امروز سه‌شنبه 13 شهریور 1403

Tuesday 03 September 2024

توضیحاتی جامع در مورد پردازنده‌های سرور


1401/07/27
کد خبر : 26841
دسته بندی : فن آوری
تعداد بازدید : 20 نفر

پردازنده‌ها در سیستم‌های کامپیوتری مرکز اصلی پردازش تمامی فرامین هستند و هر دستوری که از طرف ما و یا بطور اتوماتیک به سیستم فرستاده شود، توسط این قطعه کوچک دریافت ، پردازش و اجرا می‌شوند. در این مطلب نمی‌خواهیم زیاد وارد جزییات و تاریخچه CPU شویم و به ویژگی‌های اصلی سی پی یو سرور می پردازیم.

چرا در سرورها CPUها متفاوت هستند؟

البته پاسخ به سوال بالا در تمام سرورها یکی نیست! برخی از سرورهای رده پایین از پردازنده‌های معمولی Core i7 ممکن است استفاده کرده و جوابگو نیاز کاربر باشند. اما بطور کلی CPU در سرورها باید عمر بیشتر و خرابی کمتر داشته باشند و با سخت افزارهای تخصصی سرور، سازگارتر باشد. عمده ویژگی‌های CPUهای سرور به این صورت است:
-    دارای امکان تصحیح خطا (ECC)
-    استفاده بصورت چند پردازنده
-    تعداد هسته ، رشته پردازشی و کش بیشتر
-    پشتیبانی از ظرفیت رم بیشتر
-    معمولاً فاقد GPU داخلی هستند
-    معمولاً در فرکانس پایه کار می‌کنند
-    عمر بیشتری دارند

حالا به تفصیل موارد بالا می‌پردازیم:

امکان تصحیح خطا (ECC)

تصحیح و تشخیص خطا یا بطور کامل  Error Checking and Correction یک ویژگی مهم بوده که در اکثر سرورها به کار می‌رود. ECC برای اجرای کامل و بی نقص پردازشها در سرور کاربرد داشته و در دو قطعه رم و CPU تعبیه شده‌ می‌شود. یعنی معمولاً CPU سرور از فناوری ECC پشتیبانی می‌کند.

استفاده بصورت چند پردازنده

یکی دیگر از قابلیت‌های پردازنده‌های سرور ، استفاده بصورت مولتی پروسسور است که از 2 پردازنده تا 4 پردازنده می‌توانند در کنار هم و روی یک مادربرد با هم کار کنند. بطور مثال اگر یک پردازنده 10 هسته‌ای داشته باشیم، با قابلیت مولتی پروسسور ، 20 هسته همزمان خواهیم داشت که اگر به رشته تقسیم کنیم، 40 رشته پردازشی همزمان می‌توانند دستورات را پردازش کنند. این در حالی است که کامپیوترهای عادی فاقد این ویژگی هستند و نهایتاً از تعداد هسته یک CPU استفاده می‌کنند.

تعداد هسته ، رشته پردازشی و کش بیشتر

ویژگی مولتی پروسسور بالا را به علاوه تعداد هسته منطقی و کش بیشتر CPU سرور کنیم، از نظر سرعت پردازنده برای تعداد زیاد کاربران چیزی کم نداریم! بحث بیشتر و کمتر مطرح است پس باید مثال بزنیم:
در برخی از پردازنده‌های سرور برند Intel سری Xeon تعداد هسته منطقی به 40 می‌رسد این در حالی هست که در حین نوشتن این متن سی پی یوهای گران قیمت Core i9 نهایتاً 8 تا 10 هسته دارند. این موضوع را می‌توانید خودتان در سایت Intel بررسی نمایید.
میزان کش CPU نیز در سرورها بیشتر است. یک CPU رده بالای سرور باز هم در همین زمان، تا 40 مگابایت می‌رسد. قویترین Core i9 دارای 24 مگابایت کش L3 است.

پشتیبانی از ظرفیت رم بیشتر

سرورها بدلیل حجم بسیار زیاد درخواست پردازش کاربران، نیاز به ظرفیت رم بیشتری دارند. CPUهای سرور بسته به نوع رم مورد استفاده، از 768 گیگابایت تا 6 ترابایت ظرفیت رم را پشتیبانی می‌کنند که اگر بخواهیم با ظرفیت نهایی قابل پشتیبانی PCها مقایسه کنیم، رقم چشمگیری است. اگر مادربرد سرور را دیده باشید ، تعداد بسیار زیاد اسلات رم ها مشهود است.


 

معمولاً فاقد GPU داخلی هستند

این یک ویژگی نیست اما نقص هم نیست! سی پی یوهای سرور فاقد پردازشگر گرافیکی داخلی هستند و نیازی هم به آن ندارند چرا که یک پردازشگر ضعیف گرافیکی آنبورد جهت مدیریت و تنظیمات روی مادربرد سرور قرار دارد و کار مدیر سرور را راه می‌اندازد!. برای استفاده گرافیکی و رندرینگ ویدئویی، باید از کارت گرافیک‌های قابل نصب روی رایزر سرور بهره برد که خود مقوله‌ای جداگانه است.

معمولاً در فرکانس پایه کار می‌کنند

استفاده از پردازنده‌های سرور بدلیل بهره‌گیری کاربران از فرکانس پایه، گرمای زیادی تولید نمی‌کند. البته این به این معنی نیست که گرمای کمی تولید می‌کنند. اکثر Cpuهای سرور عموماً نیازی به فن قابل نصب رو هیت سینک نداشته و همان هیت سینک برای خارج کردن گرما و خنک نگه داشتن سرور کافی است. هرچند فن سرور جای دیگری دور از پردازنده نصب می‌شوند، اما برای خروج گرمای سرور کافی هستند.
با اینکه CPUهای سرور دارای فرکانس پردازشی توربو هستند اما به ندرت به این از حد استفاده می‌رسند. پس عملاً خبری از اورکلاکینگ نیست! پیشنهاد می‌کنیم سرور را برای گیمینگ انتخاب نکنید! فناوری ECC نیز مانع سرعت مناسب برای گیمینگ خواهد بود.

CPUهای سرور عمر بیشتری دارند

باید همینگونه باشد! بدلیل روشن بودن مداوم سرور، پردازنده که مغز پردازشی سیستم است نباید از کار بیفتد. ساختار CPU های Intel Xeon به همین ترتیب است. اما این یک نکته کلی برای تمام پردازنده‌های موجود در دنیا است و فقط مختص سرورها نیست! CPU تا وقتی که بخوبی در دمای مناسب بماند و ارتباط آن با مادربرد همچنان بدون مشکل برقرار باشد، در طولانی مدت هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


 

از کجا سی پی یو سرور بخریم؟

اگر سرور داشته و نیاز دارید پردازنده آنرا تغییر و ارتقا دهید، شرکت رسام سرور، عامل فروش سرور HP و قطعات اورجینال آن در ایران بوده و با راهکار و کانفیگ‌های مناسب یاری رسان شماست.
از جمله پردازنده‌های پر استفاده در سرورهای اچ پی نسل 8 و 9 به شرح زیر است که توسط رسام سرور ارائه می‌گردد:
•    سی پی یو سرور 2650 v2
•    سی پی یو سرور 2650 v3
•    سی پی یو سرور 2697 v2
از وبسایت rasamserver.com دیدن فرمایید و یا شماره 02191003839 تماس حاصل فرمایید.


لینک کوتاه :
https://aftabir.com/article/show/26841
PRINT
شبکه های اجتماعی :
PDF
نظرات

مشاهده بیشتر

با معرفی کسب و کار خود در آفتاب در فضای آنلاین آفتابی شوید
همین حالا تماس بگیرید