل به یک مکمل غذایی مناسب نموده است.


برنج قهوه‌ای سبوس‌دار

نحوه نگهداری و استفاده

مواردی وجود دارند که در حین خرید، نگهداری و مصرف برنج قهوه‌ای باید رعایت شوند.
اولین مورد این است که در هنگام خرید این برنج، بهتر است آن را از مراکز معتبر و با بسته بندی مناسب تهیه کنید؛ زیرا این برنج، مانند دیگر غلات در معرض آلودگی قرار دارد.
دومین مورد، مصرف به موقع این برنج پس از پخت آن است. گفته می‌شود در صورتی که آن را برای بیش از یک هفته در یخچال قرار دهید، قارچی مخصوص به نام آفلاتوکسین، بر روی آن رشد می‌کند، که می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.
مورد سوم، شستشو و پخت کامل آن است. برای مصرف حتماً برنج را به خوبی شسته و به نسبت برنج سفید، زمان بیشتری برای پخت به آن اختصاص دهید؛ زیرا وجود سبوس بر روی دانه‌ها، پخت کامل آن را دشوارتر ساخته و عمل جویدن را سخت می‌کند.
یادتان باشد که پیش از قورت دادن، آن را به خوبی بجوید تا از احساس سنگینی معده در امان بمانید.
جالب است بدانید در صورت نگهداری طولانی مدت از برنج قهوه‌ای، به دلیل ساییده شدن برنج‌ها با یکدیگر به مرور زمان این برنج به برنج سفید تبدیل خواهد شد.

سخن آخر

اگر برای اولین بار برنج قهوه‌ای را امتحان می‌کنید، سعی کنید ابتدا مقدار کمی از آن را تست نموده و کمی صبر کنید. حساسیت به این برنج در موارد محدودی، باعث بروز واکنش های آلرژیک و حتی گاهی واکنش‌های پوستی می‌شود. برخی افراد، حتی در تماس با گرده این برنج نیز دچار حساسیت می‌شوند.
در انتها باید گفت افراط و تفریط در مصرف هر ماده غذایی، چه مفید و چه مضر، ممکن است باعث کمبود یا ازدیاد مواد مورد نیاز بدن شود. برای مثال، افزایش بیش از حد ویتامین E، باعث رقیق شدن خون و خونریزی شدید خواهد شد و می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد. بنابراین رعایت اعتدال در مصرف مواد غذایی متنوع، بسیار مهم و ضروری است.



لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/28565
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید